Mitt körkort kanske återkallas ?

frightnight
9 januari 2009 · 321 Inlägg

Hallå ! jag har kört avställt och med körförbud 5 ggr förra året..nu fick jag ett brev från länsstyrelsen yikes
Det står omprövning av körkortsinhehav att det kan återkallas eller att jag kan få en varning.
men jag har bara haft mitt körkort lite över ett år...så är det nå brev ja ska fylla i hur långt jag har till arbetet m.m har ca 6 mil tur o retur..
Kan jag få en varning fast jag har prövotid ?

Tom Darth Vader
9 januari 2009 · 1 644 Inlägg

Har du kört med en icke godkänd bil så mycket att du blivit ertappad 5 gånger är det så att man nästan tycker att de BÖR ta tillbaka ditt körkort... För uppenbarligen värdesätter du det inte nog för att ta sig den tid som behövs för att skaffa en bil som får föras fram på vägen.

Senast redigerat av DoWahDiddy (9 januari 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Muttley
9 januari 2009 ·

varför ska man inte kunna få en varning?. prövotiden har ingenting med själva varningar eller annat du kan få. Prövotiden handlar om att du måste ta om kortet om de drar tillbaka det nu.
Men seriöst förstod du inte efter första gången att något var tvunget och göras ?

frightnight
9 januari 2009 · 321 Inlägg

Okej smile får hoppas det blir varning då smile
Nja alltså jag mådde inte så bra vid den tidpunkten, så jag sket i allting...brydde mig verkligen inte.
ja men då får ja fylla i pappret så gott ja kan, och hoppas på varning

Pikey
9 januari 2009 · 2 283 Inlägg

Det är ju så att man tycker att de ska ta det, var inte förvånad om de gör det då du verkar vara ganska tom.

R.I.P. Michael Jackson!
s12 Nissan Gazelle
9 januari 2009 · 1 460 Inlägg

frightnight : jag vet inte vad länsstyrelsen har för regler , men hoppas bara att du får vaning å inget värre händer

Nissan Silvia
frightnight
9 januari 2009 · 321 Inlägg

Pikey skrev:
Det är ju så att man tycker att de ska ta det, var inte förvånad om de gör det då du verkar vara ganska tom.

Jag blir heller inte förvånad smile men du..hur tror du dom gör som åker omkring med 700hk i sin volvo 240 ?..inte kör dom lagligt iaf wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
9 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Avställt och körförbud 5 gånger??? Ja, får du behålla lappen efter det med eller utan prövotid är det nåt fel på rättssystemet...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Sarge
9 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Avställt och körförbud 5 gånger??? Ja, får du behålla lappen efter det med eller utan prövotid är det nåt fel på rättssystemet...

Kunde inte sagt det bättre själv.

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

Hmm, nu blir jag förbannad... hur f-n tänker du ?
Att din bil är avställd innebär att dom du skadar i trafiken drabbas ännu värre.
Det är därför den lagen finns.
Du har ju tydligen läst och klarat teorin och skiter i allt ?
Dom borde dra in kortet, prövotiden är till för att man ska VISA att man tänkt FÖLJA REGLER
OCH LAGAR i trafiken.
Med 5 ! tillfällen ser jag ingen annan RIMLIG åtgärd än att låta dig ta om kortet
om något år, när du insett att du INTE är ensam i trafiken !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
TurbOla Reservdansk
9 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Om det kommer till länsstyrelsens kännedom att du kör påverkad av alkohol, tex, kan dom också kräva att du ska lämna in körkortet. Om du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt.

Varför kan de då inte återkalla körkortet om du inte kan framföra en säker och godkänd bil, då du blivit stoppad ett flertal gånger för det?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

frightnight skrev:

Pikey skrev:
Det är ju så att man tycker att de ska ta det, var inte förvånad om de gör det då du verkar vara ganska tom.

Jag blir heller inte förvånad smile men du..hur tror du dom gör som åker omkring med 700hk i sin volvo 240 ?..inte kör dom lagligt iaf wink

Lagligt nej men dom har iaf en försäkring som täcker personskador och vagnskador
på andras bilar!
Med 700 hk org typad Volvo lär man inte få ut någon ersättning om kvaddar sin egen bil.

Du kan inte tro att du på något vis kan argumentera emot oss som svarar att det är
rätt åt dig.
Sånna försök bevisar bara hur dum du är.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Lindberg88
9 januari 2009 · 1 418 Inlägg

Är väl ändå upp till var och en om man ska köra avställt. ser inget större fel i det så länge man har en försäkring som täcker det.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Sarge
9 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Är väl ändå upp till var och en om man ska köra avställt. ser inget större fel i det så länge man har en försäkring som täcker det.

Transportstyrelsen skrev:
Om du inte ska använda ett fordon kan du ställa av det.

För att du ska kunna köra ett fordon måste det vara påställt.

Öh, nej?

lingua
9 januari 2009 · 2 271 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Är väl ändå upp till var och en om man ska köra avställt. ser inget större fel i det så länge man har en försäkring som täcker det.

Kan ha fel, men trafikförsäkringen stängs av/ gäller inte vi avställning?

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rallyhalle
9 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Är väl ändå upp till var och en om man ska köra avställt. ser inget större fel i det så länge man har en försäkring som täcker det.

Det va ju inte det smartaste inlägget jag läst lol

Försäkringen täcker inga skador om du kör bilen avställd.

frightnight
9 januari 2009 · 321 Inlägg

3 av dom 5 gångerna var det avställt..dom andra gångerna var det ju försäkrat och påställt men med körförbud..

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

Lindberg88

Öhh va ?? Läst /Klarat teorin ?
En till som inte ska ha körkort.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Sarge
9 januari 2009 · 2 337 Inlägg

frightnight skrev:
3 av dom 5 gångerna var det avställt..dom andra gångerna var det ju försäkrat och påställt men med körförbud..

Det var ju ingen hit ändå. Essensen av frågan kvarstår, får man inte köra med bilen låter man den stå. Får man inte in det i skallen bör man inte ha körkort, tycker jag.

FireTraXX DFFL
9 januari 2009 · 9 020 Inlägg

frightnight skrev:

Pikey skrev:
Det är ju så att man tycker att de ska ta det, var inte förvånad om de gör det då du verkar vara ganska tom.

Jag blir heller inte förvånad smile men du..hur tror du dom gör som åker omkring med 700hk i sin volvo 240 ?..inte kör dom lagligt iaf wink

Men de kanske betalar skatt och försäkring ändå?
Något som alla borde göra.
Det är inte en rättighet att få köra, det är ett privilegium.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang