2097
Sök

Angående 80/100 Watts lampor

103 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har en volvo 740 och undrar om de går att ha 80/100 watts lampor i lysena istället för 55/60 eller va de är.. Har hört att kontakterna kan smälta för att de blir för varmt, och farsan sa att reflektorerna kan brännas. Nån som har mer erfarenhet av detta?


Team dBakuten
3 453 Inlägg
31 januari 2009
#2
740_GLT skrev:
Hej, jag har en volvo 740 och undrar om de går att ha 80/100 watts lampor i lysena istället för 55/60 eller va de är.. Har hört att kontakterna kan smälta för att de blir för varmt, och farsan sa att reflektorerna kan brännas. Nån som har mer erfarenhet av detta?

Skaffa extrajus istället om du e mörkrädd, och ja man kan bränna reflektorerna om man har otur.
Skapligt snällt å blända sina medtrafikanter.. normalt helljus är 60 watt.. Du planerar att använda
80 watt i halvljuset.. tro mig.. du kommer få problem.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
31 januari 2009
#3
ja, reflektorn tar skada av det! även kontakter kanske kan ta skada av det! men ska nog fungera om du reläar upp kablarna så ska nog kontakterna klara sig kanske, men reflektorn tar i vilket fall som hellst skada!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

103 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#4
Okej..  tack så mycket för hjälpen smile


332 Inlägg
31 januari 2009
#5
Kontakterna lär ta stryk först o förmodligen smälta, sen kommer reflektorn mattas av mer o mer o tillslut kommer kromet vara borta.
Så skaffa extraljus eller varför inte xenon istället smile


1 418 Inlägg
31 januari 2009
#6
Tokken skrev:
740_GLT skrev:
Hej, jag har en volvo 740 och undrar om de går att ha 80/100 watts lampor i lysena istället för 55/60 eller va de är.. Har hört att kontakterna kan smälta för att de blir för varmt, och farsan sa att reflektorerna kan brännas. Nån som har mer erfarenhet av detta?

Skaffa extrajus istället om du e mörkrädd, och ja man kan bränna reflektorerna om man har otur.
Skapligt snällt å blända sina medtrafikanter.. normalt helljus är 60 watt.. Du planerar att använda
80 watt i halvljuset.. tro mig.. du kommer få problem.

det är inte styrkan som bländar, det är hur du har ställt in lyktorna..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
31 januari 2009
#7
Lindberg88 skrev:
Tokken skrev:
740_GLT skrev:
Hej, jag har en volvo 740 och undrar om de går att ha 80/100 watts lampor i lysena istället för 55/60 eller va de är.. Har hört att kontakterna kan smälta för att de blir för varmt, och farsan sa att reflektorerna kan brännas. Nån som har mer erfarenhet av detta?

Skaffa extrajus istället om du e mörkrädd, och ja man kan bränna reflektorerna om man har otur.
Skapligt snällt å blända sina medtrafikanter.. normalt helljus är 60 watt.. Du planerar att använda
80 watt i halvljuset.. tro mig.. du kommer få problem.

det är inte styrkan som bländar, det är hur du har ställt in lyktorna..

Tro mig.. det bländar delux ändå.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
31 januari 2009
#8
lejjonet skrev:
www.xenonkungen.se  köp deras passande XENON KIT så får du helt annat ljus 4300k lyser bäst

Sen om kan vi ju lägga till dom här  http://www.xenonkungen.se/halogen.htm , som ska lösa problemet.  Funkar jättebra smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Basknarkare
470 Inlägg
31 januari 2009
#9
Jag kan säga som så.. ja kör i yrkestraffik har ibland 7-10 extraljus 100W..  och glödning på i dom på halvljus. och 80/100W i vanliga strålkastarna, och ja kan säga som så att folk blinkar inte mer på än för man har stark halvljus. däremot kan dom blinka för dom tror glödningen är helljus roll

Team Carbonize

Speed FMK
849 Inlägg
31 januari 2009
#10
Tänkte bara lägga in en varning för biltemas 90/100w lampor i denna tråden. Körde med dessa lampor i min bil till en början men när jag märkte hur varma de blev så bytte jag. Fy f'n vad jag blev förvånad. Testade med mätskärmen på jobbet och de lamporna jag kör med nu (osram nightbreaker) hade långt mycket starkare ljus än biltema lampan, trots sina 55w mot biltemas 90w. Så till en början, börja med att köpa riktiga märkeslampor innan ni går över till starkare. Dessutom som tidigare sagt, bländar de starkare lamporna också ganska bra. Xenon i en icke-xenon strålkastare är inte heller bra.. Finns en anledning till att det är förbjudet.

Mvh Ludde


Basknarkare
470 Inlägg
31 januari 2009
#11
Bi0HaZZarD skrev:
Tänkte bara lägga in en varning för biltemas 90/100w lampor i denna tråden. Körde med dessa lampor i min bil till en början men när jag märkte hur varma de blev så bytte jag. Fy f'n vad jag blev förvånad. Testade med mätskärmen på jobbet och de lamporna jag kör med nu (osram nightbreaker) hade långt mycket starkare ljus än biltema lampan, trots sina 55w mot biltemas 90w. Så till en början, börja med att köpa riktiga märkeslampor innan ni går över till starkare. Dessutom som tidigare sagt, bländar de starkare lamporna också ganska bra. Xenon i en icke-xenon strålkastare är inte heller bra.. Finns en anledning till att det är förbjudet.

Mvh Ludde

Mycket som är förbjudet men man gör ändå roll
och de där med biltema lampor kan ja hålla med på wink företaget kör enbart med bosch lampor håller mycket längre med smile

Team Carbonize

4 005 Inlägg
1 februari 2009
#12
På min beiga 740 så var glaset så otroligt slitet så ingenting lyste igenom.
Satte dit två "rally"-lampor (80/100)från Mekonomen som kostade 300kr.

Oj. Vilken skillnad!

Visst, reflektorerna bränns ju sönder och efter några år så blir det sämre ljus iaf.
Men å andra sidan så är det bara sticka till skroten o fixa en ny för 100kr så det är inte så farligt.

Men 3 hella extraljus slår alla lampuppgraderingar i världen!



Sök