Köpråd: mercedes 190 bra förstabil?

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 januari 2009 · 4 529 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Hej!
Jag lånar den här tråden lite, dumt att starta en ny liknande.
Till nästa vinter kanske jag köper en bruksbil för maximalt 12.000 kronor och då är kanske Mercedes 190 ett intressant alternativ.
Någon som är kunnig om dessa? Lättmekade som Volvo? Dyra delar? Gott om delar? Vad ska man titta på vid köp? Vilka motorer finns? Bränsleförbrukning? Försäkringskostnader? Allt är intressant! Jag köper hellre en slö som är snål än en pigg som är törstig.

Vad skulle vara lämpliga alternativ? Corolla? Golf? Mazda 323? Har samma frågor när det gäller dessa så att jag kan jämföra.

Ford Sierra är en skön, snål och bakhjulsdriven bil men eftersom jag ägt en vill jag prova något annat. Dessutom har Ford knappt några delar till dessa.

dom är bra mycket mer lättmekade än volvo
och nej det är inte särskilt dyra delar
finns gott om delar till dom på skrotarna
titta efter rost under vid köp
svårt att säga beroende på vilket motor alternativ du ska ha
1.8 - 2.0 - 2.3 - 2.6 bensin
2.0 2.5 diesel

Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
[dom är bra mycket mer lättmekade än volvo

Har svårt att tro att de skulle vara lättare än t ex en Volvo B230F?

IceEyes Varningar: För många..
21 januari 2009 · 2 552 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Hej!
Jag lånar den här tråden lite, dumt att starta en ny liknande.
Till nästa vinter kanske jag köper en bruksbil för maximalt 12.000 kronor och då är kanske Mercedes 190 ett intressant alternativ.
Någon som är kunnig om dessa? Lättmekade som Volvo? Dyra delar? Gott om delar? Vad ska man titta på vid köp? Vilka motorer finns? Bränsleförbrukning? Försäkringskostnader? Allt är intressant! Jag köper hellre en slö som är snål än en pigg.

Vad skulle vara lämpliga alternativ? Corolla? Golf? Mazda 323? Har samma frågor när det gäller dessa så att jag kan jämföra.

Ford Sierra är en skön, snål och bakhjulsdriven bil men eftersom jag ägt en vill jag prova något annat. Dessutom har Ford knappt några delar till dessa.

Min förra MB 190 1,8 var inte mer svårmekad än en Volvo 740. Delarna var väl marginellt dyrare men väldigt lätt att få tag på, skroten hade det mesta.

Om du bara vill åka snålt så satsa på 1,8an eller möjligtvis 2,0an, räkna inte med någon extrem körglädje men att bara sladda runt med duger dom fint till smile

Det man ska kolla efter är bussningarna i bakvagnen, om bilen slingrar i höga hastigheter är det förmodligen bussningarna som behöver bytas, lyssna även efter missljud slutväxeln. Motorerna brukar i alla fall fungera bra och länge

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
_Jacob_
21 januari 2009 · 263 Inlägg

jamen klart du ska köpa en 190 wink

Bjuuuu han!!
twin_cam Smålänning
21 januari 2009 · 7 877 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Hej!
Jag lånar den här tråden lite, dumt att starta en ny liknande.
Till nästa vinter kanske jag köper en bruksbil för maximalt 12.000 kronor eftersom min Volvo är så jäkla fin och det alltid är kul med en bil till. (Har tidigare funderat på bl a Lada Niva men som billig bruksbil är det inte det bästa alternativet för min plånbok.) Då är kanske Mercedes 190 ett intressant alternativ.
Någon som är kunnig om dessa? Lättmekade som Volvo? Dyra delar? Gott om delar? Vad ska man titta på vid köp? Vilka motorer finns? Bränsleförbrukning? Försäkringskostnader? Allt är intressant! Jag köper hellre en slö som är snål än en pigg som är törstig.

Vad skulle vara lämpliga alternativ? Ge förslag! Corolla? Golf? Mazda 323? Har samma frågor när det gäller dessa så att jag kan jämföra.

Ford Sierra är en skön, snål och bakhjulsdriven bil men eftersom jag ägt en vill jag prova något annat. Dessutom har Ford knappt några delar till dessa.

Dom är inte riktigt lika lättmekade, men man behöver inte meka lika ofta.
Hyfsat snåla på sås är dom också smile

Som brukis jämte finbilen så funkar den nog klockrent smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybriden
21 januari 2009 · 677 Inlägg

Min polare har en 190 med 2,3
Den bilen går och går, kört sönder antingen växelådan eller något annat i drivningen men bil fan går och går! den vill inte gå sönder! det låter som att varendra kug i drivningen e av!

Vill fan ha en sådan vinterbil...... plåga till döds! köp en sådan!!!!

Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

_Jacob_ skrev:
jamen klart du ska köpa en 190 wink

Jo, de är snygga! Jag funderade på en Volvo ett tag men det är alltid kul att prova på något annat, dessutom kanske dessa är lite mer bränslesnåla.

Mer förslag är välkomna! Tänker köpa en bil i vettigt skick, mycket roligare att köra och kosta på ifall något skulle gå sönder. Jag är inte ute efter att köpa en bil för att köra sönder, bara omoget och meningslöst och verkar inget skoj heller. Jag skulle hellre åka till skroten om jag hade en dålig bil och låta någon ha nytta av delarna istället för att köra sönder den. Däremot får den gärna vara RWD eftersom det är skitkul att leka lite i snö och kanske något i grus men det är inget krav.

Tack alla som svarat hittills och tänker att svara!

Senast redigerat av EmilHammarlund (21 januari 2009)

Rquired Allmänt envis
21 januari 2009 · 12 512 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

_Jacob_ skrev:
jamen klart du ska köpa en 190 wink

Jo, de är snygga! Jag funderade på en Volvo ett tag men det är alltid kul att prova på något annat, dessutom kanske dessa är lite mer bränslesnåla.

Mer förslag är välkomna! Tänker köpa en bil i vettigt skick, mycket roligare att köra och kosta på ifall något skulle gå sönder. Jag är inte ute efter att köpa en bil för att köra sönder, bara omoget och meningslöst. Däremot får den gärna vara RWD eftersom det är kul att leka lite i snö och kanske något i grus men det är inget krav.

Tack alla som svarat hittills och tänker att svara!

Helt rätt, bara onödigt att förstöra smile

Titta efter Bmw 318 E30 88 eller äldre. M10 motorn är en känd slithäst med kedja och den går snålt men det händer lite iaf. Och E30 i sig är nog en av de roligaste busbilarna som gjorts. Kolla autopower.se

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:

_Jacob_ skrev:
jamen klart du ska köpa en 190 wink

Jo, de är snygga! Jag funderade på en Volvo ett tag men det är alltid kul att prova på något annat, dessutom kanske dessa är lite mer bränslesnåla.

Mer förslag är välkomna! Tänker köpa en bil i vettigt skick, mycket roligare att köra och kosta på ifall något skulle gå sönder. Jag är inte ute efter att köpa en bil för att köra sönder, bara omoget och meningslöst. Däremot får den gärna vara RWD eftersom det är kul att leka lite i snö och kanske något i grus men det är inget krav.

Tack alla som svarat hittills och tänker att svara!

Helt rätt, bara onödigt att förstöra smile

Titta efter Bmw 318 E30 88 eller äldre. M10 motorn är en känd slithäst med kedja och den går snålt men det händer lite iaf. Och E30 i sig är nog en av de roligaste busbilarna som gjorts. Kolla autopower.se

Okej, BMW har jag ingen koll på alls med många äldre modeller är snygga.

Darkie dARKiE
21 januari 2009 · 5 031 Inlägg

Kör du på en 190 bra bilar, dock finns det en hel del rosthögar av 190;an då rostskyddet inte var så bra på dessa.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Darkie skrev:
Kör du på en 190 bra bilar, dock finns det en hel del rosthögar av 190;an då rostskyddet inte var så bra på dessa.

För mitt ändamål tror jag en 190 är klokare än en BMW. Någon som har koll på Golf, Corolla, Mazda 323 och annat liknande? Kvalitet? Lättmekat? Försäkringskostnad? Förbrukning? Reservdelskostnad? Corollan är kanske ännu mer problemfri än Golf men delarna till Golf kanske är billigare? Vilken är roligast? Men körglädje är visserligen typ oviktigt för mig. All information är intressant eftersom jag bara har koll på Volvo i stort sätt...

Senast redigerat av EmilHammarlund (21 januari 2009)

Joopet
21 januari 2009 · 72 Inlägg

Tycker inte du ska köpa en 190 1.8 iaf köp istället en 2.0. Körde en 1.8a från malmö till borås och polaren körde min 2.0a. 2litaren drog mycket mindre bensin.

Lättskruvad är den med. Har haft nere hela min bil i delar och satt ihop den igen och det är inga konstigheter.

Kör en 190a 2.0 som brukis och 2.5-16 på sommaren.

Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Joopet skrev:
Tycker inte du ska köpa en 190 1.8 iaf köp istället en 2.0. Körde en 1.8a från malmö till borås och polaren körde min 2.0a. 2litaren drog mycket mindre bensin.

Lättskruvad är den med. Har haft nere hela min bil i delar och satt ihop den igen och det är inga konstigheter.

Kör en 190a 2.0 som brukis och 2.5-16 på sommaren.

Börjar bli lite sugen på en 190, får se om ekonomin tillåter det i höst men det är nog inga problem. (Vore coolt att eventuellt ge den lite lätt rallystuk men inte så den blir löjlig utan bara lite diskret.) Vilken brukar vara mest vanligt förekommande begagnad? Billigast? Drar 1,8 så mkt mer? (Tänker inte logga in på Blocket nu och titta på bilar p g a bredbandshastigheten.)

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 januari 2009 · 4 529 Inlägg

ska själv kanske skaffa mig en 190 om allt går som det tänkt
dock blir det en 2.0 diesel
billigt å bra går köra på 0.5a utan problem

mbfidde
21 januari 2009 · 225 Inlägg

kamme skrev:
Börjar bli dags för en förstabil och går lite å funderar på vad man ska satsa på.. Har framförallt funderat på mercedes 190 , volvo 360, 740 eller 850. Bakhjulsdrivet är med andra ord att föredra wink

Vad tycker ni om dom här bilarna, eller om ni har några andra idéer om vad som skulle kunna passa?

Mvh P.

dom 190 orna som jag haft har varit riktigt dyra i försäkring iallafall.
köp en 242-75 min kostar 120kr/månad att äga, driftsäker, pålitlig, bes i 2årsmile

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

twin_cam skrev:
[Dom är inte riktigt lika lättmekade, men man behöver inte meka lika ofta.

Det är inte ofta med gamla Volvo heller. Det enda i stort sätt är en service en gång om året...

Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

mbfidde skrev:

kamme skrev:
Börjar bli dags för en förstabil och går lite å funderar på vad man ska satsa på.. Har framförallt funderat på mercedes 190 , volvo 360, 740 eller 850. Bakhjulsdrivet är med andra ord att föredra wink

Vad tycker ni om dom här bilarna, eller om ni har några andra idéer om vad som skulle kunna passa?

Mvh P.

dom 190 orna som jag haft har varit riktigt dyra i försäkring iallafall.
köp en 242-75 min kostar 120kr/månad att äga, driftsäker, pålitlig, bes i 2årsmile

Lite för gammalt och törstigt och dumt att ha en veteranare som brukis på något sätt men jag vet att gamla bilar är billiga i drift för övrigt, hade en 142:a förra året ännu billigare än din men då hade jag trafikförsäking och max 500 mil... Ändå är jag bara 22.
Ingen Golfägare eller någon annan som hittat denna tråden? Skulle ha startat en ny tråd med en mer lockande rubrik istället för att själa denna...

Senast redigerat av EmilHammarlund (21 januari 2009)

mbfidde
21 januari 2009 · 225 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

twin_cam skrev:
[Dom är inte riktigt lika lättmekade, men man behöver inte meka lika ofta.

Det är inte ofta med gamla Volvo heller. Det enda i stort sätt är en service en gång om året...

Wörd!!smile.....fast mb´n är oxå ganska slitstark 2,0an kan ju jämföras med b20 i slitstyrka.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

mbfidde skrev:

EmilHammarlund skrev:

twin_cam skrev:
[Dom är inte riktigt lika lättmekade, men man behöver inte meka lika ofta.

Det är inte ofta med gamla Volvo heller. Det enda i stort sätt är en service en gång om året...

Wörd!!smile.....fast mb´n är oxå ganska slitstark 2,0an kan ju jämföras med b20 i slitstyrka.

Så är det iaf med min Volvo plus alla jag känner som kör 2/7/940...smile
Nja, jämföras med B20 i slitstyrka klarar nog inte ens en MB av...

mbfidde
21 januari 2009 · 225 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

mbfidde skrev:

EmilHammarlund skrev:

Det är inte ofta med gamla Volvo heller. Det enda i stort sätt är en service en gång om året...

Wörd!!smile.....fast mb´n är oxå ganska slitstark 2,0an kan ju jämföras med b20 i slitstyrka.

Så är det iaf med min Volvo plus alla jag känner som kör 2/7/940...smile
Nja, jämföras med B20 i slitstyrka klarar nog inte ens en MB av...

nä det va kanske att ta ismile men en b23a iallafall, har haft riktigt många plågade lik på jobbet. Och mb`n är väldigt stryktålig, har även dödat ett par b20 motorer oxå.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang