Endast basljud!

mackehaal
20 januari 2009 · 102 Inlägg

Tja!

Jag har kopplat in två nya högtalare till mitt slutsteg men lyckas bara få ut basljud ur dom, skulle hellre vilja ha diskant i dom isället. hur fixar man det?

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
evilaudio
20 januari 2009 · 16 195 Inlägg

du har säkerligen ställt in filtret på LP.. de ska stå på FULL elle HP.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
mackehaal
20 januari 2009 · 102 Inlägg

okej får kolla det. tack

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
mackehaal
21 januari 2009 · 102 Inlägg

evilaudio skrev:
du har säkerligen ställt in filtret på LP.. de ska stå på FULL elle HP.

funkade tyvärr inte, någon som har någon annan idé???

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 januari 2009 · 310 Inlägg

Är långt ifrån en expert men det låter ju som en ren inställningsgrej.

På de flesta steg kan du ställa in att den ska filtrera bort ljud under/över en viss Hz (low pass filter), kontrollera så att den inte sorterar bort diskantljuden där. Annars kan det ju vara en inställning på stereon men det brukar vara rätt uppenbart om nån står på typ -12 eller nåt smile

MatteSundstrom
21 januari 2009 · 97 Inlägg

är det ett mono steg du har? vad jag vet är dom bara gjorda för basar.. vill du ha ut högre frekvenser på högtalarna (typ diskant och mellanregister) ska du ha ett 2 eller 4 kanals steg.

Grodan74
21 januari 2009 · 206 Inlägg

Kolla så att du inte har inbyggda filter till lågnivåutgångarna på stereon, det har min pioneerstereo. Det går att stänga av smile

ante_hedis
21 januari 2009 · 457 Inlägg

MatteSundstrom skrev:
är det ett mono steg du har? vad jag vet är dom bara gjorda för basar.. vill du ha ut högre frekvenser på högtalarna (typ diskant och mellanregister) ska du ha ett 2 eller 4 kanals steg.

Monosteg är inte enbart gjorda för basar wink

crossboy
21 januari 2009 · 134 Inlägg

digitala monosteg är väl endast till bas men ett klass ab(?) mono steg kan man väl driva vanliga högtalare på?

R_Stalhandske
21 januari 2009 · 399 Inlägg

Det finns fullregister klass D steg också, beror bara på hur många steg man vill ha smile

mackehaal
22 januari 2009 · 102 Inlägg

jag har inget mono steg utan 5-kanals

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
mackehaal
22 januari 2009 · 102 Inlägg

får de inte o funka:S ha provat med alla typer av inställningar på stereon och på steget, men lyckas inte få annat än basljud:( någon som har någon fin lösning?

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Drönirettab
22 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Vad heter ditt steg och stereo?

Om du skriver modellnamnet på båda grejorna så kan forumfolket eventuellt kika i en PDF-manual på nätet och ge mer tips. smile

mackehaal
22 januari 2009 · 102 Inlägg

Huvudenhet: Pioneer deh-6000ub
Slutsteg: GAS ALPHA5100

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Drönirettab
22 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Vilka RCA-utgångar på stereon har du kopplat till slutsteget?

De bakre RCA-utgångarna kan ju användas både till subwoofer och vanliga högtalare, man får välja i menyn hur utgångarna ska användas.

Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2009)

mackehaal
22 januari 2009 · 102 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vilka RCA-utgångar på stereon har du kopplat till slutsteget?

De bakre RCA-utgångarna kan ju användas både till subwoofer och vanliga högtalare, man får välja i menyn hur utgångarna ska användas.

jadu, testa switcha utgångar men då fick jag inte någon bas knappt o fick inte något ljud alls typ i högtalarna, hur ställer man de? för jag har pillat på alla inställningar som finns på stereon

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Drönirettab
22 januari 2009 · 21 761 Inlägg

För att ändra på bakre utgångarna så går du först till "adjust initial setting", sedan använder du multikontrollratten och väljer "S/W controll".

Nu ska du kunna ändra mellan "Rear SP:F.Range" (full range) och "Rear SP:S/W" (subwoofer) genom att trycka på multikontrollratten. Om du har kopplat de bakre RCA-kablarna till de kanaler på slutsteget som ska driva vanliga högtalare, då ska du alltså välja läge "Rear SP:F.Range" på bakre utgångarna.

Hoppas det inte låter alltför krångligt. Jag läser bara i manualen på nätet eftersom jag inte har haft den där stereon själv. smile

mackehaal
22 januari 2009 · 102 Inlägg

Drönirettab skrev:
För att ändra på bakre utgångarna så går du först till "adjust initial setting", sedan använder du multikontrollratten och väljer "S/W controll".

Nu ska du kunna ändra mellan "Rear SP:F.Range" (full range) och "Rear SP:S/W" (subwoofer) genom att trycka på multikontrollratten. Om du har kopplat de bakre RCA-kablarna till de kanaler på slutsteget som ska driva vanliga högtalare, då ska du alltså välja läge "Rear SP:F.Range" på bakre utgångarna.

Hoppas det inte låter alltför krångligt. Jag läser bara i manualen på nätet eftersom jag inte har haft den där stereon själv. smile

får testa detta imon, tack så mkt för alla hjälp:)

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang