Nu sitter motorn nästan ihop Mycket special på en gång, inte mycket Volvo original kvar längre... det som är bytt är kolvar, ringar, stakar, vev samt vevlager. Blocket är även borrat till 81.5mm...
Att montera kolvar är alltid spännande, men det gick bra och jag andades ut lagom till att se att det ligger två halvor till vevlagren kvar på bordet... snacka om att nackhåren reste sig innan jag kom på varför hehe
JE-Kolvar monterade tillsammans med JE-kolvringar samt egenframtagna längre vevstakar.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag är två ventiltätningar kort... så i väntan på dem har jag fixat lite småpill... Tempgivaren sitter i vägen så den hr flyttats, även Niras tempgivare flyttas då det är tokfel att ha den ovanpå termostathuset. Sitter den ovanför termostaten så går bilen på choke ända tills hela motorn är varm vilket drar onädigt mycket soppa... i synnerhet på E85. Nu hamnar bägge tempgivarna på vattenröret på baksidan av motorn.
Topplockets ovandel har fått sig två oljepåfyllningslock, tänkte dra ett litet skämt om att det är bra om man har brådis med oljebytet men jag får så många PM då så bränner av rätt svar också Det är helt sonika så att det är bra med en extra tittut när man justerar in kamaxlarna
Tempgivare flyttad för bättre funktion
Dubbla påfyllningslock, bra om man har brådis med oljebytet
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ja pojkar... när ni blir äldre än 6år och inser att forumet inte är en pekbok så finns det såndär text att läsa oxå
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ja pojkar... när ni blir äldre än 6år och inser att forumet inte är en pekbok så finns det såndär text att läsa oxå
Ajaj, nu kastade du sten i glashus
Master_- frågade om du visste varför det är så att det finns två påfyllnadshål, varav det andra inte är hål från början. Inte varför du har gjort ett extra hål.
Ja pojkar... när ni blir äldre än 6år och inser att forumet inte är en pekbok så finns det såndär text att läsa oxå
Ajaj, nu kastade du sten i glashus
Master_- frågade om du visste varför det är så att det finns två påfyllnadshål, varav det andra inte är hål från början. Inte varför du har gjort ett extra hål.
Anyway, ska bli kul att se när allting är klart
Haha ja jag förklara mig nog lite dumt. Så klart det inte är gjort 2 hål från börja. Men finns ju möjligheter till att ha dubbla lock omm man vill det är ju bara ta bort plåtbiten eller vad man ska kalla det i det andra "hålet"
Jag jobbade på ett gjuteri som tillverkade just dessa detaljer och så klart vet jag att det inte sitter 2 påfyllnafslock orginal
Det går bra men sakta. Eftersom jag inte skulle hunnit klart i rimlig tid i år så är planen att plocka i motorn i bilen och dra igång allt, sedan mappa på bensin upp till rimliga nivåer, säg 350hk eller nått så jag kan avverka en handfull mil och se så bitarna fungerar. När detta är klart så blir det en runda till SBP och sedan förbereda för våren. Där är tanken att mappa på bensin på gatan så långt som det är praktiskt möjligt, sedan hänga upp bilen i rototesten och hoppas på att den orkar hålla emot min effekt. Behövs det så tankar jag E85, men det vore på sitt sätt skönt att slippa det med.
När bilen inte är i focus byggs det flygplan, en 35% Yak-54 som kommer få en två cylindrig boxermotor på 111cc i nosen.
Motorn ihop och väntar på en kaminställning.
35%-ig 2.7meters Yak-54 på byggbordet, som börjar bli lite litet... trodde 2400x1200 skulle räcka ett tag :p
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Mer småpill på gång. Kamremmen monterad inför att kunna klocka in kammarna. Har även byggt en mekanisk spännare som ersätter dämpelementen som sitter original. Nu kommer remmen varaspännd hela tiden istället för att slaka som med original spännare. En spännd rem ger givetvis minsre risk för överkuggning och även jämnare kamtider.
Provmonterade turbo och insug för att se så allt får plats, vattenröret är brutalt ombyggt för att få plats alls, men nu går det. Mycket små pill är det
Kamrem på plats tillsammans med min mekaniska spännare som ger ett betydligt stabilare tryck än original dämpelement gör
Ytterligare provmontering men turbo och insug
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-