6662
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 712 Inlägg
28 juni 2012
Någon som kan länka en bra baslåda med dubbla 12:or och har en RMS på ca 600-1000 watt?

Som ligger i en prisklass 3000-5000?

Vore jätte schysst isåfall!
lådan skall drivas med
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … d-p333165/

Plötsliga stoppet är det som dödar..

41 Inlägg
28 juni 2012
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
scienta skrev:
Hallå! Jag har en liten fråga: hur vet jag vad som är plus och minus på högtalar-kablarna [l]utan[/l] att följa dem ifrån huvudenhet/slutsteg. Det är så att det har suttit högtalare tidigare i min bil och kablar är omgjorda/omdragna ifrån standard (de verkar ha skarvat på vanlig högtalar-kabel på standard-kablarna) och jag är inte sugen på att följa dem hela vägen till huvudenheten.

Skulle det räcka om jag letade fram skarven och såg vilken som är vilken därifrån - om standard-kabeln är färg-märkta? Det sitter kabelskor på de skarvade kablarna som "matchar" högtalaren, dvs. en bred och en smal. Men färg-kombinationen på skorna och högtalaren matchar inte (därav min osäkerhet). Finns det nåt annat sätt att märka det på?

Det absolut lättaste och säkraste sättet att få de rätt är att ta högtalarkabelns ändar och prova med ett litet 1,5V-9V batteri. Du kopplar ena kabeln på plus och andra minus. Rör sig högtalarkonen inåt så har du det fel, rör den sig utåt har du rätt.

Gör INTE detta med ett bilbatteri! Vanliga småbatterier bör användas om man vill att högtalarna ska överleva.

Jag förstår hur du menar! Tack så jättemkt för tipset! smile Får se hur jag löser det.

EDIT: Med lite eftertanke så är jag nog inte helt med ändå. För om jag kopplar plus/minus på batteriet så vet jag ju att jag får rätt därifrån - men jag vill veta om jag får rätt plus/minus ifrån huvudenheten? Kablarna i sig spelar ju ingen roll hur jag kopplar när jag har batteriet, men jag måste ju veta att plus faktiskt ger plus när jag har huvudenheten inkopplad. Finns det inget sett att se om konen rör inåt eller utåt när det är kopplat rätt? Typ en "låt" som är avsedd att spela en ton som med "rätt" volym får konen att gå in eller ut?

61 Inlägg
28 juni 2012
Tja alla! Jag håller på och bygga en bas låda men behöver lite hjälp hur jag ska göra för att få bäst ljud. Det är trångt och det kommer att luta lite där jag ställer lådan.

Info:

Mått:

-Bredd 130cm
-Höjd fram 50cm
-Höjd bak 48cm
-Djup uppe 22cm
-Djup nere 32cm

Bas: 700w Clarion
Monoblock: Mds t5 3400w 1700 Wrms

3 466 Inlägg
28 juni 2012
scienta skrev:
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Det absolut lättaste och säkraste sättet att få de rätt är att ta högtalarkabelns ändar och prova med ett litet 1,5V-9V batteri. Du kopplar ena kabeln på plus och andra minus. Rör sig högtalarkonen inåt så har du det fel, rör den sig utåt har du rätt.

Gör INTE detta med ett bilbatteri! Vanliga småbatterier bör användas om man vill att högtalarna ska överleva.

Jag förstår hur du menar! Tack så jättemkt för tipset! smile Får se hur jag löser det.

EDIT: Med lite eftertanke så är jag nog inte helt med ändå. För om jag kopplar plus/minus på batteriet så vet jag ju att jag får rätt därifrån - men jag vill veta om jag får rätt plus/minus ifrån huvudenheten? Kablarna i sig spelar ju ingen roll hur jag kopplar när jag har batteriet, men jag måste ju veta att plus faktiskt ger plus när jag har huvudenheten inkopplad. Finns det inget sett att se om konen rör inåt eller utåt när det är kopplat rätt? Typ en "låt" som är avsedd att spela en ton som med "rätt" volym får konen att gå in eller ut?

Det brukar sitta en klisterlapp med ett kopplingsschema på stereons chassi. Skulle det inte göra det så kan du kolla i manualen. Har du inte den kvar så brukar dessa finnas på nätet om man googlar.

Du kan prova högtalarens fas med likström men när du spelar får den växelström vilket innebär att den konstant skiftar plus och minus.

För att gå in lite närmre på vad växelström är så måste vi veta vad en sinusvåg är. Växelströmmen skiftar ju konstant polaritet (plus och minus). Detta brukar man rita upp som en sinusvåg.
http://www.digitaltvexperten.se/bildbank/ren_sinus.jpg
När sinusvågen går uppåt går konen utåt och när vågen går neråt går konen inåt. Vid en 100hz ton så går högtalaren igenom 100 såna här perioder på 1 sek. En period är 360 grader.
Då kan man ju tänka att plus och minus inte spelar någon roll. Och egentligen så spelar de inte så stor roll om man bara ser till att alla högtalare har samma fas.

Skulle man råka sätta en högtalare fasvänt så kommer sinusvågen till den blir fördröjd en halv period, 180 grader. Den skulle då se ut som den lila kurvan här:
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ77QCOW3QF48UARLMN55IuC6swmMqJtcygNBGNAVDT-ywsAPfLte8B4f8W

Du ser att konen då kommer röra sig i rakt motsatt håll och därmed motverka ljudet från de högtalare som faktiskt spelar i fas. Detta kan man oftast höra ganska lätt då framförallt basen och mellan registret blir sämre.

Hoppas du är med på vad jag menar! tongue

Skulle man sätta en
Senast redigerat av M_icke_ (28 juni 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
28 juni 2012
Pilz900 skrev:
Tja alla! Jag håller på och bygga en bas låda men behöver lite hjälp hur jag ska göra för att få bäst ljud. Det är trångt och det kommer att luta lite där jag ställer lådan.

Info:

Mått:

-Bredd 130cm
-Höjd fram 50cm
-Höjd bak 48cm
-Djup uppe 22cm
-Djup nere 32cm

Dom absolut viktigaste faktorerna är Bilmodell och Basmodell. "700w Clarion" räcker inte.

41 Inlägg
28 juni 2012
M_icke_ skrev:
Wall of text

Självklart, du har ju helt rätt (dumt av mig som inte tänkte på lik/växel-ström)!

Så det gör egentligen inget om högtalarna spelar "felvänt"? Så tolkar jag det du säger iaf. För båda bakhögtalarna är iaf kopplade lika. Men jag har fått lära mig att det är skadligt för en högtalare som "slår åt fel håll", stämmer inte detta?
Senast redigerat av scienta (28 juni 2012)

61 Inlägg
28 juni 2012
M_icke_ skrev:
Pilz900 skrev:

Info:

Mått:

-Bredd 130cm
-Höjd fram 50cm
-Höjd bak 48cm
-Djup uppe 22cm
-Djup nere 32cm

Dom absolut viktigaste faktorerna är Bilmodell och Basmodell. "700w Clarion" räcker inte.

Bil modell är saab 900 83a

Bas: 12" 700watt Peak, 350watt Rms, singel 4-Ohm.
Senast redigerat av Pilz900 (29 juni 2012)

409 Inlägg
28 juni 2012
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Wall of text

Självklart, du har ju helt rätt (dumt av mig som inte tänkte på lik/växel-ström)!

Så det gör egentligen inget om högtalarna spelar "felvänt"? Så tolkar jag det du säger iaf. För båda bakhögtalarna är iaf kopplade lika. Men jag har fått lära mig att det är skadligt för en högtalare som "slår åt fel håll", stämmer inte detta?

Om höger sida är fasvänd mot vänster sida så kommer högtalarna att "kortsluta" varandra och ljudet blir MYCKET sämre, så jo, fas spelar väldigt stor roll.

41 Inlägg
28 juni 2012
Boyakacsha skrev:
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Wall of text

Om höger sida är fasvänd mot vänster sida så kommer högtalarna att "kortsluta" varandra och ljudet blir MYCKET sämre, så jo, fas spelar väldigt stor roll.

Jo, fast båda sidor spelar fas-enligt. Det jag undrar är om det är rent skadligt för högtalaren att + är på - och vice versa? Och i så fall hur jag enklast tar reda på hur det är kopplat utan att följa kablarna direkt till huvudenheten.

Men om har stereon igång och prövar med en multimeter ifrån någon utav kablarna och sedan mot en jord i bilen? Borde jag inte då kunna se om det går ström igenom eller inte? Om det är minus-kabeln borde det inte något utslag alls. Tänker jag helt galet?
Senast redigerat av scienta (28 juni 2012)

3 466 Inlägg
28 juni 2012
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Wall of text

Verkar som det sista jag skrev inte kom med. Om du sätter en högtalare fasvänt så kommer de låta skit då den motverkar de andra högtalarna. Du kan däremot fasvända ett helt system.

En högtalar kan inte slå åt fel håll. Den kan spela i fel fas men det är knappast skadligare än att spela i rätt fas.

41 Inlägg
28 juni 2012
M_icke_ skrev:
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Wall of text

Verkar som det sista jag skrev inte kom med. Om du sätter en högtalare fasvänt så kommer de låta skit då den motverkar de andra högtalarna. Du kan däremot fasvända ett helt system.

En högtalar kan inte slå åt fel håll. Den kan spela i fel fas men det är knappast skadligare än att spela i rätt fas.

Dåså, då tackar jag så hemskt mkt för svaret! smile Systemet låter verkligen inte skit, så alla högtalare lär spela fas-enligt.

8 Inlägg
28 juni 2012
Hejsan! Behöver lite hjälp angående billjud..
Jag har en 2 channel Mutant MTOR 2 förstärkare, en Mutant Engage 10 tum bas, två Macrom 120w / 4 ohm högtalare, två Mutant Harmony 4  högtalare, två Macrom 1'' NeoMac diskanter hur skall jag koppla ihop allting? Jag har även 2 stycken Macrom 2 Way Crossover! Tacksam för all hjälp jag får!

56 Inlägg
28 juni 2012
blir det parallell kopplat om jag använder mig av en sån här http://www.mds.se/product.html/mds-p8-a … ry_id=3337 och kopplar kablarna upp och nere från mina basar, sedan kopplar jag från ena +&- till slutsteget bara? smile

Refined
1 770 Inlägg
28 juni 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-124b6337a708a2de319c5493ccdf1d10.jpg
Bild på hur steget ser ut och hur kablarna till basarna är dragna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-e164594f19b08b2a7a1addfab4e6a34f.jpg
Hur skall man koppla in detta för att få bästa möjliga resultat? Bryggning mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-9b44217b028d8454265042f6c5206173.jpg
På detta sätt var basarna kopplade i lådan. Betyder det att det köra på 1, 2 eller 4 ohm?
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-74233dfe83b731faac8778145a063f82.jpg
Lådan som den ser ut innuti. Separata volymer med skiljevägg.

Steget är: Sinus Live SL-A1500
Basarna är: Dubbla Alpine Type R 12"

Någon som vill hjälpa mig att reda ut detta och hur jag skall koppla för att få det rätt och bra?
Jag begriper mig inte riktigt på det här med bryggning och ohm antal mm. Det står ju på både steget och basarna via sökning på internet både 1, 2 och 4 ohm.
Senast redigerat av Zwudda (28 juni 2012)

282 Inlägg
28 juni 2012
Zwudda:
På andra bilden sätter du pluskablarna till plus och minuskablarna till minus.
Det spelar ingen roll vilken av plus du tar (likaså minus) då det är ett monoblock, dvs 1 kanal.
Du kommer då att belasta steget i 2 ohm om du har kopplat basarna som på bild 3.

Refined
1 770 Inlägg
28 juni 2012
Firetunez skrev:
Zwudda:
På andra bilden sätter du pluskablarna till plus och minuskablarna till minus.
Det spelar ingen roll vilken av plus du tar (likaså minus) då det är ett monoblock, dvs 1 kanal.
Du kommer då att belasta steget i 2 ohm om du har kopplat basarna som på bild 3.

Tackar och bockar! Så då kan jag koppla var sin plus på plus och var sin minus på minus hur som hellst? För de går ihop innan de kommer in i själva steget ändå eller? Dubbla ingångar är bara för att förenkla så manskörer ha två kablar i samma hål?

Om jag skulle vilja belasta steget i 1 om då, hur gör jag då? Bara nyfiken, men jag tänker köra i 2 ohm

1 Inlägg
29 juni 2012
Halloj!
Jag har en 850 som jag skulle vilja fixa in en bas i. Högtalare just nu är inte så viktigt, prio 1 är slutsteg och basen.
Vill ha något som krämar på ordentligt och vill inte lägga ut mer än 3000kr.
Jag hajar att för 3000kr så kan man inte få något highroller-ljud.

Har kollat på http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … t-2-3.html

Är det något att ha?

Kan också notera att jag är inte intresserad av att spara och lägga ut ett par tusen till för att få bättre ljud.

Grymt om nån vill hjälpa mig! smile

139 Inlägg
29 juni 2012
gaskanin skrev:
Halloj!
Jag har en 850 som jag skulle vilja fixa in en bas i. Högtalare just nu är inte så viktigt, prio 1 är slutsteg och basen.
Vill ha något som krämar på ordentligt och vill inte lägga ut mer än 3000kr.
Jag hajar att för 3000kr så kan man inte få något highroller-ljud.

Har kollat på http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … t-2-3.html

Är det något att ha?

Kan också notera att jag är inte intresserad av att spara och lägga ut ett par tusen till för att få bättre ljud.

Grymt om nån vill hjälpa mig! smile

tycker att slutsteget i det paketet verkar lite klent ;O

61 Inlägg
29 juni 2012
Pilz900 skrev:
M_icke_ skrev:
Pilz900 skrev:

Info:

Mått:

-Bredd 130cm
-Höjd fram 50cm
-Höjd bak 48cm
-Djup uppe 22cm
-Djup nere 32cm

2 024 Inlägg
29 juni 2012
Pilz900 skrev:
Pilz900 skrev:
M_icke_ skrev:

Saknas fortfarande alla viktiga parametrar på basen. Vad det är för watt på den är rätt ointressant i sammanhanget. Kolla upp exakt vad basen heter och googla fram parametrar som tex Qts, Vas och FS.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök