2280
Sök

audi 100 avant 92 bra bil ?

5 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
hejsan ja funderar på att köpa en sån här http://www.blocket.se/vi/19762896.htm?ca=7_s] och undrar om det är något att ha. mvh nalu
Senast redigerat av nalu (14 januari 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 januari 2009
Bra och sköna bilar att köra/åka. Mycket utrymme osv.
Rätt så bränslesnåla.

Delar är dyrt, om det skulle pajja.

Har du tänkt ha den som vardagsbil eller?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
okej det låter ju ganska bra, är det mycke som pajar på dom eller ?
ja tänkte ha den som vardags bil, har inte så mkt pengar och vill ha en billig/bra bil

6 851 Inlägg
14 januari 2009
Den bilen är det inte dyra delar till och det finns inte mycke som kan gå sönder. Motorn är samma 4a som sitter i bla golf. Slitstarka är de men man ska inte räkna med att det är ett monster. Dem är ganska så sega att köra då motorn är lite för klen för en så stor och tung bil.. Men som sagt, man åker väldigt gött i dem, när man väl fått upp farten.

5 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
okej så ni tycker att det är en bra köp ? eller har ni ngt annat förslag  smile

OpelFredrik
14 januari 2009
Det här har du säkert redan hört men varför inte en Volvo 240/740?

Det är riktiga slithästar som bara går och går, delar finns det hur mycket som helst av och dom är riktigt billiga! dom är också bakhjulsdrivna vilket kan vara roligt på vintern, man får dra tunga släp(rätt så tungt iaf) och det finns mycket roligt att köpa till dom här i Sverige. just ja en viktig sak är också att dom är lätt skruvade (bra mycket mer än audi om man jämför) och krocksäkra!

Sen att dom kanske inte är dom snyggaste bilarna som rullar på Sveriges gator eller att dom känns som traktorer att köra tycker inte jag spelar någon roll.. Audi 100 är juh inte direkt den snyggaste bilen häller så tongue

Min slutsats är iaf den att om du vill åka lite billigt så väljer du Audi 100an men vill du åka i en av världens mest pålitliga personbilar så väljer du Volvo. Jag har ägt både Audi och Volvo så jag vet vad jag pratar om tongue

//Fredrik

5 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
är faktiskt inne på en volvo också. men finns det ngt spec man ska tänka på när man köper en volvo ?tongue kan ingenting om bilar tongue men vill inte ha en som rasar efter 20mil tongue

OpelFredrik
14 januari 2009
nalu skrev:
är faktiskt inne på en volvo också. men finns det ngt spec man ska tänka på när man köper en volvo ?tongue kan ingenting om bilar tongue men vill inte ha en som rasar efter 20mil tongue

Nja lyssna på hur den låter i motorn bara, den ska knacka lite gran inte som en diesel eller så men lite knack ska det vara då mår motorn bra!

Jag kan rekommendera dig att köpa en Volvo 740 av 88ans årsmodell med en B230F-motor, då kommer du ha en bil som kommer hålla minst 50 000 mil om du sköter servicearna och kör lagomt hårt! 88:ans modell har galvad kaross vilket gör att den inte rostar lika lätt som dom äldre plus att 88:an inte har dom nyare avgaskraven vilket är bra  vid besiktningen wink

Jag kan göra en liten lista om vad du ska kolla på när du ska köpa en 740.

1# Tänk inte på miltalet när du handlar en volvo, en Volvo som gått ca 35 000 kan va bättre än en som gått 15 000 (Vet detta av erfarenhet) så leta gärna efter en som gått ganska långt men som ser fin ut!

2# Lite knackljud i motorn ska infinna sig om den mår bra

3# Testa och försök studsa bilen, den ska vara ganska stum men om det går att typ "studsa" den så är dämparna slut! Billigt och lätt att byta men en sak man kan pruta på!

4# Leta också efter rost, kolla gärna under bilen så det inte finns några rosthål eller dyligt, köp gärna en nybesiktad bil och se till att få kolla på besiktningsprotokollet om han fått någon "bra att veta" på rost eller så för det är en sak som oftast kräver svets för att laga och det är grymt jobbigt att rostlaga!

5# Kolla bromsarna så dom inte ser slitna ut, själva skivorna ska vara blanka och fina. Beläggen är mindre viktigt att kolla upp då dom knappt kostar nått att byta och det tar ca 30 minuter att byta belägg igentligen så är inte skivorna så viktiga häller men dom kostar mer än beläggen tongue

Det finns faktiskt inte så mycket som man tror när man ska kolla på en Volvo, det mesta visar sig med tiden men inget är dyrt eller svårt att fixa själv! Om du funderar på att bygga baslåda eller liknande någon gång så kan jag tipsa om att köpa en 745:a alltså en kombi då det går att få mycket bättre ljudtryck i dom!

5 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
okej tack så mkt smile ja har en lite baslåda hemma som ja tänkte använda tongue

Dieselgypsy
538 Inlägg
15 januari 2009
Skaffa hellre audin wink Det är en helt annan kvalitetskänsla i en audi än en våffla wink

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

x40
1 209 Inlägg
15 januari 2009
jag har en audi 100 2.3 e 92a och den va visst dyr att äga har oxå haft en 740 glt 16v 88 och den va bra.
audi e så jäkla sköna att åka i, stor bil. visst rosta den lite men d gör alla bilar, om du nu ska köpa audin så hör efter misljud i franvangnen. då kan man pruta på. audin e lite svåra att fixa själv, om du nu ska försäka att fixa bilen själv så rekomendera volvon. lycka till med köpt!!!!

Volvo S40 turbo.

OpelFredrik
15 januari 2009
mr_Hasse skrev:
om du nu ska försäka att fixa bilen själv så rekomendera volvon.

Precis! Kan vara roligt också att lära sig om bilen lite, det är volvo bäst på!

//Fredrik

181 Inlägg
15 januari 2009
en fråga, vad har detta med bilstereo och elektronik att göra? gör om, gör rätt

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

519 Inlägg
15 januari 2009
Dyra delar är det men då håller grejerna längre istället.

519 Inlägg
15 januari 2009
nalu skrev:

Hur långt du kan göra innan du rasar har inget att göra med bilmärket, utan hur du själv kör. Alla hävdar att volvos motorer kan gå 30-40000 mil. Jag kan nästan garantera att det finns dem som rasar efter en tiondel av sträckan också!

OpelFredrik
15 januari 2009
Larschan skrev:
Dyra delar är det men då håller grejerna längre istället.

Men jag vet av egen erfarenhet att Volvos saker är både billigare och håller längre ändå!

Larschan skrev:
nalu skrev:

Hur långt du kan göra innan du rasar har inget att göra med bilmärket, utan hur du själv kör. Alla hävdar att volvos motorer kan gå 30-40000 mil. Jag kan nästan garantera att det finns dem som rasar efter en tiondel av sträckan också!

Som sagt tidigare kör du lagomt hårt finns det inga gränser för hur långt en Volvo kan gå. Har juh till exempel den där gamla volvo p1800 som har gått "two million miles" det vill jag se en helt standard helt omodifierad Åudi göra tongue EDIT: Utan några större renoveringar! LÄNK: http://www.carpages.co.uk/volvo/volvo_p … _08_02.asp

Jag vet av erfarenhet (Vi i våran familj har haft 2 audis sen ny) och dessa bilar har mer eller mindre blivit gubbkörda av min far och jag kan säga att vid 25 000 mil så vart det så mycket fel på dom och även fast detta var helgalvade bilar så börja dom rosta bort, Man kunde liksom köra en skruvmejsel rakt igenom skärmarna utan problem och motorena börja dricka vatten/olja och jag vete fan allt som börja bli fel.

Måste hålla med om att köra audi är en HELT annan klass än Volvo då dom känns mycket sportigare men det är fan så mycket sämre som bil om man jämför den med en gammal Volvo. BTW finns inte många bilar som slår Volvo på fingrarna.. Skulle kanske vara merca då? Eller dom där riktigt gamla jänkarna.

//Fredrik
Senast redigerat av OpelFredrik (15 januari 2009)

Skogsfan
649 Inlägg
15 januari 2009
Sen som ett litet tillägg till 740 serien är ju även tankmätaren om ingen sagt det redan.. är oftast ur funktion. Så att du inte blir rätt för det, men kan ju vara en liten detalj att pruta några kronor på eller känna sig extra lycklig ifall man hittar en som fungerar:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
15 januari 2009
Visst det är billigt att fixa volvon när den går sönder, men sönder det går den garanterat. En bil i 10 000 kronorsklassen finns det alltid fel på, oavsett märke, även om de kan va småsaker.
Så räkna inte med helt problemfritt bilägande i den prisklassen. Sen är 740 värdelös på vintern, ruskigt lätta i baken. Men visst är det kul att sladda med:)
Annars är det en bra bil.
Antagligen skiljer det väl mellan årsmodellern, men familjen hade en audi 100 87a från 94 till 2006, kan inte säga att delarna var direkt billiga, men rosta de gjorde den inte! knappt att dne blev vaxad under den tiden och fortfarande knappt nån ytrost ens...

OpelFredrik
15 januari 2009
R_fused skrev:
Visst det är billigt att fixa volvon när den går sönder, men sönder det går den garanterat. En bil i 10 000 kronorsklassen finns det alltid fel på, oavsett märke, även om de kan va småsaker.
Så räkna inte med helt problemfritt bilägande i den prisklassen. Sen är 740 värdelös på vintern, ruskigt lätta i baken. Men visst är det kul att sladda med:)
Annars är det en bra bil.
Antagligen skiljer det väl mellan årsmodellern, men familjen hade en audi 100 87a från 94 till 2006, kan inte säga att delarna var direkt billiga, men rosta de gjorde den inte! knappt att dne blev vaxad under den tiden och fortfarande knappt nån ytrost ens...

Haha är det en nakdel att dom är lätta i bak? tongue Det löser man lätt med en stor baslåda!

Testa ni att köra någon igenom skärmarn? På våran Audi så såg man inte rosten den låg typ under lacken, Så bilen såg fin ut och det var väll tack vare det vi fick den såld också tongue

//Fredrik

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 januari 2009
kör på  audin  Jävligt fin bil Snyggare än nån volvo iaf;)

Sök