6406
Sök

lackera bromsok, vilket är bäst?

906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena, jaaa jag sökte men flesta frågar om vilken färg på just deras bromsok osv, Själv undrar jag vilket som är bäst, bör man pensla? Spraya? vilket blir bäst? Bör man ta bort oket helt?

Tänkte just på min bil brukar ju nipplarna vara väldigt fastsatta och risken för avdragning brukar vara stor, så tänkte om man kunde få det bra när det fortfarande sitter kvar i nipplarna? Kanske bara kunde tejpa runt om samt skydda resten runt om som man ej vill ha i den färgen?

Färg har jag ej tänkt på, finns där färger som är mer känsliga än andra? Tex, testade vit första gången men den rann som fan, osv, vill ha detta bra, köpte mig en spreyflaska utan att tänka efter men nu har jag fått lite andra funderingar och därför jag frågar så?
Tacksam för svar

=)

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
26 december 2008
#2
Hammarlack brukar funkar perfekt!

EDIT: Jag brukar skruva av det.
Men det ska inte vara någon fara om du hänger upp det riktigt.(så du inte riskerar att bryta bromsrören).
Och då blir det ju lättare med en pensel.
Senast redigerat av THEBADGUY (26 december 2008)

Allt för den där jävla hatten!

835 Inlägg
26 december 2008
#3
Hammarlack, två strykningar. avfetta, tvätta , slipa lite, tvätta, lacka.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
26 december 2008
#4
Precis, Hänga av oket är inget måste, häng upp det så gott det går så slipper du ju lufta systemet sen. Tvätta av riktigt noga så färgen inte släpper, sen lacka det några gånger. Pensel brukar bli bra om du inte "kladdar" på färgen utan verkligen stryker den, för det är aldrig snyggt med rinningar.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

2 638 Inlägg
26 december 2008
#5
Jag målade mina bromsok med hammarlack. La tre lager med pensel och resultatet blev hur bra som helst. Och tog inte bort något, målade allt på plats.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 december 2008
#6
denna körde jag med, skall tydligen vara en av de bättre, dock är det viktigt med gott förarbete vilket jag fuskade med så jag fick bubblor...

http://www.collexstyling.se/Shop/Index. … tId=502010

det bästa är ju att ta bort oken från bilen, skruva dit ett par kassa nipplar å att par kassa slangar å sedan blästra dem innan färgen, men annars skall man vara nogran på att verkligen få bort så mycket rost å smuts som möjligt...

dåligt bild då jag inte laddade upp några bilder från själva målningen men så blev det iaf https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/large/455333_9gfzdr.jpg

och som ni ser sa va byglarna helt nya som dom blev perfekta...
Senast redigerat av Xoff (26 december 2008)


906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#7
Tackar för svaren, då är det bara att slänga bort spreyburken då och köpa färg på burk och pensla. Men vad menas med "Applicera färgen"?=/ Kan ju passa på att fråga vad för färg som bäst passar till grå bil? Själv funderade jag på gul, men kanske skär för mycket i ögonen?tongue

=)

168 Inlägg
26 december 2008
#8
Röd hammarlack med ordentligt förarbete är perfekt till nästan alla bilar och färger :d

224 Inlägg
26 december 2008
#9
740Fors skrev:
Tackar för svaren, då är det bara att slänga bort spreyburken då och köpa färg på burk och pensla. Men vad menas med "Applicera färgen"?=/ Kan ju passa på att fråga vad för färg som bäst passar till grå bil? Själv funderade jag på gul, men kanske skär för mycket i ögonen?tongue

Applicera = lägg på färgen


Jag skulle rekommendera att du köper en 2-komponents färg från ex foliatec

Ser dina bromok ut som på bilden till vänster? Använd en stålborste och borrmaskin så blir det kanon.
(bromsoket till höger är nästan färdigt, ca 15min jobb



https://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528333_hwa0p2.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528336_k4j6lm.jpg
På Plats
Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (26 december 2008)

Ge fan i TexasBoB!

906 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#10
Mitsubishi3000GT skrev:
740Fors skrev:
Tackar för svaren, då är det bara att slänga bort spreyburken då och köpa färg på burk och pensla. Men vad menas med "Applicera färgen"?=/ Kan ju passa på att fråga vad för färg som bäst passar till grå bil? Själv funderade jag på gul, men kanske skär för mycket i ögonen?tongue

Applicera = lägg på färgen


Jag skulle rekommendera att du köper en 2-komponents färg från ex foliatec

Ser dina bromok ut som på bilden till vänster? Använd en stålborste och borrmaskin så blir det kanon.
(bromsoket till höger är nästan färdigt, ca 15min jobb



http://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528333_hwa0p2.jpg




http://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528336_k4j6lm.jpg
På Plats

Tackar, om du menar så smutsig så jajamen,  men vad jag ska med borrmaskinen till förstod jag inte riktigt?=/ Jo det såg riktigt bra ut, kollade länken som länkades tidigare i tråden och den sidan verkade bra, sen vilken färg är ej bestämt,  sen undrar jag, det spelar ej roll vad det är för färg va? Alltså om en färg är lättare att få snygg än någon annan?

=)

224 Inlägg
26 december 2008
#11
740Fors skrev:
Mitsubishi3000GT skrev:
740Fors skrev:
Tackar för svaren, då är det bara att slänga bort spreyburken då och köpa färg på burk och pensla. Men vad menas med "Applicera färgen"?=/ Kan ju passa på att fråga vad för färg som bäst passar till grå bil? Själv funderade jag på gul, men kanske skär för mycket i ögonen?tongue

Applicera = lägg på färgen


Jag skulle rekommendera att du köper en 2-komponents färg från ex foliatec

Ser dina bromok ut som på bilden till vänster? Använd en stålborste och borrmaskin så blir det kanon.
(bromsoket till höger är nästan färdigt, ca 15min jobb



http://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528333_hwa0p2.jpg




http://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528336_k4j6lm.jpg
På Plats

Tackar, om du menar så smutsig så jajamen,  men vad jag ska med borrmaskinen till förstod jag inte riktigt?=/ Jo det såg riktigt bra ut, kollade länken som länkades tidigare i tråden och den sidan verkade bra, sen vilken färg är ej bestämt,  sen undrar jag, det spelar ej roll vad det är för färg va? Alltså om en färg är lättare att få snygg än någon annan?

Du sätter en rondellborste(stålborste) på borrmaskinen.
För du vill inte borsta allt det för hand det kan jag lova.
Svart brun gul grå eller lila spelar ingen roll. Ta den färgen du vill ha.

Var noga med att pensla på färgen väldigt tunt första lagret. Precis så att det färgen täcker.
Tar du för mycket färg ökar torktiden rätt rejält.

Ge fan i TexasBoB!

906 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#12
Mitsubishi3000GT skrev:
740Fors skrev:
Mitsubishi3000GT skrev:

Applicera = lägg på färgen


Jag skulle rekommendera att du köper en 2-komponents färg från ex foliatec

Ser dina bromok ut som på bilden till vänster? Använd en stålborste och borrmaskin så blir det kanon.
(bromsoket till höger är nästan färdigt, ca 15min jobb



http://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528333_hwa0p2.jpg




http://www1.garaget.org/gallery/archive/104866/528336_k4j6lm.jpg
På Plats

Tackar, om du menar så smutsig så jajamen,  men vad jag ska med borrmaskinen till förstod jag inte riktigt?=/ Jo det såg riktigt bra ut, kollade länken som länkades tidigare i tråden och den sidan verkade bra, sen vilken färg är ej bestämt,  sen undrar jag, det spelar ej roll vad det är för färg va? Alltså om en färg är lättare att få snygg än någon annan?

Du sätter en rondellborste(stålborste) på borrmaskinen.
För du vill inte borsta allt det för hand det kan jag lova.
Svart brun gul grå eller lila spelar ingen roll. Ta den färgen du vill ha.

Var noga med att pensla på färgen väldigt tunt första lagret. Precis så att det färgen täcker.
Tar du för mycket färg ökar torktiden rätt rejält.

Haha jahaa, nej det är la lite trevligare med lite maskin hjälp,tack för ditt/era svar:)

=)

224 Inlägg
27 december 2008
#13
Vassegooo!

Lycka till bromsoken nu:)




         Åh nej faaan jag har stavat fel på bromsoken i mitt första inlägg. Irriterande mad
Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (27 december 2008)

Ge fan i TexasBoB!


Sök