5299
Sök

att ta lasbilskörkort svårt ?

9 108 Inlägg
16 januari 2009
AF kan betala men i princip bara om du blivit lovad ett jobb. Någon 25-årsgräns vet jag inte om dom infört, har inte hört något om det. Sedan är gränsen Ellertz nämnde numera 1 år verkar det som såvida man inte blivit erbjuden jobb som sagt.. Pratade med AF om detta häromdan.

Och man får inte lastbilskort på köpet när man tar busskort.

VW Ägare
1 011 Inlägg
16 januari 2009
Sushikocken skrev:
C kortet kan vara bra att ha även om man inte kör lastbil. Att köra Husbuss kräver väl C kort, det kan vara bra att ha om man kör folkracebil, cross eller varför inte ta med personbilen på husvagnssemestern smile
Sen så är det ju inte dumt att ha C kortet då det ser bra ut i CV och då många större företag har lastbil kan man komma in där och glänsa.

Bara för att du tar C körkort betyder det inte att du får köra Personbil med tungt släp som jag förstår dig att antyda när du säger att ta personbilen på husvagnsemestern.

Angående husbilen så är de flesta husbilarna 3500kg reggade så man kan köra dem på B kort.

Dock tycker jag ändå att ha C kort är bra att ha även om man inte är lastbilschafför till vardags.

Henrik Eberlund

Sleeper
3 084 Inlägg
16 januari 2009
Eberlund skrev:
Sushikocken skrev:
C kortet kan vara bra att ha även om man inte kör lastbil. Att köra Husbuss kräver väl C kort, det kan vara bra att ha om man kör folkracebil, cross eller varför inte ta med personbilen på husvagnssemestern smile
Sen så är det ju inte dumt att ha C kortet då det ser bra ut i CV och då många större företag har lastbil kan man komma in där och glänsa.

Bara för att du tar C körkort betyder det inte att du får köra Personbil med tungt släp som jag förstår dig att antyda när du säger att ta personbilen på husvagnsemestern.

Angående husbilen så är de flesta husbilarna 3500kg reggade så man kan köra dem på B kort.

Dock tycker jag ändå att ha C kort är bra att ha även om man inte är lastbilschafför till vardags.

Inte husbil, Husbuss! sån man har till exempelvis rallycross bilar.
Vet att man inte får köra tyngre släp på C kortet funderar först på C sen kanske CE.
CE ger väl BE också. Men det är mest C jag är ute efter i första hand.

Menade ta med personbilen i Husbussen på husvagnssemester wink
Senast redigerat av Sushikocken (16 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

2 600 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
mistänkte att arbetsförmedlingen inte skulle betala tongue men ska ringa. jag pratade me dom för nått år sedan då jag var arbetslös då sa han att det inte gick =/ men han var ju dum i huvudet han på stod me att jag var korkade trodde inte att jag hadde problem me läs och skriv och inlärelse vilket han fick bevis på sen. usch tycker inte om dom alla behöver ju inte vara dumma men man tycker ju de efter som man sj har upplevt det så. men jag får forska vidare tackar alla som har svarat smile  som det verka så har bara den skolan intensivkurser bara tongue visst kanske skönt att får körkort på en vecka men lär man sig verkligen att köra redigt? sen så är det nog lite för kort tid för mig efter som det tar tid för mig att lära mig saker.

gör som jag kör gubba racer=)

7 282 Inlägg
16 januari 2009
henkebenke skrev:
Rätt bortkastad tid nu att ta lastbilskort. Chaufförer får sparken åt höger och vänster, ekipage står still... detta är ganska okul sad

Det vet jag inte riktigt ifall jag kan hålla med, eller ja det stämmer om man är en dålig chaufför.
Vågar man ringa runt och höra så fixar man nog ett nytt jobb, kanske inte fast, ganska snabbt.
Tog mig 2 dagar för att ordna MINST 1 extrajobb samt en hel del "kanske".

Ligger man i så hittar man jobb.
Senast redigerat av Brains (16 januari 2009)

blacken
16 januari 2009
Eberlund skrev:
blacken skrev:
Sök på/till SL,Swebus eller liknande, du får lastbilskortet med busskortet. och du får pröjs för att ta lappen..smile

Nej man får inte C körkort när man tar D körkort.

Personligen tyckte jag att teorin var det jobbig. Körningen skiljer inte sig jättemycket mer än att man måste planera körningen bättre eftersom man är större och tyngre.

På SL så fick man ( iallafall förr) BECDE när man gick deras bussutbildning..

Skaune
16 januari 2009
Körde lastbil innan jag fördärvade ryggen, nej det är inte svårt. men det kan jag säga, vad som är svårt är ju upp till var och en, vissa tycker matte e lätt, andra inte. Att ställa en sån här fråga i ett forum ger dig nog inte helt rätt svar, du måste nog prova själv! Att bara ta c kort (den praktiska delen) är inget svårt, de e mer att du behöver mer plats och måste ha koll på överhäng osv, och att du har lite fler växlar att leka med! Teorin e väl som alla andra teoriprov, förstår du det e det enkelt! wink Lycka till iaf om du nu bestämmer dig för o ta det! smile

VW Ägare
1 011 Inlägg
16 januari 2009
blacken skrev:
Eberlund skrev:
blacken skrev:
Sök på/till SL,Swebus eller liknande, du får lastbilskortet med busskortet. och du får pröjs för att ta lappen..smile

Nej man får inte C körkort när man tar D körkort.

Personligen tyckte jag att teorin var det jobbig. Körningen skiljer inte sig jättemycket mer än att man måste planera körningen bättre eftersom man är större och tyngre.

På SL så fick man ( iallafall förr) BECDE när man gick deras bussutbildning..

Enligt lag så är det enda som man kan "få på köpet" är BE om du till exempel tar CE eller DE. Det finns en till men inte så många som vet det. har man B C D och tar CE så får man DE och BE på köpet. Alltså om man har D kort när man ta CE så får man DE men tar har man CE och tar D så får man inte DE. Skumt det där men så står det i lagboken.

Källa: Körkortslag 2 kap. 9§

Henrik Eberlund

Sök