Ljud-fan skrev:
Skoppet skrev:
Tjeh börjar det bli dags å beställa ny bas när den luktar bränt varje gång man flåsar på?
satte i mitt nya steg idag å provade lite å spela. Men nu när ja provat med olika portlängder mm så vre ja på å gick en bit ifrån. ca 150meter å lyssna på framsystemet å basen å så.När ja kom fram lucktade det bränt bokstavligt talat men ingen rök eller så å basen spelar på som den gjorde innan jag gick iväg.
Så äre dags å beställa ny ? Gäller en MDS ds1214. Dom görs ju inte nya längre tyvärr:/
Va spelade du för musik och vad är lådan avstämd till?
kan ha varit så att du spela frekvenser under lådans avstämning då kan de lukta bränt.
Kan vara dist med men resultatet är det samma, värme.
Nej du behöver inte köpa en ny bas så länge spolarna är hela och det inte är några missljud i den. Händer emellanåt att basar går varma men dom brukar tåla en del. Anledningen till att det luktar bränt är att limmet som håller tråden på spolarna blir varm och bräns lite. Ingen fara så länge det inte blir så varmt att de släpper.
Det sägs även att basens effekttålighet ska sjunka varje gång den går varm men detta är inget jag har sett eller märkt i praktiken.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"