Framvagnsinställning

AudiNils
12 mars 2006 · 18 Inlägg

Jag undrar om man kan ställa framvagnen med 15"-are och sen slänga på 17"-are efteråt utan att det blir fel??

//Nisse

Karlzzon The One Evolution
12 mars 2006 · 1 627 Inlägg

de är väll mycket bättre om du ställer med 17 tummarna

Fäll ner pungen och landa
AudiNils
12 mars 2006 · 18 Inlägg

ok, för jag vill helst inte göra det för dom är helt nya och jag vill inte att dom ska bli repiga eller nått.

//Nisse

Malmoe SSS -12
12 mars 2006 · 3 217 Inlägg

Vad har detta med dina fälgar att göra, egentligen! Inte för att jag varit med och utfört en framvagnsinställning, men jag tror nog att mekanikerna som kan det, kan göra det utan att tillföra skada till bilen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
12 mars 2006 · 1 852 Inlägg

jag kan garantera att fälgarna inte har något med framvagnsinställningen att göra! dvs om inte fälgarna är skeva vilket dom inte borde vara wink

det e alltså inga problem! (har utfört framvagnsinställning)

man lever bara en gång så lev väl!
PeppeVectra Peppe Vectra
12 mars 2006 · 1 076 Inlägg

gör du framvagns inställning med 15 å sen slänger på 17 å hjulen inte har samma omkretts kommer chambern att bli helt knas.

Dom kommer inte repa din fälga, större chans att du får en sten på dom på vägen dit.
Gör man en riktig inställning på verkstad med laser så rör man inte fälgarna.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
carawelle
13 mars 2006 · 460 Inlägg

Lucifer84 skrev:
gör du framvagns inställning med 15 å sen slänger på 17 å hjulen inte har samma omkretts kommer chambern att bli helt knas.

Dom kommer inte repa din fälga, större chans att du får en sten på dom på vägen dit.
Gör man en riktig inställning på verkstad med laser så rör man inte fälgarna.

Hmm 195/65-15 och 215/45-17 har samma rullningsomkrets tex..

hogdalracing
13 mars 2006 · 37 Inlägg

det finns ja sånna klämmor som du sätter på däcket i stället för på fälgen, dom kan du ju använda om du skall göra det själv smile lycka till

Lexus is200 (2000)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
13 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Lucifer84 skrev:
gör du framvagns inställning med 15 å sen slänger på 17 å hjulen inte har samma omkretts kommer chambern att bli helt knas.

Dom kommer inte repa din fälga, större chans att du får en sten på dom på vägen dit.
Gör man en riktig inställning på verkstad med laser så rör man inte fälgarna.

det verkar som att det råder en hel del oenighet. eftersom man aldrig ändrar rullomkretsen kommer vinklarna inte att ändras!

hur det går till:
man hänger på en reflektor mot fälgens yttre kant på varje hjul. dessa är helt storleks oberoende eftersom dessa fästen ändras proportionerligt! därefter justerar man dessa reflektorer så att dom står lod och vådrätt. dessa synkar man sedan genom att rulla bilen en halvmeter bakåt och sen framåt igen. exakt hur långt avgör en dator som mäter med laser alla vinklar. därefter när man synkat så står alltid hjulen snett (går nästan inte att få dom helt hundra). då justerar man detta på bilen så att alla vinklar blir rätt och därefter drar man fast alla stag som gör det möjligt att ändra vinklarna. då var det klart! (för dom kunniga: jo jag vet att man justerar rattens pos mm. men det har inget med hans fråga/påstående att göra)

alltså; eftersom reflektorernas fästen ändras proportionerligt kommer inte deras position ändras(reflektorerna kommer sitta på samma ställe ens om fälgens storlek ändras.) fästerna sitter i en liksidig triangel (alla vinklar 60 grader) , och testa med att öka alla katetrarna (sidorna på triangeln) så kommer triangeln vara likformig som innan, detta medför att fälgens storlek inte kommer att påverka inställningarna/vinklarna om samma rullomkrets erhålls. har man t.ex. 205/55 - 16 och ändrar till 225/40 - 18 så kommer förändringen att bli 0,7 % på omkretsen och på diametern blir det 0,7/PI och detta är obefintligt på hjulinställningen.

hoppas det blev klarare!

man lever bara en gång så lev väl!
dekdahl
18 mars 2006 · 50 Inlägg

Den tackar vi för "Bullo". Det enda vettiga som skrivits i den här tråden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang