7869
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

983 Inlägg
10 oktober 2012
Tjenare.
Har tänkt lite och jag behöver 1 slutsteg till för att driva mina framdörrar helt och har ett dls ca12 ligger hemma.
Skulle detta steg kunna driva 4a st faital pro 6.5middbasar 4 ohm st.(tanken är att koppla 1 ohm på alla 4a Och ja jag vet att detta är ett bas/ mono block:) )
Jag vet inte om det kommer bli världens bästa ljudkvalitet men iaf värt att pröva. Så vad tror ni om det?
Driver just nu med ett Spl ice 150.4 men jag måste ha 2 kanaler lediga till mina skrikare som ska kopplas in nu i veckan.
Mvh Jesper

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 oktober 2012
Kort svar = nej

16 197 Inlägg
10 oktober 2012
Figgaro skrev:
Tjenare.
Har tänkt lite och jag behöver 1 slutsteg till för att driva mina framdörrar helt och har ett dls ca12 ligger hemma.
Skulle detta steg kunna driva 4a st faital pro 6.5middbasar 4 ohm st.(tanken är att koppla 1 ohm på alla 4a Och ja jag vet att detta är ett bas/ mono block:) )
Jag vet inte om det kommer bli världens bästa ljudkvalitet men iaf värt att pröva. Så vad tror ni om det?
Driver just nu med ett Spl ice 150.4 men jag måste ha 2 kanaler lediga till mina skrikare som ska kopplas in nu i veckan.
Mvh Jesper

eftersom just ca12 är ett fullregister steg så visst funkar det men du får ju ingen stereobild så det är inget jag skulle rekommendera.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
10 oktober 2012
Figgaro skrev:
Tjenare.
Mvh Jesper

Varför kör du inte lika gärna dom parallellt på 2 av kanalerna? alltså 2ohm per kanal? Så har du 2 kanaler över till skrikarna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

983 Inlägg
10 oktober 2012
M_icke_ skrev:
Figgaro skrev:
Tjenare.
Mvh Jesper

Varför kör du inte lika gärna dom parallellt på 2 av kanalerna? alltså 2ohm per kanal? Så har du 2 kanaler över till skrikarna.

jag har så nu men har även 2 st mellan registers Beyma M90 sitter i som jag driver på dom 2 kanalerna så det steget är redan fullt men ska höra med min far om jag kan få ut en födelsdags peng i förskott då blir det ett till spl 150.4 i skuffen smile

21 761 Inlägg
10 oktober 2012
Parai skrev:
Jadu jättehögt kommer jag väl inte lira men en blandning mellan allround och djupbas, vill ju att det ska kännas lite när man har medelhög volym smile

80 liter netto med 6" port, röret kapas till 37 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är omkring 35 Hz, då kan du korta av porten litegrann ifall det spelar för mycket djupbas. smile

76 Inlägg
11 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Parai skrev:
Jadu jättehögt kommer jag väl inte lira men en blandning mellan allround och djupbas, vill ju att det ska kännas lite när man har medelhög volym smile

80 liter netto med 6" port, röret kapas till 37 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är omkring 35 Hz, då kan du korta av porten litegrann ifall det spelar för mycket djupbas. smile

Tackar smile Hur stor inverkan har det hur lådan är formad?

Innan jag fick tag på databladet till elementen så byggde jag efter denna låda

http://www.stylingbutiken.se/baslada-m- … 00w/1920-0

Den blev klar idag men jag skall bygga en som har de mått och volym som du nu rekomenderade smile

Verkar vara rätt bra drag i basarna och SPL steget driver på fint iallfall

596 Inlägg
11 oktober 2012
Är det nån som vet hur lång slag längd en spl dynamics xtr300d4
Och om porten ska vara 20cm lång är det med ändarna å vad händer om ja gör den lite längre
Senast redigerat av sellstedt1 (11 oktober 2012)

983 Inlägg
11 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Och om porten ska vara 20cm lång är det med ändarna å vad händer om ja gör den lite längre

Slag längden vet jag inte och om det är 20 cm med ändar eller inte vet ja inte heller så det kanske någon annan kan svara på.Men om du har längre port blir det lägre avstämning det vet jag iaf big_smile

596 Inlägg
11 oktober 2012
Om man ska bygga en baslåda med spånskiva så röker det väll med en 22mm skiva eller kan man bygga i plywood?

124 Inlägg
11 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Om man ska bygga en baslåda med spånskiva så röker det väll med en 22mm skiva eller kan man bygga i plywood?

Jag har då byggt i 22mm spån, plywood vet jag inte hur det funkar o bygga med.

565 Inlägg
11 oktober 2012
BerglunD666 skrev:
sellstedt1 skrev:

Jag har då byggt i 22mm spån, plywood vet jag inte hur det funkar o bygga med.

Ingen höjdare, flisar i kanterna och ostabilt. Tjock plywood kostar mycket så bättre att köpa spån/mdf

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

596 Inlägg
11 oktober 2012
Ok men om man tar spån måste man gö en ram eller kan man skruva direkt i skivan?

Hjultomte
1 500 Inlägg
11 oktober 2012
Tjena! Har ett "mds classic series amp 2.1" Ett silvrigt. Står tusingen inget mer om det vad jag har hittat ej heller på steget. Någon som vet spec på den? Tänkte mest hur lågt man kan lasta det smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

16 197 Inlägg
11 oktober 2012
TooS skrev:
Tjena! Har ett "mds classic series amp 2.1" Ett silvrigt. Står tusingen inget mer om det vad jag har hittat ej heller på steget. Någon som vet spec på den? Tänkte mest hur lågt man kan lasta det smile

2ohm stereo eller 4 ohm bryggat-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

983 Inlägg
11 oktober 2012
tänkte kolla om någon har provat mtx 4" "bullet/ horn" skrikare från brl? behöver 2 st för att kompa upp mot mina nya faital 6.5" midd basar:)
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … tx4bt.html
annat alternativ är ju mtx
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2bt-2.html
Skulle vara bra från någon som hört dom spela irl smile

630 Inlägg
11 oktober 2012
Okej, nu är det så småningom dags att inhandla lite ljud till Venton, tänkte mig 6.5" http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9238.4694/
I dörrarna Fram.
Sedan ett Biltema kabelkit för att driva:
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv … 1=tablink1

Vet inte om det är värt eller om jag bara skall driva 6.5" på HU som är en:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8408.4686/
Tips och förslag mottages gärna!

Billiga saker, jag vet! Men vill bara att det ska låta hyffsat okej för dessa priser!

3 466 Inlägg
11 oktober 2012
sellstedt1 skrev:

Basen har 14mm Xmax +- vilket, alltså 28mm effektiv slaglängd. Den maximala mekaniska slaglängden är troligtvis lite mer.

sellstedt1 skrev:

När du bygger baslåda rekommenderar jag dig att bygga i 22mm spån, riktigt lätt att jobba med och blir stadigt när det är klart. Tänk på att fogarna måste limmas med konstruktionslim och sedan skruvas med spånskruv som är minst 44mm långa(dubbelt av skivans tjocklek).
Skruvarna drar du rakt i kanterna ca 1cm in så träffar dom mitt i skivan.

Vill du bygga så billigt som möjligt kan du använda vanligt gjutrör i papp till port. Annars funkar även Avloppsrör i plast. Du kan dessutom slänga på en tratt på utsidan för att minimera flåsljud och eventuellt spela något uns högre.
Du bör dessutom ha minst lika mycket utrymme bakom porten som portens diameter, alltså en 4" port = 10cm i diameter och 10cm bakom. Förlänger du porten så kommer du sänka avstämningen och få ut mer tryck i det lägre basregistret. Basen tål dessutom djupbasen bättre men samtidigt tappar du lite i de övre basregistret.

Sen kan du ju alltid glo in i mitt galleri för inspiration tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

109 Inlägg
11 oktober 2012
Jag har ett problem med min stereo. När jag kopplade in den första gången så funkade den, men när jag kopplade ur den och kopplade in den igen så startade den inte, men den lilla röda lampan under fronten blinkade. Men sen fick nån av kablarna kontakt med jorden tror jag så det blixtrade till så nu blinkar inte ens lampan. Hjälp nån?

596 Inlägg
11 oktober 2012
M_icke_ skrev:
sellstedt1 skrev:

Basen har 14mm Xmax +- vilket, alltså 28mm effektiv slaglängd. Den maximala mekaniska slaglängden är troligtvis lite mer.

sellstedt1 skrev:

När du bygger baslåda rekommenderar jag dig att bygga i 22mm spån, riktigt lätt att jobba med och blir stadigt när det är klart. Tänk på att fogarna måste limmas med konstruktionslim och sedan skruvas med spånskruv som är minst 44mm långa(dubbelt av skivans tjocklek).
Skruvarna drar du rakt i kanterna ca 1cm in så träffar dom mitt i skivan.

Vill du bygga så billigt som möjligt kan du använda vanligt gjutrör i papp till port. Annars funkar även Avloppsrör i plast. Du kan dessutom slänga på en tratt på utsidan för att minimera flåsljud och eventuellt spela något uns högre.
Du bör dessutom ha minst lika mycket utrymme bakom porten som portens diameter, alltså en 4" port = 10cm i diameter och 10cm bakom. Förlänger du porten så kommer du sänka avstämningen och få ut mer tryck i det lägre basregistret. Basen tål dessutom djupbasen bättre men samtidigt tappar du lite i de övre basregistret.

Sen kan du ju alltid glo in i mitt galleri för inspiration tongue

Ok de ska ja göra;) jag har redan en aeroport 4" å så står de att den ska va 20 lång men de står inte om de är med eller utan trattar.
Senast redigerat av sellstedt1 (11 oktober 2012)

Sök