mdf eller spån?

Kojloj
20 mars 2006 · 458 Inlägg

Slaktarin skrev:
Hittils har jag bara målat med vanlig trä/husfärg, och sedan klätt in lådan tongue Och det har fungerat hittils i alla fall tongue

Ok, typ fasadfärg då eller?

Theo
20 mars 2006 · 859 Inlägg

Vad man målar i för färg spelar mindre roll, hurvudsaken att det skyddar lite mot fukt, och det gör ju dom flesta färger.

/Theo

KimHolm
20 mars 2006 · 4 Inlägg

Hämtat från mds hemsida!

"Bygga baslåda – tips

När man bygger en baslåda är det mycket viktigt att den blir stadig och helt tät. Vi på MDS bygger alltid i 22 mm spånplatta då dess egenresonans ligger vid cirka 14 Hz. Det går naturligtvis även att bygga i MDF men dess egenresonans ligger vid cirka 400 Hz vilket gör att det kan uppstå 'plonk-ljud' i själva lådan om den inte är internstagad på rätt sätt. Om man ska bearbeta lådan mycket med exempelvis en fräs är dock MDF att föredra eftersom spånplatta sliter extremt mycket på frässtålen. Om du har sågat perfekt brukar man limma och skruva varje sida med cirka 15 cm mellan varje skruv. Är sågningen inte perfekt så använd dig av dubbla antalet skruvar. Skruvarna bör vara lite längre än dubbla skivtjockleken. Eftertäta lådan internt med silikon eller montagelim. Vinklad skiva behöver längre skruvar."

Drönirettab
20 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Har läst om detta med resonanserna för respektive material, det finns hur mycket som helst när man googlar på det. Jag tycker att det är lite konstigt att resonansen hos MDF ska påverka basljudet som är delat vid 70-80Hz. Själv har jag använt spånskiva vid de byggen jag gjort men det är mest för att jag är slö och lat.

horsekiller
20 mars 2006 · 747 Inlägg

Kojloj skrev:
Har lite beslutsångest, skall börja bygga i bagaget nu.. Men jag vet inte om jag skall ta och köra med spånskiva eller mdf, vet att mdf väger en del men är bättre att jobba med medans spånskivan är billig och också ganska lätt att jobba med.. Vad tycker ni..?

Som en snickare som jag är så tycker jag du ska köra med MDF..... Bli bättre ljud av det.... hårdare bas... Men klart den väger ju en del om man jämför med spånskivan...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
JoggaNr1
20 mars 2006 · 62 Inlägg

Om du använder MDF måste du måla den utvändigt och invändigt om det går, MDF är inte tät!! Använd vanlig spreyfärg, eller liknande! Även om du klär den måste du måla den. Så spån är mycket enklare att hålla på med!!!

timpan_87
20 mars 2006 · 781 Inlägg

JoggaNr1 skrev:
Om du använder MDF måste du måla den utvändigt och invändigt om det går, MDF är inte tät!! Använd vanlig spreyfärg, eller liknande! Även om du klär den måste du måla den. Så spån är mycket enklare att hålla på med!!!

MDF är väl både tätare och drar åt sig mindre fukt än spån?

Serviceteknikern
20 mars 2006 · 25 Inlägg

Läste att det tidigare angavs att det är jobbigt med MDF för man får förborra, förborrar gör man väll alltid i vilket material du än bygger i, sen ska de gradas på ena sidan och försänkas på andra. Har iallafall jag fått lära mig enligt gammla skolan av högtalar byggen.

Kojloj
20 mars 2006 · 458 Inlägg

JoggaNr1 skrev:
Om du använder MDF måste du måla den utvändigt och invändigt om det går, MDF är inte tät!! Använd vanlig spreyfärg, eller liknande! Även om du klär den måste du måla den. Så spån är mycket enklare att hålla på med!!!

Om man måste måla MDF noga så bör du absolut måla spånskivan.. Har lite erfarenhet av det då jag är snickare och sett en del skeva spånskivor i mitt liv smile..

jaja tillbaks till ämnet.. Har vart inne på www.nardik.se och kollat och dom säger tvärt om än www.mds.se, nardik säger att mdf är bättre och mds säger att spån är bättre de har också olika anledningar till detta.. Det känns lite snurrigt detta, tror jag kör på Theos tips då jag vet att han är bra på detta..

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Helt riktigt...nån helt vanlig utefärg funkar, gärna en oljebaserad...

mvh Jonas

Kojloj skrev:
Om jag bygger med spån så är det ju bra om jag målar dom eller något så dom inte drar åt sig så mycket fukt.. tips om detta?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Jag kör på 22mm spån till mitt bygge, för att försäkra mig om att den inte ska svälla vid lite fukt så köpte jag 1l klarlack och smeta på, det borde ju hålla fukten borta när dom andvänder det på tx. utemöbler i trä. Klarlack kostade ca 100kr för 1L vilket skulle räcka till ca 9 m2. Vette tusan ifall de kommer funka så jag hoppas på de smile (tycker ni jag ska måla på insidan ochså?)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
eleaken
14 augusti 2006 · 278 Inlägg

d finns ju nån färg som man har i badrum inan man kaklar , tror det är grönt tongue o tjockt smile  då ruttnar det nog inte iaf

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
14 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Sherlia skrev:
Jag kör på 22mm spån till mitt bygge, för att försäkra mig om att den inte ska svälla vid lite fukt så köpte jag 1l klarlack och smeta på, det borde ju hålla fukten borta när dom andvänder det på tx. utemöbler i trä. Klarlack kostade ca 100kr för 1L vilket skulle räcka till ca 9 m2. Vette tusan ifall de kommer funka så jag hoppas på de smile (tycker ni jag ska måla på insidan ochså?)

eleaken skrev:
d finns ju nån färg som man har i badrum inan man kaklar , tror det är grönt tongue o tjockt smile  då ruttnar det nog inte iaf

tråden är inte aktuell längre, kolla datumet!

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang