9698
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Voodoo
1 444 Inlägg
19 oktober 2012
Lonefox skrev:
Cgee skrev:
kevin92 skrev:
Visst är det det, men antar att ditt steg inte ger ut 1200 äkta rms som det står i specen.. Men är du ute efter billigaste lösningen så är det mer prisvärt ja smile

http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -2k?stat=1

HXA stegena (åtminstone 3k) har fakttiskt varit rätt ärliga med wattantalet vid bänkningar, dock är ju detta vid 14.4v som sagt, mycket steg för pengarna! smile

Ogillar mätningarna vid 14.4V. Föredrar att se på mätningar gjorda vid 12V.....

Stripz skrev:
tjena  fick mig underligt nog 2500 kr  extra så  fundera på  att  byta ut mitt focal solid 4  till nå vettigare steg  och då montera soliden i andra  bilen  så den kmr inte säljas smile kör med Focal Power K2 6,5" fram

Audison SR4
Focal FPP 4-kan

FPP före SR då det är två olika segment till FPPs fördel.
Dock kan jag inte uttala mig om skillnaden mellan Solid och FPP rent ljudmässigt då jag ej har lyssnat på FPP....

Solid är ju mer i stegs steg medans fp är preformens mellan klass och fps är higend undra om de blir nå skillnad id byte av steg eller finns de annat gärna beg

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

25 Inlägg
19 oktober 2012
har 2 stycken 4" högtalare i framdörrarna som går från stereon. Ska stoppa in 4" högtalare i båda dörrarna bak också så jag har 4 högtalare totalt. Tycker ni jag ska sätta dom 2 bak på ett steg eller direkt från stereon?. Stereon borde räcka tycker jag.

124 Inlägg
19 oktober 2012
b3rgman skrev:
har 2 stycken 4" högtalare i framdörrarna som går från stereon. Ska stoppa in 4" högtalare i båda dörrarna bak också så jag har 4 högtalare totalt. Tycker ni jag ska sätta dom 2 bak på ett steg eller direkt från stereon?. Stereon borde räcka tycker jag.

Kör alla fyra på steg, eller iallafall dom som sitter fram.

25 Inlägg
19 oktober 2012
BerglunD666 skrev:
b3rgman skrev:

okej men tror jag ska pröva köra alla på stereon. se hur de låter och sen kanske koppla in steg om de behövs.

Ska jag sno ljud från kablarna som redan går till högtalarna fram eller koppla in nya kablar i stereon?

124 Inlägg
19 oktober 2012
b3rgman skrev:
BerglunD666 skrev:
b3rgman skrev:

okej men tror jag ska pröva köra alla på stereon. se hur de låter och sen kanske koppla in steg om de behövs.

Ska jag sno ljud från kablarna som redan går till högtalarna fram eller koppla in nya kablar i stereon?

Menar du splitta kablarna som går till de som sitter i fram? isåfall nej, totalt 8 högtalarkablar skall in i stereon.

25 Inlägg
19 oktober 2012
BerglunD666 skrev:
b3rgman skrev:
BerglunD666 skrev:

Menar du splitta kablarna som går till de som sitter i fram? isåfall nej, totalt 8 högtalarkablar skall in i stereon.

ja okej, blir de inte bara 4? 4 stycken plus så att säga. Minus kan man väl jorda i dörren? eller har ja fattat fel

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 oktober 2012
b3rgman skrev:
Minus kan man väl jorda i dörren? eller har ja fattat fel

NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!  ALLA kablar skall gå till stereon!!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 oktober 2012
Stripz skrev:
Lonefox skrev:
Cgee skrev:

HXA stegena (åtminstone 3k) har fakttiskt varit rätt ärliga med wattantalet vid bänkningar, dock är ju detta vid 14.4v som sagt, mycket steg för pengarna! smile

Stripz skrev:
tjena  fick mig underligt nog 2500 kr  extra så  fundera på  att  byta ut mitt focal solid 4  till nå vettigare steg  och då montera soliden i andra  bilen  så den kmr inte säljas smile kör med Focal Power K2 6,5" fram

Audison SR4
Focal FPP 4-kan

Dock kan jag inte uttala mig om skillnaden mellan Solid och FPP rent ljudmässigt då jag ej har lyssnat på FPP....

Solid är ju mer i stegs steg medans fp är preformens mellan klass och fps är higend undra om de blir nå skillnad id byte av steg eller finns de annat gärna beg

Solid är inte instegsklass... Snarare mellansegmentet. Precis som FPP verkar vara.
Fördelen med SOlid är ju storleken.
MEN den enda som kan avgöra om det är värt att byta är du och dina öron. Tycker du skall bege dig till en butik som säljer Focal och försöka få till en provlyssning av båda stegen kopplat mot din högtalarmodell....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

ohshit
1 285 Inlägg
19 oktober 2012
b3rgman skrev:
BerglunD666 skrev:
b3rgman skrev:

ja okej, blir de inte bara 4? 4 stycken plus så att säga. Minus kan man väl jorda i dörren? eller har ja fattat fel

Varför inte bara köra högtalarna på ett externt steg? Eftersom du tydligen redan hade det i tankarna?

The löwer class.

596 Inlägg
19 oktober 2012
Tjena om ja ska sätta ett extra batteri i Skuffen ska jag jorda steget direkt på batteriet eller i karossen ?

ohshit
1 285 Inlägg
19 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena om ja ska sätta ett extra batteri i Skuffen ska jag jorda steget direkt på batteriet eller i karossen ?

Steget jordar du som vanligt på en bra jordpunkt i karossen

The löwer class.

Voodoo
1 444 Inlägg
19 oktober 2012
Lonefox skrev:
Stripz skrev:
Lonefox skrev:
Cgee skrev:

Solid är inte instegsklass... Snarare mellansegmentet. Precis som FPP verkar vara.
Fördelen med SOlid är ju storleken.
MEN den enda som kan avgöra om det är värt att byta är du och dina öron. Tycker du skall bege dig till en butik som säljer Focal och försöka få till en provlyssning av båda stegen kopplat mot din högtalarmodell....

Väntar å köper fps

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

596 Inlägg
19 oktober 2012
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:

Ok men vad ska ja kolla efter om ja ska köpa ett batteri vill att de ska va typ 14-15 cm brett?

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Tänkte förresten fråga en sak från er..

Jag har en JVC KW-R600BT  Stereo i bilen med dubbla lågnivå utgångar... och då jag skulle testa koppla in ett steg så märkte jag att det finns ingen kabel som heter remote?

De ända som finns med remote är till rattkontrollerna...

Nedan är följande specs som står om stereon

Anslutningar
AUX-ingång     Ja
USB-ingång     Ja, 2 st
Lågnivåutgång / Antal     Ja/ 2 st
Bluetooth     Ja
A2DP     Nej
Handsfree     Ja
Fjärrkontroll     Ja
Stöd för rattkontroll     Förberedd
Övriga anslutningar     nej

Då är min fråga hur skall jag lösa det med remote för att starta steget?

Kan jag dra en kabel från t ex bakljuset och sno ström därifrån för att få stegen att vara igång när bilen är påslagen?

Vill helst inte ha en knapp för att slå på det.. lär troligtvis glömma det isf.. hmm

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Tänkte förresten fråga en sak från er..

Jag har en JVC KW-R600BT  Stereo i bilen med dubbla lågnivå utgångar... och då jag skulle testa koppla in ett steg så märkte jag att det finns ingen kabel som heter remote?

De ända som finns med remote är till rattkontrollerna...

Nedan är följande specs som står om stereon

Anslutningar
AUX-ingång     Ja
USB-ingång     Ja, 2 st
Lågnivåutgång / Antal     Ja/ 2 st
Bluetooth     Ja
A2DP     Nej
Handsfree     Ja
Fjärrkontroll     Ja
Stöd för rattkontroll     Förberedd
Övriga anslutningar     nej

Då är min fråga hur skall jag lösa det med remote för att starta steget?

Kan jag dra en kabel från t ex bakljuset och sno ström därifrån för att få stegen att vara igång när bilen är påslagen?

Vill helst inte ha en knapp för att slå på det.. lär troligtvis glömma det isf.. hmm

Det finns GARANTERAT en remotekabel.. Blå och vit brukar den vara.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Kan ta och fotografera kablen som finns till den...

på min förra stereo stod det remote på en kabel men jag fixar bild

Jag hoppas det är okej att man lägger in en bild här i tråden?

EDIT: lägger in 2 bilder.. tycker inte Moderator om dem får dem självklart ta bort smile

Hela kablen mellan bilen och stereo
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-3c1fe901fc8baf39d9122e07f11aa88f.jpg

De 2 kablar som går att "dela" på
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-0a5ba08fa87981eb7e74477f594d77c4.jpg

Finns bara en Blå/vit kabel och de är den med steering wheel remote :s
Senast redigerat av amoreex (19 oktober 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

124 Inlägg
19 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:

Ok men vad ska ja kolla efter om ja ska köpa ett batteri vill att de ska va typ 14-15 cm brett?

Ja då kollar du efter det måttet.

596 Inlägg
19 oktober 2012
BerglunD666 skrev:
sellstedt1 skrev:
Cgee skrev:

Ja men ja mena ska ha kolla efter så många ah som möjligt eller spelar inte det nån roll

3 466 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Kan ta och fotografera kablen som finns till den...

på min förra stereo stod det remote på en kabel men jag fixar bild

Jag hoppas det är okej att man lägger in en bild här i tråden?

EDIT: lägger in 2 bilder.. tycker inte Moderator om dem får dem självklart ta bort smile

Hela kablen mellan bilen och stereo
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1aa88f.jpg

De 2 kablar som går att "dela" på
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 4d77c4.jpg

Finns bara en Blå/vit kabel och de är den med steering wheel remote :s

Troligtvis är det den blå/vita oavsett vad det är för remote. Många har ju antenna remote eller liknande.
Det viktiga är att den ger 12V med stereon igång, vilket tar ca 3sek o mäta sig till med en multimeter.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
19 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
BerglunD666 skrev:
sellstedt1 skrev:

Ja men ja mena ska ha kolla efter så många ah som möjligt eller spelar inte det nån roll

Beror ju på vad du är ute efter.

Jag hade satsat på ett AGM-batteri då dom lämnar strömmen snabbare vilket innebär mindre spänningsdippar och sen tål dom urladdningar mycke bättre än vanliga batterier. Spänningsdippar sliter ju röven av ett standardbatteri medan ett AGM är gjort för att tåla detta bättre.

Nackdelen är ju att dom kostar mer.
Sen är de ju helt enkelt så att ju större desto bättre. Och då snackar jag inte fysiska mått utan kapacitet.
Senast redigerat av M_icke_ (19 oktober 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök