2588
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Exsicco skrev:
Får allt det där plats?! smile

Gott om plats wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Börjar få fason på TIG-svetsandet, det är enkelt att få ihop bitarna men det är lurigt att få det snyggt...  lång väg kvar, men det tar sig iaf smile

Har ju alltid blivit av med motorfästena jag byggt, men nu kanske jag får behålla ett par och stoppa i egna bilen hehe.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/787607_j3fogp.jpg

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Idag var en trög dag, sprang mest fram och tillbaka och glömde verktyg här och där och så...  jobbigt värre.  Lyckades iaf göra lite justeringar på blocket för att få plats med turbon, skruvade även dit svänghjul och koppling samt monterade växellådan.  Vattenröret har byggt om för 15:e gången typ...  rackans massa stora saker som sitter i vägen :p  Nu skall jag skicka grenrör samt avgashus på coating... snart dax att montera allt i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/789300_fmjh4f.jpg
Gt-k 650 på en S40motor

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/789304_xk6ep0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/789306_zd1h3b.jpg

Rekondare
218 Inlägg
25 oktober 2009
hehe det där skojjar man inte bort big_smile ser grymt bra ut o vi hoppas på att den kommer gå lika bra wink

Man Ska SYNAS Eller HÖRAS När Man Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt. Mvh: Lugge

KHRacing
25 oktober 2009
trevligt att det börjar tas sig lite.

kontaktar dig snart ang "du vet vad"

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Elda skrev:
det där ser nästan löjligt ut smile

hehe jaa, hoppas det gömms under motorkåpan wink

Ointresserad.
936 Inlägg
26 oktober 2009
Hysteriskt tongue

Teabag appreciation club.

Inläggskritiker
990 Inlägg
3 november 2009
Att du orkar hålla på smile men du verkar duktig.
Själv så tröttnade jag på saaben efter knappa 250mil, massa småfel som avlöste varandra och eftersom ja inte mekade nåt själv så blev det ännu mer omständigt så fort det blev nåt.
Kostade mer än det smakade tyvärr, var naiv och trodde att om ja fixar en quaife låda så slipper jag alla problem.
Visst lådan höll utmärkt, även motorn funkade perfa. Däremot det förbannade TCSsystemet (antispinn)
började krångla, bytte spjällhuset (kostar 10k på saab) bilen funka kalas igen, i 50mil för att sedan bli TCS strul igen fast nåt annat än spjällhuset, boxen lr så.

(När TCS pajar så sätter bilens styrsystem bilen i "limphome" ett säkerhetsläge så bilen går som skit, tomgången försvinner, trycker du fullgas så öppnar spjället bara 30% ändå och knappt nåt laddtryck finns.)

Då fick jag nog efter övriga småfel som var läkage, trycklangar som ploppa m.m, dvs enkla småfel men när dom avlöste varandra ihop med lång väntan på bilen så nä det fick vara bra så 160,000kr senare.
Nu har jag sålt allt i trimväg, även bilen håller ja på o säljer i delar inredning m.m. sålt det mesta.
Och det känns fan skitbra smile även om man gick back såklart, men det gör alla som trimmar.

Så nu så blir det ingen saab, om man ska trimma iaf. Dels för att värdet är för lågt på dom, iofs är en Volvo R inte heller det bästa om man ska trimma, om man tänker ur värderingssynpunk, en RS4 tex står sig bättre i pris genom åren än en Volvo R eller saab Aero tex.

Volvo fråga nedan.
Du som har koll på volvo, hur är det med 85XR serien ? lådan har jag förstått håller sjukt bra med quaife diff. Och att org stakarna är skit som på de flesta volvos, men hur är det med kolvar foder koppling drivaxlar, knutar ?

Nåja back to topic!!!

En sak som vore nice och inte helt omöjligt för dig o fixa, varför inte fixa kamkedja alá saab (tviii) så slipper du byta rem vart 5000mil (förmodligen mycket tidigare i ditt fall) dom håller ju bevisligen 20tusen mil iaf på saabarna o så länge brukar ju inte nån hårt trimmad bil leva. smile

Fråga ang lådan, läste att du bytt över diffen i 3st lådor ? är inte volvo lådorna skithållbara med quaife diff eller gäller det bara m56 lådan lr vad den nu heter ?
Tråkigt som fan med lådor som krånglar, och köpa en quaife låda för 55-60 tusen som ja gjorde känns ju som att sätta på sin syrra, skönt men det tog emot.

Inte läst hela tråden, men fick du köra nåt i sommar med bilen mappad oklar ?

Nästa bil för mig blir nån som har bra låda ifrån början, eller som billigt (under 15k) kan förstärkas o sen håller för mycket effekt.

Önskelistan står

855R (måste gått under 12k-14k mil och ha manuel låda, dvs svårt att hitta)
RS4 01a
M3 E36 (att turbo konv, blir förmodligen inte då ja behöver kombi har 2hundar)
V70R (nya mod)
Alt nån annan fin fet clean Turbo kombi modell/märke

Blir nog ingen mer saab för min del, inte att trimma iaf. Isfåfall en 95 Aero 04a med clean styling 19-20" fälgar sänkt tonad, kort o gott.
Senast redigerat av Hammarslag (3 november 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 004 Inlägg
3 november 2009
Hammarslag skrev:
Själv så tröttnade jag på saaben efter knappa 250mil, massa småfel som avlöste varandra och eftersom ja inte mekade nåt själv så blev det ännu mer omständigt så fort det blev nåt.
Kostade mer än det smakade tyvärr, var naiv och trodde att om ja fixar en quaife låda så slipper jag alla problem.
Visst lådan höll utmärkt, även motorn funkade perfa. Däremot det förbannade TCSsystemet (antispinn)
började krångla, bytte spjällhuset (kostar 10k på saab) bilen funka kalas igen, i 50mil för att sedan bli TCS strul igen fast nåt annat än spjällhuset, boxen lr så.

(När TCS pajar så sätter bilens styrsystem bilen i "limphome" ett säkerhetsläge så bilen går som skit, tomgången försvinner, trycker du fullgas så öppnar spjället bara 30% ändå och knappt nåt laddtryck finns.)

Då fick jag nog efter övriga småfel som var läkage, trycklangar som ploppa m.m, dvs enkla småfel men när dom avlöste varandra ihop med lång väntan på bilen så nä det fick vara bra så 160,000kr senare.
Nu har jag sålt allt i trimväg, även bilen håller ja på o säljer i delar inredning m.m. sålt det mesta.
Och det känns fan skitbra smile även om man gick back såklart, men det gör alla som trimmar.

Så nu så blir det ingen saab, om man ska trimma iaf. Dels för att värdet är för lågt på dom, iofs är en Volvo R inte heller det bästa om man ska trimma, om man tänker ur värderingssynpunk, en RS4 tex står sig bättre i pris genom åren än en Volvo R eller saab Aero tex.

Volvo fråga nedan.
Du som har koll på volvo, hur är det med 85XR serien ? lådan har jag förstått håller sjukt bra med quaife diff. Och att org stakarna är skit som på de flesta volvos, men hur är det med kolvar foder koppling drivaxlar, knutar ?

Nåja back to topic!!!

En sak som vore nice och inte helt omöjligt för dig o fixa, varför inte fixa kamkedja alá saab (tviii) så slipper du byta rem vart 5000mil (förmodligen mycket tidigare i ditt fall) dom håller ju bevisligen 20tusen mil iaf på saabarna o så länge brukar ju inte nån hårt trimmad bil leva. smile

Fråga ang lådan, läste att du bytt över diffen i 3st lådor ? är inte volvo lådorna skithållbara med quaife diff eller gäller det bara m56 lådan lr vad den nu heter ?
Tråkigt som fan med lådor som krånglar, och köpa en quaife låda för 55-60 tusen som ja gjorde känns ju som att sätta på sin syrra, skönt men det tog emot.

Nästa bil för mig blir nån som har bra låda ifrån början, eller som billigt (under 15k) kan förstärkas o sen håller för mycket effekt.

Önskelistan står

RS4 01a
V70R (nya mod)

Blir nog ingen mer saab för min del, inte att trimma iaf. Isfåfall en 95 Aero 04a med clean styling 19-20" fälgar sänkt tonad, kort o gott.

?  "A Quitter Never Wins"
Senast redigerat av 262turbo (3 november 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 804 Inlägg
3 november 2009
262turbo skrev:
Hammarslag skrev:

Volvo fråga nedan.

Nåja back to topic!!!

Önskelistan står

RS4 01a
V70R (nya mod)

?

Precis... ?

Meguiars_sverige

263 Inlägg
3 november 2009
Hammarslag skrev:
Tråkigt som fan med lådor som krånglar, och köpa en quaife låda för 55-60 tusen som ja gjorde [b]känns ju som att sätta på sin syrra, skönt men det tog emot.[/b]

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

63 Inlägg
12 november 2009
Hur går det för dig med monsterbygget? smile Börjar det närma sig slutet snart? smile

294 Inlägg
25 november 2009
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 6181213.ab

Någon som har läst? Tydligen är Torpis S40 den 5 snabbaste Volvon i världen..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Slav
1 454 Inlägg
25 november 2009
ballt smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2009
J_Storm skrev:
http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article6181213.ab

Någon som har läst? Tydligen är Torpis S40 den 5 snabbaste Volvon i världen..

Det där tror jag inte mycket på. wink
Många bilar som är mindre kända med mycket hästar som inte är med i tidningen...

Lars 855 T-5R med Överladdads gamla motor t.ex.
585.7 hk med 1.45 bar på strip.
Vaktkonstapeln med drygt 550hk i sin T-Gul.

Edit: Då glömde jag nästan Leif Hermansson med sina glada 1140hk i en Volvo 850 GLT. wink
Senast redigerat av TurbOla (25 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 506 Inlägg
25 november 2009
OT: men hur kan dom ens publicera en sådan jävla artikel?

Kan du andas kan du dö.

294 Inlägg
25 november 2009
Skyll inte på mig, jag bara länka tongue

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

1 581 Inlägg
25 november 2009
_Wallis_ skrev:

Haha ja det kan man undra när dem inte har med Leifs 850 och Torpis s40 är väl lite uppdaterad snart så.
Senast redigerat av Fellow (25 november 2009)

4 001 Inlägg
25 november 2009
Fellow skrev:
_Wallis_ skrev:

Haha ja det kan man undra när dem inte har med Leifs 850 och Torpis s40 är väl lite uppdaterad snart så.

kanske för att det är en reklam och inte en vetenskaplig artikel så troligtvis så är inte researchen på allra högsta nivå.
Det är ju även lustigt att inte en sådan som Kim Sevius 240 Turbo Grupp A med en topphastighet på över 300km/h inte får vara med på listan

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

294 Inlägg
25 november 2009
fler bilder på Yaken ;P

Men inte går den kärran in i S40n va?
jag har problem med min 2100mm Cub i min 855a.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Sök