Att du orkar hålla på

men du verkar duktig.
Själv så tröttnade jag på saaben efter knappa 250mil, massa småfel som avlöste varandra och eftersom ja inte mekade nåt själv så blev det ännu mer omständigt så fort det blev nåt.
Kostade mer än det smakade tyvärr, var naiv och trodde att om ja fixar en quaife låda så slipper jag alla problem.
Visst lådan höll utmärkt, även motorn funkade perfa. Däremot det förbannade TCSsystemet (antispinn)
började krångla, bytte spjällhuset (kostar 10k på saab) bilen funka kalas igen, i 50mil för att sedan bli TCS strul igen fast nåt annat än spjällhuset, boxen lr så.
(När TCS pajar så sätter bilens styrsystem bilen i "limphome" ett säkerhetsläge så bilen går som skit, tomgången försvinner, trycker du fullgas så öppnar spjället bara 30% ändå och knappt nåt laddtryck finns.)
Då fick jag nog efter övriga småfel som var läkage, trycklangar som ploppa m.m, dvs enkla småfel men när dom avlöste varandra ihop med lång väntan på bilen så nä det fick vara bra så 160,000kr senare.
Nu har jag sålt allt i trimväg, även bilen håller ja på o säljer i delar inredning m.m. sålt det mesta.
Och det känns fan skitbra

även om man gick back såklart, men det gör alla som trimmar.
Så nu så blir det ingen saab, om man ska trimma iaf. Dels för att värdet är för lågt på dom, iofs är en Volvo R inte heller det bästa om man ska trimma, om man tänker ur värderingssynpunk, en RS4 tex står sig bättre i pris genom åren än en Volvo R eller saab Aero tex.
Volvo fråga nedan.
Du som har koll på volvo, hur är det med 85XR serien ? lådan har jag förstått håller sjukt bra med quaife diff. Och att org stakarna är skit som på de flesta volvos, men hur är det med kolvar foder koppling drivaxlar, knutar ?
Nåja back to topic!!!
En sak som vore nice och inte helt omöjligt för dig o fixa, varför inte fixa kamkedja alá saab (tviii) så slipper du byta rem vart 5000mil (förmodligen mycket tidigare i ditt fall) dom håller ju bevisligen 20tusen mil iaf på saabarna o så länge brukar ju inte nån hårt trimmad bil leva.

Fråga ang lådan, läste att du bytt över diffen i 3st lådor ? är inte volvo lådorna skithållbara med quaife diff eller gäller det bara m56 lådan lr vad den nu heter ?
Tråkigt som fan med lådor som krånglar, och köpa en quaife låda för 55-60 tusen som ja gjorde känns ju som att sätta på sin syrra, skönt men det tog emot.
Inte läst hela tråden, men fick du köra nåt i sommar med bilen mappad oklar ?
Nästa bil för mig blir nån som har bra låda ifrån början, eller som billigt (under 15k) kan förstärkas o sen håller för mycket effekt.
Önskelistan står
855R (måste gått under 12k-14k mil och ha manuel låda, dvs svårt att hitta)
RS4 01a
M3 E36 (att turbo konv, blir förmodligen inte då ja behöver kombi har 2hundar)
V70R (nya mod)
Alt nån annan fin fet clean Turbo kombi modell/märke
Blir nog ingen mer saab för min del, inte att trimma iaf. Isfåfall en 95 Aero 04a med clean styling 19-20" fälgar sänkt tonad, kort o gott.