4378
Sök

Norska Polisen...

687 Inlägg
30 december 2008
Zahak skrev:
Men hallå, kanske dags att läsa inlägget innan dig? lol

Mjo såg det sen när jag redan postat mitt, men låter även mitt vara kvar då jag aldrig har hört talas om att de har rätt att stoppa bilar ute då de ej har befogenhet för ens det.. Varför ska de stoppa en bil när de inte kan göra en påföjd på plats? Sen så är det civilanställda som svarar i telefonen (oftast) på station wink

Och eftersom jag själv jobbar ute på fältet så anser jag att mitt inlägg har en aning relevans i sig iaf så lät det vara kvar smile

blacken
30 december 2008
alain skrev:
peegee skrev:
Jag hade en dröm i natt om en situation som jag först trodde var omöjlig när jag vaknade men är nu ngt osäker så måste bara ta upp det wink

Jag drömde att jag var ute på färd i en av mina bilar, en kompis körde och vi var i en svensk småstad där en Norsk polisbil med norska poliser plötsligt dök upp och stannade oss efter att vi påkallat deras uppmärksamhet... roll
Vi åkte fast för att vi inte hade bälte och sedan fick jag en ombesiktning (regbesiktning) pga att Polisen misstänkte att bilen var trimmad men utan några konkreta bevis utan mest ett antagande... oavsett huruvida det är möjligt(?) så ställde jag mig frågan när jag vaknade,

- Visst kan Norska Polisen i tjänst i allmänhet inte ta fast svenska bilar i Sverige (som "hjälp" till svenska Polisen) eller? roll

::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag ringde till polisen och ställde följande fråga:
Kan en Norsk polisbil som befiner sig på Svenska vägar stoppa en Svensk registrerade bil och böta den på grund att ex viss föraren inte hade bilbälte på sig?.

Svaret:
En Norsk, Tysk, eller Dansk polisbil som befiner sig på Svenska vägar kan stoppa en Svensk registrerad bil där förare inte har bilbälte på sig eller något annat fel, tex sommar däck under vinterväglag.
Ingen av dessa poliser kan böta förare men däremot kan dom skriva en rapport och skicka den till Svensk myndigheter och där efter  får föraren ta emot konsekvenserna av Svenka myndigheterna.
MVH.

Och tror du att man skulle bry sig om att stanna ifall en utländsk länsman skulle stå och vinka vid vägkanten på en svensk väg?. Inte mycket..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 december 2008
Nehe skrev:
Zahak skrev:
Men hallå, kanske dags att läsa inlägget innan dig? lol

Mjo såg det sen när jag redan postat mitt, men låter även mitt vara kvar då jag aldrig har hört talas om att de har rätt att stoppa bilar ute då de ej har befogenhet för ens det.. Varför ska de stoppa en bil när de inte kan göra en påföjd på plats? Sen så är det civilanställda som svarar i telefonen (oftast) på station wink

Och eftersom jag själv jobbar ute på fältet så anser jag att mitt inlägg har en aning relevans i sig iaf så lät det vara kvar smile

jag fick svaret av rikstrafikpolisen inte av någon telefon växel

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

687 Inlägg
30 december 2008
alain skrev:

Inte ens jag hade stannat om utländsk polis vinkat vid vägkanten i min hemstad.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 december 2008
Nehe skrev:
alain skrev:

:::::::
Att skriva att man skulle inte stanna är en sak och att inte göra det kan blir dyr för konsekvenserna, blåjlus är blåljus 

det är inte så lätt att urskilja dom olika skandinaviska polisernas bilar åt .
speciellt inte om man skulle bli stannad av nån då det enda man ser är blinkande blått

687 Inlägg
30 december 2008
alain skrev:
Nehe skrev:
alain skrev:

Att skriva att man skulle inte stanna är en sak och att inte göra det kan blir dyr för konsekvenserna, blåjlus är blåljus 

speciellt inte om man skulle bli stannad av nån då det enda man ser är blinkande blått

Vad jag menar är att jag har aldrig ens hört talats om det som han berättade för dig att man måste stanna för en utländsk polis. Och då jobbar jag ändå som det..

Därför hade jag inte stannat privat. Och om någon vet lagtext el liknande så är ni välkomna att säga de..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 december 2008
Nehe skrev:
alain skrev:
Nehe skrev:

Vad jag menar är att jag har aldrig ens hört talats om det som han berättade för dig att man måste stanna för en utländsk polis. Och då jobbar jag ändå som det..

Därför hade jag inte stannat privat. Och om någon vet lagtext el liknande så är ni välkomna att säga de..

.................
Jag jobbar inte med det och fick reda på det då jag tycket att det blir mycket lättare för dig att ta reda på det eftersom du jóbbar själv med det. man lär sig alltid nytt varje dag även med dagligt sysselsättning.

Avstängd
210 Inlägg
30 december 2008
men om du är polis borde du väl veta detta... å som alain säger så borde du väl kunna ta reda på det ganska lätt....

så avvaktar vi tills det rätta svaret kommer av dig....

får man säga gris till konstapeln??

- Nej

får man säga konstapel till grisen??

-Ja.

godag konstapeln.......
Senast redigerat av fransman (30 december 2008)

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

687 Inlägg
30 december 2008
Även en allmän bildad person vet att ordningspolis och trafikpolis är 2 helt skilda saker med olika arbetssätt, sysselsättningar och inriktningar.

Och eftersom jag säger att JAG aldrig har hört talats om att de skulle ha några som helst befogenheter så kan ni väl själva lista ut vad alla andra i arbetslaget också anser?

Men sen så är det så att jag kan inte lagbokens över 3000sidor till pricka så jag kan ha fel därför frågade jag om ni har något lagstöd eller liknande kanske som kan backa upp det? Isf finner jag mig rättad.

Modig du är fransmannen, Riktig gangster.

8 921 Inlägg
30 december 2008
Nehe skrev:
alain skrev:

Inte jag heller varför skulle man det. Finns ingen anledning att stanna för utländsk polis då dom inte har några befogenheter i Sverige....

Fotograf på Tierp iDag

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
30 december 2008
alain skrev:
Kan en Norsk polisbil som befiner sig på Svenska vägar stoppa en Svensk registrerade bil och böta den på grund att ex viss föraren inte hade bilbälte på sig?.

Svaret:
En Norsk, Tysk, eller Dansk polisbil som befiner sig på Svenska vägar kan stoppa en Svensk registrerad bil där förare inte har bilbälte på sig eller något annat fel, tex sommar däck under vinterväglag.
Ingen av dessa poliser kan böta förare men däremot kan dom skriva en rapport och skicka den till Svensk myndigheter och där efter  får föraren ta emot konsekvenserna av Svenka myndigheterna.
MVH.

Se så enkelt det blev när folk låter bli att spekulera och bara kollar upp saken. smile

/ichi

Avstängd
210 Inlägg
30 december 2008
Nehe skrev:

jaja mensan å poliser är inte min starka sida  så därför stannar jag inte vilken polis som än vill stanna mig

svensk eller inte

arguing on the internet is like compeeting in the specials olympics
if you win you are still a retard

8 921 Inlägg
30 december 2008
ichibon skrev:
alain skrev:

Svaret:
MVH.

Se så enkelt det blev när folk låter bli att spekulera och bara kollar upp saken. smile

Frågan är ju hur den Tyska polisen ska göra om han stoppar en bil som kör med dubbdäck? Vilken lagparagraf ska han gå efter den Tyska eller den Svenska? För han kan ju rimmligen inte vara utbildad efter Svenska lagar eller?....Ja ni fattar ju själva att det inte fungerar

Fotograf på Tierp iDag

1 105 Inlägg
30 december 2008
Det här tog dom upp på nyheterna så sent som imorse, där kom det massa norska ungdomar till Åre för att supa skallen av sig och då Svenska polisen inte hade tillräkligt med poliser så kom norska polisen in som observatörer och hade knappt några befogenheter alls mer än att rapportera händelser typ. Har oxå kommit ett förslag nu om att norska polisen ska gå samman med Svenska polisen, dock vet jag inte om det bara gällde vissa evenemang.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Teddan
2 495 Inlägg
30 december 2008
fransman skrev:
Nehe skrev:

jaja mensan å poliser är inte min starka sida  så därför stannar jag inte vilken polis som än vill stanna mig

svensk eller inte

cool du var då hehehe

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

407 Inlägg
30 december 2008
fransman skrev:
Nehe skrev:

svensk eller inte

Rent jävla skitsnack, du försöker bara vara cool, jag tror fan du skiter ner dig det första du gör när en polisbil blinkar med ljusen bakom dig.

2 924 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
ja du den frågan blev jag oxå nyfiken på.

jag stötte på en polisbil från något land ( minns inte exakt nu men det var något balltland) på en svensk motorväg.
jag saktade in och tänkte -va fan han kan itne göra mig något så jag dundrade på igen.
Inget alls hände utan jag hann fram i tid även denna gång

Jävligt roligt att du svarade först för drömmen utspelade sig just i Vara lol

Mortalis skrev:
E väl klart att polisen får åka över gränsen o ta en nisse om jakten började i norge.
Trådskaparen tänker säkert på de här klassiska i Hollywoodfilmer att man ska åka över gränsen (Mexico) så kommer man undan. Det är ju bara för att USA inte har ett utbytesavtal med Mexico, men det har vi med Norge, Finland och Danmark t.ex. så du får köra långt innan du kommer till en gräns där de inte kommer bry sig om dig hehe

Hehe du e rolig du... det var inte tal om nån biljakt som startat i Norge, Mexico eller nån Hollywoodfilm wink utan precis som jag skrev smile

~ Life is short, have FUN! ~

Sök