30 december 2008
Trådstartare
Jag och en kompis har haft ett låååångt samtal om var turbon istter; Självklart sitter trubon på genröret som driver vidare kompressor hjulet som sedan trycker in luft i intaget(via IC ifall sådan finnes); men min kompis is a total fucking retard so he says the oposit, att turbon sitter på intakes sidan. Och han säger samtigt att bmw 318(vilket årtalsomhelst) är en V4; och att man kan singelturbokonventra den. Så som jag har förstått det så kan man inte singelkonventera nått som är V? Utan pga, att man har två toppar= 2 turbos?
Så jag efterlyser bilder på både Singleturbo bilder, där man verkligen ser hur TURBON sitter på genröret; och ifall ni vet någon BMW V4 orginal, för jag har letat och inte hittat!!
Förlåt ifall det är fel forum osv; men jag requestar/efterlyser:P
Mvh Carl
Since my friend is from poland and does not understand swedish im going to write the same question in english:
The turbo goes on the exauseheader; there by spinning the compressorwheel; Forces air in to the intake.
He claims the opsosit(spelling, since this is 6am, wasted as shit:D) He claims the turbo is at the intake side. BUT isnt he thinking about a supercharger, that is powererd by the crakshaft? that you can place anyhere as, it has a drivebelt?
And as i understand it you cant SINGLEturbocharge a V, cos it has two(2) headers; right?!
Thank you for your replyes, in swedish o english!
Best regards Carl
Senast redigerat av Carljor (30 december 2008)