Trimma volvo 940 ltt

criller Aktiv Medlem
7 februari 2009 · 1 303 Inlägg

Jag har pys trimmat nu med ett t-kors...blev inte såndär jätte skillnad men lite märkbart iallafall..funderar på att sätta ett till..men spikar det då så sätter jag tillbax till ett igen. Ska ochså köpa chip sen och bsr tryckklocka men så länge så funkar bonna trim tongue

Mvh Christian
Mr945LTT
3 september 2009 · 34 Inlägg

Jaa jag skulle också vilja veta om vilken wastergate man ska ha?
Kollade på BRL då har dom bemärkning 0,6 0,8 och så vidare kan man då ta och bara byta ut wastergaten från ltt till en 1,2 wastergate utan att förstöra och slita på något?

\/0£\/@
Volvo S70 "T5" (1998)
Volvo 764 877 "V8" (1986)
Sharky
4 september 2009 · 10 287 Inlägg

1.2 är åt skogen för hård klocka på en i övrigt orginal motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2009 · 1 219 Inlägg

Min är cippad med bsr chip och höjt tryck till 1,2 bar med hjälp av pysventil... Den har gått ungefär 1000mil så och har aldrig haft problem. Den laddar aldrig mer än 1,2smile Så jag är nöjd!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Germax
5 september 2009 · 12 086 Inlägg

Om det är någon bil man kan bonntrimma så är de väl en gammal rödblockare.
T-kors ger ca 0.5 i ladd, motsvarande en fulltryckare med andra ord.
Sen att investera 1000kr i ett vikingchip är väl ingen dum ide kanske.

Sharky
5 september 2009 · 10 287 Inlägg

Hur vet du att inte knacksensorn går in och backar tändningen åt dig?

Att man inte upplever problem är inte samma sak som att det inte är något som är rekommendabelt.

Det är när man sätter upp bilen i bromsbänk och ansluter en emulator som man ser vad som egentligen händer.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Min är cippad med bsr chip och höjt tryck till 1,2 bar med hjälp av pysventil... Den har gått ungefär 1000mil så och har aldrig haft problem. Den laddar aldrig mer än 1,2smile Så jag är nöjd!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
5 september 2009 · 1 219 Inlägg

Sharky skrev:
Hur vet du att inte knacksensorn går in och backar tändningen åt dig?

Att man inte upplever problem är inte samma sak som att det inte är något som är rekommendabelt.

Det är när man sätter upp bilen i bromsbänk och ansluter en emulator som man ser vad som egentligen händer.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Min är cippad med bsr chip och höjt tryck till 1,2 bar med hjälp av pysventil... Den har gått ungefär 1000mil så och har aldrig haft problem. Den laddar aldrig mer än 1,2smile Så jag är nöjd!

Det har du helt rätt i... Men har inte upplevt några problem i alla fall:)
Men det beror ju helt på vilken nivå man ligger på och vad man vill ha ut av sitt trimmande...

Senast redigerat av BrajjAxx (5 september 2009)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Sharky
5 september 2009 · 10 287 Inlägg

Förvisso så. Men jag har upplevt många förvånade blickar när man med så enkla medel som en beggad orginalkam för 500 kr och sänkt (!) laddtryck får 20 Hkr extra.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Men det beror ju helt på vilken nivå man ligger på och vad man vill ha ut av sitt trimmande...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ogge89
8 september 2009 · 644 Inlägg

Jag kör med 0,7 bar i min fast har tryckklocka ifrån en fulltryckare

Volkswagen Golf GLS "Golfen" (1977)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Volkswagen Golf LX "GRUUS Performance" (1983)
LoudPipes
8 september 2009 · 58 Inlägg

Jag har KLracing chip och lagt brikor i fästet till tryckklockan vilket har gett ca 1.1 i ladd, bilen går kanon men ska byta till en riktig trykklocka från bsr lr liknande.
Körde med pystrim innan jag chipade och bilen gick knapt märkbart bättre. Så ett chip och riktigt trykklocka är att rekomendera.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
Mr945LTT
29 september 2009 · 34 Inlägg

bjoorniiee skrev:
vart sätter man det t-korset ? förstår inte riktigt hur det funkar :p

Du sätter ett T-kors på slangen mellen wastegate klockan och kompressordelen/insuget big_smile

\/0£\/@
Volvo 764 877 "V8" (1986)
Volvo S70 "T5" (1998)
NipOt
5 mars 2010 · 17 Inlägg

Förstår inte varför man ska sätta T-kors o grejer. ryck slangen bara. då blir de vad snurran klarar av. sen om de börjar spika bör man tänka på att släppa av pelle plutt lite tongue

Audi S4 2.7 Biturbo
Volvo_Mannen Volvoskadad
5 mars 2010 · 6 017 Inlägg

NipOt skrev:
Förstår inte varför man ska sätta T-kors o grejer. ryck slangen bara. då blir de vad snurran klarar av. sen om de börjar spika bör man tänka på att släppa av pelle plutt lite tongue

Jaaa men gud va smart!!!!!!!!

Jonas
nrgjesper Ta inget förgivet
1 december 2011 · 342 Inlägg

jag har en 940 ltt med runt 300 hk, med guld boxen och viking chippet och gröna r spridare 16t 3 tum hela vägen och något mer smile men rasad låda nu sad

Tar dagen som den kommer
BMW E91 320D "Koksvagn" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang