5696
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
13 december 2009
dossanftw skrev:
Vilken kabelarea och lådvolym tror du skulle vara lämpligt till den basen? smile

Menar du kabelarean på strömkablarna till slutstegen han föreslår?

En lagom låda att börja med kan vara 50 liter totalt med 4" port, sätt också dämpmatta (polyestermatta) på lådans innerväggar. Röret till porten görs 15 cm, sedan sätts trattar i båda ända av röret. Jag har inte testat basen, det är en teoretisk uträkning. smile

62 Inlägg
13 december 2009
Ja precis, kabelarean på strömkabeln smile okej, tack för måtten! Får testa och se hur det blir med måtten du skrev smile

21 761 Inlägg
13 december 2009
Till MDS GP800 ska 21 mm2 kabel med 100 A säkring fungera. När det gäller SL-A1500 så rekommenderas minst 35 mm2 med 150 A säkring eftersom steget drar mycket ström när det körs härt med 1 Ohms belastning.

I just ditt fall fungerar det dock med 21 mm2 kabel, men om du i framtiden byter ut till en bas med lägre impedans så blir ju 21 mm2 kabel för klent. smile

62 Inlägg
13 december 2009
Då får det bli 21mm! Skulle det nu bli så att jag byter upp mig så är det ju bara att byta kabel tongue
Bara en tanke jag fick nu, kan man ha FÖR grov strömkabel?

21 761 Inlägg
13 december 2009
Ingenting blir "fel" om man har väldigt grov kabel, däremot blir ju en grov kabel mer svårhanterlig och kanske inte passar i anslutningen till steget. smile

4 005 Inlägg
13 december 2009
Går något sönder om man har slutstegen aktiverade utan att ha något inkopplat på RCA-ingångarna? Har fett generatorvin när inte laptopen är inkopplat direkt.

4 693 Inlägg
14 december 2009
Drönirettab skrev:
Ingenting blir "fel" om man har väldigt grov kabel, däremot blir ju en grov kabel mer svårhanterlig och kanske inte passar i anslutningen till steget. smile

Tror SL-A1500 tar 35mm2 kablar

Booyakasha!

1 400 Inlägg
14 december 2009
Softis skrev:
Drönirettab skrev:

Tror gör man i kyrkan. Den nya modellen tar 50mm2

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

4 693 Inlägg
14 december 2009
micke7406 skrev:
Softis skrev:
Drönirettab skrev:

Tror gör man i kyrkan. Den nya modellen tar 50mm2

Ja den ja, men nu tänkte jag på V1... Kanske skulle ha skrivit det smile

Booyakasha!

807 Inlägg
14 december 2009
nån som vet hur djupa midbasar som får plats i dörrarna på en e46 coupé?

I'd rather die like a man, than live like a coward

595 Inlägg
14 december 2009
Brygg koppla? Vad är det? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 december 2009
Bryggkoppla kan du göra med 2 kanaler på ett steg för att få en kanal, brukar gå till som så att man använder + från en kanal och - från den andra. Exakt tillvägagångssätt (om det ens är möjligt) står i instruktionsboken. Vitsen med det är om man tex vill driva en bas med ett 2-kanals steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

595 Inlägg
14 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Bryggkoppla kan du göra med 2 kanaler på ett steg för att få en kanal, brukar gå till som så att man använder + från en kanal och - från den andra. Exakt tillvägagångssätt (om det ens är möjligt) står i instruktionsboken. Vitsen med det är om man tex vill driva en bas med ett 2-kanals steg.

Okej! Tack då har jag iaf fått en uppfattning smile

11 Inlägg
14 december 2009
Tjena! Nu kommer jag med en fråga.

För några dagar sedan så köpte jag en Hyundai Sonata V6 -96. Allt är finfint, men det jag inte får igång är stereon. All belysning, AC osv. funkar när tändningen är på, inte stereon. Tyvärr vet jag inte vad det är för stereo, dock fanns den med när man köpte bilen. Dum som jag var frågade jag inte hur man fick igång den, men jag har för mig att jag hört bilsäljaren säga att man skulle installera bilstereon, det var bara att kolla i instruktionsboken. Visst har jag gjort det (en snabb titt), men inte funkar det heller. Ska sätta mig i bilen imorgon och gå genom noggrant hur man kan fixa den. Undrar om ni kan underlätta för mig.

Och sen.. Vet inte om det är värt att tillägga, men det hänger några sladdar vid "stöttepallen" ungefär. Där en vänstra foten är när den inte använder kopplingen eller så. Hoppas ni vet vad jag menar.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av theworldsgreatest (14 december 2009)

4 693 Inlägg
17 december 2009
Va fan är det här? När gjordes dessa???

http://www.blocket.se/varmland/Brutalt_ … 12&w=3

Booyakasha!

122 Inlägg
18 december 2009
Softis skrev:
Va fan är det här? När gjordes dessa???

http://www.blocket.se/varmland/Brutalt_ … 12&w=3

14 000 kr??? det kan man få bättre saker för

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

35 Inlägg
18 december 2009
Hej!

Nu har något annat hänt med ljudet...

Började med att jag stängde av bilen som vanligt.
När jag sedan efter några timmar skulle köra igen så kom det inget ljud alls ur varken basen eller högtalarna.
körde några minuter och bytte mellan disc och USB, plötsligt när jag byter till ubs igen efter några gånger så kommer ljudet tillbaka, spelar på 15. sen höjer jag till 20 och precis när basen ska börja slå så bryts allt igen, kollar och inget av stegen är igång, får lyckas inte heller få igång det sen.

Antog att det var remotsladden som är skavd någon stans. Fixade en sladd och kopplade in på nytt.
Har på volym 6 här när jag startar stereon och då kommer ljudet tillbaka, skönt tänkte jag att det bara var det. Men sen testar jag att spela upp till 13-14 och då försvinner ljudet igen.

Stänger av bilen och stänger av stereon, startar den igen, spelar på volym 6 och allt fungerar som det ska. höjde inte mer sen.

Vad kan detta vara för fel?

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 december 2009
Kollat så att jorden sitter som den ska? OBS! Koppla ur lågnivån först och kolla därefter. Kolla så att att jordkabeln sitter bra både i steget och kaross, och testa sedan att sätta en kabelstump mellan + och remoteingången för att se så steget går igång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

35 Inlägg
18 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Kollat så att jorden sitter som den ska? OBS! Koppla ur lågnivån först och kolla därefter. Kolla så att att jordkabeln sitter bra både i steget och kaross, och testa sedan att sätta en kabelstump mellan + och remoteingången för att se så steget går igång.

stegen verkar funka för dom går igång i alla fall och låter som det brukar, bara att dom stängs av när man höjer lite.

Ska ta och kolla anslutningarna till jorden.
Fast det har fungerat bra som fan fram till nu.

409 Inlägg
18 december 2009
vad kan hända om man tar bort jorden innan man har kopplat bort lågnivå på steget???

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Sök