-Sota ur motorn (med vatten) ?

engolf
31 maj 2011 · 3 235 Inlägg

2dl vatten under 10 minuter låter lite väl för lite och för sakta. Enligt min egen erfarenhet (på en 1.3 liters motor) kan man spruta in mer vatten och under kortare perioder. Jag körde lite över en halvliter på runt 5 minuter. Det vattnet som eventuellt inte hinner fördampa kommer ut i avgassystemet där det till slut fördampar.

AnesN Bilmekaniker
31 maj 2011 · 805 Inlägg

förstår inte ens att ni pallar, det lilla ni kanske "tvättar av" i motorn av att spruta 2dl vatten blir antagligen lika skitigt efter en timme.

volvo142-73
31 maj 2011 · 385 Inlägg

AnesN skrev:
förstår inte ens att ni pallar, det lilla ni kanske "tvättar av" i motorn av att spruta 2dl vatten blir antagligen lika skitigt efter en timme.

Vet ej vart de fått 2dl vatten ifrån men mycket mer än så skall användas i så fall, men inte konstant utan i våger.

MVH

Snitch Ointresserad.
31 maj 2011 · 936 Inlägg

AnesN skrev:
undrar också hur ni vet att det blir rent. Tror på detta när jag ser ett videoklipp eller med egna ögon att ni tar av toppen kollar hur skitig den är sätter på den igen "tvättar" med vatten genom att hälla in vatten i luftfiltret.. eller vad ni håller på med sen av med toppen och se resultat.

Varför tror du att en ångtvätt, eller hetvattentvätt öht, gör att det blir väldigt rent?

Det blir ungefär samma effekt du får om du stoppar kolvar i en diskmaskin.

Teabag appreciation club.
volvo142-73
1 juni 2011 · 385 Inlägg

PoulZen skrev:
Och till engolf och volvo142-73, så skulle jag gärna vilja se något slags bevis på att ni vet att mer vatten är bättre. Eller AnesN där 2dl inte skulle hjälpa alls.

Jag har personligen aldrig gjort något sånt här, så jag kan inte säga att jag vet vad som är bäst. Uträckningen är bara en fingervisning av vad en cylinder klarar av.

Att ursotning med vatten funkar betvivlar jag inte, men hur mkt eller lite är nog inte så lätt att komma fram till.
Jag skulle nog hellre se för lite än för mkt.

Det finns massor med ologiska fel som kan uppstå i nya billar -10/-11 modeller. Felkoder sätts på något helt annat än vad det är fel på bara för att den komponenten lyckas vara inblandad i härvan till den komponent det är fel på. Så jo.

Mer vatten, mindre vatten... beror helt på hur igensotad bilen är, man tar den mängd tills du känner dig nöjd med ursotningen. Sitter du och räknar på hur mycket kylarvatten du ska börja hälla på när du tömt systemet eller häller du på tills det är en bra mängd? Lagom är bäst.

Har du inte varvet uppe så dör bilen när du häller i vatten i insuget eller låter den suga det genom en vaccumslang till insuget.

engolf
2 juni 2011 · 3 235 Inlägg

Standatdmotorer har rätt så stora säkerhetsmarginer för att kunna vara länge, och en kortvarit kompressionsökning på grund av damp leder nog sällan till skada, med mindre motorn/packningen redan är på G. Jag skjuter lustgas 30 extrahästar, och det är ökning på 40% (75 hästar original), och kompressionsökningen då är betydligt större än då jag sprutar in lite vatten i insuget.
Tänk på hydrolock, då vatten inte kan komprimeras måste något  ge efter, som regel ger stakarna vika, packningen klarar sig oftast utan problem även då.

Senast redigerat av engolf (2 juni 2011)

Malish
14 oktober 2012 · 418 Inlägg

jävligt gammal tråd man drar upp nu och jag orkar inte läsa hela. men skicka in vatten i insuget, borde inte det bli lite som att köra i regn? sitter väl inget filter som rensar bort vattnet i insuget? då bör det ju i fallet regn åka med en del vatten in i motorn?
och enl vad jag känner till så ska väl fuktig luft öka prestandan i motorn då motorn får mer syre och en bättre förbränning?

så att spraya in lite vatten i motorn tror då inte jag skadar nånting. och tror inte det tvättar ur motorn mer än det gör om man kör i regn heller för den delen.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 oktober 2012 · 6 170 Inlägg

Malish skrev:
jävligt gammal tråd man drar upp nu och jag orkar inte läsa hela. men skicka in vatten i insuget, borde inte det bli lite som att köra i regn? sitter väl inget filter som rensar bort vattnet i insuget? då bör det ju i fallet regn åka med en del vatten in i motorn?
och enl vad jag känner till så ska väl fuktig luft öka prestandan i motorn då motorn får mer syre och en bättre förbränning?

så att spraya in lite vatten i motorn tror då inte jag skadar nånting. och tror inte det tvättar ur motorn mer än det gör om man kör i regn heller för den delen.

Nej det är pga att vattnet inte går att komprimera och det ökar kompressionen i motorn. Högre komp = högre effekt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
engolf
14 oktober 2012 · 3 235 Inlägg

Man sprutar så pass små mängder vatten (vattendimma nästan) i insuget att det inte har någon kompressionsökande effekt. Först när vattnet fördampar (och expanderar 1600 gånger) ökar cylindertrycket.

Till Malish: teoretiskt sett kan det du beskriver stämma om man kör utan filter och spjället utstickande över motorhuven. Kör man med luftfilter är risken för att man får vatten i insuget minimal, då biltillverkarna tänker på sådana saker och inte placerar luftfiltret där det kan spruta upp stora mängder vatten.

kriztoff3r
14 oktober 2012 · 49 Inlägg

ska ta och testa detta på morsans ford escort -92 då den uppför sig ganska konstigt ibland.

såg att någon frågade om sånt där man häller i tanken som ska rensa och rengöra spridarna och sånt, om de inte hade samma effekt som att spreja vatten i insuget, de undrar jag också?

SoL Eigenbrötler
14 oktober 2012 · 1 237 Inlägg

jag orkar inte läsa alla inlägg, men här har ni lite länkar till vatten-metanol insprutning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_inje … engines%29

ett youtube klipp fran AEM som förklarar lite
http://www.youtube.com/watch?v=HkPFZWd8wj4


så det där med vatten i rätt mängder är nog rätt ok.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
PoulZen
23 november 2012 · 772 Inlägg

Malish skrev:
jävligt gammal tråd man drar upp nu och jag orkar inte läsa hela. men skicka in vatten i insuget, borde inte det bli lite som att köra i regn? sitter väl inget filter som rensar bort vattnet i insuget? då bör det ju i fallet regn åka med en del vatten in i motorn?
och enl vad jag känner till så ska väl fuktig luft öka prestandan i motorn då motorn får mer syre och en bättre förbränning?

så att spraya in lite vatten i motorn tror då inte jag skadar nånting. och tror inte det tvättar ur motorn mer än det gör om man kör i regn heller för den delen.

Att köra i regn innebär att du får in luft med hög luftfuktighet.
Vid plus 20 grader och 100% luftfuktighet, (innebär dimma och kanske lätt duggregn) så innehåller en kubikmeter luft 17g vattenånga som mest.
17g är cirka en matsked.
En bilmotor vid optimal förbränning har en ratio på 14,7:1, alltså 14,7kg luft (ca12000l) på 1 kg bensin (1liter).

Så vid högsta luftfuktigheten 100% och optimal förbränning så får motorn i sig 204g (ca 2dl) vatten per varje liter bensin bilen drar.

Vissa rykten menar att en bil drar lika mycket bensin per timme på tomgångskörning som liter per mil blandad körning. Så för enkelhetens skull tar vi en bil som tar cirka 1 liter på en timme tomgångskörning.

Efter ett väldigt ovetenskapligt test så sprejar en normal sprejflaska cirka 1ml vatten per sprejning.

Tidigare i tråden ges rekommendation på ca 2dl vatten på 10min. Innebär cirka 200?sprejningar med en normal sprejflaska.

Så när du gör en utsotning á la garaget så får bilen i sig 2dl vatten på 10 min, när du kör i regn eller luft med högsta möjliga luftfuktighet så får bilen i sig 0,34 dl vatten på 10 min.

Så en utsotning med vatten innebär mer vatten in i motorn än vid körning i luft med hög luftfuktighet, och då är det inte inräknat vad filtret filtrerar bort, eller hur hög luftfuktigheten är som faktiskt går in i motorn.

skodovka
27 april 2016 · 10 Inlägg

Gammal tråd men tänkte det är bra att stanna i denna o inte starta en ny likadan.

Finns flera företag som säljer olika produkter att spruta in i insuget för att rengöra cylindrar, ventiler men främst turbo. Om det skulle vara direkt skadligt för motorn borde väl dessa företag sluta sälja och få en del jävligt arga kunder om motorerna tar skada?

Till exempel denna:
https://www.youtube.com/watch?v=pAJSOsIbqyc


Sen borde väl vatten funka lika bra som deras mirakelmedel. Tanken som jag förstår är att när vattendimman sugs in och förångas så släpper eventuella avlagringar o sot från kolvtoppar, ventiler, topplock och turbon.

Någon som provat detta med vatten eller något av de medel som finns att köpa speciellt för rengöring av turbo?
Någon som är mekaniker och gör detta?

Inte intresserad av folks teorier, tänka gör jag själv. Söker någon som har erfarenhet.

torpis Forummoderator
27 april 2016 · 10 572 Inlägg

skodovka skrev:
Till exempel denna:
https://www.youtube.com/watch?v=pAJSOsIbqyc

Att tvätta av turbons kompressor genom att spruta in avfettning i insuget är ju absolut teoretiskt görbart.  Där emot kan man ju fråga sig själv hur ofta det räcker med att bara hälla på vatten utan att bearbeta med något slags verktyg/borste/svamp osv.

Borstar du tänderna genom att dra på tandkräm på tandborsten och bara sticker in den i munnen tex? Nej, det gör man ju inte.  Men turbon snurrar ju....  ja, använder du munvatten istället för tandborste? Gurglar runt lite?  Nej inte det heller....

Så visst är produkten fungerande till viss del, men det behövs en demontering av turbon för att göra det riktigt rent.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
skodovka
27 april 2016 · 10 Inlägg

Jo visst är det så men det är liiiite mer jobb att plocka bort och isär turbon än att bara lossa luftslangen...

Min VW 2.5tdi 174hk är seg och drar lite mycket bränsle. Många har haft problem med turbon på dessa, bland annat att vakumklockan och spjällen kärvar.

Ett sätt att felsöka vore att göra denna enklare rengöring med vatten och se om den går bättre. I så fall är det värt att plocka isär allt o rengöra på riktigt.

torpis Forummoderator
28 april 2016 · 10 572 Inlägg

skodovka skrev:
Jo visst är det så men det är liiiite mer jobb att plocka bort och isär turbon än att bara lossa luftslangen...

Min VW 2.5tdi 174hk är seg och drar lite mycket bränsle. Många har haft problem med turbon på dessa, bland annat att vakumklockan och spjällen kärvar.

Ett sätt att felsöka vore att göra denna enklare rengöring med vatten och se om den går bättre. I så fall är det värt att plocka isär allt o rengöra på riktigt.

Meeeeeen.....   fundera genom det du skrev där en gång till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
skodovka
29 april 2016 · 10 Inlägg

Ja självklart påverkas inte vakumklockan av att man sprutar in vatten i insuget men insidan av turbon.
vad tänkte du på Torpis? Jag frågar här för att jag inte vet så om du tänker på något jättesmart får du gärna upplysa mig;)

torpis Forummoderator
29 april 2016 · 10 572 Inlägg

skodovka skrev:
Ja självklart påverkas inte vakumklockan av att man sprutar in vatten i insuget men insidan av turbon.
vad tänkte du på Torpis? Jag frågar här för att jag inte vet så om du tänker på något jättesmart får du gärna upplysa mig;)

Nä men du skrev ju precis att vakumklocka och spjäll kärvar och det är enklare att lossa en slang och pytsa in vatten.

Jag menar på att det inte funkar så, i synnerhet inte på delar som sagt sitter utanför turbon, eller i avgasdelen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang