5992
Sök

Några råd om att åtgärda lite rostiga skärmar?

10 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Hur fixar man till skärmkanterna som har lite rost? Kemisktmetall? Spackel? Någon som har några tips att bidra med? man ska väl helst byta skärmarna men d kan bli lite saltigt (dyrt). Tänkte om nån kan nån metod som håller några månader eller så....

4 299 Inlägg
27 december 2008
Vad menar du med lite rost, har det rostat hål eller är det bara ytrost??

//Jacob

10 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Ytrost bara.... inga hål eller så

287 Inlägg
27 december 2008
Slipa bort rosten och måla över med rostskyddsfärg sen lacka.

8 156 Inlägg
27 december 2008
Fram med slipen bara. Är det bara lite på ytan (bubblor under lacken eller liknande) så ska det inte vara några som helst problem att slipa bort rosten, på med rostskydd och sen lacka.
Om man inte har en vinkelslip eller liknande så går det lika bra med en bra borrmaskin med sliptillbehör.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
27 december 2008

huh?
10 427 Inlägg
27 december 2008
Har tappat lite lack i mina skärmkanter bak på min Volvo, ingen speciell rost där färgen saknas.
Är det lönt att börja slipa i galvaniseringen eller ska man kanske pensla på nån bra rostätare
och sedan måla över med typ zinkspray, bättringsfärg osv ?

Tänkte jag skulle fixa det där till våren så lacken inte släpper mera.

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
27 december 2008
glasfiber spackel tycker ja funkar bäst ,har man hål så kan man köpa aluminium nät o lägga i de håller bättre än o svetsa i längden o de blir 99,9% tätt sen på me lite grundning o lack tongue

tjooolihoo

4 299 Inlägg
27 december 2008
Nån som vet hur det blir ifall man snabbtorkar rostskyddsfärg me värmepistol??
Det är ju minusgrader ute så det lär ju inte torka därför, men kommer det bli nått fel om jag påskyndar torkningen på det viset??

//Jacob

1 562 Inlägg
7 januari 2009
steifan skrev:
Har tappat lite lack i mina skärmkanter bak på min Volvo, ingen speciell rost där färgen saknas.
Är det lönt att börja slipa i galvaniseringen eller ska man kanske pensla på nån bra rostätare

färg man köper på sprayburk brukar sällan vilja sitta kvar länge på galvade ytor.

huh?
10 427 Inlägg
7 januari 2009
mange_240 skrev:
steifan skrev:

färg man köper på sprayburk brukar sällan vilja sitta kvar länge på galvade ytor.

Är nog möjligt. Men syns knappt för jag innerskärmar som täcker över det mesta nu också.
Blir nog att slipa lite lätt och pensla på med bättringsfärg, får väl åtgärdas löpande smile

267 Inlägg
7 januari 2009
man kan påskynda färgtorkningen med en värme pistol om det nu behövs, ha helst bilen innen så att plåten blir varm oxå så att färgen fäster bättre,  mastic finns i sprayburk nu i göteborg, temamix heter affären vet inte om man kan köpa därifrån privat, men det e en grym rostskyddfärg iaf.

rostskyddsmålare

10 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Kan man använda grill nät o "spackla" med kemiskt metall? Hörde att det skulle funka mycket bra....
någon som använt metoden? ska man hålla sig till glasfiberspackel som alla andra gör kanske?

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 januari 2009
ska man ha på rostskyddsprimern sen på paddingen innan man lackar?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
19 januari 2009
Vilka lösningar alla har då tongue. Jag hade om det är ytrost slipat ner till plåtrent, kastat på lite rostkydd, primat, lacka med bilens färg. Och om det är hål hade jag antingen skaffat ny skärmkant och svetsat dit och spacklat och gjort iordning ( om det är jätte grovt med rost ), eller så hade jag kapat bort rosten och klippt ut en lagom bit plåt och svetsat dit och gjort iordning. Men det är jag det, tror också att det är dom lösningar som håller i längden. Annars kan man lägga glasfiber på insidan sen spackla upp det till bilens rätta former, men det kan vara knöligt och jag själv tror inte att det så bra. tongue

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Sök