Lillalilja skrev:
offfroad skrev:
Lillalilja skrev:
Läs igen, står dålig bas.
tekniskt sätt så blir det inget bas då 3 vägs delar upp frekvenserna jo.., jag skulle
gissa på 80-500hz på midbasen 500-2000hz på domen ( 4" i dörren ) och 2000-20 000 på diskanten..
så skippar du midbasen så förlorar du denna frekvensomfånget och det kommer låta fel... ( jag tycker att man ska ha i alla fall från 15-20hz och uppåt för att det ska räknas som bra frekvensomfång för basen.. i helhet )
Nu korrigerade jag visserligen bara Huntelaar, men du får gärna förklara vad du menar med att det tekniskt sätt blir ingen bas. Sedan som jag förstod det så menade han att han skulle byta ut och köpa ett två-vägskit att sätta in istället, han lär ju knappast tro att det bara blir bättre av att ta bort 4:an?
om de tär så då är det helt annan historia , jag tänkte att han ska slänga ut de han har under stolen..,
när man uppgraderar så finns det andra faktorer , kommer djupet bli bra på de nya kittet , så att dem fysiskt rymmer in i dörren?
och kommer stereon att orka driva på en eftermarknads-kit ?
( sedan tror jag att org delningsfilter sitter i dörren och den får man då byta ut mot en ny som kommer med 2 vägskit..)
annars plasta nya dörrsidor , då kan du ha nästintill vad du vill i dörrarna
( du förstår väl annars att ljudkvalitén KAN bli sämre med 2 vägskit än 3 vägs.., i ljudkvalites-synpunkten ( att låta som artisten tänkt sig))
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a