2549
Sök

svetsråd

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej

Kunde inte riktigt hitta en tråd om svets här på gorg så jag tänkte kolla upp lite "värt att veta" när man ska svetsa i plåt. Kan man använda en "no gas" svets från jula MIG/MAG för 1600 spänn? alltså för enbart svetsning av rost/lackskador och plåt? tyckte det verkar sjysst med flusstråd så man slipper gasen, räcker det?

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/210005_c.jpg

Jag vill veta detta eftersom jag förmodligen inte kommer ha användning för en svets som jag vet att många kommer tipsa om ang svetsköp, alltså en för 4000kr+. Jag vill därför hålla mig så billigt som möjligt.


sen en fråga jag vill ha besvarad av folk som verkligen vet och har grund till faktan:

går det lika bra att popnita fast en plåtbit för en rostskada/reparation? finns det några uppenbara nackdelar som gör att just det valet är helt otänktbart jämfört med svetsning?

3 650 Inlägg
1 februari 2009
#2
vi svetsasde lite idag med en biltema no gas svets (igenläggning av hål) funkade bra..polarn svetsade sina skärmar på en volvo med samma svets. Lite bilder finns i min projekttråd om de behövs


En gång till nu
760 Inlägg
1 februari 2009
#3
Kesler skrev:
vi svetsasde lite idag med en biltema no gas svets (igenläggning av hål) funkade bra..polarn svetsade sina skärmar på en volvo med samma svets. Lite bilder finns i min projekttråd om de behövs

jag jobbar med svetsning osv, de finns inga genvägar, köper man billig skit så får man billig skit. att de går att svetsa med fluss är väl en sak, men att köra genvägar vinner man inte på i längden.
Cheers! / alexxe

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

3 650 Inlägg
1 februari 2009
#4
alexxe skrev:
Kesler skrev:
vi svetsasde lite idag med en biltema no gas svets (igenläggning av hål) funkade bra..polarn svetsade sina skärmar på en volvo med samma svets. Lite bilder finns i min projekttråd om de behövs

jag jobbar med svetsning osv, de finns inga genvägar, köper man billig skit så får man billig skit. att de går att svetsa med fluss är väl en sak, men att köra genvägar vinner man inte på i längden.
Cheers! / alexxe

jo sån svets suger ju egenligen, menar, lägga igen hål med några små plåtbitar på 2x3 cm, vemfan bryr sig, det sitter å de som räknas..


ljudfantast
1 372 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#5
alexxe skrev:
Kesler skrev:
vi svetsasde lite idag med en biltema no gas svets (igenläggning av hål) funkade bra..polarn svetsade sina skärmar på en volvo med samma svets. Lite bilder finns i min projekttråd om de behövs

jag jobbar med svetsning osv, de finns inga genvägar, köper man billig skit så får man billig skit. att de går att svetsa med fluss är väl en sak, men att köra genvägar vinner man inte på i längden.
Cheers! / alexxe

genvägar, menar du då att skiten kommer lossna inom nått år och ramla av? scenariot med en plåtbit 5X8 cm över ett rosthål, punkta med no-gas svets och spackla skiten är alltså aldrig en bra lösning?

3 235 Inlägg
1 februari 2009
#6
Till plåtarbete dyger säkert fint.
Har en "no gas" från Clas ohlson, och faktiskt var den helt Oko. Du får kanske inte världens snyggste sömmar med det första, men man lär sig att ställa in styrkan efter vilket stål man svetsar i, tjockleken osv.

Om du inte gjort det tidigare rekommenderar jag att du övar lite på en plåtbit först, inte kul att bränna hål i bilen...
Senast redigerat av engolf (1 februari 2009)


ljudfantast
1 372 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#7
ookey tack för svar, hörde av nån "specialist" att en bra nitad och spacklad plåtbit skulle vara samma kvalité som en punktsvetsad, alltså skulle hålla lika länge/palla lika mycket.

Jag är ute efter ett bra alternativ då jag inte har tillgång till en svets men vill laga min skärmkant, så borde inte en bra nitad plåtbit samt rätt mängd glasfiberspackel också kunna vara en bra idé? att man sedan hamrar in plåten lite vid nitarna och applicerar spacklet över likaväl som bakom biten alternativt "limmar" den så att inga fickor förekommer?

3 650 Inlägg
1 februari 2009
#8
alexxe skrev:
Kesler skrev:
vi svetsasde lite idag med en biltema no gas svets (igenläggning av hål) funkade bra..polarn svetsade sina skärmar på en volvo med samma svets. Lite bilder finns i min projekttråd om de behövs

jag jobbar med svetsning osv, de finns inga genvägar, köper man billig skit så får man billig skit. att de går att svetsa med fluss är väl en sak, men att köra genvägar vinner man inte på i längden.
Cheers! / alexxe

du skriver i gåtor..genvägar?,vart e dom? Du jobbar med svetsning, men är du svetsare?
Senast redigerat av Kesler (1 februari 2009)


.......
2 655 Inlägg
1 februari 2009
#9
håller me "alexxe". jag är utbildad till svetsare och jobbat me de också och jag rekomenderar de inte. minns en gång för en del år sen också som farsan kom hem efter att ha använt en sån svets hos någon för att hjälpa till då dom kört sönder och han svor länge över vilket skit de va och vägrar än idag använda en sån tongue.

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#10
alltså kan ingen säga varför det är skit? kan ingen komma med argument i ett forum där jag skulle vilja veta lite om alternativ? skriv inte om ni bara kan skriva att det är skit och inte något argument för det ni säger.?

3 650 Inlägg
2 februari 2009
#11
Jämför med "riktig svets" är det kanske skit. såklart tycker folk som använder rejäl svets att det är skit jämfört, men funkar lika bra med no gas..vad är skillnaden? nån som kan svara?


1 417 Inlägg
2 februari 2009
#12
Vad skillnaden på en no gas svets och en riktig svets är?
Du har mycket bättre gas-skydd med riktiga svetsen där du kör med skyddsgas, vilket ger en bättre och tätare svets. Du får inte samma problem med porer i svetsen.
Spar pengarna och lämna bort jobbet istället
Och att bara lappa över ett rosthål och punkta fast en plåt för att sedan spackla låter inte som ett bra alternativ, men det är klart, det funkar väl...


3 650 Inlägg
2 februari 2009
#13
Holme skrev:
Vad skillnaden på en no gas svets och en riktig svets är?
Du har mycket bättre gas-skydd med riktiga svetsen där du kör med skyddsgas, vilket ger en bättre och tätare svets. Du får inte samma problem med porer i svetsen.
Spar pengarna och lämna bort jobbet istället
Och att bara lappa över ett rosthål och punkta fast en plåt för att sedan spackla låter inte som ett bra alternativ, men det är klart, det funkar väl...

okej..men bättre å bättre resultat på en gammal bil..svetsningen sitter ju lika bra som med gas? ungeför som "bra och dåligt spackel - vilken är bäst" eller vilken färg blir det bäst resultat av..


7 Inlägg
2 februari 2009
#14
om ni ska svetsa med no gas så får ni vända på polerna på mig svetsen så + är jorden och - i pistolen ...
och det går att svetsa med den tråden men det tar tid och blir inte lika bra som men vanlig homogen tråd ...


Proffa
282 Inlägg
2 februari 2009
#15
Som någon tidigare nämnt; det lönar sig att skaffa ordentlig utrustning från första början. Man blir bara irriterad senare annars. Kraftströmsvets rekommenderas varmt..kolla mitt projekt under forumet för lite exempel på rostlagningar wink


Mollllgan
2 februari 2009
#16
michieff skrev:
Hej

Kunde inte riktigt hitta en tråd om svets här på gorg så jag tänkte kolla upp lite "värt att veta" när man ska svetsa i plåt. Kan man använda en "no gas" svets från jula MIG/MAG för 1600 spänn? alltså för enbart svetsning av rost/lackskador och plåt? tyckte det verkar sjysst med flusstråd så man slipper gasen, räcker det?

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/210005_c.jpg

Jag vill veta detta eftersom jag förmodligen inte kommer ha användning för en svets som jag vet att många kommer tipsa om ang svetsköp, alltså en för 4000kr+. Jag vill därför hålla mig så billigt som möjligt.


sen en fråga jag vill ha besvarad av folk som verkligen vet och har grund till faktan:

går det lika bra att popnita fast en plåtbit för en rostskada/reparation? finns det några uppenbara nackdelar som gör att just det valet är helt otänktbart jämfört med svetsning?

Kom med bilen till mig så ska jag svetsa det åt dig för lite småmynt..

No big deal José....

Jag har aldrig svetsat med en sådan svets som du länkar till utan bara med gas vars namn "Argon"
Provat lägga igen rosthål på en bil med 1,6 mm rörtråd kan jag ju ganska fort säga att detta inte var ngn bra lösning=) Plåten försvann av någon konstig anledning big_smile  Men iaf om du inte vill köra ca 50 mil dvs till mig så kolla med ngn svetsfirma i trakterna som kan hjälpa dig med detta.. Finns ett i Bålsta  och ett i Tibble lär ju finnas 100 till..

Lycka till Kompis.

Mvh
Senast redigerat av _S40_ (2 februari 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#17
tack för alla bra svar! Har bestämt mig för att lämna jobbet till en svetsare med utrustning. Tänkte att jag kunde köpa en svets så jag kan ha i framtiden men det verkar vara bättre att vänta tills jag verkligen behöver en och har pengarna för en.

Rätta mig om jag har fel:

När jag fått svetsningen gjord, på med rostskyddsmassa och sedan köra hem från svetsaren och fixa resten med spacklingen hemma?

/Max

erixon89
2 februari 2009
#18
Det dyra är ju faktist skyddsgasen.

Fluss är inte lika bra men duger om du bara ska punkta lite.

352 Inlägg
3 februari 2009
#19
anses svetsfogen vara mindre hållbar med nogas eller är det bara för den lämnar vackra måsskitar och fogarna ser mindre bra ut?


3 059 Inlägg
3 februari 2009
#20
Finns väl ingen utbildad eller till yrket svetsare som skulle rekomendera en svets utan gas..

Men till det du ska ha den va gäller laga nått litet rosthål hit o dit duger det fint. Visst blir resultatet inte lika snyggt/bra som med gas men plåten kommer inte att ramla bort för det.
Man kan få till riktigt snygga fogar med "nogas" också.. övning ger färdighet.

Alltid rekomenderat med gas men om du bara ska använda svetsen ett par ggr om året för att fixa små rosthål behöver du inte lägga 3ggr så mycket pengar på en svets.
Senast redigerat av Smajly (3 februari 2009)



Sök