2292
Sök

Hetsad av polis som inte är i tjänst

KHRacing
24 januari 2009
Spexarn skrev:
Jo, han skrev under, men sa ju till poliserna det att han blivit hetsad och kände säg jävligt stressad.
Han sa att han var livrädd o trodde att personen i bilen bakom skulle slå skiten ur honom så som han strssade oss

Vi var tre killar i en bil i Helsingborg för en 10-12 år sedan som vart jagade an en kille i en annan bil, vi hade väl runt 140-150 genom HBG- ringde polisen & sedan i nästa sväng krockade han som jagade oss
med en taxi då han skulle gena i en korsning polisen kom efter 2 min typ 5-6 bilar.. vi berättade exakt vad som hänt & hur fort det gått m.m
& de enda poliserna sade var att: ja det var helt oki med tanke på omständigheterna

2 337 Inlägg
24 januari 2009
Jag är inte riktigt med i matchen vad det gäller att bli hetsad i trafiken. Varför i helvete lägger man sig i 160 då? Det är väl fan så mycket bättre att göra tvärtom, om man nu ska göra något. Det mest logiska vore ju att fortsätta köra som vanligt, vederbörande borde ju tröttna till slut och antingen köra förbi eller slå av på tempot. Personligen tycker jag att "jag blev hetsad till att köra för fort av snubben bakom" är den mest värdelösa ursäkten någonsin.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
24 januari 2009
Förstår egentligen inte problemet... Om du blev tvingad att köra om på insidan för att inte krocka så har du uppenbarligen inte hållt tillräckligt avstånd med hänsyn till väglag mm

PÅ vilket sätt blev ni "hetsade"'? Oavsett vilket så finns ingen anledning att ligga i 160 knyck...

Tycker det finns lite luckor i berättelsen...

194 Inlägg
24 januari 2009
De blev helt enkelt döner kebab av hela situationen, körkortet åkte plus böter sad

fotointresserad
2 307 Inlägg
24 januari 2009
Ur Polisförordningen:

Skyldigheter under ledig tid

10 § Även när polismän är lediga är de skyldiga att

* 1. efter en förmans order tjänstgöra,
    * 2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och
    * 3. självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor.

11 § När polismän börjar semester eller annan ledighet, skall de lämna uppgift till polismyndigheten om var de tänker vistas under ledigheten, om inte polismyndigheten bestämmer något annat.

https://lagen.nu/1998:1558

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 januari 2009
Man ska alltid neka.

Körv
3 535 Inlägg
24 januari 2009
Skyll dig själv. Sånt är livet.

Truckdriving Man

1 853 Inlägg
24 januari 2009
Det är sjukt att det är så hära men det är jävligt vanligt har också någon kompis som tappat lappen på detta viset. är det bilar bakom mig som ligger och hetsar och jag inte vet vem det är så släpper jag för bi dom, kör dom inte för bi då svänger jag av och låter dom fara vidare....

att försöka dra bilen ifråga även om man kan känns helt menings löst och riskfyllt...

424 Inlägg
24 januari 2009
Som skrivet ovan så är en polis aldrig "ur tjänst". En polis är skyldig att ingripa även under ledighet.

CNC operatör
280 Inlägg
24 januari 2009
Spexarn skrev:
Hello

Hände en sak i dag som jag tycker verkar minsann kneppigt

jag och en till åkte med våran kompis hem från träning. och rätt som det är så tvärnitar bilen framför och lägger sig i mitten av vägen, eftersom det var halt ute så lyckas kompisen inte stanna och kör därför om på fel sida av bilen.Bilen som tvärnitat ( Som också är en polis som inte är i tjänst), blir helt galen och kör i kapp oss, och sedan så hetsar han oss som fan, kompisen drar då på för att komma undan, men polisen forsätter att hetsa och irritera, så här håller det på hela vägen till stan, då har vi pendlat i hastiheter mellan 70-160 med han bakom som hetsat. när vi sedan kommer in i stan. blir vi stannade utav en Polis bil som
gubben i bilen bakom oss ringt och kallat ut för att stanna oss.
polisen som hetsat oss hela vägen kliver ut bilen och säger till Poliserna som stannat oss att min kompis varit vårdslös i trafiken och kört för fort och gjort farliga omkörningar.

Kompisen får 3700 kr i böter och blir av med körkortet :S
Stör mig på detta, det borde verkligen inte få vara så. då han polisen som hetsat oss vart ur tjänst. gjort farliga omkörningar och gjort allt olagligt som kompisen gjort. han har heller inte mätt upp hastighet med kamera eller något.

Vad ska kompisen göra? och kan det verkligen gå till så här?
stör mig något fruktansvärt!!

va det inte lika halt för han som för er? isf hade han nog inte kunnat tvärnita, ni måste legat och tryckt han i röven och han blivit förbannad och bromsat till och svängt undan för att ni inte skulle köra in i honom, jag hade gjort samma sak som honom om det var så det gick till..

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

849 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
MHperformance skrev:
Spexarn skrev:
Hello

jag och en till åkte med våran kompis hem från träning. och rätt som det är så tvärnitar bilen framför och lägger sig i mitten av vägen, eftersom det var halt ute så lyckas kompisen inte stanna och kör därför om på fel sida av bilen.Bilen som tvärnitat ( Som också är en polis som inte är i tjänst), blir helt galen och kör i kapp oss, och sedan så hetsar han oss som fan, kompisen drar då på för att komma undan, men polisen forsätter att hetsa och irritera, så här håller det på hela vägen till stan, då har vi pendlat i hastiheter mellan 70-160 med han bakom som hetsat. när vi sedan kommer in i stan. blir vi stannade utav en Polis bil som
polisen som hetsat oss hela vägen kliver ut bilen och säger till Poliserna som stannat oss att min kompis varit vårdslös i trafiken och kört för fort och gjort farliga omkörningar.

Stör mig på detta, det borde verkligen inte få vara så. då han polisen som hetsat oss vart ur tjänst. gjort farliga omkörningar och gjort allt olagligt som kompisen gjort. han har heller inte mätt upp hastighet med kamera eller något.

va det inte lika halt för han som för er? isf hade han nog inte kunnat tvärnita, ni måste legat och tryckt han i röven och han blivit förbannad och bromsat till och svängt undan för att ni inte skulle köra in i honom, jag hade gjort samma sak som honom om det var så det gick till..

men nu var det så att han hade en sprillans nya audi, o kompisen hade en saab med dåliga däck eller något, han stannade iaf inte lika snabbt.

Men jaja, jag vet att kompisen gjorde fel men det som stör mig mest är att polisen kommer undan utan straff, han körde ju också rätt mycket för fort, och körde mot stopp plikt med liknande. jag tycker han borde få samma straff.

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

Med-lem
50 Inlägg
24 januari 2009
Poliser "får" lov att bötfälla och göra sitt jobb fastän de inte är i tjänst. Jag frågade en polisgubbe detta för inte så längesedan. Tyvärr =/

835 Inlägg
24 januari 2009
Spexarn skrev:
MHperformance skrev:
Spexarn skrev:
Hello

men nu var det så att han hade en sprillans nya audi, o kompisen hade en saab med dåliga däck eller något, han stannade iaf inte lika snabbt.

Men jaja, jag vet att kompisen gjorde fel men det som stör mig mest är att polisen kommer undan utan straff, han körde ju också rätt mycket för fort, och körde mot stopp plikt med liknande. jag tycker han borde få samma straff.

Läs Nordes inlägg så förstår du. Polismannen är skyldig att ingripa.

Teddan
2 495 Inlägg
24 januari 2009
me du skrier att det r halt i ena meningen och i andra skriver du att ni kör i 160km/h ...

Hoppas för allt på denna jord att din kompis blir av med kortet LÄNGE, hadde jag varit polis så hadde jag agerat exakt likadant.

jävla barnsliga snorungar som inte har mognat tillräckligt för att ha körkort

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
24 januari 2009
En dålig saab med dåliga däck i 160 när det är för halt att tvärnita? Jag ser INGEN anledning att han skulle få behålla sitt körkort ärligt talat? Det börjar ju bli GROV vårdlöshet i trafik nu...

Förhoppningsvis lär sig du och din kompis nåt, dvs ha BRA däck på vintern, håll avstånd och framförallt, kör INTE i 160.. (och allra helst inte i en kombination av allt det)

/Mattias

1 723 Inlägg
24 januari 2009
känns onödigt att dra på upp till 160 km/h. inte bara för att det var en polis i bilen bakom utan för att det inte är motvierat med de hastigheterna. Hetsar nån kan man alltid sakta ner alt stanna så får han/hon förklara sig. eller bara försöka skita i det.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 januari 2009
Lätt att sitta bakom datorn, an ju inte lova att jag skulle reagera enligt nedan i samma sits men:
Varför inte köra vidare i lagom takt? Sänk farten till 50 eller så om man nu är rädd för att idioten ska köra på en och ring snuten, då är det ju den andre som råkar illa ut civilsnut eller ej...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Studerande
463 Inlägg
24 januari 2009
Det var ju lite dumt att skriva under... En kompis till mig fick förkortad tid med indraget körkort eftersom tingsrätten ansåg att (civil)poliserna hade hetsat honom.

Förstår att det känns tungt, men enligt mig så är det inte så värst hårt straff att få 3k i böter + indraget körkort ifall man har kört 160 km/h.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

Medlem 5280
552 Inlägg
24 januari 2009
Norde skrev:
Ur Polisförordningen:

Skyldigheter under ledig tid

10 § Även när polismän är lediga är de skyldiga att

* 1. efter en förmans order tjänstgöra,
    * 2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och
    * 3. självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor.

11 § När polismän börjar semester eller annan ledighet, skall de lämna uppgift till polismyndigheten om var de tänker vistas under ledigheten, om inte polismyndigheten bestämmer något annat.

https://lagen.nu/1998:1558

Där kan ju alla "tro sig påare" läsa lite lagar.
Trött på alla jävlar som hittar på sina egna reglar.

1 814 Inlägg
24 januari 2009
Självklart ska han inte hetsa, men du ska (din kompis) som förare kunna stanna bilen på lämpligt ställe då och se vad polisen vill er. aldrig att jag skulle köra fortare pga nån bakom tongue (eckl. brandkår o lik.)

Sök