-Sota ur motorn (med vatten) ?

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 januari 2009 · 581 Inlägg

mrbuggy skrev:

supersupra87 skrev:

mrbuggy skrev:
Nu e du väl ute och cyklar va....?

Nu gör du mig förvirrad, "varför cyklar jag" ? smile

När du har kört sååå långt att de börjar fastna SOT på CYLINDERVÄGGARNA då e vändkanterna så stora att du snubblar på dom,å ringarna så slut att dom inte håller att ta i ens....Sot på kolvarna och förbränningsrummen kan jag köpa..annars...Glöm de andra..

hmm... sa jag cylinderväggarna ?...sh*t, fel av mig. cyklade trotts allt, måste cyklat in i en stolpe sad

Senast redigerat av supersupra87 (26 januari 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
YeahBitch
26 januari 2009 · 730 Inlägg

Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 januari 2009 · 581 Inlägg

YeahBitch skrev:
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

Jag tänker inte "hälla" i vatten, för då rasar det wink

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
mrbuggy Entreprenör
26 januari 2009 · 1 784 Inlägg

supersupra87 skrev:

YeahBitch skrev:
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

Jag tänker inte "hälla" i vatten, för då rasar det wink

Blir väl lika ide som den gamla vatteninsprutningen då...Prova du lite...!

YeahBitch
26 januari 2009 · 730 Inlägg

supersupra87 skrev:

YeahBitch skrev:
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

Jag tänker inte "hälla" i vatten, för då rasar det wink

Droppa, spraya, spotta, snora.. w/e

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Nikk0
26 januari 2009 · 29 Inlägg

Spraya endast en liten vattenmängd, försiktigt! Borde också gå vid tomgångsvarvtal. Vatteninsprutning kör man ju med på turbomotorer för att bla motverka spikningar.

Tycker att många här endast svarar med sitt stora självförtroende när dom egentligen inte har en susning om vad dom skriver... Så sluta jaga recognition och låt bli att svara om det verkligen inte är ett konstruktivt svar på frågan!!

EDIT: Som någon säkert skrivit tidigare, när topplockspackningen går sönder så blir det ju helt rent från sot på kolvtopp och förbränningsrum, avgaskanalen och ventil är också rena, så det måste ju fungera.

Senast redigerat av Nikk0 (27 januari 2009)

Volvo 244 DL "Webervolvon" (1975)
blacken
26 januari 2009 ·

Det har funkat för mig i allafall, men man måste vara försiktig annars så kan det rasa både här och där. jag tog en vanlig spruta  som rymde ungefär 4-5 cc och satte den på en slang som gick in i insuget, startade motorn och höll den på en c:a 2000-3000 varv och sprutade in vattet jämt och långsamt, jäklar var det rök om den smile. Men rent vart det (Saab 900og)..

AndreasPlars
26 januari 2009 · 1 062 Inlägg

te_wik skrev:
Okay, men visst. Häll du i vatten i insuget (hur vet du vad som är lagom?) så väntar jag på en annan tråd av dig där du undrar varför bilen går dåligt.

Mvh Tommy

Märks att du är hobbymekaniker... eller ens det? Självsäker verkar du tyvärr vara iaf.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
te_wik Forummoderator
26 januari 2009 · 12 813 Inlägg

AndreasPlars skrev:

te_wik skrev:
Okay, men visst. Häll du i vatten i insuget (hur vet du vad som är lagom?) så väntar jag på en annan tråd av dig där du undrar varför bilen går dåligt.

Mvh Tommy

Märks att du är hobbymekaniker... eller ens det? Självsäker verkar du tyvärr vara iaf.

M.V.H.

Haha nu börjar påhoppningarna big_smile

Jag måste erkänna att jag missuppfattade frågan lite i första inlägget, så visst.. detta KAN funka..

Men absolut inget jag skulle testa.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
27 januari 2009 · 581 Inlägg

Nikk0 skrev:
Tycker att många här endast svarar med sitt stora självförtroende när dom egentligen inte har en susning om vad dom skriver... Så sluta jaga recognition och låt bli att svara om det verkligen inte är ett konstruktivt svar på frågan!!

Tack!

Tack till alla som har svarat på min fråga också, är nöjd! smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Markus_MR2
27 januari 2009 · 761 Inlägg

Oavsett om det funkar eller inte, men hur vanligt är det att en motor sotar igen i dagens läge???? Tycker bara att det verkar löjligt om jag ska va ärlig.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Allx
27 januari 2009 · 321 Inlägg

Detta provade vi på en polares omega 3000. Använde hålet för tomgångsmotorn har jag för mig. varvade upp motorn till varvstopp, loss med slangen och trycka i vatten från en sportflaska. Ja jävlar vad det flög sotflisor. Var svart sot flera meter bakom bilen. Kanske gick i 3 dl. Och ja, gjorde mycket skillnad.

EViLution!
Crozzfire Avstängd
27 januari 2009 · 512 Inlägg

Sota ur motorn? Det är 1800 talsbegrepp! Har du en ny motor med insprutning mm, så sotar den inte!Då är det nåt stort fel!

engolf
27 januari 2009 · 3 235 Inlägg

Crozzfire skrev:
Sota ur motorn? Det är 1800 talsbegrepp! Har du en ny motor med insprutning mm, så sotar den inte!Då är det nåt stort fel!

What?! Se på Mitsubishis GDI motorer, klassiskt exempel på bensinsnåla motorer i modern tid.
Klart en modern motor kan bli igensotad: om man kör försiktigt som en gubbe, många kallstarter (då förbränningen inte är optimal), långvarig tomgång mm.

Mr_EmCom Med.lem
27 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Nikk0 skrev:
Spraya endast en liten vattenmängd, försiktigt! Borde också gå vid tomgångsvarvtal. Vatteninsprutning kör man ju med på turbomotorer för att bla motverka spikningar.

Tycker att många här endast svarar med sitt stora självförtroende när dom egentligen inte har en susning om vad dom skriver... Så sluta jaga recognition och låt bli att svara om det verkligen inte är ett konstruktivt svar på frågan!!

Bästa inlägget idag! (jaja igår då..)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
jocke_gronberg
13 maj 2009 · 4 586 Inlägg

Ett annat sätt att sota ur motorn är att motorbromsa rätt hård

Volvofarfar
13 maj 2009 · 1 312 Inlägg

Har hört att dom sotade ur gamla (endast diesel motorer) tröskverk typ diesel mercedes 220 240 å 300 med vatten även gamla lastbilar....genom att spruta vatten i insuget...låter inge bra men vem vet om det funkar

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Dahlhjelm
13 maj 2009 · 234 Inlägg

Klart att det fungerar. Har gjort det flera gånger med kolsyrat vatten. Det är inte flera liter man häller i utan 2-3 korkar från vattenflaskan brukar vara bra. Gammla fordar med Ztec motorn osv brukar sota igen ventiler, kolvringar och egrventilen osv. Fungerar mycket bra på dessa.

Trodde att detta var ett välkänt knep?

/Eric.

jocke_gronberg
13 maj 2009 · 4 586 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
Klart att det fungerar. Har gjort det flera gånger med kolsyrat vatten. Det är inte flera liter man häller i utan 2-3 korkar från vattenflaskan brukar vara bra. Gammla fordar med Ztec motorn osv brukar sota igen ventiler, kolvringar och egrventilen osv. Fungerar mycket bra på dessa.

Trodde att detta var ett välkänt knep?

/Eric.

låter helt sjukt det här. låter skönt ifall man inte är tvungen att plocka isär avgasreningen för att få rent den.

habomaster
13 maj 2009 · 463 Inlägg

Lär inte bli så bra på moderna bilar med kat om det nu är så att det funkar, om det kommer ut sotflagor ur förbränningskammrarna så kommer de stanna vid katten och täppa igen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang