Tja.. I ditt fall tror jag att det är smartast att på en gång satsa på bra grejer istället för att köpa nytt hela tiden (vilket jag vet du kommer göra om du först köper billigt).
Av den anledningen rekommenderar jag att du helst sparar pengarna till bra grejer på en gång. Ett förslag på grejer som kommer göra dig riktigt nöjda:
-Alpine/Pioneer/Nakamichi huvudenhet med 4 eller 6 kanals lågnivå(2-4000 kr)
-4 eller 6 kanals slutsteg, eller 4 kanal steg för vanliga högtalarna och ett 2 kanals eller mono steg för baslådan. Som märken rekommenderar jag Alpine/Rockford Fosgate/Macrom/JBL/Kenwood
-Framsystem från MB Quart/Pioneer/Alpine/Rockford Fosgate (har själv 1" skrikare i golfens instrumentbräda i kombination med spacerplattor så dom sitter fast, och 6,5" i dörrarna)
-Delningsfilter (till såväl fram som baksystem)
-Baksystemet har du följande val: Använda dörrarna (om du har en 5d), eller originaluttaget för högtalare bak (om du har 3d), alternativt använda dig av hatthyllan.
Om du väljer hatthyllan är det nog smartast om du bygger en helt ny, eftersom originalhatthyllan är för mjuk att kunna producera bra ljud. MB Quart hade förr i alla fall några färdiga hatthyllor som var riktigt snygga, men tyvärr tillverkas dessa inte mer. Ibland har man tur och kan man hitta dessa på eBay, på dessa är det då oftast 1" skrikare 5-6,5" midrange och 8-10" basar med 3-vägs delningsfilter, som då ansluts till slutsteget. Dessa spelar riktigt rent och bra även vid höga volymer. Har även blivit frågad om jag hade en baslåda i bilen ett par gånger, dock hörs det knappt utanför bilen. Volymen var däremot nog för att få permanent hörselskada!
Eftersom du vill kunna impa på fjortissar utanför bilen är det så att du måste satsa på en baslåda. För detta kan du skaffa en enkel 12" från ett bra märke eller en dubbel 12" av ett sämre märke. För basarna finns det ganska enkla alternativ:
Alpine/Rockford Fosgate/JBL/MB Quart
Det viktigaste som sagt är att du håller dig utanför budgetträsket eftersom du då aldrig kommer vara riktigt nöjd, och kommer vela köpa nytt! Det bästa är att du köper rätt saker på en gång. Låt det hellre kosta någon krona mer, än någon krona mindre. I slutändan blir det billigast! Jag tror du först kommer känna dig nöjd med grejer när du har spräckt 10000kr gränsen. Den gränsen kommer dock förbannad fort ska du veta.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (8 januari 2009)
Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna