Volvo s60 concept kommer det bli volvos räddning?

Blomsterberg plattsättare!
12 januari 2009 · 804 Inlägg

ja som topicen lyder vad tror ni om den nya bilen? enligt mig tycker jag den ser mycket bra utav dom få bilderna man får se av den.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete … 4168964.ab

Senast redigerat av Blomsterberg (12 januari 2009)

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2009 · 10 427 Inlägg

'C60'.. joråsåatte.. Volvo kallar den för S60 Concept wink

Fy på Aftonbladet. http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … ncept.aspx

Edit: Den nya lilla snåla turbomotorn lär ju vara bra för Volvo iaf. Den ska ju sitta i S60 sen.

Senast redigerat av steifan (12 januari 2009)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Pierre-na
12 januari 2009 · 398 Inlägg

joo den lär ju bli en riktig hit ,speciellt kombin skulle jag tro och så fanns det ju en 1,6l turbomotor som skulle ge runt 200hk har jag för mig

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Rquired Allmänt envis
12 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Visst är det en snygg och frän bil, men Volvo skall inte göra premiumbilar! Folk vill ha en praktiskt volvo som håller för allt och är billig att underhålla, som 240 etc.

Det är Volvos premiumambition (med lite hjälp på traven av Ford) som tagit Volvo till den situation de befinner sig idag, och S60 (och att de fortsätter med samma ambition alltså) kommer dra omkull hela företaget.

EDIT: S60 kommer alltså bli Volvos fall wink

Senast redigerat av Rquired (12 januari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FLindgren
12 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Tyckte den var asfräck tongue

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
no_fake
12 januari 2009 · 865 Inlägg

Rquired skrev:
Visst är det en snygg och frän bil, men Volvo skall inte göra premiumbilar! Folk vill ha en praktiskt volvo som håller för allt och är billig att underhålla, som 240 etc.

Det är Volvos premiumambition (med lite hjälp på traven av Ford) som tagit Volvo till den situation de befinner sig idag, och S60 (och att de fortsätter med samma ambition alltså) kommer dra omkull hela företaget.

EDIT: S60 kommer alltså bli Volvos fall wink

håller med

supermikaela
12 januari 2009 ·

Rquired skrev:
Visst är det en snygg och frän bil, men Volvo skall inte göra premiumbilar! Folk vill ha en praktiskt volvo som håller för allt och är billig att underhålla, som 240 etc.

Det är Volvos premiumambition (med lite hjälp på traven av Ford) som tagit Volvo till den situation de befinner sig idag, och S60 (och att de fortsätter med samma ambition alltså) kommer dra omkull hela företaget.

EDIT: S60 kommer alltså bli Volvos fall wink

Volvo PV har själva sagt att de inte siktar på premiumklassen längre. Skulle bli mer åt Volkswagen-hållet.

Orkar inte leta upp artikeln dock. tongue

Muttley
12 januari 2009 ·

de sade på radion att kombin skulle nog tillverkas i sverige. men de är inte förrän 2010 de skulle ske. så jobben är ju inte räddade ännu.

m_a_c X40 Nordic
12 januari 2009 · 784 Inlägg

supermikaela skrev:

Rquired skrev:
Visst är det en snygg och frän bil, men Volvo skall inte göra premiumbilar! Folk vill ha en praktiskt volvo som håller för allt och är billig att underhålla, som 240 etc.

Det är Volvos premiumambition (med lite hjälp på traven av Ford) som tagit Volvo till den situation de befinner sig idag, och S60 (och att de fortsätter med samma ambition alltså) kommer dra omkull hela företaget.

EDIT: S60 kommer alltså bli Volvos fall wink

Volvo PV har själva sagt att de inte siktar på premiumklassen längre. Skulle bli mer åt Volkswagen-hållet.

Orkar inte leta upp artikeln dock. tongue

Hur menar ni när ni säger att det kommer bli Volvos fall att sattsa på premium klassen?? Om man vill att Volvo ska finnas kvar i Sverige så måste man sattsa på dyrare (finare bilar) annars så har volvo inte råd att ha kvar produktion i Sverige. Vi svenskar är för dyra i drift. Volvos fall är därimot Ford och deras jävla ideér.

För övrigt så tycker jag att det ser lovande ut med de nya formspråket som finns på S60 Concept XC60 och V70NN. Dessutom så verkar det klokt att sattsa på den storleken av bil då de tre mest sålda bilarna förra året var V50,V70 och xc90.

Dessutom så kan man ju ha i bakhuvudet att 2007 så hadde volvo försäljnings rekord.OCh då siktade man ju på att bli ett premium märke.

I ett sista lilla inlägg så måste jag bara säga att jag hoppas att volvo inte går tillbaka 20år i tiden och börjar tillverka 240 och 740 igen. De gjordes förr då man köpte en bil för att den skulle hålla i 20år det fanns inga avgaskrav då. Det är dessa avgaskrav som tvingar tillverkarna att göra motorer som tål mindre stryk. Man har helt enkelt inte råd att ta till här och var för att få en robust motor. Dessutom så blir det allt vanligar att folk bara har bilen under en kort period och då vill folk inte längre ha den typen av robust stridsvagns bil. De vill ha något snyggt som känns lyxigt och som utstrålar deras personlig het. Att en bil ska vara praktisk är nått som vi svenskar har fått för och och volvo kan inte leva på svenska vi är ju bara ca: 9 miljoner därav kanske 5-6 kan köra bil. ( Sverige har fortfarande världens äldsta bilpark i förhållande till BNP)

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
sand3rs
12 januari 2009 · 182 Inlägg

Rquired skrev:
Visst är det en snygg och frän bil, men Volvo skall inte göra premiumbilar! Folk vill ha en praktiskt volvo som håller för allt och är billig att underhålla, som 240 etc.

Det är Volvos premiumambition (med lite hjälp på traven av Ford) som tagit Volvo till den situation de befinner sig idag, och S60 (och att de fortsätter med samma ambition alltså) kommer dra omkull hela företaget.

EDIT: S60 kommer alltså bli Volvos fall wink

Hade det varit de ända kriterierna för ett bilval så hade alla kört japanskt. Och mig veterligen är inte världen så j---a tråkig ännu. Många, väldigt många kör Volvo av andra anledningar.

TurbOla Reservdansk
12 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Volvo har kommit tillbaka starkt, med tanke på hur brant deras försäljningskurva dök.
Driv-e-bilarna med den grymt snåla dieseln (Tror det var Aftonbladet som uppmätte V50n till 0,39l/milen på lite över 100 mil blandad körning) som berättar om man håller rätt växel dessutom, och för att inte glömma Flexifuel-V70n som kommer ut ur Torslanda-fabriken och går direkt till etanol&gaskonverteringsfabriken för ombyggnad.

Att Volvo har gått över till att göra premiumbilar (de utgör bl.a. Fords hela Premiumkoncern) har nog varit på G ända sedan 850 och S/V70 kom, då man gick ifrån gamla 200/700/900-serien med ett jättekliv, med helt ny motorserie, samt framhjulsdrift (vilket många volvoraggare tycks klaga på, men fakta är fakta, och V70N är Sveriges mest sålda bil) så det var nog väntat.

Men jag får hålla med om att V70N är lite plastig, t.ex. i A-stolparna... tongue
Där är 850 och gamla X70 mycket bättre.
Men som komfortbil är de nya bilarna superba.

Det jag tycker är synd med Concept-S60n, är att man inte kommer att ha kvar mittkonsolen av handblåst Orrefors-kristall samt alla andra glasdetaljer. smile
De är så äckligt snygga! big_smile
Förstår att det inte fungerar ur säkerhetssynpunkt, men man kunde ju haft en laminerad variant, som framrutan typ?

Hoppas man får se bilen med AWD och den nya D5-motorn på 2,4liter, 200hk, 420Nm, dubbla turboaggregat och 1,8bars laddtryck. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
12 januari 2009 · 12 512 Inlägg

m_a_c skrev:

supermikaela skrev:

Rquired skrev:
Visst är det en snygg och frän bil, men Volvo skall inte göra premiumbilar! Folk vill ha en praktiskt volvo som håller för allt och är billig att underhålla, som 240 etc.

Det är Volvos premiumambition (med lite hjälp på traven av Ford) som tagit Volvo till den situation de befinner sig idag, och S60 (och att de fortsätter med samma ambition alltså) kommer dra omkull hela företaget.

EDIT: S60 kommer alltså bli Volvos fall wink

Volvo PV har själva sagt att de inte siktar på premiumklassen längre. Skulle bli mer åt Volkswagen-hållet.

Orkar inte leta upp artikeln dock. tongue

Hur menar ni när ni säger att det kommer bli Volvos fall att sattsa på premium klassen?? Om man vill att Volvo ska finnas kvar i Sverige så måste man sattsa på dyrare (finare bilar) annars så har volvo inte råd att ha kvar produktion i Sverige. Vi svenskar är för dyra i drift. Volvos fall är därimot Ford och deras jävla ideér.

För övrigt så tycker jag att det ser lovande ut med de nya formspråket som finns på S60 Concept XC60 och V70NN. Dessutom så verkar det klokt att sattsa på den storleken av bil då de tre mest sålda bilarna förra året var V50,V70 och xc90.

Dessutom så kan man ju ha i bakhuvudet att 2007 så hadde volvo försäljnings rekord.OCh då siktade man ju på att bli ett premium märke.

I ett sista lilla inlägg så måste jag bara säga att jag hoppas att volvo inte går tillbaka 20år i tiden och börjar tillverka 240 och 740 igen. De gjordes förr då man köpte en bil för att den skulle hålla i 20år det fanns inga avgaskrav då. Det är dessa avgaskrav som tvingar tillverkarna att göra motorer som tål mindre stryk. Man har helt enkelt inte råd att ta till här och var för att få en robust motor. Dessutom så blir det allt vanligar att folk bara har bilen under en kort period och då vill folk inte längre ha den typen av robust stridsvagns bil. De vill ha något snyggt som känns lyxigt och som utstrålar deras personlig het. Att en bil ska vara praktisk är nått som vi svenskar har fått för och och volvo kan inte leva på svenska vi är ju bara ca: 9 miljoner därav kanske 5-6 kan köra bil. ( Sverige har fortfarande världens äldsta bilpark i förhållande till BNP)

Visst är Volvos senaste bilar snygga och fräcka. Men Volvo har (har haft åtminstone) ambitionen att bli ett premiummärke som ska konkurrera med Bmw, mercedes osv. Och jag tror inte att många är intresserade av att betala så mkt för en volvo. Då köper de hellre den riktiga varan istället.

Köper man bil för de pengarna handlar det en hel del om prestige, och hur häftigt är det med en volvo på en skala. Och även en hel del om design, känsla, förfining och kvalitet. Områden där Volvo varken historiskt eller än så länge varit i närheten av.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
12 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Visst är Volvos senaste bilar snygga och fräcka. Men Volvo har (har haft åtminstone) ambitionen att bli ett premiummärke som ska konkurrera med Bmw, mercedes osv. Och jag tror inte att många är intresserade av att betala så mkt för en volvo. Då köper de hellre den riktiga varan istället.

Köper man bil för de pengarna handlar det en hel del om prestige, och hur häftigt är det med en volvo på en skala. Och även en hel del om design, känsla, förfining och kvalitet. Områden där Volvo varken historiskt eller än så länge varit i närheten av.

Som jag har skrivit tidigare i en annan tråd om Volvos framtid, så beror nog en del av det höga priset på att Ford har tagit t.ex. en stor del av motortillverkningen i Skövde och flyttat till sina fabriker i England, för att kunna utnyttja kapaciteten där, istället för att behöva minska på överkapaciteten.

Detta resulterar i att motorerna inte blir riktigt så som Volvo vill ha dom, och då får de gås igenom en ytterligare gång för att "volvifieras" och totalkostnaden blir mycket högre än att tillverka dem i Skövde.

Dels måste motorerna köpas in, fraktas, byggas om/byggas på, innan de kommer ner i bilen.
Detta gäller nog en hel del komponenter som Volvo delar med andra bilar, vilket nog har en bidragande orsak till det höga priset.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
m_a_c X40 Nordic
12 januari 2009 · 784 Inlägg

Rquired skrev:

Ok men du måste ju ha i tanken att man måste börja nång gång med att försöka nå målet. det är ju inte så att ett blå gubber kommer ner från ett moln och säger att nu är du ett premiummärke. Man måste ju ta sig dit på nått sätt. Sen tycker jag inte att Volvo är milsvis ifrån BMW och Mercedes när det gäller bilar i samma prisklass. Men det är som med allt den ena är bättre än den andra på en sak och tvärt om.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Frantz3n
12 januari 2009 · 76 Inlägg

Jag älskar den nya s60, riktigt snygg! Men undrar hur mycket den kmr att kosta?

Mortalis VW-nörd?
12 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.

Fattar nån? tongue

Senast redigerat av Mortalis (12 januari 2009)

Rquired Allmänt envis
12 januari 2009 · 12 512 Inlägg

m_a_c skrev:

Rquired skrev:

Ok men du måste ju ha i tanken att man måste börja nång gång med att försöka nå målet. det är ju inte så att ett blå gubber kommer ner från ett moln och säger att nu är du ett premiummärke. Man måste ju ta sig dit på nått sätt. Sen tycker jag inte att Volvo är milsvis ifrån BMW och Mercedes när det gäller bilar i samma prisklass. Men det är som med allt den ena är bättre än den andra på en sak och tvärt om.

Nä förviso, men du behöver *nånting*. Audi gjorde tex resan från folkvagn till premiumbil mkt pga quattron. Volvo har inte nånting, inte säkrast, inte snabbast, inte snålast, inget eget emblem med status som Bmw M lr Mb AMG (nope R har lite status i volvo-sverige men inte i närheten), inte i närheten av samma kvalitet eller teknisk förfining.

Volvo snackar sig varma om "scandinaviskt design", diffust begrepp vad innebär det? Visst har de senaste modellerna vart hyfsat snygga men inget som utmärker sig mot alla andra märken.

Volvo är bra bilar som definitivt kan konkurrera med premiummärkerna med den lägre prislappen, men om en Volvo skulle kosta lika mkt tvivlar jag på att någon skulle köpa dem, iom att volvo saknar "det"

Btw* Lexus blev ifs ett premiummärke "bara sådär", men det låg ifs en omfattande serviceadministration och kunder som hyllade märket över hela USA.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
inte säkrast

Det är ju det där dom är bäst på smile Som exempel XC60.

Bonus:
https://di.se/Nyheter/?page=/Avdelninga … %26o%3Dsp4

Senast redigerat av steifan (12 januari 2009)

Christian S
12 januari 2009 · 4 816 Inlägg

tkd_rille skrev:
de sade på radion att kombin skulle nog tillverkas i sverige. men de är inte förrän 2010 de skulle ske. så jobben är ju inte räddade ännu.

ja det är mer eller mindre helt klart att vi ska bygga V60 här i GBG.


Mortalis skrev:
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.

Fattar nån? tongue

Nej, V60 ska ersätta V50

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
expect1991
12 januari 2009 · 1 814 Inlägg

Kanske inte räddning i sig men väldigt bra verkar den vara, 1800c o 180 hk big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang