9402
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Medlem 187
52 Inlägg
8 augusti 2012
Tycker alla "experte"r ska ta o sluta hata på Steve Meade...tror nog han kan sin grej ganska väl...och på tal om " Allt handlar om att Mr. Meade vill sälja sina balla apparater" tror jag att många här håller på med precis samma sak när man alltid hänvisar till vissa produkter utav specifika märken samt butiker som säljer dessa bassar,steg osv=)

"No admittance without a garage pass"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 augusti 2012
Bliss187 skrev:
Tycker alla "experte"r ska ta o sluta hata på Steve Meade...tror nog han kan sin grej ganska väl...och på tal om " Allt handlar om att Mr. Meade vill sälja sina balla apparater" tror jag att många här håller på med precis samma sak när man alltid hänvisar till vissa produkter utav specifika märken samt butiker som säljer dessa bassar,steg osv=)

Det där orkar jag inte ens kommentera, och låter av många skäl bli.. För jag vet ju inte ett skit om bilstereo.

Må väl.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Medlem 187
52 Inlägg
8 augusti 2012
Tokken skrev:
Bliss187 skrev:

Det där orkar jag inte ens kommentera, och låter av många skäl bli.. För jag vet ju inte ett skit om bilstereo.

Må väl.

Ursäkta mig om jag kom åt en öm punkt och att du känner dig träffade...jag vet @ sanningen gör ont men tror jag mer skulle lita och lyssna på Steve Meade än vissa andra experter här på garaget

"No admittance without a garage pass"

907 Inlägg
8 augusti 2012
Lite kul att en Expert med 50st inlägg börjar klaga på robban och örjan som jag nästan kan garantera kan mest av alla i den här tråden

3 466 Inlägg
8 augusti 2012
Tokken skrev:
M_icke_ skrev:
Vad spelar förutsättningarna egentligen för roll när det är apparaten han ska demonstrera?

Nej men man kan ju inte hålla på och mäta upp ett steg under galna förhållanden för att demonstrera någon apparat men jag fattar hur du tänker dock.

Nej jag håller helt klart med att förutsättningarna för mätningarna var rent åt helvete.
Hade varit roligare att se mätningar i bil med en rejäl batteribank och vettigakablar smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 augusti 2012
primeramannen skrev:
Lite kul att en Expert med 50st inlägg börjar klaga på robban och örjan som jag nästan kan garantera kan mest av alla i den här tråden

Fast han kallar sig inte expert..

16 197 Inlägg
8 augusti 2012
Nitromast skrev:
primeramannen skrev:

Jag kallar mig inte heller för proffs eller expert.

De är andra som kallar mig för de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

329 Inlägg
8 augusti 2012
Firetunez skrev:
Demmpa skrev:
tjena jag ska sälja mina basar som jag har nu (mutanter) och har tittar på lanzar max pro 12" 1600W men vet inte hur dom är? någon som har prövat dom?
steget är ett dls på 1000W 2 kanal mono om jag inte har helt fel:)

Mono betyder 1 kanal, men dom flesta monoblocken har flera kopplingsplintar som underlättar parallellkoppling.
Dessa plintar är alltså ihopkopplade i steget.

okay, du har ingen aning om basarna är något att ha?smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 augusti 2012
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
primeramannen skrev:

Jag kallar mig inte heller för proffs eller expert.

De är andra som kallar mig för de.

Det var inte Tokken jag menade...
Problemet med sponsrade "experter" är att det är bara en sak som gäller och vill självfallet sälja "sina" grejjor..
Däremot så har man ju rätt god koll på vad man ska göra med sina saker istället.

SM är ingen nybörjare hur som helst. Han har varit med ett tag även han.

577 Inlägg
8 augusti 2012
när jag har alla högtalare kopplade på steg o ska ställa gainen, är det max på hu'n som gäller då?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

21 761 Inlägg
8 augusti 2012
risodlarn skrev:
när jag har alla högtalare kopplade på steg o ska ställa gainen, är det max på hu'n som gäller då?

Inte max på HU, ställ den på 70-75% av max. smile

577 Inlägg
8 augusti 2012
Drönirettab skrev:
risodlarn skrev:

Inte max på HU, ställ den på 70-75% av max. smile

tack! big_smile

282 Inlägg
8 augusti 2012
Demmpa skrev:
Firetunez skrev:
Demmpa skrev:
tjena jag ska sälja mina basar som jag har nu (mutanter) och har tittar på lanzar max pro 12" 1600W men vet inte hur dom är? någon som har prövat dom?
steget är ett dls på 1000W 2 kanal mono om jag inte har helt fel:)

Mono betyder 1 kanal, men dom flesta monoblocken har flera kopplingsplintar som underlättar parallellkoppling.

Jag har inte testat någonting från lanzar, så det kan jag tyvärr inte säga någonting om.
Sen beror det ju lite på vad du vill ha för ljud. Spl (spela högt) eller sq (finlir) samt budget.

21 761 Inlägg
8 augusti 2012
Stripz skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=OfVbosX9RTs

undra om dettaq verkligen funkar rättvist?

Som bla Tokken skriver så ska man ha stabil spänning vid tester för att mätvärdet ska bli rättvisande, dessutom verkar den där bilen ha klent batteri eller dåligt laddat batteri med tanke på den begränsande effekt han testar med.

8 Gauge kabel motsvarar ca 8 mm2 area. Om man räknar med att varje strömförsörjningskabel i det där testet var 1,5 m lång så blir det alltså 3 m totalt. Räknar man med 70% verkningsgrad hos steget så borde strömförbrukningen ha legat runt 90-91 A när spänningen sjönk som mest (9,85 V), totala förlusten i själva kablarna blir då ca 0,61 V. Observera att detta gäller sammmanlagda förlusten i båda kablarna.

När Steve "gjorde ändringar" med jordkabeln till steget så kollade han upp spänningsskillnaden mellan batteri och slutsteg, det blev 1,4 V. Strömförbrukningen vid just detta test ska i teorin ligga högre (ca 108-110 A) än när spänningen sjönk ner till 9,85 V, men den strömförbrukningen är ändå inte tillräcklig för att få 1,4 V spänningsfall. 

Huvudsyftet med videon är väl att visa upp mätinstrumentet och visa vilka saker man kan kolla upp på ett relativt lätt sätt, men om man vill vara petig så har Steve inte riktigt rätt när han säger att spänningsfallet beror på strömkabelns storlek. Visst är kabeln för klen till det steget, men hela spänningsfallet berodde inte på kabelarean. Åtminstone inte om det var kopparkablar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2012)

577 Inlägg
8 augusti 2012
Med steg till högtalarna vart jag förvånad över vad de kunde prestera, så nästa steg blir att dämpa dörrarna. Frågan är, finns det mer man kan göra för att förbättra ljudet? inom rimliga gränser...

21 761 Inlägg
8 augusti 2012
Att utrymmet i dörrarna är tätt, dvs att det fungerar som en låda, är också viktigt. Naturligtvis ska det finnas ställen i underkanten på dörren där kondensvatten kan rinna ut, men i övrigt ska det helst vara tätt. smile

577 Inlägg
9 augusti 2012
ok! ska kolla på det också.

329 Inlägg
9 augusti 2012
Firetunez skrev:
Demmpa skrev:
Firetunez skrev:

Jag har inte testat någonting från lanzar, så det kan jag tyvärr inte säga någonting om.
Sen beror det ju lite på vad du vill ha för ljud. Spl (spela högt) eller sq (finlir) samt budget.

okej har precis beställt 2 st nya mutant basar, var nöjd med dom förra, dock var dom lite klena.. så det blev ett par 800w max nu istället för 500w max:) dock vet jag inte om det är spl eller sq?tongue men vet att dom borde duga ett tag i alla fall:)

Voodoo
1 444 Inlägg
9 augusti 2012
Är sugen på att byta min xtr380d2S. Mot 2 st Re SE 15 d4 som ja tänkte driva med mitt ice 1500.. va tror ni?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

577 Inlägg
9 augusti 2012
hej alla glada!
mitt steg går igång när det får remote signal men det stänger inte av sig när remote signalen försvinner. Gissar att det är något slags relä i steget. går detta att laga? kostnad på det? gds? är det bättre med ett externt relä? Steget är ett jbl gto 4060.

Sök