5088
Sök

9-5 ratt i 9000?

849 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjo!

Har planer på att göra om min lilla saab 9000 lite tongue

Undrar om det är någon som vet om en 9-5 aero -00 ratt skulle passa i min 9000 cse -97.
Vill ju ha airbag och det, därför jag inte vill ha ngn annan sport ratt, och 9-5 aero ratten är rätt snygg smile

Tack på förhand! smile

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

849 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#2
jonnielahti skrev:
det undrar jag med wink

Då får vi hoppas på att någon kan svara på detta då :p

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

765 Inlägg
29 januari 2009
#3
kommer nog inte passar rakt av. Behöver nog bygga om lite. men är  inte helt säker.  gå in på www.stcs.se och sök på forumet så lär du hitta ett svar!

Mvh Nicklas
Senast redigerat av GreenMountain_ (29 januari 2009)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

849 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#4
GreenMountain_ skrev:
kommer nog inte passar rakt av. Behöver nog bygga om lite. men är  inte helt säker.  gå in på www.stcs.se och sök på forumet så lär du hitta ett svar!

Mvh Nicklas

jag har nu sökt runt där en bra stund, men hittar inget om just 9-5:an. Hittade en tråd om någon som skulle montera 9-3 ss aero ratten på sin 9000, och han kunde inte få airbagen att fungera då.

Någon som vet om 9-5:ans airbag går att få och fungera i 9000?

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

4 299 Inlägg
29 januari 2009
#5
Spexarn skrev:
GreenMountain_ skrev:
kommer nog inte passar rakt av. Behöver nog bygga om lite. men är  inte helt säker.  gå in på www.stcs.se och sök på forumet så lär du hitta ett svar!

Mvh Nicklas

jag har nu sökt runt där en bra stund, men hittar inget om just 9-5:an. Hittade en tråd om någon som skulle montera 9-3 ss aero ratten på sin 9000, och han kunde inte få airbagen att fungera då.

Någon som vet om 9-5:ans airbag går att få och fungera i 9000?

Men 9-5-ratten och 9000-ratten är ju väldigt lika... Borde det inte funka att använda 9000-airbagen på 9-5-ratten och slippa det krånglet isf tro??

Har själv tänkt exakt samma tanke, och tycker att det enda som kan krångla skulle vara rattstången??


849 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#6
Rallyhalle skrev:
Spexarn skrev:
GreenMountain_ skrev:
kommer nog inte passar rakt av. Behöver nog bygga om lite. men är  inte helt säker.  gå in på www.stcs.se och sök på forumet så lär du hitta ett svar!

Mvh Nicklas

jag har nu sökt runt där en bra stund, men hittar inget om just 9-5:an. Hittade en tråd om någon som skulle montera 9-3 ss aero ratten på sin 9000, och han kunde inte få airbagen att fungera då.

Någon som vet om 9-5:ans airbag går att få och fungera i 9000?

Men 9-5-ratten och 9000-ratten är ju väldigt lika... Borde det inte funka att använda 9000-airbagen på 9-5-ratten och slippa det krånglet isf tro??

Har själv tänkt exakt samma tanke, och tycker att det enda som kan krångla skulle vara rattstången??

Det är kanske möjligt, får ta o kolla upp det. Fast jag vill inte hålla på o modda om ratten så att 9000 airbagen passar. det känns lite väl farligt ifall det smäller

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

4 299 Inlägg
29 januari 2009
#7
Spexarn skrev:
Rallyhalle skrev:
Spexarn skrev:
jag har nu sökt runt där en bra stund, men hittar inget om just 9-5:an. Hittade en tråd om någon som skulle montera 9-3 ss aero ratten på sin 9000, och han kunde inte få airbagen att fungera då.

Någon som vet om 9-5:ans airbag går att få och fungera i 9000?

Men 9-5-ratten och 9000-ratten är ju väldigt lika... Borde det inte funka att använda 9000-airbagen på 9-5-ratten och slippa det krånglet isf tro??

Har själv tänkt exakt samma tanke, och tycker att det enda som kan krångla skulle vara rattstången??

Det är kanske möjligt, får ta o kolla upp det. Fast jag vill inte hålla på o modda om ratten så att 9000 airbagen passar. det känns lite väl farligt ifall det smäller

Nää, moddning utav dom delarna är inget alternativ för mig heller.

Jag har bara suttit och studerat bilder på vardera ratt och hittar ta mig fan ingen skillnad. Det enda är om det skulle va nått litet skitmått som skiljer... Men jag tror att jag kommer leta fram en billig 9-5-ratt snart bara för att testa och se hur det passar. För det verkar fan inte va nån som vet till 100% hmm

Edit: Kom på att jag ska till en saabverkstad imorgon, ska försöka komma ihåg att fråga dom ifall dom vet...
Senast redigerat av Rallyhalle (29 januari 2009)


849 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#8
Rallyhalle skrev:
Spexarn skrev:
Rallyhalle skrev:

Men 9-5-ratten och 9000-ratten är ju väldigt lika... Borde det inte funka att använda 9000-airbagen på 9-5-ratten och slippa det krånglet isf tro??

Har själv tänkt exakt samma tanke, och tycker att det enda som kan krångla skulle vara rattstången??

Det är kanske möjligt, får ta o kolla upp det. Fast jag vill inte hålla på o modda om ratten så att 9000 airbagen passar. det känns lite väl farligt ifall det smäller

Nää, moddning utav dom delarna är inget alternativ för mig heller.

Jag har bara suttit och studerat bilder på vardera ratt och hittar ta mig fan ingen skillnad. Det enda är om det skulle va nått litet skitmått som skiljer... Men jag tror att jag kommer leta fram en billig 9-5-ratt snart bara för att testa och se hur det passar. För det verkar fan inte va nån som vet till 100% hmm

Edit: Kom på att jag ska till en saabverkstad imorgon, ska försöka komma ihåg att fråga dom ifall dom vet...

Okej, då får du medela här om vad dom säger, fast man ska inte alltid lita på vad dom säger har jag hört, iaf inte saab verkstaden i våran stad. den suger ^^

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

4 299 Inlägg
31 januari 2009
#9
Glömde tyvärr fråga om ratten idag sad
Va rätt stressad så jag ville bara ha det jag skulle ha och sen dra vidare.

Så tyvärr, inget vettigt svar fortfarande hmm Men jag ska fortsätta forska vidare i det.

//Jacob


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
31 januari 2009
#10
Jag har frågat samma sak på STCS och fick svaret att det inte passar rakt av pga rattstången (och ev skruvhål)

Nu har jag ingen aning om hur airbagen är inkopplad men är det inte bara + & - ? :s Om så är fallet så borde det ju gå att lösa?

Rock'n Roll

849 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#11
okej okej, jag ska undersöka detta vidare så fort pappa lämnar 9-5 an en stund så ska jag dit o pilla o testa. meddelar så fort jag vet smile

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

849 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#12
Har idag testat lite med ratten smile och 9000 airbagen passar rakt i 9-5 ratten, utan några problem smile
Dock så är rattstången på saab 9000 förliten i diameter jämfört med 9-5:an. någon som har någon aning om hur man ska lösa detta? är inte speciellt påhittig av mig tongue

Superior imports AB http://www.superiorimports.se
Rota fälgar: http://www.gand.nu

765 Inlägg
2 februari 2009
#13
byta rattstång.. finns inte så många alternativ tror jag inte..  svarva av /kapa av 9000 rattstången och skarva ihop med 9-5 stången så du få rätt diameter..  Kanske skulle fungera.
Vet inte hur de se ut kanske finns något mycket bättre  sätt att montera 9-5 rattstången på.

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738


Sök