6657
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

565 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:

Vadå ingen bas?

Läs igen, står dålig bas.

tekniskt sätt så blir det inget bas då 3 vägs delar upp frekvenserna jo.., jag skulle gissa på 80-500hz på midbasen 500-2000hz på domen ( 4" i dörren ) och 2000-20 000 på diskanten..

så skippar du midbasen så förlorar du denna frekvensomfånget och det kommer låta fel... ( jag tycker att man ska ha i alla fall från 15-20hz och uppåt för att det ska räknas som bra frekvensomfång för basen.. i helhet )

Nu korrigerade jag visserligen bara Huntelaar, men du får gärna förklara vad du menar med att det tekniskt sätt blir ingen bas. Sedan som jag förstod det så menade han att han skulle byta ut och köpa ett två-vägskit att sätta in istället, han lär ju knappast tro att det bara blir bättre av att ta bort 4:an?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
ironhead skrev:
offfroad skrev:

gör egna först och går det åt skogen då kan du åka till skroten och köpa "nya".., så gjorde jag, onödigt att spendera på nya dörrsidor när det inte är säkert att de behövs..

har lite planer på att plasta därför jag ska bygga på andra dörrsidor  misslyckas man så gör det ju inget

jag plastade ordentligt på mina dörrsidor ( första dörrsidor jag gjorde..) , beskärde ut en ordentlig hål och rev av klädslet osv.., hela tiden hade jag i baktanken att går det åt skogen så är det bara att åka till skroten och köpa nya..,

för den alternativet finns hela tiden..

det jag inte förstår är att varför spendera typ 500kr på per dörrsida ifall det KANSKE inte behövs ( ifall det går bra..)

får träna på nå skit jag har ligger hemma

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
offfroad skrev:
Lillalilja skrev:

tekniskt sätt så blir det inget bas då 3 vägs delar upp frekvenserna jo.., jag skulle gissa på 80-500hz på midbasen 500-2000hz på domen ( 4" i dörren ) och 2000-20 000 på diskanten..

så skippar du midbasen så förlorar du denna frekvensomfånget och det kommer låta fel... ( jag tycker att man ska ha i alla fall från 15-20hz och uppåt för att det ska räknas som bra frekvensomfång för basen.. i helhet )

Okej jag förstår grejen. Men vet inte riktigt hur man ska lösa det. Men vill ju spela högt som tusan men midbas och mellanregister vill man inte ha under stolen. Och i dörrarna finns bara 4".

bygg ett par kickpaneler då eller bygg om dörrarna

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
huntelaar skrev:
offfroad skrev:

Okej jag förstår grejen. Men vet inte riktigt hur man ska lösa det. Men vill ju spela högt som tusan men midbas och mellanregister vill man inte ha under stolen. Och i dörrarna finns bara 4".

Det är inget jag gör i denna bilen dessvärre.

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
ironhead skrev:
huntelaar skrev:

Det är inget jag gör i denna bilen dessvärre.

dår får man leva med 4 tummarna eller så köper man dörrsidor på skoten och bygger om om man inte vill sabba dom som sitter i bilen

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
1 november 2012
Lillalilja skrev:
offfroad skrev:
Lillalilja skrev:

Nu korrigerade jag visserligen bara Huntelaar, men du får gärna förklara vad du menar med att det tekniskt sätt blir ingen bas. Sedan som jag förstod det så menade han att han skulle byta ut och köpa ett två-vägskit att sätta in istället, han lär ju knappast tro att det bara blir bättre av att ta bort 4:an?

om de tär så då är det helt annan historia , jag tänkte att han ska slänga ut de han har under stolen..,

när man uppgraderar så finns det andra faktorer , kommer djupet bli bra på de nya kittet , så att dem fysiskt rymmer in i dörren?

och kommer stereon att orka driva på en eftermarknads-kit ?

( sedan tror jag att org delningsfilter sitter i dörren och den får man då byta ut mot en ny som kommer med 2 vägskit..)

annars plasta nya dörrsidor , då kan du ha nästintill vad du vill i dörrarna

( du förstår väl annars att ljudkvalitén KAN bli sämre med 2 vägskit än 3 vägs.., i ljudkvalites-synpunkten ( att låta som artisten tänkt sig))

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Voodoo
1 444 Inlägg
1 november 2012
4" kitt  upp delat 80hz uppåt lr mer?   och 6,5 / 8" under sätet  som  möter 4" kittet då ?
med 6,5" tänkte jag då utrymmet är inte sååå stort under sätet där org sitter  så man kanske  får ut med med vettiga 6,5?

har sj funderat på de eftersom jag kanske  köper lös farsans pendlar bil  320 tdi -05 med i-drive och där vill jag ju ha kvar display osv org stuk men endå  eftermarknads prylar
Senast redigerat av Stripz (1 november 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
Stripz skrev:
4" kitt  upp delat 80hz uppåt lr mer?   och 6,5 / 8" under sätet  som  möter 4" kittet då ?
med 6,5" tänkte jag då utrymmet är inte sååå stort under sätet där org sitter  så man kanske  får ut med med vettiga 6,5?

Får se lite.

Har haft ett dls rm6.2 och basen i den är bra som tusan.

Finns ju färdiga alternativ att köpa, och driva på stereon är aldrig på tal, har ett DLS Ca23 jag ska väcka lite liv i tänkte jag..

595 Inlägg
1 november 2012
Stripz skrev:

eller baslåda?? ( med en väldigt liten bas typ 6,5"-10" och liten men kraftig steg till den.. ) budget ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Voodoo
1 444 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
Stripz skrev:

eller baslåda?? ( med en väldigt liten bas typ 6,5"-10" och liten men kraftig steg till den.. ) budget ?

jo helt klart bas för de lägre tonerna

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
Stripz skrev:

De hade varit väldigt mysigt. B2 har ju en 8" men den har ju ett grymt stort monteringsdjup men den låter galet för att vara så liten.. Frågan är vad som ryms där under. Får titta närmare på saken.

Voodoo
1 444 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
offfroad skrev:
Stripz skrev:

De hade varit väldigt mysigt. B2 har ju en 8" men den har ju ett grymt stort monteringsdjup men den låter galet för att vara så liten.. Frågan är vad som ryms där under. Får titta närmare på saken.

tror de  kan bli  tight  smile  dd har ju  annars nå häftiga 6,5" smile

565 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
offfroad skrev:
Stripz skrev:

Nu vet ju inte jag vilken modell du har men du skulle kunna höra med zrken här eller på bsf, han har ju hållit på en del och pillat där har jag för mig.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

595 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
offfroad skrev:
Stripz skrev:

jag syftade på bagaget annars.., , men man kan montera små baslådor vid passagerare fötter.., under stolar, inne i reservhjuls-baljan ( eller inne i reservhjulet.., )

annars har DD en liten jäkel på  6,5" som gillar effekt

men så finns det också basar på 10-12" som är så platta så det är inte sant..

1 525 Inlägg
1 november 2012
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:
offfroad skrev:

Nu vet ju inte jag vilken modell du har men du skulle kunna höra med zrken här eller på bsf, han har ju hållit på en del och pillat där har jag för mig.

Exakt..
kolla med Johan, har har ägnat åtskilliga timmar åt att labba med både 6,5" 6 8"

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:
offfroad skrev:

Har läst hans projekt på bilstereoforumet. Ska skriva till honom.

357 Inlägg
1 november 2012
någon som vet hur man kan mäta om man lyckats kortsluta sitt slutsteg?  har 2 st lika slutsteg i bagaget och dom är inkopplade på samma sätt och har ström, ett startar och ett startar inte..     har funkat tidigare men nu när jag var och bytte batteri i bagaget så har ett slutat fungera..

kan det blivit så att det blev kortslutning i steget när jag skruvade dit pluspolen?
för jag råka nudda plåten tvärt med kablarna ikopplade i steget..   klantigt..

någon som vet hur man kan mäta för att vara säker på om det är trasigt eller ej?

båda har ström
båda har remote
ett startar och ett inte..
känns som att båda skulle fara om det blev en strömspik när det kortslöts mellan polerna eftersom stegen är exakt likadana..

hjälp plz!

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
huntelaar skrev:
offfroad skrev:

jag syftade på bagaget annars.., , men man kan montera små baslådor vid passagerare fötter.., under stolar, inne i reservhjuls-baljan ( eller inne i reservhjulet.., )

annars har DD en liten jäkel på  6,5" som gillar effekt

men så finns det också basar på 10-12" som är så platta så det är inte sant..

Bagaget går bort. Installationen ska inte synas är meningen. Och dessutom blir bas i skuffen skit, den är ju tät som tusan och jag vill inte kladda med att kapa och grejor. Den är för fin för det än så länge.

Voodoo
1 444 Inlägg
1 november 2012
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319331
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12198
kanske vore nått?  fast vet ju inte hur pass bra denna låter  delat upp mot  4" kittet
Senast redigerat av Stripz (1 november 2012)

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
Focalkittet ser bra ut, frågan är om de låter bra med wink

Har aldrig tittat på någon JL bas men de är säkert bra grejor.

Sök