sellstedt1 skrev:
Är det nån som vet hur lång slag längd en spl dynamics xtr300d4
Och om porten ska vara 20cm lång är det med ändarna å vad händer om ja gör den lite längre
Basen har 14mm Xmax +- vilket, alltså 28mm effektiv slaglängd. Den maximala mekaniska slaglängden är troligtvis lite mer.
sellstedt1 skrev:
Om man ska bygga en baslåda med spånskiva så röker det väll med en 22mm skiva eller kan man bygga i plywood?
När du bygger baslåda rekommenderar jag dig att bygga i 22mm spån, riktigt lätt att jobba med och blir stadigt när det är klart. Tänk på att fogarna måste limmas med konstruktionslim och sedan skruvas med spånskruv som är minst 44mm långa(dubbelt av skivans tjocklek).
Skruvarna drar du rakt i kanterna ca 1cm in så träffar dom mitt i skivan.
Vill du bygga så billigt som möjligt kan du använda vanligt gjutrör i papp till port. Annars funkar även Avloppsrör i plast. Du kan dessutom slänga på en tratt på utsidan för att minimera flåsljud och eventuellt spela något uns högre.
Du bör dessutom ha minst lika mycket utrymme bakom porten som portens diameter, alltså en 4" port = 10cm i diameter och 10cm bakom. Förlänger du porten så kommer du sänka avstämningen och få ut mer tryck i det lägre basregistret. Basen tål dessutom djupbasen bättre men samtidigt tappar du lite i de övre basregistret.
Sen kan du ju alltid glo in i mitt galleri för inspiration

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"