Får man ut något effekt av att ta av katalysatorn?

Stephane_
21 januari 2009 · 187 Inlägg

Är det någon märkbar skilland och finns det några nackdelar?

Barne Drifter
21 januari 2009 · 283 Inlägg

Ja det e en jädra skillnad tycker jag iallafall på min turbo bil!

Du vinner en hel del % på din nuvarande effekt!

Nackdelen kan ju vara att du åker på miljöbrott vid flygande bes å det blir inte billigt!!

Om du vill köra säkert köp en sport katt!

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=
Nissan 200sx "Nissan 570sx" (1992)
Stephane_
21 januari 2009 · 187 Inlägg

Barne skrev:
Ja det e en jädra skillnad tycker jag iallafall på min turbo bil!

Du vinner en hel del % på din nuvarande effekt!

Nackdelen kan ju vara att du åker på miljöbrott vid flygande bes å det blir inte billigt!!

Om du vill köra säkert köp en sport katt!

Jag tänkte sätta dit en tom katalysator så det inte finns något som stoppar i den plus så ser det ut som där sitter en katt också, någon bra idé eller?

Rock-Star
21 januari 2009 · 2 982 Inlägg

det dånar väl om man bara har ett rör istället för katten?

Mickius
21 januari 2009 · 4 670 Inlägg

ja behåll katten på men rensa den så kan dom inte säga så mycket. de du kan få är ju ombes om dom tror den är rensad men inte hört något om de!

Utan katt blir de dyrt som fan! Minns inte hur mycke de va men 5 siffror

te_wik Forummoderator
21 januari 2009 · 12 813 Inlägg

mickius skrev:
ja behåll katten på men rensa den så kan dom inte säga så mycket. de du kan få är ju ombes om dom tror den är rensad men inte hört något om de!

Utan katt blir de dyrt som fan! Minns inte hur mycke de va men 5 siffror

Rätta mig om jag har fel, men tror det var 12 000 mininum för miljöbrott..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Stephane_
21 januari 2009 · 187 Inlägg

mickius skrev:
ja behåll katten på men rensa den så kan dom inte säga så mycket. de du kan få är ju ombes om dom tror den är rensad men inte hört något om de!

Utan katt blir de dyrt som fan! Minns inte hur mycke de va men 5 siffror

Ja precis vad jag tänkte göra, rensa den men ändå behålla den, det e ju inte så att dom börjar kolla i katten. Dom kollar väl bara så där sitter nåt o sen e dom nöjda?

Mack Forum- och sitemoderator
21 januari 2009 · 26 151 Inlägg

te_wik skrev:

mickius skrev:
ja behåll katten på men rensa den så kan dom inte säga så mycket. de du kan få är ju ombes om dom tror den är rensad men inte hört något om de!

Utan katt blir de dyrt som fan! Minns inte hur mycke de va men 5 siffror

Rätta mig om jag har fel, men tror det var 12 000 mininum för miljöbrott..

Mvh Tommy

Ursäkta om jag frågar, men är det någonsin dokumenterat att någon fått 12 000 i böter
för detta brott?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
21 januari 2009 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:

te_wik skrev:

mickius skrev:
ja behåll katten på men rensa den så kan dom inte säga så mycket. de du kan få är ju ombes om dom tror den är rensad men inte hört något om de!

Utan katt blir de dyrt som fan! Minns inte hur mycke de va men 5 siffror

Rätta mig om jag har fel, men tror det var 12 000 mininum för miljöbrott..

Mvh Tommy

Ursäkta om jag frågar, men är det någonsin dokumenterat att någon fått 12 000 i böter
för detta brott?

Inte mer än att jag läst det på olika ställen. Sen finns det alltid någon på ett forum som säger sig ha fått det, frågan är ju bara om han/hon verkligen har fått det sen..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
21 januari 2009 · 26 151 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:

te_wik skrev:

Rätta mig om jag har fel, men tror det var 12 000 mininum för miljöbrott..

Mvh Tommy

Ursäkta om jag frågar, men är det någonsin dokumenterat att någon fått 12 000 i böter
för detta brott?

Inte mer än att jag läst det på olika ställen. Sen finns det alltid någon på ett forum som säger sig ha fått det, frågan är ju bara om han/hon verkligen har fått det sen..

Mvh Tommy

Jo såna har man ju alltid hört. Men som du säger. Frågan är ju om dom stämmer. Summan stämmer dock. Det är liksom inpräntat i minnet .P

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
te_wik Forummoderator
21 januari 2009 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:
Jo såna har man ju alltid hört. Men som du säger. Frågan är ju om dom stämmer. Summan stämmer dock. Det är liksom inpräntat i minnet .P

Ja precis. Hursomhelst, billigt är det inte om man nu åker dit.
Tycker ändå att man kan smälla dit en race katt eller låta katten vara som den är, ju mer föroreningar vi släpper desto högre skatter blir det.
(inte för att lilla Sverige ger såpass utsläpp så det syns någonstans?)


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
volvo_1987
21 januari 2009 · 1 675 Inlägg

köp en sport/race kat. i stället. Inte ska man väl börja snåla. Hova.se har fina priser på kat wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Stephane_
21 januari 2009 · 187 Inlägg

volvo_1987 skrev:
köp en sport/race kat. i stället. Inte ska man väl börja snåla. Hova.se har fina priser på kat wink

hmm men det är väl inte o snåla att rensa sin kat, man måste ju ha en ny kat till besiktningen också! Men vad ger mest effekt rensad kat eller race/sport kat? Är det någon idé att byta eller e det samma effekt oavsett?

volvo_1987
21 januari 2009 · 1 675 Inlägg

Ska jag va ärlig kör jag utan kat nu med wink men låter så mycket. Så köpte en 300 cells sport kat. på hova för 1500 kr, som ska monteras i helgen. Men tror nog inte det blir så stor skillnad. Den får ett högre ljud utan och då tror man den blir piggare wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Stephane_
21 januari 2009 · 187 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Ska jag va ärlig kör jag utan kat nu med wink men låter så mycket. Så köpte en 300 cells sport kat. på hova för 1500 kr, som ska monteras i helgen. Men tror nog inte det blir så stor skillnad. Den får ett högre ljud utan och då tror man den blir piggare wink

aha okey.. Tror du att den öronbedövande om man redan har ett catback system och rensar katen hehe

volvo_1987
21 januari 2009 · 1 675 Inlägg

Vet jag inte. Men kan höra av mig om hur ljudet blev när jag monterade den i helgen wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
jonTe
21 januari 2009 · 5 710 Inlägg

På en bil utan turbo och med bara en dämpare i systemet är risken att ljudnivån blir väldigt hög.
Jag skulle ändå rekommendera att köpa en race-kat direkt......att ligga och byta till originalkat år efter år inför varje besikning är gaaaaanska tråkigt och det blir bara värre ju äldre avgassystemet blir.

MVH Jonas
..............
volvo_1987
21 januari 2009 · 1 675 Inlägg

jonTe skrev:
På en bil utan turbo och med bara en dämpare i systemet är risken att ljudnivån blir väldigt hög.
Jag skulle ändå rekommendera att köpa en race-kat direkt......att ligga och byta till originalkat år efter år inför varje besikning är gaaaaanska tråkigt och det blir bara värre ju äldre avgassystemet blir.

tänk hur min låter nu då. ingen kat, 3 tum från turbo hela vägen och i rensad dämpare roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Frosted
21 januari 2009 · 1 878 Inlägg

volvo_1987 skrev:

jonTe skrev:
På en bil utan turbo och med bara en dämpare i systemet är risken att ljudnivån blir väldigt hög.
Jag skulle ändå rekommendera att köpa en race-kat direkt......att ligga och byta till originalkat år efter år inför varje besikning är gaaaaanska tråkigt och det blir bara värre ju äldre avgassystemet blir.

tänk hur min låter nu då. ingen kat, 3 tum från turbo hela vägen och i rensad dämpare roll

Min låter juh också grymt mycket. 3" DP med 3" Race kat, och resten 3" till en 3" fullflödesdämpare. och ljudnivon är grymt störande om man skall åka långt. men i city går det bra tt köra då man inte kör längre sträckor.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
PlumCrazy
21 januari 2009 · 881 Inlägg

Men om man kör med sport/race kat, eller tom kat, hur blir värdena då?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang