Hur skall man göra efter att varit i trafikolycka?

Widowmaker
28 december 2008 · 1 112 Inlägg

Jag var påväg till överby i trollhättan igår och var mitt uppe på stallbacka bron. Helt plötsligt så saktar trafiken in så kraftigt att jag inte får stopp utan glider i typ 60 knyck rakt in i nästa bil å smäller rejält.

Nu sitter jag här dagen efter och har vart med flickvännen på sjukhus, vi klarade oss väldigt bra med tanke på hastigheten och att vi dessutom åkte en gammel golf 2a.

Var skall man ringa? Dem jag krockade med vet jag att man skall kontakta men i övrigt så vet jag inte hur sånt här går till.

Polisen pratade jag med på olycksplatsen och han frågade mest formellt om mitt namn å lite hur det gick till å sånt.

Men sen då?
Kommer polisen kontakta mig eller tvärtom?

Försäkringsbolaget? Har bara golfen trafikförsäkrad.

Vart finns min bil och vad händer med den?

något annat jag skall tänka på?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
FreddeK
28 december 2008 ·

Ni skulle ha gjort en skadeanmälan på plats. Finns ett speciellt formulär man fyller i med motsatt part! sen skickar man varsin del till respektive försäkringsbolag. mvh Fredde

FreddeK
28 december 2008 ·

Och din bil kommer ej att ersättas då den bara var trafikförsäkrad men han du körde på får full ersättning! Hoppas det gick bra med er?

peegee Forummoderator
28 december 2008 · 2 924 Inlägg

Som sagt en skadeanmälan ska skrivas av dig och motparten gemensamt och som sedan skall delas och skickas in till respektive försäkringsbolag på din och motpartens bil. Det går bra att göra sådan i efterhand.
Sedan sköts det mesta automatiskt normalt...
Tyvärr är du nog vållande till olyckan eftersom avståndet till framförvarande bil inte var tillräckligt hmm

Jag låg bara 2-3 bilar bakom dig när du krockade wink jag fick bromsa rejält hehe ...såg att ett par bilar bakom stannade och hjälpte till, var ju massa trafik över bron då.... V50 såg ju ut att fått osannolikt små skador jämfört med din Golf... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Widowmaker
28 december 2008 · 1 112 Inlägg

peegee skrev:
Som sagt en skadeanmälan ska skrivas av dig och motparten gemensamt och som sedan skall delas och skickas in till respektive försäkringsbolag på din och motpartens bil. Det går bra att göra sådan i efterhand.
Sedan sköts det mesta automatiskt normalt...
Tyvärr är du nog vållande till olyckan eftersom avståndet till framförvarande bil inte var tillräckligt hmm

Jag låg bara 2-3 bilar bakom dig när du krockade wink jag fick bromsa rejält hehe ...såg att ett par bilar bakom stannade och hjälpte till, var ju massa trafik över bron då.... V50 såg ju ut att fått osannolikt små skador jämfört med din Golf... roll

Ja dom bromsa in fort som fan helt plötsligt. å v50 hade ju dragkrok dessutom så det bredde ju på bra det med. men det bevisar i alla fall vilken bil som är säkrast att  åka helt klart! sista gången jag kör liten billig skitbil.

Att jag kallas för vållande till olycka vet jag men vad kan det innebära för mig?

Aja då skall man ha tag i den jag körde på och helt enkelt lösa det så sett.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Aerocombi Xenoholic
28 december 2008 · 2 559 Inlägg

Freddeponken skrev:
Och din bil kommer ej att ersättas då den bara var trafikförsäkrad men han du körde på får full ersättning! Hoppas det gick bra med er?

O vilken försäkring skulle ha ha haft då???
Skyldig till olyckan ja, men ersättning -självrisk skulle jag väl tro,
det är väl ändå därför man har trafikförsäkring, rätta mig om jag har fel.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
te_wik Forummoderator
28 december 2008 · 12 813 Inlägg

Aerocombi skrev:

Freddeponken skrev:
Och din bil kommer ej att ersättas då den bara var trafikförsäkrad men han du körde på får full ersättning! Hoppas det gick bra med er?

O vilken försäkring skulle ha ha haft då???
Skyldig till olyckan ja, men ersättning -självrisk skulle jag väl tro,
det är väl ändå därför man har trafikförsäkring, rätta mig om jag har fel.

Trafikförsäkingen täcker skador på den andras bil, inte på dig egen. Om du varit vållande.

Som jag förstått det..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Aruzo Ace Ventura
28 december 2008 · 1 240 Inlägg

te_wik skrev:

Aerocombi skrev:

Freddeponken skrev:
Och din bil kommer ej att ersättas då den bara var trafikförsäkrad men han du körde på får full ersättning! Hoppas det gick bra med er?

O vilken försäkring skulle ha ha haft då???
Skyldig till olyckan ja, men ersättning -självrisk skulle jag väl tro,
det är väl ändå därför man har trafikförsäkring, rätta mig om jag har fel.

Trafikförsäkingen täcker skador på den andras bil, inte på dig egen. Om du varit vållande.

Som jag förstått det..

Mvh Tommy

Jo så är det, Men om du har en trafikförsäkring och är vållande till olyckan täcker trafikförsäkringen din kostnad för bärgaren då?

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
te_wik Forummoderator
28 december 2008 · 12 813 Inlägg

Aruzo skrev:

te_wik skrev:

Aerocombi skrev:
O vilken försäkring skulle ha ha haft då???
Skyldig till olyckan ja, men ersättning -självrisk skulle jag väl tro,
det är väl ändå därför man har trafikförsäkring, rätta mig om jag har fel.

Trafikförsäkingen täcker skador på den andras bil, inte på dig egen. Om du varit vållande.

Som jag förstått det..

Mvh Tommy

Jo så är det, Men om du har en trafikförsäkring och är vållande till olyckan täcker trafikförsäkringen din kostnad för bärgaren då?

I de flesta fall Nej.
Finns väl några bolag som erbjuder en bärgnings tjänst tillsammans med trafikförs. men oftast till samma kostnad som att ringa och pröjjsa bärgaren själv direkt - om inte dyrare t.om.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (28 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Widowmaker
28 december 2008 · 1 112 Inlägg

om jag fattat det hela rätt från folk jag talat med så blir det förmodligen typ 1000 kr i självrisk för andra bilen och typ 3000 i kostnad för bärgning.
Sen vet jag inte om försäkringen täcker sånt som ambulans kostnad å sjukhus besök eftersom min flickvän var tvungen att åka dit. om jag fattat det rätt så täcker försäkringen alla skador på motsatt bil men inte min samt alla person skadekostnader i båda bilar?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Tiger1978 Fattig student
28 december 2008 · 1 282 Inlägg

Det är bara när man har helförsäkring man får nån som helst ersättning när man är vållande tyvärr...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
dahboy
28 december 2008 · 1 002 Inlägg

Du kommer som sagt att få betala självrisk och sen bärgningen av din bil.. I sverige betalar vi skatt, så kostnad för ambulans blir noll..

...
TRYIT Teddan
28 december 2008 · 2 495 Inlägg

dahboy skrev:
Du kommer som sagt att få betala självrisk och sen bärgningen av din bil.. I sverige betalar vi skatt, så kostnad för ambulans blir noll..

skatten på trafikförsäkringen täcker den kostnaden ja.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Fredde_med_forden
28 december 2008 · 53 Inlägg

jag tror att skador som täcks utav trafikförsäkringen (alltså olycksskador) betalas utav vållande i form av höjd premie i ett vissta antal år framåt. har så på mig iaf, där tjejen backade in i en annan bil. (olycksskada, parkeringsskada) ingen självrisk för någon, utan bara höjd premie i 2 år..

FreddeK
28 december 2008 ·

Aerocombi skrev:

Freddeponken skrev:
Och din bil kommer ej att ersättas då den bara var trafikförsäkrad men han du körde på får full ersättning! Hoppas det gick bra med er?

O vilken försäkring skulle ha ha haft då???
Skyldig till olyckan ja, men ersättning -självrisk skulle jag väl tro,
det är väl ändå därför man har trafikförsäkring, rätta mig om jag har fel.

trafikförsäkring täcker endast ersättning på den andres bil och trafikförsäkring täcker även upp personskador vid tex en krock som denna. Självrisk får han räkna med oavsett, fast han inte får ett öre själv för sin bil!

Sen har du halvförsäkring som oftast innehåller stöld men vid en olycka är menlös mot den bil som orsakat olyckan. täcker som sagt också personskador.

Helförsäkring är en helt annan sak...täcker upp det mesta men vilttillägg behöver oftast tecknas utöver denna om man vill ha fullgott skydd.

Obs snabbt draget....

FreddeK
28 december 2008 ·

Widowmaker skrev:
om jag fattat det hela rätt från folk jag talat med så blir det förmodligen typ 1000 kr i självrisk för andra bilen och typ 3000 i kostnad för bärgning.
Sen vet jag inte om försäkringen täcker sånt som ambulans kostnad å sjukhus besök eftersom min flickvän var tvungen att åka dit. om jag fattat det rätt så täcker försäkringen alla skador på motsatt bil men inte min samt alla person skadekostnader i båda bilar?

Yes du har fattat rätt. Som dom andra säger så ingen kostnad för ambulansen.

och sen att krocka med en bil som har dragkrok är ofast förödande .en dragkrok är jävligt hård=)

Senast redigerat av Freddeponken (28 december 2008)

Widowmaker
28 december 2008 · 1 112 Inlägg

Freddeponken skrev:

Widowmaker skrev:
om jag fattat det hela rätt från folk jag talat med så blir det förmodligen typ 1000 kr i självrisk för andra bilen och typ 3000 i kostnad för bärgning.
Sen vet jag inte om försäkringen täcker sånt som ambulans kostnad å sjukhus besök eftersom min flickvän var tvungen att åka dit. om jag fattat det rätt så täcker försäkringen alla skador på motsatt bil men inte min samt alla person skadekostnader i båda bilar?

Yes du har fattat rätt. Som dom andra säger så ingen kostnad för ambulansen.

och sen att krocka med en bil som har dragkrok är ofast förödande .en dragkrok är jävligt hård=)

Svinhård! Volvon såg lite lätt bucklad å repad ut medans min golf så ut som om den vart med i någon nascar tillställning. skall fixa foton!

Senast redigerat av Widowmaker (28 december 2008)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
28 december 2008 · 1 112 Inlägg

När jag då har krockat bilen igår! Skall man typ surfa in på vv.se å ställa av den eller något nu då eller skall man vänta tills man talat med försäkrings bolaget? så den slipper stå på någon inhängad skrotbils parkering å kosta mig skatt å försäkring under de dagar jag faktiskt inte tänker använda den!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Johankocken
28 december 2008 · 529 Inlägg

Widowmaker skrev:

Freddeponken skrev:

Widowmaker skrev:
om jag fattat det hela rätt från folk jag talat med så blir det förmodligen typ 1000 kr i självrisk för andra bilen och typ 3000 i kostnad för bärgning.
Sen vet jag inte om försäkringen täcker sånt som ambulans kostnad å sjukhus besök eftersom min flickvän var tvungen att åka dit. om jag fattat det rätt så täcker försäkringen alla skador på motsatt bil men inte min samt alla person skadekostnader i båda bilar?

Yes du har fattat rätt. Som dom andra säger så ingen kostnad för ambulansen.

och sen att krocka med en bil som har dragkrok är ofast förödande .en dragkrok är jävligt hård=)

Svinhård! Volvon såg lite lätt bucklad å repad ut medans min golf så ut som om den vart med i någon nascar tillställning. skall fixa foton!

du åker på största smällen.. eftersom du körde på bakifrån. du ska va glad du inte fick böter för det fick jag sen får du stå för självrisken på din bil ev betala motpartens skador via ditt försäkringsbolag.
Men försäkringsbolaget kanske tycker att din bil inte är lönt o laga för den är så pass gammal kan ja tänka
mej. Glöm inte o fyll i skadeanmälan så fort som möjligt ta kontakt med personen du körde
på åk hem till dem eller han kommer till dej o fyll i det vid matbordet över en kopp kaffe.
Ta kopia på papperna sen skicka in det till försäkringsbolaget  så lär det trilla ner papper fr¨ån försäkringsbolaget om ett par veckor dem brukar inte vara snabba precis

Lycka till !!!

Volvo fore life :)
Volvo c30 (2008)
Volvo v40 (2014)
dbjanoz
28 december 2008 · 1 785 Inlägg

Widowmaker skrev:
Jag var påväg till överby i trollhättan igår och var mitt uppe på stallbacka bron. Helt plötsligt så saktar trafiken in så kraftigt att jag inte får stopp utan glider i typ 60 knyck rakt in i nästa bil å smäller rejält.

Nu sitter jag här dagen efter och har vart med flickvännen på sjukhus, vi klarade oss väldigt bra med tanke på hastigheten och att vi dessutom åkte en gammel golf 2a.

Var skall man ringa? Dem jag krockade med vet jag att man skall kontakta men i övrigt så vet jag inte hur sånt här går till.

Polisen pratade jag med på olycksplatsen och han frågade mest formellt om mitt namn å lite hur det gick till å sånt.

Men sen då?
Kommer polisen kontakta mig eller tvärtom?

Försäkringsbolaget? Har bara golfen trafikförsäkrad.

Vart finns min bil och vad händer med den?

något annat jag skall tänka på?

Om du fick en ordentlig smäll vid krocken hur gick det då för dem som fick smällen i nacken?

Låter min signatur text tala för sig

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang