9365
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

90 Inlägg
16 juli 2012
Hej
önskar få tips på några basare (typ 10" ca 1500-2000:- styck) som låter bra, välljud går före att spela högst!
kör nu på en Kicker Comp 15 som drivs av ett ca 7 år gammalt mds steg då denna bas inte alls hänger med eller låter så bra.. och steget ska oxå bytas ut.

16 197 Inlägg
16 juli 2012
Berggren79 skrev:
Hej
önskar få tips på några basare (typ 10" ca 1500-2000:- styck) som låter bra, välljud går före att spela högst!
kör nu på en Kicker Comp 15 som drivs av ett ca 7 år gammalt mds steg då denna bas inte alls hänger med eller låter så bra.. och steget ska oxå bytas ut.

Va har du för framsystem i bilen?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
16 juli 2012
Berggren79 skrev:
Hej

Vad ska det in i för bli och vad hade du tänkt driva den med ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

90 Inlägg
16 juli 2012
micke7406 skrev:
Berggren79 skrev:
Hej

En merca W124 sedan just nu,  de blir något nytt som orkar driva dom och i samma märke.
har ett JBL GT6-6 som framsystem just nu.

1 400 Inlägg
16 juli 2012
Berggren79 skrev:
micke7406 skrev:
Berggren79 skrev:
Hej

En merca W124 sedan just nu,  de blir något nytt som orkar driva dom och i samma märke.
har ett JBL GT6-6 som framsystem just nu.

Det första jag kom att tänka på är DLS Performanc. Billig,låter bra.lättdriven,Lite rockig i karaktären som ditt framsystem.

http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19

Annars så har Ljudbyggaren en ny liten trevlig bas i sitt sortiment http://www.ljudbyggaren.se/?category_id … m_id=SQX10 Har inte hunnit att prova den ännu men slå en signal dit så kan säkert Tonny guida dig in på rätt spår.

325 Inlägg
16 juli 2012
hej skall ha mina basar i slutna lådor, tillverkaren rekommenderar 26-40 liter, vad är skillnaden på att stor eller liten volym på slutna lådor? vad är att rekomendera om man spelar rock/hårdrock

325 Inlägg
16 juli 2012
skall även dämpa mina dörrar, sitter nått på sprutat orginlal från fabriken, typ tjock body fast hårt och väldigt skrovligt på ytter plåten, varken vill eller kan slipa bort det, så butylmatta lär inte funka, nått tips? funderar på sprutbart karoserikit fast vill kanske inte kleta ned för mycket i häller då det är en gammal bil. tacksam för tips

2 712 Inlägg
17 juli 2012
Hej jag skrev här för ett tag sen men skulle behöva lite snabb hjälp..

Sakerna jag skall beställa är jag lite fundersam över vad jag behöver ha mer för saker.

http://www.autohifi.se/?category_id=169 … -HXTC-1060 <- Baslåda
http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K <- Slutsteg till bas
http://www.autohifi.se/?category_id=205 … id=HE-9001 <- Slutsteg till hatthyllans högtalare.

Och tänkte ha det här kabelkittet http://www.ljudstudion.se/kabelkit-2000 … c-178.aspx

Då är min fråga vad behöver jag ha för saker mer EXAKT?

Jag vet att jag behöver lågnivå kablar, jag har en uppsättning till en av slutstegen och ska beställa en uppsättning till baslådan eller är det något speciell kabel till baslådan?

På min stereo så står det så här

Antal Lågnivå ut    2 st fram + bak/sub

Om någon kanske vill länka t ex säkringar, något "fördelningsblock" för att dela 50mm2 kablen till 2 kablar?
en för varje slutsteg eller medföljer de i kabelpaketet?

Och sen en liten snabb beskrivning om exakt hur allt kopplas, och sen även hur jag får 2 stycken remote.. har ju en utgång på stereon.. men har ju 2 slutsteg?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 151 Inlägg
17 juli 2012
Efter varje fördelningsblock bör du ha säkringar igen, som är anpassade för den nya kabelarean. 50mm2 ska avsäkras med max 200 A säkring. Halverar du kabeltjockleken i ett fördelningsblock måste dem nya kablarna avsäkras med 100 A vardera alltså.

2 712 Inlägg
17 juli 2012
Okej fixar det några fler kablar osv jag behöver ha?

Skall jag ha en uppsättning med lågnivå kablar till slutsteget för basen också eller en speciell för sub utgången?

3 466 Inlägg
17 juli 2012
amoreex skrev:
Okej fixar det några fler kablar osv jag behöver ha?

Skall jag ha en uppsättning med lågnivå kablar till slutsteget för basen också eller en speciell för sub utgången?

du behöver dubbla lågnivå till det kabelkitet då där inte ingår någon.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 712 Inlägg
17 juli 2012
Har varit i kontakt med Autohifi nu och lagt en beställning har redan en uppsättning lågnivå kablar, han bjöd mig dessutom på en uppsättning låvnivå kablar + lite fler saker smile

18 Inlägg
17 juli 2012
Tänkte höra mig för lite med er som har koll
Har fått ett slutsteg av en polare Länk: Sonda GX-852
Han har använt det för att driva sina 6x9or i hatthyllan.

Jag undrar om man kan driva någon baslåda med det här steget? eller om man ska köpa ett annat steg för att driva bas med?
om den duger till att driva någon låda hur pass bra låda kan man då driva? smile
tips på bra & relativt billiga lådor vore kanon:)

((blev lite grötigt inlägg, ber om ursäkt för det))
/Robin

1 400 Inlägg
17 juli 2012
Plastankan skrev:
Tänkte höra mig för lite med er som har koll
Har fått ett slutsteg av en polare Länk: Sonda GX-852
Han har använt det för att driva sina 6x9or i hatthyllan.

Jag undrar om man kan driva någon baslåda med det här steget? eller om man ska köpa ett annat steg för att driva bas med?
om den duger till att driva någon låda hur pass bra låda kan man då driva? smile
tips på bra & relativt billiga lådor vore kanon:)

((blev lite grötigt inlägg, ber om ursäkt för det))
/Robin

En lättdriven bas med 4 Ohm spole ska du kunna driva.

18 Inlägg
17 juli 2012
micke7406 skrev:
En lättdriven bas med 4 Ohm spole ska du kunna driva.

Edit: Tackar för svar!
Senast redigerat av Plastankan (17 juli 2012)

2 712 Inlägg
18 juli 2012
Kanske kommer med en dum fråga nu.. men jag fick hem mina kablar idag för att dra till slutsteget som jag får imorgon eller i övermorgon... nu är det ett litet fel...

Kablen är en 50mm2
Alltså 1,5 cm i Diameter..

Och då är min fråga jag har kollat lite och det är inga problem att dra kabeln fram till framstolarna.. men sen är problemet att få den till batteriet.. då är min fråga kan jag dra kablen under bilen och dra den i en hydralslang för att skydda den?

Tycker detta borde funka och att man sedan spänner fast den ordentligt?

Tacksam för snabba svar // Robin

ohshit
1 285 Inlägg
18 juli 2012
amoreex skrev:
Kanske kommer med en dum fråga nu.. men jag fick hem mina kablar idag för att dra till slutsteget som jag får imorgon eller i övermorgon... nu är det ett litet fel...

Kablen är en 50mm2
Alltså 1,5 cm i Diameter..

Och då är min fråga jag har kollat lite och det är inga problem att dra kabeln fram till framstolarna.. men sen är problemet att få den till batteriet.. då är min fråga kan jag dra kablen under bilen och dra den i en hydralslang för att skydda den?

Tycker detta borde funka och att man sedan spänner fast den ordentligt?

Tacksam för snabba svar // Robin

Du får inte kabeln kabeln under listen/mattan? eller får du inte kabeln genom torpedväggen?

Har sett flera som bygger på ett högt nivå som har dragit strömkablarna under bilen, så visst funkar det, om det är optimalt/funkar bra kan inte jag svara på.

Men i min teori så tycker jag inte det borde vara nåt problem sålänge du sätter fast det ordentligt & att du använder ett solid skydd för kablarna, så dom inte tar stryk från värme, skarpa kanter och m.m

The löwer class.

2 712 Inlägg
18 juli 2012
Tack för snabba svar!

Att få den under lister osv fram till framstolarna är nemas problemas.. problemet är att få dem igenom torpedväggen finns inga färdiga hål osv.. och det är trångt som in i helvete..

Så min tanke var dra dem underbil längs t ex bromsrören för att få en rak gång, dra sladden genom en hydralslang som är samma man har till bromsarna på släpvagnar osv för dessa tål ju vägsalt osv.

Och skyddar även så det ej skaver och sen fästa upp den med buntband med  kanske högst 2 dm mellan rum.

Så de ska inte vara några problem att borra hål i bagaget ner så man kommer under bilen och sen bara dra den under?

//Robin.

ohshit
1 285 Inlägg
18 juli 2012
amoreex skrev:
Tack för snabba svar!

Att få den under lister osv fram till framstolarna är nemas problemas.. problemet är att få dem igenom torpedväggen finns inga färdiga hål osv.. och det är trångt som in i helvete..

Så min tanke var dra dem underbil längs t ex bromsrören för att få en rak gång, dra sladden genom en hydralslang som är samma man har till bromsarna på släpvagnar osv för dessa tål ju vägsalt osv.

Och skyddar även så det ej skaver och sen fästa upp den med buntband med  kanske högst 2 dm mellan rum.

Så de ska inte vara några problem att borra hål i bagaget ner så man kommer under bilen och sen bara dra den under?

//Robin.

Nej i prakten inte, vad jag kan komma på.

Men varför inte bara borra upp ett nytt hål i torpedväggen?

The löwer class.

2 712 Inlägg
18 juli 2012
Cgee skrev:
Nej i prakten inte, vad jag kan komma på.

Men varför inte bara borra upp ett nytt hål i torpedväggen?

För det är så trångt sad

Finns typ ingen plats och känner det enklare att dra den under eftersom när jag lagt den under listen på ena sidan var de knappt möjligt att få tillbaka listen på exakt samma sätt.. så vill ej dra så tjock kablar där då de redan är en massa kablar där.

Så tror det kan vara enklare att dra den under istället! smile

Sök