att ta lasbilskörkort svårt ?

klimpan
15 januari 2009 · 2 600 Inlägg

hej fundera på att ta lastbil körkort men är lite oroad över vad man gör för teori och så om någon kan vara vänlig och berätta hur man gör och så. förklara det så lätt som möjligt smile jag har sett en intesiv kurs på en vecka för 14tusen över men 14 nått tongue  då jag har inlärnings svårigheter och läs och skriv svårigheter och ta lite längre stund för mig att lära mig saker. klarade dock av att ta körkort utan att kugga men tog dock längre tid me tongue  och hörde nått att man måste  vara i en viss ålder kan det stämma ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
blacken
15 januari 2009 ·

Sök på/till SL,Swebus eller liknande, du får lastbilskortet med busskortet. och du får pröjs för att ta lappen..smile

Hamilton
15 januari 2009 · 8 865 Inlägg

blacken skrev:
Sök på/till SL,Swebus eller liknande, du får lastbilskortet med busskortet. och du får pröjs för att ta lappen..smile

ehh..trådskaparen vill köra lastbil och inte Buss, du är medveten om att om man blir antagen till Swebuss så måste man köra åt dom i minst 2år, kanske inte det han var ute efter.

Lite info till trådskaparen finns här:
http://www.ya.se/php/fraga.php

Senast redigerat av Hamilton (15 januari 2009)

Fotograf på tierpidag.se
s12 Nissan Gazelle
15 januari 2009 · 1 460 Inlägg

jag önskar att jag hade så mycket med pengar å ta körkort , men tyvärr så ligger inte till så i dag

Nissan Silvia
blacken
15 januari 2009 ·

Hamilton skrev:

blacken skrev:
Sök på/till SL,Swebus eller liknande, du får lastbilskortet med busskortet. och du får pröjs för att ta lappen..smile

ehh..trådskaparen vill köra lastbil och inte Buss, du är medveten om att om man blir antagen till Swebuss så måste man köra åt dom i minst 2år, kanske inte det han var ute efter.

Lite info till trådskaparen finns här:
http://www.ya.se/php/fraga.php

Njaee två år är nog i det mesta laget. Någonstans mellan 6 till 12 månader tror jag det är..

rotary12
15 januari 2009 · 482 Inlägg

Jag har lastbilskort... Tog det för många år sedan och det är ju lite mer att tänka på när man kör lastil än vad det är när man kör bil (speciellt med släp). Teorin är också svårare då man ska kunna räkna på olika saker, lasta rätt o.s.v. Ångrar inte ett dugg att jag tog det, då det är en bra erfarenhet och jag får köra vilken bil/lastbil/buss som helst smile

Senast redigerat av rotary12 (15 januari 2009)

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
klimpan
15 januari 2009 · 2 600 Inlägg

då är det svårt.men får man fotfarande betald utbildning av arbetsförmedlingen ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
rotary12
15 januari 2009 · 482 Inlägg

klimpan skrev:
då är det svårt.men får man fotfarande betald utbildning av arbetsförmedlingen ?

Vet inte riktigt hur det funkar, men jag fick det gratis, då fabriken jag jobbade på flyttades till en annan ort... Tror det var ca 12 år sedan jag tog.

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
klimpan
15 januari 2009 · 2 600 Inlägg

jag får ringa och höra me arbetsförmedlingen. är inte så många företag idag som betalar utbildning va ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
decib3L Körv
15 januari 2009 · 3 535 Inlägg

Är du inskriven i "Jobbgaranti för unga" så kan du bli beviljad utbildning.

Men det bygger på att du har varit arbetslös i tre månader.


Edit: För min del har utbildningen redan börjat wink

Senast redigerat av decib3L (15 januari 2009)

Truckdriving Man
Janneutanb
15 januari 2009 · 7 272 Inlägg

Teorin för C skilde sig knappt jämfört mot vad B gjorde när jag skrev upp för drygt 2 år sen.
CE däremot hade lite annat klurigt men knappast nå svårt.

Att lära sig köra lastbil, utan släp, är inte så mycket svårare än bil.
Har man erfarenhet utav att köra med bil och kan tänka lite så är det inga bekymmer.

Körning med släp däremot är jävligt kul! Men kräver att man tänker ganska mycket.
Körde idag för första gången efter att ha tagit CE kortet, var jävligt nervös i början men det gick utan större bekymmer.
Vad som är svårt när man tar CE är nog att lära sig hur man ska backa.
Förvänta dig inte att du kommer bli duktig på att backa direkt efter att du har kortet men förhoppningsvis så förstår du vad som händer när du gör olika manövreringar.

Sushikocken Sleeper
16 januari 2009 · 3 084 Inlägg

Brains skrev:
Teorin för C skilde sig knappt jämfört mot vad B gjorde när jag skrev upp för drygt 2 år sen.
CE däremot hade lite annat klurigt men knappast nå svårt.

Att lära sig köra lastbil, utan släp, är inte så mycket svårare än bil.
Har man erfarenhet utav att köra med bil och kan tänka lite så är det inga bekymmer.

Körning med släp däremot är jävligt kul! Men kräver att man tänker ganska mycket.
Körde idag för första gången efter att ha tagit CE kortet, var jävligt nervös i början men det gick utan större bekymmer.
Vad som är svårt när man tar CE är nog att lära sig hur man ska backa.
Förvänta dig inte att du kommer bli duktig på att backa direkt efter att du har kortet men förhoppningsvis så förstår du vad som händer när du gör olika manövreringar.

är det mycket svårare än att backa med exempelvis husvagn?
Funderar på C än så länge

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
pr0ny
16 januari 2009 · 99 Inlägg

moderaterna har ändrat så du måste vara över 25 för att få "gratis" körkort via arbetsförmedlingen har jag för mig.

Jag tycker det är högst relativt hurvida nått är svårt eller inte.

Det är intressant att backa länk tycker jag, små korta släp med stort överhäng på lastbilen är intressant med.

Normala bil och släp är inga konstigheter.

(är inte lastbilschaffis längre, tröttnade på det)

Senast redigerat av pr0ny (16 januari 2009)

Sushikocken Sleeper
16 januari 2009 · 3 084 Inlägg

Ja det är relativt. Men om man är bra på backa vanliga släp, har man då lärt sig backa lastbilssläp på en timme? beror ju iofs vad man kör med för släp kanske. Men när man tar CE kort tyckte du själv det var krångligt?

samma princip som vanligt släp?

Senast redigerat av Sushikocken (16 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Ellertz Norrlänning
16 januari 2009 · 1 453 Inlägg

decib3L skrev:
Är du inskriven i "Jobbgaranti för unga" så kan du bli beviljad utbildning.

Men det bygger på att du har varit arbetslös i tre månader.


Edit: För min del har utbildningen redan börjat wink

Att få ett lastbilskort är nästintill omöjligt... För att få utbildning ska du vara arbetslös i minst 6 månader

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
henkebenke
16 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Rätt bortkastad tid nu att ta lastbilskort. Chaufförer får sparken åt höger och vänster, ekipage står still... detta är ganska okul sad

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
16 januari 2009 · 257 Inlägg

Sushikocken skrev:
Ja det är relativt. Men om man är bra på backa vanliga släp, har man då lärt sig backa lastbilssläp på en timme? beror ju iofs vad man kör med för släp kanske. Men när man tar CE kort tyckte du själv det var krångligt?

samma princip som vanligt släp?

Backa lastbil och släp 24 meters eller backa trailer med Dolly 25.25 meters är inte samma sak som att backa med ett personbilssläp..
Du vrider ratten åt andra hållet mot vad du gör med det andra för att svänga åt samma håll.
Jag kör själv lastbil och släp så wink

Men skulle du köra trailer så vrider man ratten precis åt samma håll som man gör när man backar personbil och släp wink

//Danne smile

Senast redigerat av pizzadox (16 januari 2009)

Four Rings To Rule Them All
Eberlund VW Ägare
16 januari 2009 · 1 011 Inlägg

blacken skrev:
Sök på/till SL,Swebus eller liknande, du får lastbilskortet med busskortet. och du får pröjs för att ta lappen..smile

Nej man får inte C körkort när man tar D körkort.

Personligen tyckte jag att teorin var det jobbig. Körningen skiljer inte sig jättemycket mer än att man måste planera körningen bättre eftersom man är större och tyngre.

Henrik Eberlund
Sushikocken Sleeper
16 januari 2009 · 3 084 Inlägg

C kortet kan vara bra att ha även om man inte kör lastbil. Att köra Husbuss kräver väl C kort, det kan vara bra att ha om man kör folkracebil, cross eller varför inte ta med personbilen på husvagnssemestern smile
Sen så är det ju inte dumt att ha C kortet då det ser bra ut i CV och då många större företag har lastbil kan man komma in där och glänsa.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Janneutanb
16 januari 2009 · 7 272 Inlägg

Sushikocken skrev:
Ja det är relativt. Men om man är bra på backa vanliga släp, har man då lärt sig backa lastbilssläp på en timme? beror ju iofs vad man kör med för släp kanske. Men när man tar CE kort tyckte du själv det var krångligt?

samma princip som vanligt släp?

Tänk dig att du har ett till släp bakom släpet, då vet du hur det är att backa med lastbil wink
Dvs du måste styra ditt första släp rätt för att kunna kontrollera den bakom.
Så stört jävla kul! big_smile

Senast redigerat av Brains (16 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang