scienta skrev:
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Det absolut lättaste och säkraste sättet att få de rätt är att ta högtalarkabelns ändar och prova med ett litet 1,5V-9V batteri. Du kopplar ena kabeln på plus och andra minus. Rör sig högtalarkonen inåt så har du det fel, rör den sig utåt har du rätt.
Gör INTE detta med ett bilbatteri! Vanliga småbatterier bör användas om man vill att högtalarna ska överleva.
Jag förstår hur du menar! Tack så jättemkt för tipset!

Får se hur jag löser det.
EDIT: Med lite eftertanke så är jag nog inte helt med ändå. För om jag kopplar plus/minus på batteriet så vet jag ju att jag får rätt därifrån - men jag vill veta om jag får rätt plus/minus ifrån huvudenheten? Kablarna i sig spelar ju ingen roll hur jag kopplar när jag har batteriet, men jag måste ju veta att plus faktiskt ger plus när jag har huvudenheten inkopplad. Finns det inget sett att se om konen rör inåt eller utåt när det är kopplat rätt? Typ en "låt" som är avsedd att spela en ton som med "rätt" volym får konen att gå in eller ut?
Det brukar sitta en klisterlapp med ett kopplingsschema på stereons chassi. Skulle det inte göra det så kan du kolla i manualen. Har du inte den kvar så brukar dessa finnas på nätet om man googlar.
Du kan prova högtalarens fas med likström men när du spelar får den växelström vilket innebär att den konstant skiftar plus och minus.
För att gå in lite närmre på vad växelström är så måste vi veta vad en sinusvåg är. Växelströmmen skiftar ju konstant polaritet (plus och minus). Detta brukar man rita upp som en sinusvåg.
![http://www.digitaltvexperten.se/bildbank/ren_sinus.jpg]()
När sinusvågen går uppåt går konen utåt och när vågen går neråt går konen inåt. Vid en 100hz ton så går högtalaren igenom 100 såna här perioder på 1 sek. En period är 360 grader.
Då kan man ju tänka att plus och minus inte spelar någon roll. Och egentligen så spelar de inte så stor roll om man bara ser till att alla högtalare har samma fas.
Skulle man råka sätta en högtalare fasvänt så kommer sinusvågen till den blir fördröjd en halv period, 180 grader. Den skulle då se ut som den lila kurvan här:
![http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ77QCOW3QF48UARLMN55IuC6swmMqJtcygNBGNAVDT-ywsAPfLte8B4f8W]()
Du ser att konen då kommer röra sig i rakt motsatt håll och därmed motverka ljudet från de högtalare som faktiskt spelar i fas. Detta kan man oftast höra ganska lätt då framförallt basen och mellan registret blir sämre.
Hoppas du är med på vad jag menar!

Skulle man sätta en