Mest "onödiga" 2:orna på besiktningen

Lindmark_89
19 januari 2009 · 243 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Finnmerchant skrev:

titum skrev:
bra att veta= att de är bra att veta om

2x= bilen är underkänd tills ägaren åtgärdat felet, bilen behöver INTE komma tillbaka på efterkontroll

2 = bilen underkänd, bilen måste kontrolleras av bilprovningen (efterkontroll) eller på verkstad som får släcka 2or

3 = körförbud, bilen måste transporteras på biltransport eller liknande, får ej bogseras/köras



varför siffror

Det är väl väldigt lämpligt system.

Är det bättre att 3st körsbär innebär godkänt men att körsbär-banan-äpple betyder dålig handbroms? banan-banan-päron innebär skyltbelysning ur funktion men efterkontroll inte behövs.

Låter mindre logiskt...

HAHAHA, bäst system hittils om du frågar mig:P

Friskt satsat, hälften vunnet;)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
19 januari 2009 · 547 Inlägg

Lindmark_89 skrev:

Martin 9-3 skrev:

Finnmerchant skrev:

varför siffror

Det är väl väldigt lämpligt system.

Är det bättre att 3st körsbär innebär godkänt men att körsbär-banan-äpple betyder dålig handbroms? banan-banan-päron innebär skyltbelysning ur funktion men efterkontroll inte behövs.

Låter mindre logiskt...

HAHAHA, bäst system hittils om du frågar mig:P

ahahaha!!! asgarv lol

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
te_wik Forummoderator
19 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Joo skrev:
Allt snack om lampor ger 2x bla bla, mitt ena bromslyse utav de 3 st funkar inte, för jag då bara 2x på det? big_smile

Bromsljus ska fungera, jag har iaf fått en 2a när ena bromsljuset brunnit.

Men de smartaste är ju att byta den om du nu vet att den har brunnit.
Eller åtgärda felet ifall det är något annat.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mortalis VW-nörd?
19 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Ett positionsljus i halvljuset hade halkat ur och lyste istället upp motorrummet, så hade egentligen bara behövt lyfta upp lampjäveln o satt den på rätt ställe, samt att lampan i skyltbelysningen hade gått (gamla bilen), fick 2or för detta...men inte bara pga dem, även en styrled.

Men lite fult iaf.

Farsan fick nästan 2a nu sist på torkarbladen. De gjorde anmärkning omd e iaf, hur jävla grinig måste man inte va för å anmärka på torkarblad då?

KHRacing
19 januari 2009 ·

_Tolle_ skrev:
farsan bes en opel astra års mitten på 90-talet och fick en 2:a på att det saknades en klisterlapp om hur tändföljden är på motorn..det va sista gången han besökte den stationen

Du skojjar till 100% - jag vill se det besiktingspapper - annars är detta inlägg utav dig enbart i ren postjagade anda.
Kasst inlägg förövrigt:(

te_wik Forummoderator
19 januari 2009 · 12 813 Inlägg

KHRacing skrev:

_Tolle_ skrev:
farsan bes en opel astra års mitten på 90-talet och fick en 2:a på att det saknades en klisterlapp om hur tändföljden är på motorn..det va sista gången han besökte den stationen

Du skojjar till 100% - jag vill se det besiktingspapper - annars är detta inlägg utav dig enbart i ren postjagade anda.
Kasst inlägg förövrigt:(

Ja detdär låter lite väl extremt. Bilen är ju inte mindre trafiksäker för att en klisterlapp lossnar yikes

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_MaCCe_ Majestas
19 januari 2009 · 1 319 Inlägg

Hehe, mkt konstiga saker!
Har inte råkat ut för nått ovanligt än!

Däremot har jag hört om en som lyckades snacka sig ur en solklar 2:a
när han förklarade att hålet som var på förargolvet inte behövde vara farligt.
För "Frugan tar ju bara bilen till Konsum" haha big_smile

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
OpelFredrik
19 januari 2009 ·

Jag skulle besikta min 740 som var helt felfri innan jag åkte hemifrån! Hade lagat och fixat den för över 20 000 kr och på vägen ner till besiktningen ca 2 km så tappar jag avgassystemet pga rost i upphängningen och 3 lampor bara dör,

Fick också bara 2or på dom sakerna som gick sönder på vägen ner, laga allt för ca 200 kr och besikta om för samma summa och bilen gick igenom utan problem!

//Fredrik

båge montör och hobby mekaniker
19 januari 2009 · 2 672 Inlägg

OpelFredrik skrev:
Jag skulle besikta min 740 som var helt felfri innan jag åkte hemifrån! Hade lagat och fixat den för över 20 000 kr och på vägen ner till besiktningen ca 2 km så tappar jag avgassystemet pga rost i upphängningen och 3 lampor bara dör,

Fick också bara 2or på dom sakerna som gick sönder på vägen ner, laga allt för ca 200 kr och besikta om för samma summa och bilen gick igenom utan problem!

//Fredrik

inte för att vara sån! men fixa en 740 för 20000 kronor?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Hammarslag Inläggskritiker
19 januari 2009 · 990 Inlägg

båge skrev:

OpelFredrik skrev:
Jag skulle besikta min 740 som var helt felfri innan jag åkte hemifrån! Hade lagat och fixat den för över 20 000 kr och på vägen ner till besiktningen ca 2 km så tappar jag avgassystemet pga rost i upphängningen och 3 lampor bara dör,

Fick också bara 2or på dom sakerna som gick sönder på vägen ner, laga allt för ca 200 kr och besikta om för samma summa och bilen gick igenom utan problem!

//Fredrik

inte för att vara sån! men fixa en 740 för 20000 kronor?

lol håller med smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
OpelFredrik
19 januari 2009 ·

båge skrev:
inte för att vara sån! men fixa en 740 för 20000 kronor?

Ja det bara blev så, Var inte tanken från början men vad gör man inte för sin första bil?

Börja med fälgar för 6 700 kr sen rulla det på med nya bromsar runt om med ok och allt sen dämpare rostlagning hjullagerbyten nytt avgassystem osv osv notan hamna på en bra bit över 20 000 kr sen krocka jag bilen också och sålde den för 3 000 kr.

//Fredrik

gamlingen
19 januari 2009 · 5 198 Inlägg

titum skrev:
Alla ni med antennfästen och lampor.....

det är 2x,  bilen är underkänd, ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast och behöver inte komma tillbaka på efterkontroll

föratt få en 2:a på bara antennfäste måste det vara andra året i rad............

samma med lampor sålänge det inte är flera (tex bägge halvljusen eller samtliga stoppljus)

sen att bilar med trasiga lampor oftast  får mer fel som är 2or gör ju att de ändå måste tillbaka på efterkontroll:)

Sällan de sätter en 2:a på endast 1 lampa,, eftersom den kan gå sönder när som helst... så sa dom när jag fråga,, blir automatisk 2,a om det är fler fel.

MilleN
19 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Onödig och onödig, ena bakdörren på min Omega 2,6 brukar kärva i låset om man försöker öppna den utifrån när den är låst och såklart glömde jag låsa upp den innan besiktningen så när han skulle öppna dörren gick det inte och jag sa att det gick att fixa så jag hoppade in i baksätet och började rycka i låsknappen men det satans aset ville inte big_smile
Under tiden jag satt där konstaterade han att bältesspännarna bak låg under sätet eftersom jag haft Fiddyn därbak... Orkade inte riva ur sätet så jag sket i att försöka få upp dörren och tog mina tvåor istället, blev 6-7 till så... Men allt fixades smile

Germax
19 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Fick en 2a på kärvande motorhuvslåsning på Forden för några veckor sedan, och de va inte änns låset utan spaken man öppnar manuellt med framme vid huven gick lite trögt.. ORKA ge 2a på sånt.

Germax
19 januari 2009 · 12 086 Inlägg

OpelFredrik skrev:
Börja med fälgar för 6 700 kr sen rulla det på med nya bromsar runt om med ok och allt sen dämpare rostlagning hjullagerbyten nytt avgassystem osv osv notan hamna på en bra bit över 20 000 kr sen krocka jag bilen också och sålde den för 3 000 kr.

//Fredrik

lol

westlife
19 januari 2009 · 246 Inlägg

Jag hade städat ur varningstriangeln en gång.. Och samma gång så small ett p-ljus, säkerligen på vägen in till bes, för jag hade kollat över lampor etc dagarna innan.
Och då fick jag 2or på båda två, grymt onödigt, hade jag haft varningstriangel med så känns det som jag nog bara fått 1a på p-ljuset tongue

Rquired Allmänt envis
19 januari 2009 · 12 512 Inlägg

JapMax skrev:

OpelFredrik skrev:
Börja med fälgar för 6 700 kr sen rulla det på med nya bromsar runt om med ok och allt sen dämpare rostlagning hjullagerbyten nytt avgassystem osv osv notan hamna på en bra bit över 20 000 kr sen krocka jag bilen också och sålde den för 3 000 kr.

//Fredrik

lol

Otur tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MSTE
4 februari 2009 · 2 Inlägg

Sokrates skrev:

titum skrev:

Sokrates skrev:
Du skrev att man aldrig kan få 2:a på lampor, det var det jag hakade upp mig på.

Det finns i princip 2 olika sorters fel som kan ge 2:a på enbart en lampa.
Dels skyltbelysningen, om det bara finns en lampa i skyltbe. hållaren.
Samt om du enbart har 1 sidopositionslampa och den är ur funktion.

När det gäller antennfäste så kan du också få 2:a
Med bedömningen: Utformning/placering olämplig (risk för personskada)

/Tommy.

ok då var det där det gick snett.... lampor ur funktion menades... bländande osv räknades inte med i det...

antennfäste enligt bilprovningen är 2x första året dock (vet inte exakt vart du kollar, ASB och polisen har olika regelverk)  har inte koll på polisen

Antennfäste kan ge 2x men det är bedömning och kan även ge 2:a
Skyltbel med en lampa som är ur funktion ger 2:a. wink

/Tommy

Om skyltbelysning har 2 lampor i hållaren och den ena är sönder - ingen anmärkning, räcker att den ena lyser....
1 lampa i hållaren och om den är sönder - 2x ägarens egna ansvar att felet åtgärdas snarast, ingen ombesiktning.........

Piratstikin 2015 Dbakuten.
4 februari 2009 · 5 092 Inlägg

kanske inget som har med onödiga 2or att göra men när jag såg denna tråd kom jag på en kul kul grej smile

Tjejen och hennas kompis skulle åka och besikta kompisens pojkvänns bil. en volvo 460 =P

Allt gick ju bra där och när dom skulle ut startade inte ens bilen. så han som besiktade bilen fick butta ut och igång bilen utanför hahaha. skulle se ut det smile kameran hadde varit en dröm att haft med om man skulle varit med =P

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
4 februari 2009 · 1 632 Inlägg

Avgassystemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang