8475
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 024 Inlägg
9 oktober 2012
Det varierar lite på hur grova kardelerna är och hur tätt packade de är. Det mest korrekta sättet att räkna ut arean är att räkna arean/kardel*antalet kardeler.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

954 Inlägg
9 oktober 2012
kul o räkna ALLA kardeler xD hahaha de e ju flera 100 xD

Expoze skrev:
Det varierar lite på hur grova kardelerna är och hur tätt packade de är. Det mest korrekta sättet att räkna ut arean är att räkna arean/kardel*antalet kardeler.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
vw_nicko skrev:

Expoze skrev:

fast han sa ju bara mest korrekta (vilket i sig är lite troll då du inte får ut ytterdiametern på kabeln) tongue
Skulle dock säga att skjutmått inte är helt tokigt....

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 oktober 2012
Expoze skrev:

Du glömde även att ta med att höljets tjocklek varierar med...

Nitromast skrev:
vw_nicko skrev:

Expoze skrev:

fast han sa ju bara mest korrekta (vilket i sig är lite troll då du inte får ut ytterdiametern på kabeln) tongue
Skulle dock säga att skjutmått inte är helt tokigt....

Håller med. Det är det absolut enklaste sättet smile
Senast redigerat av Lonefox (9 oktober 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Ahaaa...
132 Inlägg
9 oktober 2012
Behöver lite hjälp.
Kommit över 2 st lådor med 2 mtx roadthunder i vardera.
Lådorna är på 89L utan basar (netto?) är ull på alla sidor utan baffeln.
Finns ett hål i lådan för en port och behöver hjälp med mått på röret!

Jaha du menar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
gustafzon skrev:
Behöver lite hjälp.
Kommit över 2 st lådor med 2 mtx roadthunder i vardera.
Lådorna är på 89L utan basar (netto?) är ull på alla sidor utan baffeln.
Finns ett hål i lådan för en port och behöver hjälp med mått på röret!

Diameter på hålet?

Ahaaa...
132 Inlägg
9 oktober 2012
Det ända jag inte mätte... Men uppskattar det till 2,5-3"

Jaha du menar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
gustafzon skrev:
Det ända jag inte mätte... Men uppskattar det till 2,5-3"

Gå och mät det då, ganska visentligt

Ahaaa...
132 Inlägg
9 oktober 2012
Tar och gör detta när jag kommer hem från de dagliga sysslorna...
Men om vi säger att det är 3" / 76mm?

Jaha du menar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
8,50cm ger en avstämning på 33hz
5,6cm 37hz
3cm 40hz

vad är det för steg? Jag tvivlar på att en 3" port är stort nog...

Ahaaa...
132 Inlägg
9 oktober 2012
Spl ice 800.1. Ska ev driva båda burkarna...
Basarna är mtx roadthunder 1204 1x4ohm.

Jaha du menar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
gustafzon skrev:
Spl ice 800.1. Ska ev driva båda burkarna...
Basarna är mtx roadthunder 1204 1x4ohm.

ett 4" rör på ca 15,5cm ger en avstämning runt 35hz. Mycket beror på bil och placering.
Men med ett bra framsystem borde det kunna ge ett bra ljud. Är inte svårt att byta ut porten i efterhand heller.

Ahaaa...
132 Inlägg
9 oktober 2012
Kombi, basarna mot luckan och porten uppåt. Är det med eller utan trattar det måttet?

Bara utbytta högtalare fram än så länge, kanske driver dessa på steg sedan.

Jaha du menar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 oktober 2012
gustafzon skrev:
Kombi, basarna mot luckan och porten uppåt. Är det med eller utan trattar det måttet?

Jag tror det är ca 4cm du får ta bort per tratt.

Ahaaa...
132 Inlägg
9 oktober 2012
Hehe det blev inte mycket kvar :p
Tack för hjälpen smile

Jaha du menar nu?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 oktober 2012
Nitromast skrev:
gustafzon skrev:

Jag tror det är ca 4cm du får ta bort per tratt.

Japp....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
9 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Jaha ok ja trodde de va samma på alla

Det varierar som sagt. Har själv 50 mm2 svetskabel till mina startkablar, de är 14 mm i ytterdiameter. En 50 mm2 "bilstereokabel" som jag har är 15 mm i ytterdiameter. smile

21 761 Inlägg
9 oktober 2012
Parai skrev:
Nu har jag faktiskt lyckats ta reda på det TC3104 skall de tydligen heta, tog kontakt med MTX via livechat och han skickade ett fullständigt datablad till mig.

Okej, den där basen har jag i programmets databas och parametrarna är precis likadana. Värdena är från 1997 så det är ju inte dagens modell. wink Det luriga är dock att i min databas står det 82 oz magnet, men på dina basar står det 210 oz.

Visst går det väl att ha 110 liters låda, men om den ska spela någorlunda jämnt så vill jag nog inte ha mer än kanske 70 liter. smile

Hur ska basarna spela, allround eller mest djupbas eller jättehögt?

76 Inlägg
9 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Parai skrev:
Nu har jag faktiskt lyckats ta reda på det TC3104 skall de tydligen heta, tog kontakt med MTX via livechat och han skickade ett fullständigt datablad till mig.

Okej, den där basen har jag i programmets databas och parametrarna är precis likadana. Värdena är från 1997 så det är ju inte dagens modell. wink Det luriga är dock att i min databas står det 82 oz magnet, men på dina basar står det 210 oz.

Visst går det väl att ha 110 liters låda, men om den ska spela någorlunda jämnt så vill jag nog inte ha mer än kanske 70 liter. smile

Jadu jättehögt kommer jag väl inte lira men en blandning mellan allround och djupbas, vill ju att det ska kännas lite när man har medelhög volym smile

3 466 Inlägg
10 oktober 2012
Parai skrev:
Drönirettab skrev:
Parai skrev:

Jadu jättehögt kommer jag väl inte lira men en blandning mellan allround och djupbas, vill ju att det ska kännas lite när man har medelhög volym smile

Han syftade mer på att om man är ute efter att lira jättehögt så bygger man en låda för just det.

Ska den klara lite djupbas imellanåt så kommer du nog få satsa på en lågavstämd låda, kan ge lite sämre svar på de övre basregistret. Alternativet är att köra en standard allround-låda och ta det lite försiktigt med djupbas och ställa subsonic-filtret högt så basarna inte smäller.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök