2320
Sök

Komvux - Någon som går det?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Tjenare.

Någon som går komvux här? Hur trivs ni? Vilka ämnen läser ni?

Själv har jasg min "skolstart" den 9/2. Känns väl sådär, men något måste göras.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 januari 2009
Gått det, höjde mitt snitt rejält, tog bort ämnen som jag hade G och IG i (religion och skit, vem fan behöver de?) och läste sånt man istället har nytta för inom IT branschen.
Jävligt lätt jämförtmed högskola/universitet måste ja säga...

71 Inlägg
21 januari 2009
Har läst en hel drös ämnen på komvux - det var väl hyffsat bra där.
Senast redigerat av Finland (21 januari 2009)

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
Gått det, höjde mitt snitt rejält, tog bort ämnen som jag hade G och IG i (religion och skit, vem fan behöver de?) och läste sånt man istället har nytta för inom IT branschen.

Okay.
Jag valde:
Svenska B
Engelska A
Datorkunskap
Programhantering.

Matte och Svenska A här jag redan.
Tror du det blir tufft att klara av det om man inte ens läst en bok typ efter grundskolan?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 januari 2009
Datorkurserna kan du om du e något behändig inom IT bara. Busenkla upplevde ja de som iaf.
Svenska B och Engelska A är ju inte så svåra grejer heller direkt, engelska b de börjar bli lite jobbigare, engelska a e ju lite mer som högstadiet version 1.1 smile

Vet inte hur längesen du gick ur grundskolan så svårt å säga hur svårt de blir, svårt om man tar paus länge iaf...
Senast redigerat av Mortalis (21 januari 2009)

9 108 Inlägg
21 januari 2009
Skulle vara fint att läsa upp sitt IG i Data B (oops) och lite andra G'n kanske smile Vad gäller? Vad får man för ersättning osv?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 januari 2009
Man kan snotta CSN studiebidrag, men då får du ju inte tjäna mer än vad de nu e, finns tabeller där. Får inte vara över 50 år eller nåt sånt också. Komvuxpengarna som du får räknas på gymnasieveckor och inte högskoleveckor så sabbar inte antalet veckor du får studiebidrag för högskoleutbildning vilket e bra smile
Senast redigerat av Mortalis (21 januari 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
MilleN skrev:
Skulle vara fint att läsa upp sitt IG i Data B (oops) och lite andra G'n kanske smile Vad gäller? Vad får man för ersättning osv?

Läser du på heltid får du ett generellt bidrag på 2572kr/månad, till de kan du välja lån sedan.
Är du över 25 kan du låna lite extra.

Själv åker jag på att låna 4920kr/mån, vilket ger totalt 7492kr/mån fram till 31 Maj.

Mvh Tommy

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 januari 2009
Mortalis skrev:

Läste upp för ett gäng år sedan.
Det var lätt jämfört med universitet ja, men högre/bättre nivå än gymnasiet.
Lärarna var många gånger bättre och faktiskt inspirerande... sedan är man klart mer motiverad och resultatinriktad på komvux (varför annars gå där?) än tidigare.
Läste upp 12 ämnen från g till mvg rätt av, så det går om man vill.
Kom ihåg att det inte är de "traditionella" plugghästarna som brukar göra bra ifrån sig på högskola/universitet, utan det är oftast dem som kan "think outside the box" som tar sig någon vart.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

122 Inlägg
22 januari 2009
Är också lite sugen på att dra upp snittet lite. Har hört att man kan läsa kurser på distans, stämmer det? Hur fan går de muntliga redovisningarna till då?

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 januari 2009
te_wik skrev:
MilleN skrev:

Läser du på heltid får du ett generellt bidrag på 2572kr/månad, till de kan du välja lån sedan.

Själv åker jag på att låna 4920kr/mån, vilket ger totalt 7492kr/mån fram till 31 Maj.

Mvh Tommy

Beloppet på lån samt bidrag är höjt sen årsskiftet. Ligger kring 7700-7800 den kombination du beskriver.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 januari 2009
zebbmachine skrev:
Är också lite sugen på att dra upp snittet lite. Har hört att man kan läsa kurser på distans, stämmer det? Hur fan går de muntliga redovisningarna till då?

Går alldeles utmärkt att läsa kurser på distans tongue Gör allt hemma då hehe, vet inte hur vissa kursers muntliga redovisningar går till, men för min del så tog vi de över telefon med läraren.
Man fick även gå igenom hela provet med läraren i fönen för att de ska ställa frågor som försäkrar att du faktiskt kan de du skrivit i provet och inte kopierat/låtit någon annan göra de.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
te_wik skrev:
MilleN skrev:

Mvh Tommy

Beloppet på lån samt bidrag är höjt sen årsskiftet. Ligger kring 7700-7800 den kombination du beskriver.

Det var konstigt, det kanske var gamla blanketter jag fick igår då när jag fyllde i och skickade iväg papper till CSN.
Men det är mycket möjligt att de höjt, har inte kollar upp de på nätet.

Mvh Tommy

RS
886 Inlägg
22 januari 2009
Komvux kan man ju också läsa på distans, så då kan man även jobba smile Slippa studielån!

Focus RS

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 januari 2009
te_wik skrev:
Mortalis skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Det var konstigt, det kanske var gamla blanketter jag fick igår då när jag fyllde i och skickade iväg papper till CSN.
Men det är mycket möjligt att de höjt, har inte kollar upp de på nätet.

Mvh Tommy

Yeah, de har höjt. So be happy :p

Sök