5152
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 december 2009
Vilken diskant rör det sig om?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

297 Inlägg
21 december 2009
hmm finns de inte en diskant från dls där det bara sitter en liten kondning innanför "skalet" på den? har för mej ja sett de nånstans, skulle ju kunna va en sån isf

207 Inlägg
21 december 2009
Diskanten i fråga är en 'DLS Ultimate UP1C'

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 december 2009
Znurf skrev:
Diskanten i fråga är en 'DLS Ultimate UP1C'

Har du köpt diskanterna i butik så skall filter följa med.
Såhär ser de ut:
http://dls.se/prodimg/6802-1_prod_full.jpg
(VARNING! STOOOOOOOR bild)

Annars kan du köpa lösa komponenter o bygga enligt bilden längst ner till höger på sida ett.

Eller hör av dig till buitken du köpte dem ifrån. Såvida de inte är köpta begegnat...isf får du ligga på säljaren om filtren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

207 Inlägg
21 december 2009
Köpte dem i butik, på BRL, i lådan fanns ingen plats för något delningsfilter, det var hål i frigolitskivor där alla delarna satt, och det fanns inga delningsfilter med där och det fanns inga hål för något som såg ut att "saknas" i lådan heller, det jag fick med var infällningsfäste, fäste för utanpåliggande montage, diskanter med kablar fastlödda på och en påse skruv till de olika fästanordningarna :o

Ingen som visste svar på de andra frågorna?

Znurf skrev:
Jag köpte nyligen en DLS Diskant, och det var bara två kablar från högtalaren, en vit och en röd/vit, vilken av dem är plus? Det fanns ingen manual med i paketet och det står inget på högtalarens fram eller baksida?

Sen en annan lite svårare fråga är på min bil, en BMW 318 E36 -92 så går det två kablar i dörren som jag tänkte använda att koppla in diskanten med, det är en, om jag inte minns fel, en Grön och en Grön/Svart kabel, båda har varsin kabelsko på sig, den ena kabelskon är ungefär dubbelt så stor som den andra, vilken av dem är (vanligast?) Plus och Minus?

Vad blir resultatet om man kopplar fel på diskanten, plus till minus?
Senast redigerat av Znurf (21 december 2009)

62 Inlägg
21 december 2009
hej igen, förstår om ni är trötta på mina frågor nu men jag är vilsen i basdjungeln ^^ Nu lyder min fråga, vad skulle ni ha köpt om ni var i min situation; kicker paket )http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317516) eller JBL (http://www.pixmania.se/se/se/1777284/ar … 204br.html) med slutsteg i 2000 kr klassen? roll

102 Inlägg
21 december 2009
Znurf skrev:
Jag köpte nyligen en DLS Diskant, och det var bara två kablar från högtalaren, en vit och en röd/vit, vilken av dem är plus? Det fanns ingen manual med i paketet och det står inget på högtalarens fram eller baksida?

Undrar desamma! Sitter här och ska koppla in mina saker men är osäker på om det är den enfärgade eller tvåfärgade kabeln som är plus eller minus.

21 761 Inlägg
21 december 2009
svempus skrev:
hej jag har en fråga till ett slutsteg som har dessa spc Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO) duger en strömkabel på 6mm2 till de eller ska man skaffa en grövre kabel på typ 10mm2 eller äre de ochså för klent???

Är det Denver CAP4100?

Borde vara det steget. Manualen säger att det kan ge ut 4x60 W kontinuerligt i 4 Ohm, då antar jag att 4x120 WRMS är i 2 Ohm men det står dock inget om det. Om bilderna i manualen stämmer så sitter det 2 st 30 A säkringar på steget, vilket gör att 4x120 WRMS faktiskt kan stämma ganska hyfsat om verkningsgraden är 55%.

16 mm2 kabel är den minsta arean enligt min åsikt, åtminstone ifall du tänker driva 2 Ohms belastning på varje kanal eller bryggkoppla kanalerna. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 december 2009
grakka skrev:
Znurf skrev:

Undrar desamma! Sitter här och ska koppla in mina saker men är osäker på om det är den enfärgade eller tvåfärgade kabeln som är plus eller minus.

Det spelar ingen roll, koppla lika på båda sidor och lyssna. Byt sen +/- på båda sidor och lyssna igen och avgör vilket som låter bäst. Är inte säkert att dom ska vara rättkopplade, kan bli bättre om man fasvänder dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
21 december 2009
Znurf skrev:
Köpte dem i butik, på BRL, i lådan fanns ingen plats för något delningsfilter, det var hål i frigolitskivor där alla delarna satt, och det fanns inga delningsfilter med där och det fanns inga hål för något som såg ut att "saknas" i lådan heller, det jag fick med var infällningsfäste, fäste för utanpåliggande montage, diskanter med kablar fastlödda på och en påse skruv till de olika fästanordningarna :o

Ingen som visste svar på de andra frågorna?

Znurf skrev:

Sen en annan lite svårare fråga är på min bil, en BMW 318 E36 -92 så går det två kablar i dörren som jag tänkte använda att koppla in diskanten med, det är en, om jag inte minns fel, en Grön och en Grön/Svart kabel, båda har varsin kabelsko på sig, den ena kabelskon är ungefär dubbelt så stor som den andra, vilken av dem är (vanligast?) Plus och Minus?

Vad blir resultatet om man kopplar fel på diskanten, plus till minus?

du måste ha ett filter annars kommer diskanten pajja DIREKT.. den kabelm me rött sträck på e plus.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 Inlägg
22 december 2009
Tjena jag skulle behöva lite hjälp med min v70 2.5 SE -98 jag har köpt en GAS dubbel 12" och ett Alpha 600w slutsteg och jag har stora original sterion i. tänkte försöka koppla in det idag och undrar hur jag ska göra det på enklaste sätt tacksam för era svar. smile Mvh /M

409 Inlägg
22 december 2009
tjaa någon som vet vart man kan dra strömkabeln igenom torpedväggen på en audi a4 -95

62 Inlägg
23 december 2009
hej, vad kommer att ge ut bäst bas, en enkel 12" på 300W RMS med slutsteg på 300w rms, eller en låda med dubbla 12" på 150W RMS st med slutsteg på 300 w rms? smile

238 Inlägg
23 december 2009
dossanftw skrev:
hej, vad kommer att ge ut bäst bas, en enkel 12" på 300W RMS med slutsteg på 300w rms, eller en låda med dubbla 12" på 150W RMS st med slutsteg på 300 w rms? smile

tror inte det är jättelätt att svara på närr du inte skriver vad det är för sorts låda, spec på bas osv tongue

62 Inlägg
23 december 2009
Okej vi säger att det är portad låda på båda för enkelhetens skull tongue Sen kan vi säga att det är samma märke på basarna bara olika rms tongue

238 Inlägg
23 december 2009
dossanftw skrev:
Okej vi säger att det är portad låda på båda för enkelhetens skull tongue Sen kan vi säga att det är samma märke på basarna bara olika rms tongue

aja, jag vet inte ändå, kan inte så mkt om billjud (än) men vill gärna lära mig, så jag lär ta del av svaret på din fråga oxå tongue

4 693 Inlägg
23 december 2009
dossanftw skrev:

Om dom är exakt likadana, men tål olika effekt så bör 2 st 12" spela lika högt, fast flytta mer luft. Kanske jag som tänker fel, men kom nyss hem. Har jobbat sen kl 7 i morse.

Booyakasha!

62 Inlägg
23 december 2009
okej, men vad menar du med flytta mer luft? Kanske är jag som är lite trög nu på kvällskvisten tongue

535 Inlägg
23 december 2009
Arean på 2st 12" som rör sig flyttar på mer luft endast 1st 12".

Motorer utan turbo.....suger!

62 Inlägg
23 december 2009
Jojo så långt var jag med, men vad har det för betydelse att dom flyttar mer luft? tongue

Sök