1719
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
16 197 Inlägg
5 januari 2011

då undrar ja bara VARFÖR?   måste väl bli en massa förluster me så mycke passiva komponenter?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
5 januari 2011
Trådstartare

ungefär som mina ju, fast mina är lite smidigare bara så att säga big_smile nee skämt åsido, skulle nog aldrig vilja ha så stora då dom knappt skulle få plats i min lilla skuff smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
5 januari 2011
evilaudio skrev:

då undrar ja bara VARFÖR?   måste väl bli en massa förluster me så mycke passiva komponenter?

Och dem som köper dem grejerna delar oftast aktivt o kör all EQ i sin ODR eller F#1 box
Men men det kanske låter bra med det filtret men alla har inte en lastbil o montera det i.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 januari 2011
Trevägsfilter med MÅNGA valmöljligheter innebär många komponenter, varav kanske en bråkdel används åt gången.

Valbar delningsfrekvens, branthet, Q-värde (ungefär som en EQ), bi/tri-ampling osv osv osv.....
Totalt sett blir det inte mer förluster än vid normalt filter.

http://www.audison.eu/index_main.php?Section=THX3

Men Frippe har dock rätt.....merparten som skaffat sådana system kör aktivt med dem....iaf enligt den info jag fått från både Anders och Martin....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
6 januari 2011
Trådstartare
Var ute i garaget idag och la silent coat på golvet då det var helt odämpat, ska iväg till biltema imorgon och köpa deras skummatta. Tycker den är riktigt bra faktiskt, om man lägger den över "riktigt" dämpmaterial vill säga. Den får bort det bullriga om man säger så smile

Sedan så ska jag fortsätta att lägga silent coat i bagaget, har ju säkert 20-25 ark kvar big_smile + att jag får lika många till om någon dag roll 2011 ska bli ett tyst år... kanske? tongue

Vart ska man dämpa lite extra? Någon som har mer erfarenhet än mig. har lagt 2 lager i taket, 1-2 lager på sidorna, 2-3 lager på golvet , 1 lager i bagaget (än så länge), 1 lager på halva torpedväggen (där jag kom åt utan att ta bort värmepaketet), 1-2 i dörrarna. Så jag kommer ha ungefär 4kvm att sätta vart jag vill?

Hjälp mig big_smilebig_smile

EDIT: Nu när jag dunkar på golvet vid framstolarna så skramlar det någonstans? kvittar vart jag dunkar på golvet (fram,bak,höger,vänster) det skramlar från samma ställe. Någon som vet vad det kan vara? tongue Svårt kanske men om någon haft samma "problem".
Senast redigerat av stRaend (6 januari 2011)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 januari 2011
Har du satt på allt i inredningen? det gjorde jag i bubblan iaf o va så skönt o slippa höra rasslande inredning. Det jobbiga var ju att när man dämpat nånting så hörde man en annan sak som skramla o då var det bara att fortsätta där :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stRaend
6 januari 2011
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Har du satt på allt i inredningen? det gjorde jag i bubblan iaf o va så skönt o slippa höra rasslande inredning. Det jobbiga var ju att när man dämpat nånting så hörde man en annan sak som skramla o då var det bara att fortsätta där :-)

smart där smile instrumentbrädan och allt sånt tongue har ju dock inte satt på balkar osv då det känns något onödigt då dom är stumma nog redan? har ju inget som skakar sönder bilen precis roll fast efter jag tagit inredningen, då har jag kanske 30-40 ark kvar? tongue

503 Inlägg
6 januari 2011
stRaend skrev:
Frippe_L skrev:

smart där smile instrumentbrädan och allt sånt tongue har ju dock inte satt på balkar osv då det känns något onödigt då dom är stumma nog redan? har ju inget som skakar sönder bilen precis roll fast efter jag tagit inredningen, då har jag kanske 30-40 ark kvar? tongue

du kan ju alltid isolera i motorrummet?
sen kan du väl isolera utrymmet där torkarmotor och allt sitter unden den plasten för det rasslar det i min bil när jag spelar big_smile

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 januari 2011
Det roliga med dämpning är att man blir sällan helt färdig då energin alltid hittar nya platser att leva ut på.
Man kan aldrig ta bort energin, bara omvandla och förflytta den sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
7 januari 2011
Trådstartare
Exez skrev:
stRaend skrev:
Frippe_L skrev:

du kan ju alltid isolera i motorrummet?
sen kan du väl isolera utrymmet där torkarmotor och allt sitter unden den plasten för det rasslar det i min bil när jag spelar big_smile

bra idé det med torkarutrymmet, vore kanske något. smile

Lonefox skrev:
Det roliga med dämpning är att man blir sällan helt färdig då energin alltid hittar nya platser att leva ut på.
Man kan aldrig ta bort energin, bara omvandla och förflytta den sad

Ne jag vet sad det är ju det som kommit nu när jag dämpade golvet. det förflyttade sig längre framåt / neråt (under). Vet inte riktigt vad det är som rasslar nu bara. Men tror nog det blir roligare att åka i bilen ifall man minskar (förflyttar) ljudet utanför kupén iallafall smile Tyckte det var ganska så tyst förra året, men nu när man börjat dämpa igen så känns det som om man inte kommer höra något utifrån.. fast deklart, det gör man nog wink

stRaend
9 januari 2011
Trådstartare
Precis inkommen ifrån garaget, på 6,5 timme får man gjort väldigt mycket kan jag säga tongue layouten är färdig och nu så ska det bara slipas lite på lite väggar till lådan sedan åker baffeln på smile Jag dämpade färdigt bagaget idag också, blev totalt 18 mattor ytterligare än vad som redan satt där. Så får nog snart hämta dom 20 andra som ligger hos en polare wink

Känns som om det snart är färdigt lol

stRaend
21 januari 2011
Trådstartare
Tänkte slänga upp en bild här för att visa att det faktiskt händer något ute i garaget roll Det som hindrar mig lite är mina funderingar på om jag ska ha kondensatorn eller inte? Kommer bli så mycket kablar om jag ska ha den, så tror den kommer slopas, kanske åker in i bmw'n tongue

Kommer komma en större bild update någon dag framöver smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/82725/1044378_divi3h.jpg

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
1 581 Inlägg
21 januari 2011
Grymt imponerad! Längtar till jag hittar jobb o fått ihop lite så ska jag satsa allt på att bygga SQ i min bil!
Har du puttat i Hertz kittet?

stRaend
21 januari 2011
Trådstartare
Stickan skrev:
geBilradio.se? hmmm...

hrrmmm wink blekin...

Fellow skrev:
Grymt imponerad! Längtar till jag hittar jobb o fått ihop lite så ska jag satsa allt på att bygga SQ i min bil!

Låter härligt du tongue Spara lite, det har jag lärt mig wink

Nee det har inte kommit i än, ska fixa iordning bafflarna i instrumentbrädan lite och sedan så måste jag fixa nya a-stolpar så jag kan göra nya diskanthållare smile

1 581 Inlägg
21 januari 2011
stRaend skrev:
Fellow skrev:

Nee det har inte kommit i än, ska fixa iordning bafflarna i instrumentbrädan lite och sedan så måste jag fixa nya a-stolpar så jag kan göra nya diskanthållare smile

Nice nice, är det två-vägskit? Vad kommer du köra för mellanregister? Vad hade du för element innan?smile

stRaend
21 januari 2011
Trådstartare
Fellow skrev:
stRaend skrev:
Fellow skrev:

Nice nice, är det två-vägskit? Vad kommer du köra för mellanregister? Vad hade du för element innan?smile

Japp, det är det . Jag hade ett hertz hsk 165.4 som nu är sålt (ska bara skicka det). Kommer köra med ett komplett hertz mlk 2 kit smile

1 581 Inlägg
21 januari 2011
stRaend skrev:
Fellow skrev:
stRaend skrev:

Japp, det är det . Jag hade ett hertz hsk 165.4 som nu är sålt (ska bara skicka det). Kommer köra med ett komplett hertz mlk 2 kit smile

Kommer du inte förlora lite scenbild om du bara ska köra tvåvägs? Eller ska middarna upp på brädan alltså?

stRaend
21 januari 2011
Trådstartare
Fellow skrev:
stRaend skrev:
Fellow skrev:

Kommer du inte förlora lite scenbild om du bara ska köra tvåvägs? Eller ska middarna upp på brädan alltså?

det tror jag inte, kör ju med mellanregistren på brädan och diskanterna ända intill. ingen som klagade förra året mer än fasfel mellan diskant och mellanregistret hmm

1 581 Inlägg
21 januari 2011
stRaend skrev:
Fellow skrev:
stRaend skrev:

det tror jag inte, kör ju med mellanregistren på brädan och diskanterna ända intill. ingen som klagade förra året mer än fasfel mellan diskant och mellanregistret hmm

Okej, men vad för element är mellanregistret? smile Ska bli kul o se när det blir klart! Jag kommer nog bygga DLS rakt igenom med Scandinavia kit men ska se om dem släpper något nytt till hösten=)

Sök