8767
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
9 juli 2012
scienta skrev:
M_icke_ skrev:
Nu blandar du ihop en massa.

Gainen är en känslighetsmatchning mot stereons lågnivå-signal. Du ställer alltså hur pass mycke stereons signal ska förstärkas.

Du ställer denna genom att skruva upp stereon på en nivå där det börjar låta illa i högtalarna och sedan skruvar du tillbaka så du hör när det är rent igen. Då har du fått fram den högsta spelbara volymen om högtalarna ska hålla.
Då gör du samma sak med slutsteget. du börjar alltså med gainen på det lägsta och skruvar sedan upp tills de låter skit om basen och tillbaka till de blir rent igen.
Nu verkar du ha någon form av bandpass som gör att de inte är lika lätt att höra missljud. Du kan då istället skruva upp gainen tills du hör att basen inte blir högre och sen drar du tillbaka runt 10% eller att du hör att volymen minskar något.

Hur hög volym ska huvudenheten vara på när detta görs? Riskerar jag inte att bränna steg/högtalare genom att göra såhär?

Hittade detta med lite extra sök, stämmer citatet? :
GAIN: En pot som man justerar för att matcha den signal som du har ut ur huvudenheten (CDn). Steg har en gain-pot för att kunna ge max effekt oavsett om du har en max insignal på 0.5V eller 8V. Om man är avancerad använder man ett oscilloskop för att ställa detta. Men en "Svensson metod" är att börja med gainet på minimum, dvs vrid den motsols tills det tar stopp. Sen sätter du in en CD i spelaren som du vet är HÖGT inspelad. Vrid upp till nästan max på huvudenheten (typ 33 av 35, 45 av 50 etc). Det borde ej dista i högtalarna ännu. Behåll volymen på 33 av 35. Sen höjjer du försiktigt gainet tills det börjar låta illa, då sänker du bara en aning så det låter bra igen. Klart! Överskrid aldrig 33 på huvudenheten i fortsättningen!

Även detta, är det ett korrekt sätt? För det var inte allt för svårt. Frågan är väl bara om mitt steg är ärligt specat (efter att ha kollat hittar jag inte ens rms).

Ytterliggare fråga: min stereo sparar aldrig inställningar efter att den stängs av. Går det att få den att spara inställningarna på något sätt? Så irriterande att behöva ställa om ljud m.m. efter varje gång man stängt av bilen!

Ska du köra alla högtalare på steg så kan du göra så ja..
Men om du kör några högtalare på stereon (som jag tog det) så kan jag slå vad om att du inte kommer kunna spela på så hög volym för de kommer låta något olidligt illa i högtalarna och dom kommer antagligen inte leva särskillt länge.
Jag gav dig en enkel instruktion, varför ifrågasätter du innan du ens testat o följa den?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

41 Inlägg
9 juli 2012
M_icke_ skrev:
Ska du köra alla högtalare på steg så kan du göra så ja..
Men om du kör några högtalare på stereon (som jag tog det) så kan jag slå vad om att du inte kommer kunna spela på så hög volym för de kommer låta något olidligt illa i högtalarna och dom kommer antagligen inte leva särskillt länge.
Jag gav dig en enkel instruktion, varför ifrågasätter du innan du ens testat o följa den?

Ifrågasätter inte din instruktion, jag frågade efter om de sättet jag länkade till var korrekt för det såg ut att kunna ge en mer exakt inställning. Men efter lite extra googlande (för att besvara min egen fråga) så verkar det vara något helt annat (är nybörjare och käkar info för att lära mig så mkt jag kan).

Så, hur ställer jag volymen på förstärkaren nu då jag har mina 2 koaxial-par inkopplade direkt till huvudenheten och enbart baslådan till slutsteget? Som du säger så lär väl koaxialerna inte vilja vara med allt för länge på max-volym ifrån stereon (iaf inte 6.5-orna).

Tanke: Jag kan ju ställa in så att enbart de bakre högtalarna låter, vilka, i teorin, ska klara dubbelt så mkt som stereon pumpar ut. Då går det att göra som du beskrev, utan att några högtalare går sönder?
Senast redigerat av scienta (9 juli 2012)

16 197 Inlägg
9 juli 2012
ADumt att göra ett stort utlägg om det när allt han ville ha svar på om de funka eller inte.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 Inlägg
9 juli 2012
Hej , hoppas på hjälp från er kunniga ute i landet:-)
Har en passat 05 med infällda veba 7" skärmar i nackstöden fram , samt en pioneer 1 dins stereo med utfällbar skärm. Jag har följande problem, när jag spelar upp musikvideos eller filmer på huvudenheten fram så får jag störningar på  veba skärmarna bak i bilen i form av "ljusare streck" som blir skarpare ju högre jag spelar i bilen, och de framträder i takt med basen , hur blir jag av med dessa ? Någon som haft likande problem och lycklats bli av med det ?  Tacksam för hjälp.

31 Inlägg
9 juli 2012
Hej!

Det är så att jag har ett DLS RS6 kitsystem och nu ger inte delningsfiltret ut någon signal till mildbasen.
Någon som vet var det kan vara för fel?
Har provat att byta delningsfiltret mot det andra och då funkar det kanon.

Daniel

577 Inlägg
9 juli 2012
uvdaniel skrev:
Hej!

Det är så att jag har ett DLS RS6 kitsystem och nu ger inte delningsfiltret ut någon signal till mildbasen.

Daniel

Delningsfiltret är trasigt?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

31 Inlägg
9 juli 2012
risodlarn skrev:
uvdaniel skrev:
Hej!

Daniel

Mm, så kan det ju vara.. men är det inte lite konstigt att det inte ger ut någon signal till mildbasen men gör det till diskantern..

2 024 Inlägg
9 juli 2012
uvdaniel skrev:
Mm, så kan det ju vara.. men är det inte lite konstigt att det inte ger ut någon signal till mildbasen men gör det till diskantern..

Just den delen av filtret är trasigt, inte konstigare än att hela vore trasigt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 712 Inlägg
9 juli 2012
uvdaniel skrev:
risodlarn skrev:
uvdaniel skrev:
Hej!

Daniel

Bara för en sak ej är helt fungerade behöver det ej betyda att det inte ger ut någon signal överhuvudtaget smile

Har jag iaf för mig smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

565 Inlägg
9 juli 2012
uvdaniel skrev:
risodlarn skrev:
uvdaniel skrev:
Hej!

Daniel

Vet inte hur just Rs6 filter ser ut men på mina Ur35i kan man koppla bort midbasen ur filtret genom att man vänder på "byglar" eller vad man ska kalla det. Har du sådana så ska kan du vända på dessa och då ska midbasen låta igen. Annars är det ju inte så svårt att googla på Dls rs6 manual så kommer man till denna länk http://www.dls.se/files/182/2/Man_ref_spkrs_eng_07.pdf

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

31 Inlägg
9 juli 2012
Lillalilja skrev:
uvdaniel skrev:
risodlarn skrev:

Vet inte hur just Rs6 filter ser ut men på mina Ur35i kan man koppla bort midbasen ur filtret genom att man vänder på "byglar" eller vad man ska kalla det. Har du sådana så ska kan du vända på dessa och då ska midbasen låta igen. Annars är det ju inte så svårt att googla på Dls rs6 manual så kommer man till denna länk http://www.dls.se/files/182/2/Man_ref_spkrs_eng_07.pdf

Okej.. jag provade att vända på den lilla plastgrejen som man väljer mellan låg, mellan och högnivå. och inget hände. så det är la så att filtret har pajat..

610 Inlägg
9 juli 2012
Tjenna

Jag undrar lite om vart jag ska placera basar och port på min låda

Ytan dom ska sitta på är 85x45, det jag undrar är måste basarna sitta i centrum av lådan eller kan man dra dom upp mot kanterna utan att påvärka effekt eller något sånt?

Jag har hört att basporten ska sitta på samma sida som basarna. och problemet jag har då är att om man ska placera båda basarna bra så får inte porten plats emellan.

då undrar jag kan jag flytta basarna (vänstra basen) max upp till vänstrr av lådan och den högra upp till höger ( alltså slickar dom kanterna) och ha basporten längst ner i mitten av lådan?

Mvh
Rickard

139 Inlägg
9 juli 2012
Ljud-fan skrev:
Tjenna

Jag undrar lite om vart jag ska placera basar och port på min låda

Ytan dom ska sitta på är 85x45, det jag undrar är måste basarna sitta i centrum av lådan eller kan man dra dom upp mot kanterna utan att påvärka effekt eller något sånt?

Jag har hört att basporten ska sitta på samma sida som basarna. och problemet jag har då är att om man ska placera båda basarna bra så får inte porten plats emellan.

då undrar jag kan jag flytta basarna (vänstra basen) max upp till vänstrr av lådan och den högra upp till höger ( alltså slickar dom kanterna) och ha basporten längst ner i mitten av lådan?

Mvh
Rickard

Jag gjorde så på en låda för ungefär ett år sedan, inga problem vad jag märkte iaf!

saabtok
1 306 Inlägg
10 juli 2012
borde ett Genesis four channel  funka och driva Amega q comp 6 alltså 6.5" middbas och ett par amega q-cox 350

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Designer.
1 260 Inlägg
10 juli 2012
Greatsnyggo skrev:
borde ett Genesis four channel  funka och driva Amega q comp 6 alltså 6.5" middbas och ett par amega q-cox 350

Jovars! vill du spendera pengar funkar två dual mono bra med smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

saabtok
1 306 Inlägg
10 juli 2012
MIKK0 skrev:
Greatsnyggo skrev:

Jovars! vill du spendera pengar funkar två dual mono bra med smile

får duga tillsvidare med de

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

138 Inlägg
10 juli 2012
Eller hur e det så att har man en bas med 2x4ohm spolar så kan man köra denna bas i 2 resp 8 ohm ' men inte 4 ohm. ?
Vart konfundersam då mds skrev på sin sida att man kan koppla i -2 -4 eller -8 ohm ?
Senast redigerat av andre_Oopel (10 juli 2012)

Dope MF
213 Inlägg
10 juli 2012
andre_Oopel skrev:
Eller hur e det så att har man en bas med 2x4ohm spolar så kan man köra denna bas i 2 resp 8 ohm ' men inte 4 oh. ?
Vart konfunderaam då mds skrev på sin sifa art man kan koppla i -2 -4 eller -8 ohm ?

Du har helt rätt, 2 eller 8Ohm som gäller med 2x4Ohms spolar.

138 Inlägg
10 juli 2012
Gnomen skrev:
andre_Oopel skrev:
Eller hur e det så att har man en bas med 2x4ohm spolar så kan man köra denna bas i 2 resp 8 ohm ' men inte 4 oh. ?
Vart konfunderaam då mds skrev på sin sifa art man kan koppla i -2 -4 eller -8 ohm ?

Du har helt rätt, 2 eller 8Ohm som gäller med 2x4Ohms spolar.

Okej vad bra' smile

Sök