6788
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

282 Inlägg
5 juli 2012
Vw-Andreas skrev:
Vw-Andreas skrev:
Isl för att göra en ny tråd frågar jag här

Jag har en Mds 12" säkert 10år gammal om inte mer som min far hade. lådan som den har nu tro jag inte är anpassad efter basen så tänkte kolla med er om ni vet något om basen o ca volym man borde ha

Basen Är : MDS FANATIC sen står de inget mer än Stockholm och tel nummer på den :s

Då gör jag den på 30 liter för ingen vet?!

Det är nog ingen som vet vad det är för bas då det finns en mängd olika modeller av mds fanatic.
Ta en bild på basen och lägg upp här så kanske nån känner igen den och kan hjälpa dig.

633 Inlägg
5 juli 2012
Firetunez skrev:
Vw-Andreas skrev:
Vw-Andreas skrev:
Isl för att göra en ny tråd frågar jag här

Jag har en Mds 12" säkert 10år gammal om inte mer som min far hade. lådan som den har nu tro jag inte är anpassad efter basen så tänkte kolla med er om ni vet något om basen o ca volym man borde ha

Basen Är : MDS FANATIC sen står de inget mer än Stockholm och tel nummer på den :s

Då gör jag den på 30 liter för ingen vet?!

Det är nog ingen som vet vad det är för bas då det finns en mängd olika modeller av mds fanatic.
Ta en bild på basen och lägg upp här så kanske nån känner igen den och kan hjälpa dig.

jo men ska bygga en låsa på 30liter idag så får se hur de låter.

21 761 Inlägg
5 juli 2012
Hans_J skrev:
men på bilden är de inte lådan till 18"?

Jo, det är till 18". DD har missat länken till just 15", alla övriga storlekar går att länka till och förstora upp. smile

6" rör (152 mm innerdiameter) har ca 181,4 cm2 area, då är det bara att dividera med slotportarean och kolla hur många portar det blir. Fast portlängden skiljer sig ändå litegrann jämfört med slotport trots samma area och avstämning, man får i så fall räkna på vanlig port i en portberäknare så att längden blir rätt. smile

41 Inlägg
5 juli 2012
någon som hade provat --> http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318914

eller någon som ahr någon tanke om det? om det e något att ha, hur de spelar osv

138 Inlägg
6 juli 2012
Tjena har stött på ett nytt problem'
Det är vid pluss polen På batteriet'
Det är så att jag vill ha kvar den gammla polskon till laddning å så för den sladden e kort
Å sen vill jag sätta dit en ny polsko till slutstegskablarna:)
Så nu e jag ute efter någon sorts förgrening utav polen på batteriet till 2st så det bara är att koppla på allt .
Hopas någon förstog
// André

232 Inlägg
6 juli 2012
Är det någon som vet något om dessa ? CDT audio EF-61 6,5" ärdom värda att köpa ? smile

Mvh Kim

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 juli 2012
andre_Oopel skrev:
Tjena har stött på ett nytt problem'
Det är vid pluss polen På batteriet'
Det är så att jag vill ha kvar den gammla polskon till laddning å så för den sladden e kort
Å sen vill jag sätta dit en ny polsko till slutstegskablarna:)
Så nu e jag ute efter någon sorts förgrening utav polen på batteriet till 2st så det bara är att koppla på allt .
Hopas någon förstog
// André

Köp bara en ny polsko med fler hål så att du kan sätta i gamla kabeln också?

21 Inlägg
7 juli 2012
Hejsan!

Installerade precis en kondensator till bilen, en Sonda 3,7F. Men jag läste senare att man måste ladda kondensatorn?, Har sökt men fattar inte varför/hur man gör det? Måste man göra det lite då och då och kan jag inte ladda mitt vanliga batteri med 12V laddare längre när kondensatorn sitter där?

16 197 Inlägg
7 juli 2012
Mupphack skrev:
Hejsan!

Installerade precis en kondensator till bilen, en Sonda 3,7F. Men jag läste senare att man måste ladda kondensatorn?, Har sökt men fattar inte varför/hur man gör det? Måste man göra det lite då och då och kan jag inte ladda mitt vanliga batteri med 12V laddare längre när kondensatorn sitter där?

Har du redan monterat den i bilen så är de inget du behöver bry dig om.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

119 Inlägg
7 juli 2012
Hej Ljudomaner!

Jag har en lite fråga angående slutsteg.
Tidigare hade jag ett 2-kanals Mutant slutsteg, den billiga varianten,  som jag körde 2 st Kicker comp 10or, bryggat på steget i 2 ohm. Men efter 7års trogen tjänstgöring gav det slutligen upp. Så nu har ett nytt slutsteg beställts. Denna gång ett monosteg, Kicker ZX 400.1.

Till min fråga; Är det någon märkbar skillnad i ljud mellan ett bryggat 2-kanals slutsteg jämfört med ett monosteg?

Bird is the word!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 juli 2012
Schultz skrev:
Hej Ljudomaner!

Jag har en lite fråga angående slutsteg.
Tidigare hade jag ett 2-kanals Mutant slutsteg, den billiga varianten,  som jag körde 2 st Kicker comp 10or, bryggat på steget i 2 ohm. Men efter 7års trogen tjänstgöring gav det slutligen upp. Så nu har ett nytt slutsteg beställts. Denna gång ett monosteg, Kicker ZX 400.1.

Till min fråga; Är det någon märkbar skillnad i ljud mellan ett bryggat 2-kanals slutsteg jämfört med ett monosteg?

Det märker du när du får det om inte annat.. Varför fråga efter köp? wink (och JA det är det)

138 Inlägg
8 juli 2012
En väldigt dum/konstig fråga..smile
Kan man köra en 4 Ohm´s högtalare med dubbla högtalarkablar för att få slutsteget att tro att det är 2 Ohm??
Alltså inte dubbelspolig men få slutsteget att tro att det är det...Þ
(för att få mer effekt från steget  (600w i 4 ohm 1200w i 2 Ohm)
Senast redigerat av jankarl (8 juli 2012)

16 197 Inlägg
8 juli 2012
jankarl skrev:
En väldigt dum/konstig fråga..smile
Kan man köra en 4 Ohm´s högtalare med dubbla högtalarkablar för att få slutsteget att tro att det är 2 Ohm??
Alltså inte dubbelspolig men få slutsteget att tro att det är det...Þ
(för att få mer effekt från steget  (600w i 4 ohm 1200w i 2 Ohm)

Nej.

138 Inlägg
8 juli 2012
Bra svar Evil!!..smile

1 808 Inlägg
8 juli 2012
Enklast å bästa svaret wink

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

16 197 Inlägg
8 juli 2012
ADumt att göra ett stort utlägg om det när allt han ville ha svar på om de funka eller inte.

41 Inlägg
8 juli 2012
Ny fråga! Hittade ett billigt paket med baslåda och slutsteg idag, tänkte att det iaf är något att utgå ifrån och lära sig lite med (rätt billiga grejer och troligen inte allt för bra, men som sagt är det en början). Dessa grejer la jag beslag på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=819843 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30691 .

Nu är frågan: hur ställer jag in "gain"-värdet så att det blir någorlunda korrekt? Har förstått att det är ett reglage för att styra spänningen till steget ifrån huvudenheten och ska ligga så nära som möjligt i "fas"(?). Nåt sånt.

3 181 Inlägg
8 juli 2012
tjena mors håller på att kolla igenom mitt ljud i bilen lite. Jag har 2st 10" MDS 1090 POWER Audiophile BASAR
som ja tänkte bygga en sluten låda till 1låda till varje bas? någon som vet hur många liter man ska ha? hittar ingen
info om basarna direkt förutom att dom är i 4ohm och 500Watt ska sitta i en V70N
sen om det går å ställa in detta steg till dom basarna  RF Prime R300-4? eller om de är skit till basarna
mvh Tobzter...är de någon mer info som behövs så kan ja försöka fixa det

3 466 Inlägg
8 juli 2012
scienta skrev:
Ny fråga! Hittade ett billigt paket med baslåda och slutsteg idag, tänkte att det iaf är något att utgå ifrån och lära sig lite med (rätt billiga grejer och troligen inte allt för bra, men som sagt är det en början). Dessa grejer la jag beslag på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=819843 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30691 .

Nu är frågan: hur ställer jag in "gain"-värdet så att det blir någorlunda korrekt? Har förstått att det är ett reglage för att styra spänningen till steget ifrån huvudenheten och ska ligga så nära som möjligt i "fas"(?). Nåt sånt.

Nu blandar du ihop en massa.

Gainen är en känslighetsmatchning mot stereons lågnivå-signal. Du ställer alltså hur pass mycke stereons signal ska förstärkas.

Du ställer denna genom att skruva upp stereon på en nivå där det börjar låta illa i högtalarna och sedan skruvar du tillbaka så du hör när det är rent igen. Då har du fått fram den högsta spelbara volymen om högtalarna ska hålla.
Då gör du samma sak med slutsteget. du börjar alltså med gainen på det lägsta och skruvar sedan upp tills de låter skit om basen och tillbaka till de blir rent igen.
Nu verkar du ha någon form av bandpass som gör att de inte är lika lätt att höra missljud. Du kan då istället skruva upp gainen tills du hör att basen inte blir högre och sen drar du tillbaka runt 10% eller att du hör att volymen minskar något.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

41 Inlägg
9 juli 2012
M_icke_ skrev:
Nu blandar du ihop en massa.

Gainen är en känslighetsmatchning mot stereons lågnivå-signal. Du ställer alltså hur pass mycke stereons signal ska förstärkas.

Du ställer denna genom att skruva upp stereon på en nivå där det börjar låta illa i högtalarna och sedan skruvar du tillbaka så du hör när det är rent igen. Då har du fått fram den högsta spelbara volymen om högtalarna ska hålla.
Då gör du samma sak med slutsteget. du börjar alltså med gainen på det lägsta och skruvar sedan upp tills de låter skit om basen och tillbaka till de blir rent igen.
Nu verkar du ha någon form av bandpass som gör att de inte är lika lätt att höra missljud. Du kan då istället skruva upp gainen tills du hör att basen inte blir högre och sen drar du tillbaka runt 10% eller att du hör att volymen minskar något.

Hur hög volym ska huvudenheten vara på när detta görs? Riskerar jag inte att bränna steg/högtalare genom att göra såhär?

Hittade detta med lite extra sök, stämmer citatet? :
GAIN: En pot som man justerar för att matcha den signal som du har ut ur huvudenheten (CDn). Steg har en gain-pot för att kunna ge max effekt oavsett om du har en max insignal på 0.5V eller 8V. Om man är avancerad använder man ett oscilloskop för att ställa detta. Men en "Svensson metod" är att börja med gainet på minimum, dvs vrid den motsols tills det tar stopp. Sen sätter du in en CD i spelaren som du vet är HÖGT inspelad. Vrid upp till nästan max på huvudenheten (typ 33 av 35, 45 av 50 etc). Det borde ej dista i högtalarna ännu. Behåll volymen på 33 av 35. Sen höjjer du försiktigt gainet tills det börjar låta illa, då sänker du bara en aning så det låter bra igen. Klart! Överskrid aldrig 33 på huvudenheten i fortsättningen!

Även detta, är det ett korrekt sätt? För det var inte allt för svårt. Frågan är väl bara om mitt steg är ärligt specat (efter att ha kollat hittar jag inte ens rms).

Ytterliggare fråga: min stereo sparar aldrig inställningar efter att den stängs av. Går det att få den att spara inställningarna på något sätt? Så irriterande att behöva ställa om ljud m.m. efter varje gång man stängt av bilen!
Senast redigerat av scienta (9 juli 2012)

Sök