9184
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Lillalilja skrev:
amoreex skrev:
Ser dock ingen mening att byta upp ifall jag kan få steget att fungera igen... de va väl inte så roligt för steget att de tyvärr låg löst i bagaget när bilen voltade..

Hade inte hunnit skruva fast steget ännu hmm

Var du nöjd med steget så är det billigaste förmodligen att laga det, ja.

Att du inte hade hunnit skruva fast steget var en av de sämsta ursäkter jag har hört. Att du inte brydde dig är nog närmare sanningen...

Jag va bara osäker på vart jag skulle fästa steget...
Vart en sån sak som lite gjorde att man väntade med det lite med..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Förresten tänkte fråga er en liten sak..

Har sett på vissa högtalare så står de t ex 50W RMS och sen 100W musik?

Om man bara spelar musik med dem vilket ska man då gå efter?

Kan jag då mata dem med kanske 90 watt eller ska jag hålla mig till det 50?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 oktober 2012
amoreex skrev:

Det där är väldigt luddigt.
En högtalare kan oftast matas med mycket mer ren effekt än vad som anges på speccen.
Det är mer en riktlinje. Men bara en fråga.. ganska billiga högtalare du såg denna "musik" speccen på va?

ohshit
1 285 Inlägg
18 oktober 2012
amoreex skrev:

rms är ju kontinuerlig effekt, alltså vad den SKA klara innan den brinner upp. Den kan försåvitt hålla för 150wrms för allt jag vet, men 50 är vad den ska klara av.

The löwer class.

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Nitromast skrev:
amoreex skrev:

Det där är väldigt luddigt.
En högtalare kan oftast matas med mycket mer ren effekt än vad som anges på speccen.
Det är mer en riktlinje. Men bara en fråga.. ganska billiga högtalare du såg denna "musik" speccen på va?

Ja rätt billiga..

800 kr..

http://dbakuten.se/detail-item_id-318883

Såg dem då dem låg under "Andra som köpt denna produkt har även köpt"

21 761 Inlägg
18 oktober 2012
kevin92 skrev:
Nackdelen med slotport är väl att den är svårare att ändra när man väl har byggt klart lådan... Dvs med aero port så är det bara att korta/förlänga röret enkelt, men blir svårare med slotport.

Det beror på hur man har byggt slotporten. Om den kan göras utan vinkling så kan man sätta in en eller flera träskivor i porten så att totala arean minskas och avstämningen sänks, men då måste ursprungsarean vara så pass tilltagen att den minskade arean fortfarande räcker till utan att riskera flåsljud. smile

Har porten en vinkling så går det dock inte att göra som jag beskrev, då får man istället öppna upp lådan och kapa inuti (för att höja avstämningen).

3 466 Inlägg
18 oktober 2012
amoreex skrev:
Nitromast skrev:
amoreex skrev:
Ser dock ingen mening att byta upp ifall jag kan få steget att fungera igen... de va väl inte så roligt för steget att de tyvärr låg löst i bagaget när bilen voltade..

Hade inte hunnit skruva fast steget ännu hmm

Slarver! Det kan bli dyrt att laga ett steg!
Ett beggat Ice 800.1 kanske du klarar dig på? Brukar inte bli så dyrt heller.

Jag vet hmm

Fick hem det och hann ej mer än att koppla ihop de den kvällen sen va de dax och jobba hela dagarna så hade ingen ork att sätta fast de då vi va underbemannade på jobbet.. sen efter 5 dagar voltade man påväg hem från jobbet och då fick både låda och steg åka berg och dal bana i bagaget...

Jo ett 800 hade jag lätt klarat mig på då det har ungefär samma specs som mitt Hollywood jag har nu .. dock har jag ju hört att SPL är ett bättre märke med så.. smile

Visst båda är Klass D steg..

För att?

Det är Soundmagus som tillverkar både Hollywood, Zachry och SPL-stegen....
http://soundmagus.com/En/index.aspx

De kanske dessutom besvarar era påhitt om att SPL-steget skulle vara ärligare med effektuppgifterna...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 oktober 2012
M_icke_ skrev:
amoreex skrev:
Nitromast skrev:

Slarver! Det kan bli dyrt att laga ett steg!
Ett beggat Ice 800.1 kanske du klarar dig på? Brukar inte bli så dyrt heller.

Jag vet hmm

Fick hem det och hann ej mer än att koppla ihop de den kvällen sen va de dax och jobba hela dagarna så hade ingen ork att sätta fast de då vi va underbemannade på jobbet.. sen efter 5 dagar voltade man påväg hem från jobbet och då fick både låda och steg åka berg och dal bana i bagaget...

Jo ett 800 hade jag lätt klarat mig på då det har ungefär samma specs som mitt Hollywood jag har nu .. dock har jag ju hört att SPL är ett bättre märke med så.. smile

För att?

De kanske dessutom besvarar era påhitt om att SPL-steget skulle vara ärligare med effektuppgifterna...

Ja det där är lätt en liten luring.
Men 800.1 är trots allt ett väldigt bra steg smile oavsett om det står SPL på det eller inte!

3 466 Inlägg
18 oktober 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
amoreex skrev:

Jag vet hmm

För att?

Ja det där är lätt en liten luring.
Men 800.1 är trots allt ett väldigt bra steg smile oavsett om det står SPL på det eller inte!

Ja jag påstår inte att det är ett dåligt steg. Har ingen egen erfarenhet av varken HXA2K eller ICE-800. Har däremot testat både ICE-1500 och HXA3K. Verkligen inga dåliga steg och jag ser ingen som helst anledning till att effektangivelserna inte skulle stämma. Dock ska man ju ha i åtanke att dessa stegen är mätta i 14,4V och 1%THD Precis som de flesta andra billigare steg.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

287 Inlägg
18 oktober 2012
ICE-1500 är en trevligt steg :p
Hur är det med B2's steg? Är det egenbyggt eller är det kinabyggt/lika som något annat steg?
Tänkte mest på Mono mkII steget :p
Kräm ger det och spelar (enligt mitt tycke) "bättre" än andra steg jag testat, bara lite nyfiken big_smile
http://b2audio.se/Images/Spec%20sheets/ … sheets.pdf speccs osv

16 197 Inlägg
18 oktober 2012
mer eller mindre alla steg,högtalare ock basar byggs i asien..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
evilaudio skrev:

Känns som allt byggs i asiat länderna idag.. tillverkas där och skruvas ihop här..

287 Inlägg
18 oktober 2012
evilaudio skrev:

Jo, Säg nått som inte har en del från asien big_smile
men det är ju skillnad på asienbyggt och asienbyggt också smile

596 Inlägg
19 oktober 2012
Tjena hur mycket ut rymme behöver ett steg ha runt om för att få tillräckligt med kylning?

370 Inlägg
19 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena hur mycket ut rymme behöver ett steg ha runt om för att få tillräckligt med kylning?

beror på vad det är för steg. Många moderna steg är D-klass och blir inte särskilt varma alls.

Voodoo
1 444 Inlägg
19 oktober 2012
tjena  fick mig underligt nog 2500 kr  extra så  fundera på  att  byta ut mitt focal solid 4  till nå vettigare steg  och då montera soliden i andra  bilen  så den kmr inte säljas smile kör med Focal Power K2 6,5" fram

Audison SR4
Focal FPP 4-kan

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

596 Inlägg
19 oktober 2012
M44ltie skrev:
sellstedt1 skrev:

beror på vad det är för steg. Många moderna steg är D-klass och blir inte särskilt varma alls.

Det är ett Hollywood hxa3k å ett zachry k475

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
M44ltie skrev:
sellstedt1 skrev:

Mitt Hollywood HXA 2K blev typ inte ens varmt... va väl lite ljummet knappt det.. va inte i närheten av varmt iaf smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 oktober 2012
Cgee skrev:
kevin92 skrev:
Visst är det det, men antar att ditt steg inte ger ut 1200 äkta rms som det står i specen.. Men är du ute efter billigaste lösningen så är det mer prisvärt ja smile

http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -2k?stat=1

HXA stegena (åtminstone 3k) har fakttiskt varit rätt ärliga med wattantalet vid bänkningar, dock är ju detta vid 14.4v som sagt, mycket steg för pengarna! smile

Ogillar mätningarna vid 14.4V. Föredrar att se på mätningar gjorda vid 12V.....

Stripz skrev:
tjena  fick mig underligt nog 2500 kr  extra så  fundera på  att  byta ut mitt focal solid 4  till nå vettigare steg  och då montera soliden i andra  bilen  så den kmr inte säljas smile kör med Focal Power K2 6,5" fram

Audison SR4
Focal FPP 4-kan

FPP före SR då det är två olika segment till FPPs fördel.
Dock kan jag inte uttala mig om skillnaden mellan Solid och FPP rent ljudmässigt då jag ej har lyssnat på FPP....
Senast redigerat av Lonefox (19 oktober 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

596 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
sellstedt1 skrev:
M44ltie skrev:

Mitt Hollywood HXA 2K blev typ inte ens varmt... va väl lite ljummet knappt det.. va inte i närheten av varmt iaf smile

Ok men de gör väll inget om de ligger nåt uppe på så länge gavlarna är fria?

Sök