2903
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Avstängd
424 Inlägg
2 september 2009
Blir ju riktigt fint, jasså torpis bedriver precisionssliperi i garaget wink Blir nog kanon.

team Svineri. Volvos under construction.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Nu sitter motorn nästan ihop smile  Mycket special på en gång, inte mycket Volvo original kvar längre...  det som är bytt är kolvar, ringar, stakar, vev samt vevlager. Blocket är även borrat till 81.5mm...

Att montera kolvar är alltid spännande, men det gick bra och jag andades ut lagom till att se att det ligger två halvor till vevlagren kvar på bordet... snacka om att nackhåren reste sig innan jag kom på varför wink  hehe

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/756617_r8e0yl.jpg
JE-Kolvar monterade tillsammans med JE-kolvringar samt egenframtagna längre vevstakar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rylander
5 september 2009
Du är min idol :p

X40 Nordic
784 Inlägg
6 september 2009
Hoppas man kommer att få se den där någon gång på strippen nästa sommar. Skulle vara kul att se den köra riktigt bra tider där.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Jag är två ventiltätningar kort... så i väntan på dem har jag fixat lite småpill...   Tempgivaren sitter i vägen så den hr flyttats, även Niras tempgivare flyttas då det är tokfel att ha den ovanpå termostathuset. Sitter den ovanför termostaten så går bilen på choke ända tills hela motorn är varm vilket drar onädigt mycket soppa... i synnerhet på E85. Nu hamnar bägge tempgivarna på vattenröret på baksidan av motorn.

Topplockets ovandel har fått sig två oljepåfyllningslock, tänkte dra ett litet skämt om att det är bra om man har brådis med oljebytet men jag får så många PM då så bränner av rätt svar också wink  Det är helt sonika så att det är bra med en extra tittut när man justerar in kamaxlarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/757513_il6p8e.jpg
Tempgivare flyttad för bättre funktion smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/757514_5lgl83.jpg
Dubbla påfyllningslock, bra om man har brådis med oljebytet

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

733 Inlägg
6 september 2009
Har alltid undrat varför det är så att man kan ha 2 oljepåfyllnads lock eller iaf ser det ut så.

Har du någon förklaring till det?

Äppelodlare
305 Inlägg
6 september 2009
Är det högerstyrda bilar som är bakvända tro ? lol

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Ja pojkar... när ni blir äldre än 6år och inser att forumet inte är en pekbok så finns det såndär text att läsa oxå wink

x40
1 209 Inlägg
6 september 2009
fasen vad nice... riktig grym må jag säga...

Volvo S40 turbo.

Fotograf
114 Inlägg
6 september 2009
torpis skrev:
Ja pojkar... när ni blir äldre än 6år och inser att forumet inte är en pekbok så finns det såndär text att läsa oxå wink

Ajaj, nu kastade du sten i glashus tongue

Master_- frågade om du visste varför det är så att det finns två påfyllnadshål, varav det andra inte är hål från början. Inte varför du har gjort ett extra hål.

Anyway, ska bli kul att se när allting är klart big_smile

71 Inlägg
6 september 2009
Kul å se att de händer lite igen hos dig.

Rekondare
218 Inlägg
6 september 2009
Kul o se att det går framåt för dig smile Jag Verkligen längtar o få se dig köra detta monster smile hehe

Man Ska SYNAS Eller HÖRAS När Man Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt. Mvh: Lugge

733 Inlägg
8 september 2009
Henkezd skrev:
torpis skrev:

Ajaj, nu kastade du sten i glashus tongue

Master_- frågade om du visste varför det är så att det finns två påfyllnadshål, varav det andra inte är hål från början. Inte varför du har gjort ett extra hål.

Anyway, ska bli kul att se när allting är klart big_smile

Haha ja jag förklara mig nog lite dumt. Så klart det inte är gjort 2 hål från börja.
Men finns ju möjligheter till att ha dubbla lock omm man vill det är ju bara ta bort plåtbiten eller vad man ska kalla det i det andra "hålet"

Jag jobbade på ett gjuteri som tillverkade just dessa detaljer och så klart vet jag att det inte sitter 2 påfyllnafslock orginal

1 290 Inlägg
30 september 2009
Nu har det varit tyst länge... vad händer?

Rylander
8 oktober 2009
Nyfiken på hur det går för dig nu smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Det går bra men sakta.  Eftersom jag inte skulle hunnit klart i rimlig tid i år så är planen att plocka i motorn i bilen och dra igång allt, sedan mappa på bensin upp till rimliga nivåer, säg 350hk eller nått så jag kan avverka en handfull mil och se så bitarna fungerar.  När detta är klart så blir det en runda till SBP och sedan förbereda för våren. Där är tanken att mappa på bensin på gatan så långt som det är praktiskt möjligt, sedan hänga upp bilen i rototesten och hoppas på att den orkar hålla emot min effekt.  Behövs det så tankar jag E85, men det vore på sitt sätt skönt att slippa det med.

När bilen inte är i focus byggs det flygplan, en 35% Yak-54 som kommer få en två cylindrig boxermotor på 111cc i nosen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/782237_c2jglz.jpg
Motorn ihop och väntar på en kaminställning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/782241_dnyosz.jpg
35%-ig 2.7meters Yak-54 på byggbordet, som börjar bli lite litet... trodde 2400x1200 skulle räcka ett tag :p

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Mer småpill på gång. Kamremmen monterad inför att kunna klocka in kammarna. Har även byggt en mekanisk spännare som ersätter dämpelementen som sitter original. Nu kommer remmen varaspännd hela tiden istället för att slaka som med original spännare. En spännd rem ger givetvis minsre risk för överkuggning och även jämnare kamtider.

Provmonterade turbo och insug för att se så allt får plats, vattenröret är brutalt ombyggt för att få plats alls, men nu går det.  Mycket små pill är det

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/785285_ma7qsp.jpg
Kamrem på plats tillsammans med min mekaniska spännare som ger ett betydligt stabilare tryck än original dämpelement gör

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/785288_532cun.jpg
Ytterligare provmontering men turbo och insug

1 290 Inlägg
18 oktober 2009
Får allt det där plats?! smile

25 Inlägg
19 oktober 2009
Fyfan vilket monster  MUAHAHAHAH  smile

1 804 Inlägg
21 oktober 2009
Sjukt projekt, hoppas du lyckas..! big_smile
Satt nästan hela kvällen igår och läste igenom hela tråden så jag nästan glömde att plugga x)

Tummen upp!

Meguiars_sverige

Sök