2968
Sök

Ta bort strålkastarspolningen?

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
3 januari 2009
på lite nyare 9-5 så är de samma täcklock.

under locket så sitter det en liten arm som åker upp och på den armen så sitter spolarmunstycket.
så locket sitter som en liten hatt på den armen å precis under hatten så sitter spolarmunstyckena

när dom har spolat färdigt så åker armen ner igen å locket/hatten täcker fö de fula hålet så de ser lite snyggare ut.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
3 januari 2009
Som någon tidigare sa, torkar armarna är ju guld värda! Fult men fan vad bra dom är, därför har jag kvar mina smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 januari 2009
Jimmu skrev:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/d4a055de35eaf680c125718b005209ac!OpenDocument&m=2

Känner mig fortfarande osäker när det står "torkare" o inte strålkastarreng.......
Nån som vet av erf.?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

744 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Aha! är det så det fungerar wink

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
3 januari 2009
en kille som skrev till mig fö ett tag sen

han åkte dit fö att han har original xenon å hade tagit bort sina torkar armar.

ja återkommer med hans namn så kan ni fråga honom själva.

fråga Marcus_Turbo
han hade visst åkt dit fö att han tagit bort spolningen å torkarmarna å han hade xenon från fabrik.
Senast redigerat av Ablazed (3 januari 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

8 893 Inlägg
4 januari 2009
Aker_s40 skrev:
"Locket" åker upp, munstycket kommer upp under.

Sen tycker jag att vi kan vara överens om att det sitter spolning på alla bilarna, även på passaten fast det är svårt att se, kollade lite på garaget och passater har också ett "lock" men det syns knappt.

Jepp det sitter spolning på samtliga bilar i länkarna.

Även SAAB 9-3ss hade den varianten -03 med munstycken som åkte upp vid spolning

Fotograf på tierpidag.se

8 893 Inlägg
4 januari 2009
Aerocombi skrev:
Jimmu skrev:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/d4a055de35eaf680c125718b005209ac!OpenDocument&m=2

Känner mig fortfarande osäker när det står "torkare" o inte strålkastarreng.......
Nån som vet av erf.?

Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

Källa
http://www.xenonkungen.se/faq.htm

Torkarblad behövs inte med däremot högtrycksspolning.
Senast redigerat av Hamilton (4 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 januari 2009
Hamilton skrev:
Aerocombi skrev:
Jimmu skrev:

Nån som vet av erf.?

Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

Källa
http://www.xenonkungen.se/faq.htm

Torkarblad behövs inte med däremot högtrycksspolning.

OK då får man väl skaffa sig ett par bes-lyktor med då:/

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sök