7593
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Raquex
10 juli 2012
Testar att fråga igen, men i en kortare version tongue

Just nu så sitter det en JVC KD-R431 stereo och Audis originalsystem på högtalare (Bose sägs det att det är) i bilen. Men jag har även en baslåda MDS Fanatic FSB252 (2x10", 500W st) och skulle behöva ett slutsteg som kan driva denna låda på ett bra vis. Jag blev erbjuden att köpa ett IMPACT LK2501 steg och han säger att det skulle fungera kanon.

Sorry för att jag inte ger så mycket info. Vet dock inte mer än så tongue Men vad tror ni om detta slutsteg till min baslåda?

41 Inlägg
10 juli 2012
Raquex skrev:
Testar att fråga igen, men i en kortare version tongue

Just nu så sitter det en JVC KD-R431 stereo och Audis originalsystem på högtalare (Bose sägs det att det är) i bilen. Men jag har även en baslåda MDS Fanatic FSB252 (2x10", 500W st) och skulle behöva ett slutsteg som kan driva denna låda på ett bra vis. Jag blev erbjuden att köpa ett IMPACT LK2501 steg och han säger att det skulle fungera kanon.

Sorry för att jag inte ger så mycket info. Vet dock inte mer än så tongue Men vad tror ni om detta slutsteg till min baslåda?

Jag är inte så insatt, men har har du länk till lite spec för steget: http://www.impact-car-audio.com/lk2501.html

Ser ju inte ut att vara kraftigt nog, men jag är som sagt inte så insatt.

Raquex
10 juli 2012
scienta skrev:
Jag är inte så insatt, men har har du länk till lite spec för steget: http://www.impact-car-audio.com/lk2501.html

Tackar så mycket för länken! Fast det står på italienska, men manualen som gick att ladda hem vart på engelska smile Dock så säger det inte mig så mycket då jag själv inte kan nått om sånt här sad

Det jag får fram om steget är:
MAX Power: 700Wx1
Power RMS @ 4 Ohms: 250Wx1
Power RMS @ 2 Ohms: 350Wx1

Edit: Sökte i forumet om denna baslåda och hittade: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=39336
Där skriver en att det är 1000W (500Wx2), WRMS 400W (2x200W) samt så skriver en i en annan tråd att basarna är på 4 Ohms. Då borde väl det steget räcka?
Baslådan är ju knappast den bästa och mest krävande. Inte ens säkert att den fungera. Dom sålde ju ut dessa lådor för att det var fel på vissa av dom. Hade man tur så fick man tag på en fungerande och jag har ju som sagt inte ens testat lådan ännu tongue
Senast redigerat av Raquex (10 juli 2012)

41 Inlägg
10 juli 2012
Raquex skrev:
Text

Visst kommer det "funka", även om du inte får ut max av basarna. Om du nu får steget för en billig peng så skadar det väl knappast att börja med?

2 024 Inlägg
10 juli 2012
Raquex skrev:
scienta skrev:

Tackar så mycket för länken! Fast det står på italienska, men manualen som gick att ladda hem vart på engelska smile Dock så säger det inte mig så mycket då jag själv inte kan nått om sånt här sad

Det jag får fram om steget är:
MAX Power: 700Wx1
Power RMS @ 4 Ohms: 250Wx1
Power RMS @ 2 Ohms: 350Wx1

Edit: Sökte i forumet om denna baslåda och hittade: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=39336
Där skriver en att det är 1000W (500Wx2), WRMS 400W (2x200W) samt så skriver en i en annan tråd att basarna är på 4 Ohms. Då borde väl det steget räcka?
Baslådan är ju knappast den bästa och mest krävande. Inte ens säkert att den fungera. Dom sålde ju ut dessa lådor för att det var fel på vissa av dom. Hade man tur så fick man tag på en fungerande och jag har ju som sagt inte ens testat lådan ännu tongue

Varför inte testa så lådan verkligen funkar då innan du lägger pengar på ett steg??

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

818 Inlägg
10 juli 2012
scienta skrev:
Raquex skrev:
Text

Visst kommer det "funka", även om du inte får ut max av basarna. Om du nu får steget för en billig peng så skadar det väl knappast att börja med?

Fast om han vill ha ut max av basarna är det ju dumt att köpa ett billigt steg sen köpa ett nytt senare, än att vänta tills han får mer pengar och köper ett passande

41 Inlägg
10 juli 2012
rasurbo skrev:
Fast om han vill ha ut max av basarna är det ju dumt att köpa ett billigt steg sen köpa ett nytt senare, än att vänta tills han får mer pengar och köper ett passande

Det är ju inget annat än en personlig prioritering. Beror helt på hur man ser på saken!

6 Inlägg
10 juli 2012
Har ett krångligt problem, kan absolut 0 om billjud men lyckades beställa massa grejer till min -98 mondeo

beställde en JVC KD-R531 och en massa adaptrar för att kunna styra volymen etc med RATTEN!, Vet bara inte hur jag ska koppla den sista delen till stereon.. radion har en liten ljusblå/gul kabel där det står "remote steering control"

och min JVC patch lead ser ut så här http://incarunlimited.com/images/CTJVC2LEAD.jpg

Är det meningen att jag ska dela "den röda kabeln" och skarva den med kabeln från stereon? eller ska jag trycka in 3.5mm kontakten bak på stereon där det står "R-AUX/BT adapter"
Eller behöver jag köpa en annan sorts patch lead?

Till höger nere i hörnet ser ni den ljusblå/gula kabeln!!

http://www.ars24.com/images/product_images/popup_images/image_KD-R531_3.png
Jag har verkligen INGEN aning längre.. det står inget i manualen eller på internet..

All hjälp uppskattas..

Köpte 4st GAS Silver GS620P smile hoppas stereon klarar det big_smile

610 Inlägg
10 juli 2012
Tjenna

jag ska ha en låda på 110 liter har jag fått ritning på och nu har ja byggt ihop den på 110 liter
Men sen funderar jag på att lägga in ett ganska tjockt dämp material http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … -st-31605/

och när man lagt in det så är det bara 90 liter kvar, påvärkar detta någonting eller spelar de ingen större roll hur tjockt just dämp materialet är?

16 197 Inlägg
10 juli 2012
Ljud-fan skrev:
Tjenna

jag ska ha en låda på 110 liter har jag fått ritning på och nu har ja byggt ihop den på 110 liter
Men sen funderar jag på att lägga in ett ganska tjockt dämp material http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … -st-31605/

och när man lagt in det så är det bara 90 liter kvar, påvärkar detta någonting eller spelar de ingen större roll hur tjockt just dämp materialet är?

ju mer dämpning ju "större" blir lådan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 024 Inlägg
10 juli 2012
Ljud-fan skrev:
Tjenna

Hur många såna ska du trycka in om det ska försvinna 20 liter ur lådan?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

610 Inlägg
10 juli 2012
Expoze skrev:
Ljud-fan skrev:
Tjenna

Hur många såna ska du trycka in om det ska försvinna 20 liter ur lådan?

Tja

Den e ganska tjock (2cm) och en på varje vägg (förutom den där basarna sitter på) blir en del

2 024 Inlägg
10 juli 2012
Ljud-fan skrev:
Tja

Den e ganska tjock (2cm) och en på varje vägg (förutom den där basarna sitter på) blir en del

Med tanke på att det är skummaterial som innehåller en hel del luft så försvinner nog inte så mycket.
Rekommenderas det dämpning i din låda eller vill du bara ha det?

Samarbetspartners:

16 197 Inlägg
10 juli 2012
själv rekomenderar jag ALLTID dämpning..   

enda gången man kanske INTE ska ha de är om man ska tävla i db..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 Inlägg
10 juli 2012
slk3 skrev:
::Svåra grejjor se #17063::

Verkligen ingen kunnig person som är vaken?! Jag som ville sitta ó skruva inatt sad

3 466 Inlägg
11 juli 2012
slk3 skrev:
slk3 skrev:

Verkligen ingen kunnig person som är vaken?! Jag som ville sitta ó skruva inatt sad

Nu har jag ingen riktig koll på JVC men troligen ska du slänga på en kabelsko på den blå/gula kabeln på stereon som passar i den röda honan på adaptern. Sedan plugga i 3,5mm kontakten i hålet längst ner till höger och andra änden i bilens kablage.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

47 Inlägg
11 juli 2012
Hej! Har ett blaupunkt bxa-500 (som verkar vara ett rätt okänt slutsteg men ska ha varit deras "top of the line" någongång , verkar som att det har 500wrms) och tänkte köra två basar på blaupunktsteget och undrar vad för basar ni kan rekommendera som låter bra till slutsteget,  basar helst i låda runt 2000kr. Thanks!

Raquex
11 juli 2012
Expoze skrev:
Varför inte testa så lådan verkligen funkar då innan du lägger pengar på ett steg??

På tal om det. Går det att koppla in baslådan till förstärkaren till hemmabiosystemet för att testa baslådan? Förstärkaren har en uteffekt på 6x120W + en kontakt för en sub. Tänkte om man i så fall kopplar in den i "sub". Eller hur ska man annars testa om lådan fungerar när jag inte har tillgång till ett slutsteg? Tips vore kanon att få smile

Mek
78 Inlägg
11 juli 2012
Raquex skrev:
Expoze skrev:

På tal om det. Går det att koppla in baslådan till förstärkaren till hemmabiosystemet för att testa baslådan? Förstärkaren har en uteffekt på 6x120W + en kontakt för en sub. Tänkte om man i så fall kopplar in den i "sub". Eller hur ska man annars testa om lådan fungerar när jag inte har tillgång till ett slutsteg? Tips vore kanon att få smile

Ska du bara testa lite snabbt så kan du koppla in den på en av högtalar utgångarna från hemmabioförstärkaren, kolla bara så att ohm-talen matchar. Subutgången brukar bara vara en rca-utgång för inkoppling till en aktiv hemmasub.

Audi A4 B7 tdi Quattro

6 Inlägg
11 juli 2012
M_icke_ skrev:
slk3 skrev:
slk3 skrev:

Nu har jag ingen riktig koll på JVC men troligen ska du slänga på en kabelsko på den blå/gula kabeln på stereon som passar i den röda honan på adaptern. Sedan plugga i 3,5mm kontakten i hålet längst ner till höger och andra änden i bilens kablage.

Hmm att sätta en kabelsko på den blå/gula.. ja kanske.. men tror inte man ska koppla båda

Hittade detta på en hemsida angående min kabel "Suitable for units with 3.5mm Jack connection or single wire for steering controls"  OR låter som man måste välja smile är lite rädd att råka ta isönder min kabel så ska leta fler svar först smile

Sök