7132
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

61 Inlägg
29 juni 2012
Expoze skrev:
Pilz900 skrev:
Pilz900 skrev:

Bil modell är saab 900 83a

Bas: 12" 700watt Peak, 350watt Rms, singel 4-Ohm.

Saknas fortfarande alla viktiga parametrar på basen. Vad det är för watt på den är rätt ointressant i sammanhanget. Kolla upp exakt vad basen heter och googla fram parametrar som tex Qts, Vas och FS.

Okey,

Sensitivity 86.103dB
Re DC imp (10%) 3.66ohm
Le 1.845 mH
V.C. Diameter 50.8mm
Air gap 6.2mm
Sd 0.05391 Sq.m.
Vas 67.924 L
Fs 29.891 Hz
Qts 0.620
Qes 0.685
Mms 172.273 gr
Mmd 157.877 g
Bl 13.15 N/A
Xmax 12mm
Magnet weight 65.8 OZ

Skrev ner allt jag hittade nu smile

282 Inlägg
29 juni 2012
Zwudda skrev:
Firetunez skrev:
Zwudda:
På andra bilden sätter du pluskablarna till plus och minuskablarna till minus.
Det spelar ingen roll vilken av plus du tar (likaså minus) då det är ett monoblock, dvs 1 kanal.
Du kommer då att belasta steget i 2 ohm om du har kopplat basarna som på bild 3.

Tackar och bockar! Så då kan jag koppla var sin plus på plus och var sin minus på minus hur som hellst? För de går ihop innan de kommer in i själva steget ändå eller? Dubbla ingångar är bara för att förenkla så manskörer ha två kablar i samma hål?

Om jag skulle vilja belasta steget i 1 om då, hur gör jag då? Bara nyfiken, men jag tänker köra i 2 ohm

Japp det stämmer bra att kopplingsplintarna är ihopkopplade i steget och att det är till för förenklad inkoppling.

I det här fallet kan du inte belasta steget i 1 ohm med dessa 2 basar.
Hade du haft basar med 2x4ohm spolar eller 1x2ohm spolar så hade det fungerat.
Det beror alltså på talspolarnas motstånd (ohm) och hur det går att koppla dessa.

edit: det går dock att använda 1 av dina basar och parallellkoppla spolarna (båda plus på basen till plus på steget och båda minus på basen till minus på steget) så blir det 1 ohm.
Det går däremot inte att göra så med 2 av dessa basar.

Tyvärr är jag inte så bra på att förklara begrepp som resistans och impedans så det hoppar jag över.
Senast redigerat av Firetunez (29 juni 2012)

139 Inlägg
30 juni 2012
har köpt ett MDS DCPRO525 kit, och undrar hur jag kopplar in det på bästa sätt. Funderar på att dra diskanten till delningsfiltret och sen till stereon, och sen köra 5,25"an direkt till steget och dela där? Eller är det bättre att köra båda till filtret och sen till steget?

282 Inlägg
30 juni 2012
svampen92 skrev:
har köpt ett MDS DCPRO525 kit, och undrar hur jag kopplar in det på bästa sätt. Funderar på att dra diskanten till delningsfiltret och sen till stereon, och sen köra 5,25"an direkt till steget och dela där? Eller är det bättre att köra båda till filtret och sen till steget?

Kör båda på delningsfiltret, helt klart.

Dope MF
213 Inlägg
30 juni 2012
Tjena folket !

Har lite frågor angående lite PA-prylar från Faital pro som jag funderar på att stoppa i min 9-3 Aero från 2002.

Vill veta om någon har erfarenhet om dessa ? Redan googlat runt lite och hittat info om deras 3.5" bredbandare som jag tänkte sätta uppe på brädan. http://dbakuten.se/detail-item_id-319007

Funderar även på dessa middbasarna till dörrarna fram: http://dbakuten.se/detail-item_id-319226

Har inte hittat någon info om hur middarna spelar i bil, finns kanske bättre alternativ för ungefär samma pris ?

Mvh Robin

139 Inlägg
30 juni 2012
Firetunez skrev:
svampen92 skrev:

Kör båda på delningsfiltret, helt klart.

Okej, har alltid kört så innan, var mest nyfiken på om man kunde få lite större frihet i inställningarna om man skippade filtret och körde direkt på steget... filtren är väl anpassade efter den specifika högtalaren iofs men det skadar ju inte att fråga runt lite :>

16 197 Inlägg
30 juni 2012
Gnomen skrev:
Tjena folket !

Har lite frågor angående lite PA-prylar från Faital pro som jag funderar på att stoppa i min 9-3 Aero från 2002.

Vill veta om någon har erfarenhet om dessa ? Redan googlat runt lite och hittat info om deras 3.5" bredbandare som jag tänkte sätta uppe på brädan. http://dbakuten.se/detail-item_id-319007

Funderar även på dessa middbasarna till dörrarna fram: http://dbakuten.se/detail-item_id-319226

Har inte hittat någon info om hur middarna spelar i bil, finns kanske bättre alternativ för ungefär samma pris ?

Mvh Robin

Om du vill ha en  midd  som spelar hård å tajt middbas högt så är jag tveksam till att du kommer hitta nåt bättre i samma prisklass.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dope MF
213 Inlägg
30 juni 2012
evilaudio skrev:
Gnomen skrev:
Tjena folket !

Mvh Robin

Om du vill ha en  midd  som spelar hård å tajt middbas högt så är jag tveksam till att du kommer hitta nåt bättre i samma prisklass.

Låter bra det:)

Har middarna från ett Hertz Energy ESK 165.3 kitt just nu i, inte alls nöjd med dem tyvärr.

Jag köper faitalprylarna och testar tror jag, inte så mycket pengar att dribbla med faktiskt.
Kommer drivas av ett Audison SR4 förresten.

Men du, hur är Beymas prylar jämfört med Faital, om du vet?

Kostar mer, men är det ruskigt mycket bättre prylar så är det såklart värt pengarna.

16 197 Inlägg
30 juni 2012
Gnomen skrev:
evilaudio skrev:
Gnomen skrev:
Tjena folket !

Mvh Robin

Låter bra det:)

Har middarna från ett Hertz Energy ESK 165.3 kitt just nu i, inte alls nöjd med dem tyvärr.

Jag köper faitalprylarna och testar tror jag, inte så mycket pengar att dribbla med faktiskt.
Kommer drivas av ett Audison SR4 förresten.

Men du, hur är Beymas prylar jämfört med Faital, om du vet?

Kostar mer, men är det ruskigt mycket bättre prylar så är det såklart värt pengarna.

Vilket beyma element tänkte du på?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sa du sten?
189 Inlägg
30 juni 2012
Halloj!

Tänkte koppla in mitt slutsteg temporärt i baksätet då strömsladden inte räcker ända bak. men har ingen bra jordpunkt men däremot ett bilbatteri. Skulle jag kunna ta Plusen från vanliga batteriet och dra jorden från steget till minus på andra batteriet som inte kommer vara kopplat till nått anna? eller kommer det blir problem då?

Tack på förhand

MVH Victor

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
WhySoSerious skrev:
Halloj!

Tänkte koppla in mitt slutsteg temporärt i baksätet då strömsladden inte räcker ända bak. men har ingen bra jordpunkt men däremot ett bilbatteri. Skulle jag kunna ta Plusen från vanliga batteriet och dra jorden från steget till minus på andra batteriet som inte kommer vara kopplat till nått anna? eller kommer det blir problem då?

Tack på förhand

MVH Victor

fatta jag dig rätt du km bara en + från bilens batteri sen  jorda steget i ett batteri bak?  deee kmr då inte funka

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

282 Inlägg
30 juni 2012
WhySoSerious skrev:
Halloj!

Tack på förhand

MVH Victor

det blir ju ingen sluten krets så det kommer inte att fungera alls.

Sa du sten?
189 Inlägg
30 juni 2012
Stripz skrev:
WhySoSerious skrev:
Halloj!

Tack på förhand

MVH Victor

fatta jag dig rätt du km bara en + från bilens batteri sen  jorda steget i ett batteri bak?  deee kmr då inte funka

Dra plus från bilens original batteri och sen jorda i ett annat batteri som inte är kopplat till nått alls är tanken.
Men om det inte funkar får jag försöka jorda i bältesbulten då smile

21 761 Inlägg
30 juni 2012
Pilz900 skrev:
Bil modell är saab 900 83a

Bas: 12" 700watt Peak, 350watt Rms, singel 4-Ohm.

En eller två basar?

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
WhySoSerious skrev:
Stripz skrev:
WhySoSerious skrev:
Halloj!

Tack på förhand

MVH Victor

Dra plus från bilens original batteri och sen jorda i ett annat batteri som inte är kopplat till nått alls är tanken.

haha joo dumpa den iden tongue  för de kmr inte funka smile komihåg då att slipa plåtrent där du jordar för bästa resultat smile

282 Inlägg
30 juni 2012
WhySoSerious skrev:

Bältesbulten är en mycket bättre idé.
Inte för att vara elak på något sätt, men du kanske borde ha någon kompis med dig när du kopplar in allt.
Det är inte helt ofarligt att koppla el.
Ett tips är också att alltid ansluta jorden först i steget för att minimera risken att något går sönder.

Sa du sten?
189 Inlägg
30 juni 2012
Firetunez skrev:
WhySoSerious skrev:

Inte för att vara elak på något sätt, men du kanske borde ha någon kompis med dig när du kopplar in allt.
Ett tips är också att alltid ansluta jorden först i steget för att minimera risken att något går sönder.

Hehe ville bara veta om det skulle funka, koppla kan jag. Kopplar alltid jorden först så strömmen har nån stans att ta vägen. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
30 juni 2012
WhySoSerious skrev:
Firetunez skrev:
WhySoSerious skrev:

Hehe ville bara veta om det skulle funka, koppla kan jag. Kopplar alltid jorden först så strömmen har nån stans att ta vägen. smile

"koppla kan jag".... Nej det kan du uppenbarligen inte. Tipset han gav är nog mycket vettigt!

Voodoo
1 444 Inlägg
30 juni 2012
Basta snart sen ut och börja  riva inredningen i bilen och dra om dubbla kablar  till  fram dörrarna 4x4mm2 blir de till framsystemet  tänkte biampa framsystemet.. ska jag köra mid på rear kanalerna på stereon  å  diskanterna på front lr ysplitta  front lågnivån ?

Sa du sten?
189 Inlägg
30 juni 2012
Nitromast skrev:
WhySoSerious skrev:
Firetunez skrev:

"koppla kan jag".... Nej det kan du uppenbarligen inte. Tipset han gav är nog mycket vettigt!

Jorå själva "kopplandet" har inte haft problem tidigare då jag kopplat in det i 3 olika bilar. ville bara veta om det teoretiskt skulle funka, vilket jag fick svar på.

Har ingen "kompis" som håller på med detta då jag är den som vet "mest" därför jag frågade här..

Sök