Volvo s60 concept kommer det bli volvos räddning?

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Mortalis skrev:
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.

Fattar nån? tongue

Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika
modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det.
T ex BMW tongue Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns
olika att välja på.. vad vet jag.

Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp
som skulle kallas V90 (återanvändning) också wink Fyra kombi-bilar! tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
expect1991
12 januari 2009 · 1 814 Inlägg

steifan skrev:

Mortalis skrev:
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.

Fattar nån? tongue

Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika
modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det.
T ex BMW tongue Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns
olika att välja på.. vad vet jag.

Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp
som skulle kallas V90 (återanvändning) också wink Fyra kombi-bilar! tongue

Du är inne på nått vettigt med BMW, de har ju bilar genom hela registret fån små o billiga till lyxiga lyxåk wink

Rquired Allmänt envis
12 januari 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:
inte säkrast

Det är ju det där dom är bäst på smile Som exempel XC60.

Bonus:
https://di.se/Nyheter/?page=/Avdelninga … %26o%3Dsp4

Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:
inte säkrast

Det är ju det där dom är bäst på smile Som exempel XC60.

Bonus:
https://di.se/Nyheter/?page=/Avdelninga … %26o%3Dsp4

Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.

Men Volvo kör med system som bromsar bilen vid hinder om föraren sover (eller hoppar ur bilen -> Fifth Gear). Är väl inte så illa pinkat?

Läser man tester biltidningar får Volvos alltid toppbetyg, medan andra bilar halkar efter.

Som exempel 'SUV-testet' AMS nr1 2008 (edit: dvs nr 1 2009 som ut 30/12) , Volvo XC60 får femma i säkerhet, BMW X3 / Land Rover Freelander 4,5or och Audi Q5 & Mercedes GLK 320 fyror. Dvs Volvo är bäst bland premiumbilar i säkerhet,
iofs en helt ny modell. Men det säger ju en del ändå.

Senast redigerat av steifan (12 januari 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Mortalis VW-nörd?
13 januari 2009 · 4 332 Inlägg

steifan skrev:

Mortalis skrev:
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.

Fattar nån? tongue

Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika
modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det.
T ex BMW tongue Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns
olika att välja på.. vad vet jag.

Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp
som skulle kallas V90 (återanvändning) också wink Fyra kombi-bilar! tongue

Fast BMW har ju inte mer än två kombis. En motsvarande V70 och en V50 så att säga.
Med väldigt tydliga images, ja bara mena, kommer inte V50 och V60, samt S40/S60, konkurrera mot varandra iom att hoppet inte är så stort mellan dem?

Syst3m
13 januari 2009 · 1 079 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:

Rquired skrev:
inte säkrast

Det är ju det där dom är bäst på smile Som exempel XC60.

Bonus:
https://di.se/Nyheter/?page=/Avdelninga … %26o%3Dsp4

Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.

Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Mortalis skrev:

steifan skrev:

Mortalis skrev:
Men vadå, ska volvo ha V50, V60 och V70 samt S40 och S60 fortfarande? Låter ju rätt korkat att ha kvar V50 och S40 isf? S60 ska väl vara "sportig", liksom S40/V50 och kombin blir ju egentligen ett smartare köp än en V50, om inte gapet blir för stort, men då blir ju priset som en V70.

Fattar nån? tongue

Tyckte jag läste nånstans att bilmärken som säljer många olika
modeller såld fler bilar allmänt än de som inte gjorde det.
T ex BMW tongue Kanske lättare för att folk att hitta 'rätt' bil om det finns
olika att välja på.. vad vet jag.

Gick ju nåt rykte förut om att det skulle komma ett nytt slagskepp
som skulle kallas V90 (återanvändning) också wink Fyra kombi-bilar! tongue

Fast BMW har ju inte mer än två kombis. En motsvarande V70 och en V50 så att säga.
Med väldigt tydliga images, ja bara mena, kommer inte V50 och V60, samt S40/S60, konkurrera mot varandra iom att hoppet inte är så stort mellan dem?

Tror det kommer en till BMW-kombi snart (OT tongue) faktiskt.

Var ju nån som skrev här att V60 ersätter V50, kanske stämmer.
Sen har ju bla Teknikens Värld skrivit att en Volvo V30 ska komma under 2009 wink
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/07 … /index.xml

Blir väl antagligen betydande prisskillnader mellan S40/S60 också antar jag.

En djungel!

TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Stod även att Volvo funderade på en V100-kombi, men att det projektet antagligen läggs ner med tanke på att alla är såna miljömuppar idag...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
14 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Syst3m skrev:

Rquired skrev:

steifan skrev:

Det är ju det där dom är bäst på smile Som exempel XC60.

Bonus:
https://di.se/Nyheter/?page=/Avdelninga … %26o%3Dsp4

Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.

Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.

Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? lol lol lol
Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör big_smile Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.

För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Hehe wink Nu har inte Fifth Gear lagt ut klippet där dom testar Volvos City Safety-system på XC60.
Slutgiltiga testet är att föraren slänger sig ur bilen under drift medan passageraren sitter
kvar och ser förvånad ut smile Iaf tillräckligt 'fränt' för att ta upp i ett motorprogram. tongue

Holiace
14 januari 2009 · 1 754 Inlägg

Kommer Volvos s60 concept bli Volvos räddning?

Nupps, eftersom inget bilföretag släpper sina bilar lika snygga som concepten. Om Volvo gör det (Skit i de överdriva dörrarna och interiörern), och låter designen vara exakt som på bilderna så kan det vara räddningen. Conceptet är skitsnygg och futuristisk.

Senast redigerat av Holiace (14 januari 2009)

Jag kan inget om allt.
henkebenke
15 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Nope, Volvo såsom alla andra biltillverkare som nu står på randen av ekonomisk misär verkar inte fatta att bilar för 300k:- inte kommer att sälja ordentligt på flera år.
Varför köpa en bil för 300k när man kan få en funktionell ny koreansk/kinesisk bil för en 1/3 av priset.

Pumpa ut billiga bilar så kanske svenska tillverkade har nån chans igen.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
expect1991
15 januari 2009 · 1 814 Inlägg

henkebenke skrev:
Nope, Volvo såsom alla andra biltillverkare som nu står på randen av ekonomisk misär verkar inte fatta att bilar för 300k:- inte kommer att sälja ordentligt på flera år.
Varför köpa en bil för 300k när man kan få en funktionell ny koreansk/kinesisk bil för en 1/3 av priset.

Pumpa ut billiga bilar så kanske svenska tillverkade har nån chans igen.

Även om volvo och SAAB började med det där idag skulle det ta runt 2 år tills de kom ut på vägarna och då är hela krisen förhoppningsvis över redan roll

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Självklart är den cool. Fast dom flesta konceptbilarna är ju riktigt tuffa. Se bara på XC60. Den koncept-
modellen var ju sinnessjukt cool. I synnerhet invändigt. Men sen ändrar dom ju på bilarna så pass mycket
tills dess att dom ska släppas. Men men.

Tror dock att denna S60 kommer att bli riktigt nice när den är klar också. Däremot är jag tveksam till
om det blir någon "räddning" för Volvo. Jag säger det jag alltid har sagt; Folk vill ha billiga bilar. Dom vill
inte ha något lite mer exklusivt, dom vill inte ha en monsterstereo, dom vill inte ha stolar som känns
som fåtöljer, dom vill inte ha en bil med en massa onödiga detaljer... eller vill och vill... vill kanske dom
vill. Men jag tror ändå att priset spelar roll. Jämför med många Ford och Renault (t.ex). De priserna ser
ju väldigt mycket annorlunda ut, jämfört med Volvo. Ska man ha en fullproppad V70 så snackar vi ju
nästan en halv miljon kronor, jämfört med att man kan få en HELT NY Renault Megane för 150.000kr typ.

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Tror dock att denna S60 kommer att bli riktigt nice när den är klar också.

Så då byter du in V50n mot en ny S60 när den kommer? wink

TurbOla Reservdansk
15 januari 2009 · 6 271 Inlägg

På tal om S60 concept, en talangfull kille fick jobb hos Volvos designavdelning efter att ha gjort ett par bilder på SC90, enligt teknikens värld "Volvos svar på Mercedes CLS".

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 … /index.xml

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
henkebenke
16 januari 2009 · 1 703 Inlägg

expect1991 skrev:

henkebenke skrev:
Nope, Volvo såsom alla andra biltillverkare som nu står på randen av ekonomisk misär verkar inte fatta att bilar för 300k:- inte kommer att sälja ordentligt på flera år.
Varför köpa en bil för 300k när man kan få en funktionell ny koreansk/kinesisk bil för en 1/3 av priset.

Pumpa ut billiga bilar så kanske svenska tillverkade har nån chans igen.

Även om volvo och SAAB började med det där idag skulle det ta runt 2 år tills de kom ut på vägarna och då är hela krisen förhoppningsvis över redan roll

Naturligtvis, och deras naiva, eller rent av värdelösa marknadsundersökningar har nu lett dom till konkurs wink

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
M103
16 januari 2009 · 1 570 Inlägg

Ful och karaktärslös. Volvo borde bygga enkla, billigare, säkra, pålitliga och miljövänligare slit och släng bilar igen. För att få upp stora volymer så det blir lönsamt att bygga bilar kan man nog inte bygga spexiga bilar med konstiga dörrar och massa effekt.

Syst3m
16 januari 2009 · 1 079 Inlägg

Rquired skrev:

Syst3m skrev:

Rquired skrev:

Jaså? Det är säkra bilar men de har varken fler finesser som ska höja säkerheten eller bättre betyg i krocktester. För att säkerhet ska fungera som ett argument måste de vara överlägset bäst inom det, och de är inte ens bäst... Renault var före med 5 stjärnor och de flesta märken med lite klass idag har filbytesvarnare, döda vinkel-varnare osv. Många har även head up display och mörkerseende kamera osv som volvo saknar.

Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.

Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? lol lol lol
Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör big_smile Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.

För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.

RWD skapar krockar. Ovana förare kan absoulut inte hantera en RWD på vinterväglag, så där har du fel. En vanlig Svensson kan dock lösa en sladd-sitiuation med en FWD.

Ang. krockkuddar så har i princip alla tillverkare lika många krockkuddar, så det är i bilens konstruktion och säkerhetssystem som bilen kan skilja sig från mängden, det gör Volvo tkr jag.

viktore
16 januari 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? lol lol lol
Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör big_smile Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.

För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.

I kontrast till ditt inlägg undrar jag om du tror att medelsvensson har både tid och kunskap tillräckligt nog för att avvärja en olyckssituation mha bakhjulsdrivning?

Förövrigt finns det en anledning till att många som varit med om kraftiga olyckor fått höra "tur att det var en Volvo".
Räddningsledare och sjukvårdspersonal har sett lite mer, och vet lite mer än en genomsnittlig internetriddare.

Senast redigerat av viktore (16 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang