4467
Sök

Skillnaden mellan en plasma och en lcd tv?

Avstängd
85 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Hej Hej
Jag skulle vilja veta om någon här vet vad det är för skillnaden mellan en plasma och lcd teve?

//MR_Bass

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 december 2008
MR_Bass skrev:
Hej Hej
Jag skulle vilja veta om någon här vet vad det är för skillnaden mellan en plasma och lcd teve?

//MR_Bass

http://sv.wikipedia.org/wiki/Plasma-tv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flytande_k … sk%C3%A4rm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 924 Inlägg
28 december 2008
Så länge du INTE vill kunna spela TV-spel ex Playstation, surfa på internet eller överföra film via datorn så är oftast Plasma bättre.
Vill du även kunna kunna göra de sakerna optimalt, så är det LCD som väger tyngst.

Plasma är bättre om du TVn åtkomlig för ex småbarn då den har en glasruta (likt en traditionell tjock-TV) som gör den mer tålig för beröring, det har inte LCD så den är mer känslig och Pixlar kan dö ut för evigt vid kraftig återupprepad beröring.
Glasrutan ger dock större risk för bländningar/speglingar av ex solljus eller lampor.

LCD alstrar inte alls lika mycket värme som en Plasma.

Ska du välja mellan LCD och Plasma så är det naturligtvis viktigt att du tar reda på vilka TV-apparater som är jämförbara och de är oftast i liknande prisklasser... att jämföra en 100hz LCD med hög kontrast för 25 000 kr med en Plasma för 7 000 kr är oftast väldigt dålig jämförelse men det är nog mer naturligt att förstå.

Att jämföra LCD och Plasma helt utefter kontrastens storlek (dynamisk) är inte heller rätt för de jobbar på olika nivåer, som ger liknande resultat.

Lycka till smile

Jag säger bara Ambilight ROCKAR hårt, alltså Philips... cool

~ Life is short, have FUN! ~

1 658 Inlägg
28 december 2008
Jag har inte märkt någon större skillnad mellan Lcd och Plasma när jag spelar. Båda apparaterna är av märket samsung . Har spelat need for speed undercover på båda (Lcd =42") (Plasma =50") och tycker det ser ganska lika ut smile

blacken
28 december 2008
MR_Bass skrev:
Hej Hej

//MR_Bass

Bilden är mjukare och "bättre" på Plasman, gråtoner och svärtan är tydligare på den och responstiden är överlägsen än den på LCD..

672 Inlägg
28 december 2008
Ännu en tråd!! läs på www.minhembio.com

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
28 december 2008
peegee skrev:
Plasma är bättre om du TVn åtkomlig för ex småbarn då den har en glasruta (likt en traditionell tjock-TV) som gör den mer tålig för beröring, det har inte LCD så den är mer känslig och Pixlar kan dö ut för evigt vid kraftig återupprepad beröring.
Glasrutan ger dock större risk för bländningar/speglingar av ex solljus eller lampor.

Hm. De Plasma-skärmarna som jag har haft har då inte haft någon glasruta alls. Det varierar ju från årsmodell och märke. Och de Plasma-skärmarna som inte har glasruta låter alltså mindre, eftersom att dom inte behöver lika stort antal fläktar, utan släpper istället ut värmen där glasrutan skulle ha suttit.

Sedan tycker jag att den blanka skärmen som var på min Plasma speglade mindre än den här matta som sitter på min nuvarande LCD. Just för att den är matt så känner den av minsta lilla ljusförändring och speglar oerhört mycket. Men annars så.

Var bara tvungen att vara en moraltant, for once! wink

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
28 december 2008
blacken skrev:
MR_Bass skrev:
Hej Hej

//MR_Bass

Bilden är mjukare och "bättre" på Plasman, gråtoner och svärtan är tydligare på den och responstiden är överlägsen än den på LCD..

Detta beror ju också på vad vi snackar om för TV och vilken budget det handlar om. Den nya LCD:n jag köpte spöar skiten ur alla Plasma-apparater som jag har haft/testat. Svärtan är otrolig och bilden hänger med oerhört bra. Inget lagg eller något sånt alls. Väldigt kvick och verklighetstrogen bild.

1 827 Inlägg
28 december 2008
peegee skrev:
Så länge du INTE vill kunna spela TV-spel ex Playstation, surfa på internet eller överföra film via datorn så är oftast Plasma bättre.
Vill du även kunna kunna göra de sakerna optimalt, så är det LCD som väger tyngst.

Ska du välja mellan LCD och Plasma så är det naturligtvis viktigt att du tar reda på vilka TV-apparater som är jämförbara och de är oftast i liknande prisklasser... att jämföra en 100hz LCD med hög kontrast för 25 000 kr med en Plasma för 7 000 kr är oftast väldigt dålig jämförelse men det är nog mer naturligt att förstå.

Att jämföra LCD och Plasma helt utefter kontrastens storlek (dynamisk) är inte heller rätt för de jobbar på olika nivåer, som ger liknande resultat.

Lycka till smile

Tex min LCD har blank skärm pga du får bättre kontraster, så det stämmer inte riktigt...

Jag tycker som såhär...LCD idag är totalt överlägsen plasma på samtliga punkter. Det plasma hade som fördelar tidigare har LCD kommit ifatt och i vissa fall gått om.

Sen att det endast är LCD som kan visa FullHD är väl ett ganska starkt argument för just LCD?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

672 Inlägg
28 december 2008
Som ja tidigare citerade...

"En bra plasma är lite bättre än en bra LCD, medan en sämre plasma är sämre än en sämre LCD"

Alla tycker olika så låt dina ögon avgöra ist... ja vet iaf vart ja står smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2008
Eisenhut skrev:
peegee skrev:

Lycka till smile

Tex min LCD har blank skärm pga du får bättre kontraster, så det stämmer inte riktigt...

Jag tycker som såhär...LCD idag är totalt överlägsen plasma på samtliga punkter. Det plasma hade som fördelar tidigare har LCD kommit ifatt och i vissa fall gått om.

Sen att det endast är LCD som kan visa FullHD är väl ett ganska starkt argument för just LCD?

Varför skulle en Plasma inte kunna visa full HD?
http://www.google.se/search?hl=sv&q … =full+hd+p
Fanns en del modeller där iaf...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

712 Inlägg
28 december 2008
peegee skrev:

Så köper man en plasma och ska spela tex PS3 så blir man missnöjd..?

OEM <3
6 957 Inlägg
28 december 2008
T16_AeRo skrev:
peegee skrev:

NEJ!!
Ja hade LCD innan å nu har ja Plasma, å de e inte direkt sämre att spela på plasman.
Att titta på film har inte LCD:n mkt att säga emot om man säger så.
De kvittar nästan vilken man köper idag, LCD eller Plasma..båda funkar bra idag.

OEM <3

2 665 Inlägg
28 december 2008
Visst har LCD bra svärta idag men hur är det med nyanser av svart.
Jag hade bestämt mig för lcd men sista veckan svängde det över till plasma när jag köpte min LG 50".

Plasman är bättre på mörka nyanser än LCD som kan visa ett helt svart yta utan nyanser.
Plasman har ingen fördröjning. På lcd mäter man i millisekunder precis som dataskärmar.

Från början pratade man om tillfälliga inbränningar på plasma. Det händer lite då o då på min LG som är från våren 2007. Det tillfälliga försvinner så fort en ljusbild visas. Men problemet blir mindre för varje generation sägs det.
Jag kör dator på plasman för att visa bilder o det går bra!

Full HD plasma finns några modeller och ökar hela tiden.

Stirra er inte blinda på kontrast värdena. Speciellt inte de dynamiska. Det första du ska göra är att stänga av det dynamiska kontrasten. För att inte få en bild som ökar o minskar i ljustyrka ibland.
Alla mäter kontrast på olika sätt så det går inte att jämföra.

Läs typ hemmabio tidningen som testar platt tv och mäter kontrasten då skiljer det inte så mycket mellan olika modeller.
Senast redigerat av Rickard-v (28 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

blacken
28 december 2008
Hexenhammer skrev:
blacken skrev:
MR_Bass skrev:
Hej Hej

//MR_Bass

Detta beror ju också på vad vi snackar om för TV och vilken budget det handlar om. Den nya LCD:n jag köpte spöar skiten ur alla Plasma-apparater som jag har haft/testat. Svärtan är otrolig och bilden hänger med oerhört bra. Inget lagg eller något sånt alls. Väldigt kvick och verklighetstrogen bild.

Vad har dom för responstid då?.0,2 0,4.. vad har en Plasma??

2 665 Inlägg
28 december 2008
LCD brukar ha 6 eller 8 millisekunder.

Plasma har jag aldrig sett något värde på. Kanske är svårt att mäta då det är 1millisekund vad vet jag.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 814 Inlägg
28 december 2008
Rickard-v skrev:
LCD brukar ha 6 eller 8 millisekunder.

Plasma har jag aldrig sett något värde på. Kanske är svårt att mäta då det är 1millisekund vad vet jag.

den är klart mindre på plasma, under 1ms utan tvekan

Fire And Silk
2 254 Inlägg
28 december 2008
T16_AeRo skrev:
peegee skrev:

Har PS3 och testat konsolen på både plasma och lcd och jag tycker det är klart märkbar skillnad, det är väldigt mycket bättre bild på plasma tv'n. Och då är den 42'' och lcd tv'n endast 27''.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

RS
886 Inlägg
28 december 2008
Försäljare och kompisar samt bekanta säger till mig att plasma har bättre svärta och är bättre lämpad för sport och sånt med snabba rörelser, medan lcd ofta har bättre upplösning/bild och är bättre om man ska ha den som datorskärm.

Focus RS

2 600 Inlägg
28 december 2008
plasma har under en 1ms. men jag har för nuvarande en 32 lcd tv och fungera fint men ska köpa plasma 50 tummare hadde jag tänkt och jag har kollat mest på lg. billiga och bra bild på dom. finns rätt många idag me full hd. men plasma tv är ju billigare än lcd idag. var dom inte förut vad jag vill komma ihåg kan ha fel. men dom dra ju minder ström än plasma tv. pappa har plasma bra bild på den och då är den bara hd redy men det där me hd man måste ju sitta när för att märka nån  skillnad. sitta på 10 meter ifrån en 42 tums tv så är det skit detsamma  märker inte nån större skillnad.
Senast redigerat av klimpan (1 januari 2009)

gör som jag kör gubba racer=)

Sök