nalu skrev:
är faktiskt inne på en volvo också. men finns det ngt spec man ska tänka på när man köper en volvo ?

kan ingenting om bilar

men vill inte ha en som rasar efter 20mil

Nja lyssna på hur den låter i motorn bara, den ska knacka lite gran inte som en diesel eller så men lite knack ska det vara då mår motorn bra!
Jag kan rekommendera dig att köpa en Volvo 740 av 88ans årsmodell med en B230F-motor, då kommer du ha en bil som kommer hålla minst 50 000 mil om du sköter servicearna och kör lagomt hårt! 88:ans modell har galvad kaross vilket gör att den inte rostar lika lätt som dom äldre plus att 88:an inte har dom nyare avgaskraven vilket är bra vid besiktningen

Jag kan göra en liten lista om vad du ska kolla på när du ska köpa en 740.
1# Tänk inte på miltalet när du handlar en volvo, en Volvo som gått ca 35 000 kan va bättre än en som gått 15 000 (Vet detta av erfarenhet) så leta gärna efter en som gått ganska långt men som ser fin ut!
2# Lite knackljud i motorn ska infinna sig om den mår bra
3# Testa och försök studsa bilen, den ska vara ganska stum men om det går att typ "studsa" den så är dämparna slut! Billigt och lätt att byta men en sak man kan pruta på!
4# Leta också efter rost, kolla gärna under bilen så det inte finns några rosthål eller dyligt, köp gärna en nybesiktad bil och se till att få kolla på besiktningsprotokollet om han fått någon "bra att veta" på rost eller så för det är en sak som oftast kräver svets för att laga och det är grymt jobbigt att rostlaga!
5# Kolla bromsarna så dom inte ser slitna ut, själva skivorna ska vara blanka och fina. Beläggen är mindre viktigt att kolla upp då dom knappt kostar nått att byta och det tar ca 30 minuter att byta belägg igentligen så är inte skivorna så viktiga häller men dom kostar mer än beläggen

Det finns faktiskt inte så mycket som man tror när man ska kolla på en Volvo, det mesta visar sig med tiden men inget är dyrt eller svårt att fixa själv! Om du funderar på att bygga baslåda eller liknande någon gång så kan jag tipsa om att köpa en 745:a alltså en kombi då det går att få mycket bättre ljudtryck i dom!