5774
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
3 augusti 2012
lanlord000 skrev:
jag ska bygga en låda till två st 10 basar

hur stor ska lådan vara för att få bra ljud.
eller beror det på vilken bas man har?

mvh alex

Skulle gissa på någon stans mellan 1 och 1000 liter.

Dock myyycke lättare om du skriver vad det är för basar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

35 Inlägg
3 augusti 2012
Kan någon ge tips på prisvärda kitsystem? prisklass ca 1000kr+ för framsystemet och 1000kr+- för bakdörrarna
Ett kit 4" + diskanter (framsystem)
Ett kit med 5,25" och diskanter (Bakdörrar)

Ska jag driva högtalarna med separata steg eller direkt från stereon?
Om steg så ge tips på lämpligt slutsteg för detta. Det finns utgångar på stereon för rca fram och bak + en sub utgång som ska till rörbasen

Båda ska ha delningsfilter m.m
Allt ska sitta i en audi s4. Jag vill försöka få ett bra framsystem så man inte behöver höra basen endast bakifrån.

Alla högtalare sitter i dörrarna riktade rakt mot andra dörren.

På framdörrarna sitter det små portade lådor på kanske 2 liter om det hjälper nåt. Där ska 4" sitta och sen sitter diskanten ca 3dm ovanför

Jag ska sen komplettera med en 8" rörbas i bagaget som utfyllnad.

983 Inlägg
4 augusti 2012
Tjenare. Har precis kopplat klart allt i bilen och nu blir steget te framsystemet varmt å går i protect ibland men sen hoppar det igång igen efter ca 4 sec.
Steget är ett spl ice 150.4 och driver 3 st högtalare och 1 skrikare i varje dörr.
kopplat midd basarna i 2 ohm och sen kopplade jag in mina midar och skrikarna på 1 kanal.
steget blir VARMT så det knappt går att ta på det Säkringen till steget är en 100ah säkring och 35mm2 kabel både + å minus.
Det är jordat i bältespunkten höger bak så jord har den allt!
Mitt mono steg te basen blir inte alls varmt och fungerar som det ska.
Skulle va gött om någon kom med hjälp om vad det kan vara som orsakar detta Fel.
Mvh Jesper

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
Skoppet skrev:
Tjenare. Har precis kopplat klart allt i bilen och nu blir steget te framsystemet varmt å går i protect ibland men sen hoppar det igång igen efter ca 4 sec.
Steget är ett spl ice 150.4 och driver 3 st högtalare och 1 skrikare i varje dörr.
kopplat midd basarna i 2 ohm och sen kopplade jag in mina midar och skrikarna på 1 kanal.
steget blir VARMT så det knappt går att ta på det Säkringen till steget är en 100ah säkring och 35mm2 kabel både + å minus.
Det är jordat i bältespunkten höger bak så jord har den allt!
Mitt mono steg te basen blir inte alls varmt och fungerar som det ska.
Skulle va gött om någon kom med hjälp om vad det kan vara som orsakar detta Fel.
Mvh Jesper

kan inte riktigt förstå hur en del (väldigt få) kan få dessa steg att bli så varma.

jag har själv kört med ICE steg i mina 3 sista byggen och dom har funkar felfritt. (pressar mina saker ganska hårt)

EXAKT hur har du kopplat?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

983 Inlägg
4 augusti 2012
Jo har sätt att du har det hmm
diskanterna och middarna är på 8ohm st så kopplade dom till 8a ohm sen middarna kopplade jag till 2 ohm via ett delningsfilter...
Vet att det inte är det bästa att koppla flera högtalare te delningsfilter men gjorde det iaf.

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
Skoppet skrev:
diskanterna och middarna är på 8ohm st så kopplade dom till 8a ohm sen middarna kopplade jag till 2 ohm via ett delningsfilter...
Vet att det inte är det bästa att koppla flera högtalare te delningsfilter men gjorde det iaf.

kopplar du dubbla middar på ett filer så blir ju delningen helt fel.

(om nu inte filteret är anpassat för de)

vad för saker har du?

983 Inlägg
4 augusti 2012
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:

vad för saker har du?

Okej nej tror inte filtret är gjort för det har MDS DCPRO650 fast 5.25or och 2 gamla hollywood middbasar tillsammas. (dock ej dom skrikarna)

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
Skoppet skrev:
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:

vad för saker har du?

Okej nej tror inte filtret är gjort för det har MDS DCPRO650 fast 5.25or och 2 gamla hollywood middbasar tillsammas. (dock ej dom skrikarna)

skriv EXAKT hur du har kopplar allt..   verkar vara en "röra" av olika saker.

983 Inlägg
4 augusti 2012
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:
evilaudio skrev:

vad för saker har du?

skriv EXAKT hur du har kopplar allt..   verkar vara en "röra" av olika saker.

Jag paintar en bild så får du se smile

983 Inlägg
4 augusti 2012
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=164700&image=1723454
sådär äre kopplat hmm
Senast redigerat av Skoppet (4 augusti 2012)

16 197 Inlägg
4 augusti 2012

å så har du kopplat på de 2 bakre kanalerna eller?

och fram?

983 Inlägg
4 augusti 2012
evilaudio skrev:

och fram?

japp midd basarna är på bakre och middarna och skrikarna är på främre hmm tänkte stoppa i 2 fläktar så det flåsar lite på det iaf. men ska samtidigt kolla hur det blir när jag kopplar förbi delningsfiltret hmm

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
Skoppet skrev:
evilaudio skrev:

och fram?

japp midd basarna är på bakre och middarna och skrikarna är på främre hmm tänkte stoppa i 2 fläktar så det flåsar lite på det iaf. men ska samtidigt kolla hur det blir när jag kopplar förbi delningsfiltret hmm

tror fortfarande att de är något som är sne belastat..

hur delar du på framkanelerna då?

983 Inlägg
4 augusti 2012
kopplat som på man gör på basar hmm  + till + sen - till - hmm men får fan ta en titt på dedär imorn vågar inte åka iväg te action meet om det inte är som det ska hmm

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
Skoppet skrev:
kopplat som på man gör på basar hmm  + till + sen - till - hmm men får fan ta en titt på dedär imorn vågar inte åka iväg te action meet om det inte är som det ska hmm

men du måste ju ha delningsfilter till fram oxå..    de måste ju låta SKIT illa om diskanterna annars,, å sen går dom sönder jätte lätt.

983 Inlägg
4 augusti 2012
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:

men du måste ju ha delningsfilter till fram oxå..    de måste ju låta SKIT illa om diskanterna annars,, å sen går dom sönder jätte lätt.

Okej då får jag införskaffa mig det oxå smile men det går la bra med vilket som ? har några äldre mds ligger hemma med valbara nivåer etc hmm men ska jag kirra filter te middarna med ? är beyma 6MI90 smile (spelar j*vligt ret och högt nu iaf) smile

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
Skoppet skrev:
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:

Okej då får jag införskaffa mig det oxå smile men det går la bra med vilket som ? har några äldre mds ligger hemma med valbara nivåer etc hmm men ska jag kirra filter te middarna med ? är beyma 6MI90 smile (spelar j*vligt ret och högt nu iaf) smile

du hade väl 8ohms element i fram?     filter är inget man bara "tar" utan de måste vara ett som är anpassat efter just de högtalare man har.

självklart måste du har filter även till dom..   "alla" högtalare måste ha delningsfilter på ett eller annat vis.
Senast redigerat av evilaudio (4 augusti 2012)

983 Inlägg
4 augusti 2012
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:
evilaudio skrev:

du hade väl 8ohms element i fram?     filter är inget man bara "tar" utan de måste vara ett som är anpassat efter just de högtalare man har.

Okej. Fan då vet jag inte hur jag ska göra hmm får ta tag i dom där ja köpte dom och fråga om dom kan få tag på något filter till dom smile

16 197 Inlägg
4 augusti 2012
evilaudio skrev:
Skoppet skrev:
evilaudio skrev:

självklart måste du har filter även till dom..   "alla" högtalare måste ha delningsfilter på ett eller annat vis.

.

247 Inlägg
4 augusti 2012
Tips på framsystem som spelar bättre än mitt b2 audio es6.1. Då menar jag bättre på alla fronter! Blir nog att driva dem med DLS Ultimate A5, 2x85W i 4ohm. Helst inte mycket mer än 2000kr!

Edit: Jag vet att det är väldigt personligt men om ni har några personliga erfarenheter så dela gärna med er :-)
Senast redigerat av Jacken92 (4 augusti 2012)

Sök