altt hänger på vart du hade tänkt dela högtalaren HP.. delar man över tex 150hz så behövs de inte mycke med är typ 1,5 liter.
är totalt nybörjare på detta har mest haft basic nu vill jag göra nå mer
eftersom de är typ omöjligt att få till en vettig låda på typ 10 liter på/i en dörrsida så är de bättre att låta högtalaren spela ut i hela dörren å bara dämpa allt så mycke de går.
för liten låda gör att man tappat basregister bla.
altt hänger på vart du hade tänkt dela högtalaren HP.. delar man över tex 150hz så behövs de inte mycke med är typ 1,5 liter.
eftersom de är typ omöjligt att få till en vettig låda på typ 10 liter på/i en dörrsida så är de bättre att låta högtalaren spela ut i hela dörren å bara dämpa allt så mycke de går.
dörrarna ska dämpas rejält vill ju inte ha nå fuskbygge ska jag bygga någe så får det bli ordentligt
dörrarna ska dämpas rejält vill ju inte ha nå fuskbygge ska jag bygga någe så får det bli ordentligt
En snabbgrej om Stereon i Saab 9-5 igen. Om man kopplar ur den, behövs det någon kod nästa gång man installerar den igen eller känner den av automatiskt att den är så kallad "gift" med bilen?
Har en liten anläggning på gång i en husvagn, där vi kommer att bygga in högtalare i hyllor i ena halvan av vagnen. Undrar hur stora lådorna bör göras. vi kommer använda 2 par Rockford fosgate R1652-S kit och ett par Rockford Fosgate R1693.
Har lite strul med att ljudet klipper. Har en Pioneer uppsättning med 2st front 6,5" samt 10" bas. Ett slutsteg från hertz, 4-kanal 4x75w i 4ohm. Har rejäla 16 kvadrats jordkabel och strömkabel. 43 Ah batteri samt 75 Ah generator. Kan det vara slutsteget som inte klarar av höga baseffekter eller är batterier för dåligt/generatorn? Har en Fiat punto -00
Har inte exakta namnet men det är från TS serien. Har varit någon form av referensljud hos Pioneer. Basen heter Pioneer champion series är jag ganska säker på.
Frågan lyder måste jag ha ett extra batteri för att driva detta och i sådana fall hur ska jag koppla det? Alla svar och tankar är välkomna. Har ni förslag på något annat kitt så skriv gärna!
Skulle behöva experthjälp av någon att komma fram till vad jag behöver för slutsteg för att kunna driva detta FULLT ut. (Om det nu skulle vara det som var felet)
Heter basarna MDS Dynamic Power? Är den på 1500 W per bas? Vad heter slutsteget/stegen?
Texten känns lite förvirrande, vill gärna ha mer noggranna uppgifter.
tja
basarna heter mds dynamic power 1500 W per bas slutegen heter aph2. och har två såna. men ett är paj. undrar bara vad jag ska tänka på om jag köper ett tex begagnat så jag får ett som orkar ordentligt. hoppas detta blev lite bättre att förstå
Har en liten anläggning på gång i en husvagn, där vi kommer att bygga in högtalare i hyllor i ena halvan av vagnen. Undrar hur stora lådorna bör göras. vi kommer använda 2 par Rockford fosgate R1652-S kit och ett par Rockford Fosgate R1693.
ska även tilläggas att det kommer spelas mycket metal och house!
Prova 15-20 liter slutet per 6x9" högtalare och 8-10 liter slutet per 6,5" högtalare. Men om alla dessa högtalare ska spela samma frekvensområde så är det inte säkert att det blir bra.
Gjisen skrev:
Hej.
Har lite strul med att ljudet klipper. Har en Pioneer uppsättning med 2st front 6,5" samt 10" bas. Ett slutsteg från hertz, 4-kanal 4x75w i 4ohm. Har rejäla 16 kvadrats jordkabel och strömkabel. 43 Ah batteri samt 75 Ah generator. Kan det vara slutsteget som inte klarar av höga baseffekter eller är batterier för dåligt/generatorn? Har en Fiat punto -00
/Niklas
Klipper ljudet i alla högtalare eller bara i vissa? Blinkar bilens belysning och/eller övriga lampor i samband med att ljudet låter dåligt?
Både bas och 6,5" högtalare har 4 Ohms spolar så det ska inte vara några bekymmer med eventuell överbelastning av steget iaf. Det gäller dock att ställa in steget på rätt sätt så att inte signalen blir distorderad.
0Mazen0 skrev:
Hej! Jag är väldigt ny med det här med ljud, men tycker det är sjukt roligt och villig att lära mig.
Frågan lyder måste jag ha ett extra batteri för att driva detta och i sådana fall hur ska jag koppla det? Alla svar och tankar är välkomna. Har ni förslag på något annat kitt så skriv gärna!
Om båda stegen belastas med sina lägsta impedanser så kan ett extra batteri vara lämpligt om sakerna ska utnyttjas fullt ut. Frågan är vilken SPL-bas du har så att vi får reda på stegets belastning, framsystemet är ju 4 Ohm så där belastas inte steget för fullt.