Använt båda och jag föredrar själv STP-mattan före Autoleads.... Plus att trots det mkt lägre priset per pkt på Autoleadsmattan så blir STP-mattan billigare per m2... 256kr/m2 för STPn kontra 262kr/m2 för Autoleads....
Men jag har sett många pratar om dämpmatta.. vad har man det till för egentligen?
Är det för att stänga in ljudet mer i bilen eller?
Det beror på vilken dämpmatta man använder och vad man är ute efter. Det finns vibraionsdämpande mattor (alu/butyl och bitumen(asfaltsmattor) sedan finns det rena ljudisolerande mattor...detta var bara ett par exempel.
Men man dämpar dels för att syoppa vibrationer och även påverkan av yttre faktorer (därför man använder ljuddämpande ihop med vibrationsdämpande)
Använt båda och jag föredrar själv STP-mattan före Autoleads.... Plus att trots det mkt lägre priset per pkt på Autoleadsmattan så blir STP-mattan billigare per m2... 256kr/m2 för STPn kontra 262kr/m2 för Autoleads....
Jag tänkte också ta hem det, men vad är skillnaden ?
Men jag har sett många pratar om dämpmatta.. vad har man det till för egentligen?
Är det för att stänga in ljudet mer i bilen eller?
Det beror på vilken dämpmatta man använder och vad man är ute efter. Det finns vibraionsdämpande mattor (alu/butyl och bitumen(asfaltsmattor) sedan finns det rena ljudisolerande mattor...detta var bara ett par exempel.
Men man dämpar dels för att syoppa vibrationer och även påverkan av yttre faktorer (därför man använder ljuddämpande ihop med vibrationsdämpande)
Så t ex vi säger att det skramlar lite utan för bilen när man spelar där inne så kan detta försvinna med hjälp av att t ex dämpa hela bagaget?
Okej, jag skulle köpa mattan från brl men såg den här då, tänkte bara om någon hade erfarenhet av den, tackar!
Max 87A förbrukning vid MAX belastning......så man kan nog räkna på 130-150A då man räknar med förlusterna. Men jag tror inte att han kommer att belasta det till 2 ohm på fyrkanalsdelen och 1ohm på basdelen....
Fast jag gillar old-school specen.. Effekten är specad vid 0,1% dist.. som det SKA vara. Tänk om man gick tillbaka till att speca den användbara effekten på slutstegen igen, drömmer mig bort nu. Då skulle folk bli jäääättebesvikna när dom inser att slutstegen inte lämnar ens hälften av vad specen säger. MEN det är den VERKLIGA effekten, och inte effekten vid 14.4V och ett par procents distorsion.
Precis. Dock var 0.1 rätt högt värde ändå om man går in och jämför emd 0.01 eller 0.001 som en del specade med (du känner själv till ngr)
Men ja jag håller med dig......vissa saker VAR bättre förr. Visst är det bra att det finns en standard som följs......men då får ju standarden vara bra, vilket den nu sex snart sju år standarden de flesta följer INTE är....
Men tillbaka till 300an.....jag vet en kille som använder den än idag i en SAAB 9-3 Cab (tror det är en 9-3...kan vara 900ng med, ha rinte full koll) med en Sony old-school enhet med box och GAS Silver 5" koax och tian (nyaste serien) som förmedlar ljudet och OJ den låter trevligt. Iofs inte konstigt då han fuskar med enheten och steget
På tal om oldschool-spec så ångrar jag idag att jag sålde mitt RF Punch 50x2 Power-steg....visst inte lika brutalt som SS Class A 10.0 vid nedlastning....."bara" 200W mindre vid ett ohm bryggat (fast det stod i specen att det klarar två ohm bryggat så fanns mätning på ett ohm bryggat i "birtsheet" som medföljde och Classe hade provat att stressa ett steg i ett ohm bryggat UTAN några problem ) Hade varit roligt och lekt med det steget idag kontra t3002 jag skall använda mig av :S
Men CHEEVA.....du kommer inte bli missnöjd med steget om man ser till ljudkvalitét och "bottendrag".....men att spela skyhögt blir lite värre (visst ovan nämnd kille spelade nästan 130db med tian i en sluten låda och cab med tyg/vinyl/whatever det är i taket stängt men ändå).
låter som steget kommer passa mig perfekt blev genast ännu mer nöjd över mitt köp!
Om man bara kör ett lager så borde du klara dig på två förpackningar men det varierar väldigt beroende på hur effektivt du utnyttjar varje ark och hur noggrant du ska dämpa osv..
Om man bara kör ett lager så borde du klara dig på två förpackningar men det varierar väldigt beroende på hur effektivt du utnyttjar varje ark och hur noggrant du ska dämpa osv..
Ok, så en 20 ark då? Jo jag tänkte mest på ett ungefär så man får en riktlinje
Nu när vi är inne på dämpning så har jag en fundering här.
Hur skall jag få tyst på min baklucka? Dämpat den riktigt mycket och den är riktigt tung nu, men nog fan väsnas den utav helvete. Hela luckan flexar fortfarande. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till
Kan inte åka runt och låta som nån gammal 740 heller
Jag tänkte också ta hem det, men vad är skillnaden ?
STPn är knappt tjockare......men verkar he en annan sammansättning i butylen. Den är mukare att jobba med än Autoleadsmattan samt att i slutänden dämpar den ngt bättre om båda är aplicerade likadant.
CHEEVA skrev:
låter som steget kommer passa mig perfekt blev genast ännu mer nöjd över mitt köp!
Småletar själv efter ett sådant bara för sakens skull Mest för att ha till ett uddaprojekt längre fram. Men till nästa år blir det digital överföring mellan box och steg i Punton....
Hur skall jag få tyst på min baklucka? Dämpat den riktigt mycket och den är riktigt tung nu, men nog fan väsnas den utav helvete. Hela luckan flexar fortfarande. Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till
Denna har blivit länkad till väldigt mycket på senare tid.
Har sett den guiden och den är bra, men detta är vell för sedaner? Jag har ju en hatchback, och jag själv tycker det spelar bäst med basarna & port mot bakluckan. Dock har jag problemet med en väsnande bakluckan då. Dåliga gångjärn kanske, då den glappar en del där.
Per-Arne Lindqvist (några gamla rävar här känner till honom) ska ta sig en titt nu i veckan då han ska tweaka min anläggning. Han får kolla på luckan också, så får vi se vad han kan bidra med för tips.