Sharky
26 mars 2009
· 10 287 Inlägg
"Dagen efter" är lite hårt men jag håller med Torpis om problembilden. Jag vet att det kliar i fingrarna (och plånböckerna) hos många men det är inte elementärt att på en modern motor/bil ersätta alla funktioner på ett tillförlitligt sätt om målet är att ha en trimmad daily driver som skall fungera i ur och skur.
Det är nåt helt annat med en hobby/bus-bil.
Jag har gått igenom själv vad det innebär att lämna en trimmad, fullständigt ombyggd, motor till en kompetent ( i själva verket förjävligt duktig) mappare och betala för att han skall ta fullt ansvar för att motorn fungerar " i ur och skur". (Men inte ens han hade möjlighet att köra motorn längre ner än +4 grader - fast han cyklade den flera gånger från +4 grader till full temp på vatten/olja).
Så i mån av tillgängliga fungerande lösningar för orginal EMS så rekommenderar jag det även om många tycker det är lockande med ett billigt VEMS tex.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI