EmilHammarlund skrev:
Hej!
Jag lånar den här tråden lite, dumt att starta en ny liknande.
Till nästa vinter kanske jag köper en bruksbil för maximalt 12.000 kronor eftersom min Volvo är så jäkla fin och det alltid är kul med en bil till. (Har tidigare funderat på bl a Lada Niva men som billig bruksbil är det inte det bästa alternativet för min plånbok.) Då är kanske Mercedes 190 ett intressant alternativ.
Någon som är kunnig om dessa? Lättmekade som Volvo? Dyra delar? Gott om delar? Vad ska man titta på vid köp? Vilka motorer finns? Bränsleförbrukning? Försäkringskostnader? Allt är intressant! Jag köper hellre en slö som är snål än en pigg som är törstig.
Vad skulle vara lämpliga alternativ? Ge förslag! Corolla? Golf? Mazda 323? Har samma frågor när det gäller dessa så att jag kan jämföra.
Ford Sierra är en skön, snål och bakhjulsdriven bil men eftersom jag ägt en vill jag prova något annat. Dessutom har Ford knappt några delar till dessa.
Dom är inte riktigt lika lättmekade, men man behöver inte meka lika ofta.
Hyfsat snåla på sås är dom också

Som brukis jämte finbilen så funkar den nog klockrent

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!